Jump to content
PyroForum.nl

Kaliumnitraat-suiker-paraffinerookbommen en gekleurde rookbommen met kaliumchloraat


Compizfox

Recommended Posts

KNO3 noch suiker lost op in paraffine, je mengt het slechts.


De reden dat je droge mix beter werkte is omdat het brandbare oppervlak veel groter is, waardoor de reactie zich veel makkerlijker in stand houdt dan wanneer het als een massief blok gegoten is.

Dit is deels op te lossen door zowel de KNO3 als suiker zeer fijn te malen (apart, spreekt voor zich) en de paraffine net warm genoeg houden om het vloeibaar te laten blijven.

Als het te heet is zal een deel van de paraffine na het gieten/scheppen van je mix boven in je blikje/koker gaan drijven om vervolgens uit te harden.

Vervolgens voeg je schep voor schep je voortijd gemixte KNO3/suiker mix toe, en flink mengen maar.

Nu neem ik aan dat je er ook een pen, potlood oid in hebt gestoken om het aansteken te vergemakkelijken, maar ik herhaal het toch even.

De gegoten versie brand langzamer dan een droge mix, maar wel effectiever.

Vlam is te doven door er bijvoorbeeld een stalen emmertje met wat gaatjes op te zetten.

Link to comment

Maar bij de droge mix kreeg ik meestal geen steekvlam, en brande het blikje ook niet door.

Ik denk dat ik de suiker veel te grof had. Helaas had ik geen koffiemolen oid dus ik kon het niet fijnmalen.

Paraffine zal ik ook te warm hebben gehad.

Ik heb in het midden een sterretje gestoken.

Edited by Compizfox
Link to comment
  • 10 months later...

Ik heb een koffiemolen gehaald waarmee ik erg makkelijk suiker en paraffine/stearine kan malen, dus die zal dit jaar goed van pas komen. Ik ben van plan een droge mix te maken waarbij de suiker en de paraffine extra fijn zijn (de KNO3 heb ik al in poedervorm), en een gesmolten mix waarbij ik de paraffine smelt (maar niet te warm laat worden) en de gemalen suiker en KNO3 erin oplos.

Link to comment

Als ik me het goed herinner is dat 500 gram (in een blikje van 500 mL ;)) en met de verhoudingen 5/5/3 (KNO3/Sacharose/Paraffine)

En ik weet dat ik beter een apart kanaal kan aanmaken, maar het is maar het zijn relatief onschuldige dingen. Zal er in de toekomst rekening mee houden.

Edited by Compizfox
Link to comment

Vandaag heb ik een nieuwe rookbom gemaakt van kaliumnitraat, sucrose en kaarsvet. Hierbij heb ik de sucrose gemalen tot poedersuiker en goed opgelet dat het kaarsvet net boven het smeltpunt bleef, zodat het niet bovenop de rest gaat drijven (naar de tip van VanHout van vorig jaar). Dat ging op zich prima :)

Afsteken echter totaal niet. Ten eerste was de rookbom bijna niet aan te krijgen. Eerst geprobeerd met een primer die bestaat uit wat BP en een stukje viscolont, wat niets deed. Toen maar sterretjes gepakt, maar ook die konden de smokemix niet aan krijgen.

Uiteindelijk heb ik er maar 5 minuten met m'n jet lighter de buitenkant van de casing (een drankblikje) verwarmd, waarna hij na veel gedoe eindelijk aanging. Maar roken deed ie niet echt; Door de grote opening die ik uiteindelijk had (bovenkant eraf + meerdere gaten) begon hij juist enorme vlammen te spuiten (uiteindelijk een steekvlam van een halve meter of zo). Dat ging best lang door en hard ook; volgens mij brandde het best wel heet (ruisende vlam).

Dus ja, dat werkt niet echt. Ik ga maar eens zoeken of de verhoudingen die ik gebruik, namelijk 5/5/3 (KNO3, sucrose, kaarsvet), wel kloppen. Of misschien is kaarsvet (wat eigenlijk uit een mengsel van stearinezuur en palmitinezuur bestaat) niet goed en moet ik echte paraffine hebben?

Edited by Compizfox
Link to comment

Kan dat niet zijn omdat je sucrose ipv sacharose hebt gebruikt?

