Jump to content
PyroForum.nl

Recommended Posts

Hey mensen,

In alle youtube tutorials enzo over hoe je rookbommen draagt heeft bijna niemand uberhaupt handschoenen aan, laatstaan een stofmasker etc maaaarrrr ik lees net dat kaliumnitraat een irriterende stof is en dat bij inname via de mond zelfs de dood een gevolg kan zijn.

Dus is het een gevaarlijke stof om mee te werken of gaat dat om mensen die echt gwn lepels naar binnen werken?

mvg,

Tim

Kaliumnitraat wordt onder andere ook gebruikt als conserveringsmiddel in eten (E252).

Het gevaar van nitraten is dat het omgezet wordt in nitriet na inname. Een teveel aan nitriet kan schadelijke gevolgen hebben.

Om een voorbeeld te geven in andijvie zit een concentratie van 1669 mg/kg NO3 en van een kilo andijvie eten ga je zeker niet dood ;)

Probeer jezelf gewoon zoveel mogelijk te beschermen tegen inname / inhalering. Kleine hoeveelheden zullen niet direct schade aanrichten, al is het raadzaam een stofmasker te dragen.

EDIT: Ik heb het hier overigens alleen over KNO3! Bariumnitraat is bijvoorbeeld weer een totaal ander verhaal!

Edited by boutnek

oke, dus als ik geen lepels naar binnenwerk zit ik goed?

ik heb stofmaskertjes en die draag ik ook als ik met bp enzo werk gwn vanwege het stof dat eraf komt, dan ga ik dat eens doen, maar ik was helemaal bang dat ik een anti hazzard suit zou moeten gaan dragen ^.^

Guest

Voordat je met stoffen gaat werken is het verstandig om de MSDS te bekijken, dit kan gevaarlijke situaties voorkomen.

Voordat je met stoffen gaat werken is het verstandig om de MSDS te bekijken, dit kan gevaarlijke situaties voorkomen.

ja daar las ik