Oops EDIT: Sucrose is gewoon de engelse vertaling van sacharose xD

Dan heb ik eigenlijk geen idee waarom hij niet ontstak, ik heb aardig wat rookbommen gemaakt met ook 5/5/3, echter heb ik de sauiker NIET fijngemalen en ik ben zo te werk gegaan:

Paraffine smelten, van het vuur halen, KNO3 en suiker erdoor gooien, roeren tot er een soort korrelige zooi overblijft (dus dat de paraffine bijna helemaal gestold is om de KNO3 en suiker heen, je krijgt dus brokjes van ongeveer 2mm), deze korrels gooi ik in een huls (kartonnen buisje met ong 25mm binnen diameter met tape als "eindstop"), dit pers ik aan maar niet met behulp van een pers of een rammer ofzo maar gewoon met een stift die precies past en dan met mn hand erop drukken, dan gooi ik er wat 50/50 KNO3 suiker in en duw daar een lontje in, dan verpak ik het geheel in wat aluminium folie.

Ik ben gestopt met het maken van die rookbommen omdat ze inderdaad bijna altijd vlam vatten (en er dan amper rook uit komt) maar de ontsteking was het probleem niet, ik heb zelfs 5 gram batches aangekregen met een simpel visco lontje (meerdere keren).

Edited by rookbommetje
Link to comment

Zuurstof zit ín de KNO3 dus een blik erover zetten zal de vlam niet doen doven. Als je rokertje iedere keer vlam vat na verloop van tijd, dan zou ik je constructie nog eens goed bekijken. Als je tape als eindstop gebruikt dan vind ik het niet raar dat hij vlamvat. Dat is immers een vrij grote opening die vrijkomt als de tape weg is gesmolten. Misschien kun je proberen om twee stevige eindstoppen te maken van bijvoorbeeld hout. En dan in beide eindstoppen een gat boren.

Link to comment

Zuurstof zit ín de KNO3 dus een blik erover zetten zal de vlam niet doen doven. Als je rokertje iedere keer vlam vat na verloop van tijd, dan zou ik je constructie nog eens goed bekijken. Als je tape als eindstop gebruikt dan vind ik het niet raar dat hij vlamvat. Dat is immers een vrij grote opening die vrijkomt als de tape weg is gesmolten. Misschien kun je proberen om twee stevige eindstoppen te maken van bijvoorbeeld hout. En dan in beide eindstoppen een gat boren.

Ja maar wat mitch bedoelt is dat er EXTRA zuurstof uit de lucht bij komt, hierdoor is er teveel zuurstof, de zuurstof uit de KNO3 is precies genoeg, als er meer bij komt vat ie vlam, daarom werkt het om er een soepblik overheen te zetten omdat dat dan vult met rook en er dus geen extra zuurstof meer bij de rookbom komt.

Jouw techniek van gewoon een nozzle plaatsen werkt ook en misschien nog wel beter, maar dat is ingewikkelder en je moet zo ongeveer per rookbom een nieuwe diameter nozzle maken (omdat het brandoppervlak bijvoorbeeld groter is). Ook heeft zo'n nozzle vrij weinig nut als de huls van je rookbom doorbrand omdat je bijvoorbeeld alu folie gebruikt.

Link to comment

Zuurstof zit ín de KNO3 dus een blik erover zetten zal de vlam niet doen doven. Als je rokertje iedere keer vlam vat na verloop van tijd, dan zou ik je constructie nog eens goed bekijken. Als je tape als eindstop gebruikt dan vind ik het niet raar dat hij vlamvat. Dat is immers een vrij grote opening die vrijkomt als de tape weg is gesmolten. Misschien kun je proberen om twee stevige eindstoppen te maken van bijvoorbeeld hout. En dan in beide eindstoppen een gat boren.

Overmatig zuurstof betekent vlam vatten, kijk maar naar een gloeiende lucifer in een reageerbuisje met O2 dan vat die weer vlam.

Edited by Rocketier
Flameware verwijderd
Link to comment

mitchy112 heeft inderdaad gewoon gelijk: als er lucht bij komt krijg je een steekvlam, zo'n blauw-oranje.

Als je iets verbrand waar genoeg oxidator in de sas zit, krijg je geen blauw-oranje, maar een blauw-paarse (van het kalium) 'harde' vlam. Iedereen die wel eens r-candy heeft aangestoken weet dat. Ook als je lucht vermengt met een gas (zoals in een gasfornuis, bunsenbrander of jet lighter) krijg je een blauwe vlam.

Zo'n oranje vlam krijg je volgens mij alleen maar als er lucht van buitenaf wordt aangezogen ;)

Link to comment

Met rookdevices is telkens de kunst om er voor te zorgen dat de onvolledig verbranding geschied binnen je device.

Dat betekend dat je de verbranding moet smoren. Als de verbranding te heet wordt verbranden de rookdeeltjes.

Om een goede ontsteking te krijgen van een device kan je in het fusehole een beetje hotprime mix smeren. Ik gebruikte gewoon een betoniet eindplug in een buis van inwendig 70mm en 600mm lang. Het gat was naar ik mij weet te herinneren iets van 15mm. Beetje bp deed wonderen. Ik maakte de mix gewoon met bakmeel en KNO3.

Wat Snooby voorsteld is helemaal niet zo gek. Zorg voor een zo dicht mogelijke opsluiting met een zo klein mogelijk gat.

Link to comment

mitchy112 heeft inderdaad gewoon gelijk: als er lucht bij komt krijg je een steekvlam, zo'n blauw-oranje.

Als je iets verbrand waar genoeg oxidator in de sas zit, krijg je geen blauw-oranje, maar een blauw-paarse (van het kalium) 'harde' vlam. Iedereen die wel eens r-candy heeft aangestoken weet dat. Ook als je lucht vermengt met een gas (zoals in een gasfornuis, bunsenbrander of jet lighter) krijg je een blauwe vlam.

Zo'n oranje vlam krijg je volgens mij alleen maar als er lucht van buitenaf wordt aangezogen ;)

Die oranje vlam krijg je niet alleen als er lucht word aangezogen, je krijgt die ook als je mix te langzaam brand maar wel met veel zuurstof uit je sas, dus niet als je bv 50/50 ipv 60/40 gebruikt (KNO3/suiker), maar wel als je 60/40 en 30 krijt (onbrandbaar) ofzo doet.

Het maakt overigens niet uit wat voor soort vlam je krijgt, als je een vlam hebt heb je volledigere verbranding, als je geen vlam hebt heb je erg onvolledige verbranding die dus meer rook geeft. Als je een paarsige vlam hebt komt dat idd door de K maar dat betekent nogsteeds dat de verbranding te volledig is (DENK IK).

Link to comment

Over de verhoudingen: Ik gebruikte dus 5/5/3 (KNO3, sucrose, kaarsvet), TheDawg raadt me 7/5/4 aan en MItchy112 gebruikt 6/4/4 in zijn filmpje. Ik heb nog een andere bron gevonden die het heeft over 6/4/3: http://styropyro.com/tutorials/smokebomb.htm Veel goede bronnen zijn er niet te vinden over dit type smoke device, maar ik kan wel concluderen dat mijn mix een beetje oxidizer-poor was. Zou dat de problemen met aansteken kunnen verklaren? Ik weet eigenlijk niet eens meer waar ik die verhouding vandaan heb. In een droge mix werkt het wel prima trouwens.

Met rookdevices is telkens de kunst om er voor te zorgen dat de onvolledig verbranding geschied binnen je device.
Dat betekend dat je de verbranding moet smoren. Als de verbranding te heet wordt verbranden de rookdeeltjes.
Om een goede ontsteking te krijgen van een device kan je in het fusehole een beetje hotprime mix smeren. Ik gebruikte gewoon een betoniet eindplug in een buis van inwendig 70mm en 600mm lang. Het gat was naar ik mij weet te herinneren iets van 15mm. Beetje bp deed wonderen. Ik maakte de mix gewoon met bakmeel en KNO3.

Wat Snooby voorsteld is helemaal niet zo gek. Zorg voor een zo dicht mogelijke opsluiting met een zo klein mogelijk gat.

Snap ik. Ik maak rookbommen meestal in een leeg drankblikje. Omdat deze mix te viscoos was om via de opening erin te gieten, moest ik de bovenkant eraf halen. Daardoor was de opening waarschijnlijk veel te groot.
Waarom gebruik je trouwens bakmeel?

Die oranje vlam krijg je niet alleen als er lucht word aangezogen, je krijgt die ook als je mix te langzaam brand maar wel met veel zuurstof uit je sas, dus niet als je bv 50/50 ipv 60/40 gebruikt (KNO3/suiker), maar wel als je 60/40 en 30 krijt (onbrandbaar) ofzo doet.

Je hebt gelijk, bij volledige verbranding van een KNO3/suiker-sas is de vlam ook wel oranje (oranje-paars eigenlijk), maar er is een verschil tussen deze twee vlammen:

gele%20vlam.jpghqdefault.jpg
Bij de linker (bunsenbrander met luchttoevoer dicht) wordt er lucht van buitenaf aangezogen en gebruikt voor de verbranding. Dit is de typische kaarsvlam. Bij de r-candy die je rechts ziet branden treedt alleen de KNO3 in de sas op als oxidator en wordt er geen lucht aangezogen. Ook is de snelheid van de verbrandingsgassen (en dus de vlam) veel groter.
Bij mijn rookbom kreeg ik dus de linker vlam, wat duidt op menging met lucht.

Het maakt overigens niet uit wat voor soort vlam je krijgt, als je een vlam hebt heb je volledigere verbranding, als je geen vlam hebt heb je erg onvolledige verbranding die dus meer rook geeft. Als je een paarsige vlam hebt komt dat idd door de K maar dat betekent nogsteeds dat de verbranding te volledig is (DENK IK).

Je hebt uiteraard gelijk als je zegt dat er geen vlam hoort te ontstaan bij een rookbom: al het rook moet al 'weg' zijn voordat het kan verbranden. Daarom is de opening zo belangrijk: als die te groot is, is de snelheid van de rook te laag, en kan het lekker mengen met extra lucht, wat dus twee redenen zijn dat het gaat verbranden.


Iets anders: Ik heb ook nog een boel KAS (ammoniumnitraat) liggen, dat moet ook maar eens op. Ik heb hier een paar jaar terug hele mooie resultaten mee behaald, maar het is gewoon een pain in the ass om met dat spul een rookbom te maken, dat gedoe met die keukenrollen en zo. Ik vraag me af of je dat niet gewoon kunt laten herkristalliseren net zoals je met r-candy doet.

Edited by Compizfox
Link to comment

Over de verhoudingen: Ik gebruikte dus 5/5/3 (KNO3, sucrose, kaarsvet), TheDawg raadt me 7/5/4 aan en MItchy112 gebruikt 6/4/4 in zijn filmpje. Ik kan dus vooral concluderen dat mijn mix een beetje oxidizer-poor was. Zou dat de problemen met aansteken kunnen verklaren? Ik weet eigenlijk niet eens meer waar ik die verhouding vandaan heb. In een droge mix werkt het wel prima trouwens.

Snap ik. Ik maak rookbommen meestal in een leeg drankblikje. Omdat deze mix te viscoos was om via de opening erin te gieten, moest ik de bovenkant eraf halen. Daardoor was de opening waarschijnlijk veel te groot.
Waarom gebruik je trouwens bakmeel?

Je hebt gelijk, bij volledige verbranding van een KNO3/suiker-sas is de vlam ook wel oranje (oranje-paars eigenlijk), maar er is een verschil tussen deze twee vlammen:

gele%20vlam.jpghqdefault.jpg
Bij de linker (bunsenbrander) wordt er lucht aangezogen en gebruikt voor de verbranding. Dit is de typische kaarsvlam. Bij de r-candy die je rechts ziet branden treedt alleen de KNO3 in de sas op als oxidator en wordt er geen lucht aangezogen. Ook is de snelheid van de verbrandingsgassen (en dus de vlam) veel groter.
Bij mijn rookbom kreeg ik dus de linker vlam, wat duidt op menging met lucht.

Je hebt uiteraard gelijk als je zegt dat er geen vlam hoort te ontstaan bij een rookbom: al het rook moet al 'weg' zijn voordat het kan verbranden. Daarom is de opening zo belangrijk: als die te groot is, is de snelheid van de rook te laag, en kan het lekker mengen met extra lucht, wat dus twee redenen zijn dat het gaat verbranden.

Precies :)

En inderdaad de rechtervlam is beter, maar als je dus helemaal geen vlam wilt kan je het beste de 6/6/4 comp gebruiken, alleen is het dan wel erg belangrijk dat er geen zuurstof aangezogen kan worden, dit kan je dus verhelpen met een nozzle of met een soepblik met een klein gaatje (dat je dan over de rookbom plaatst)

Edited by rookbommetje
Link to comment

×
×
  • Create New...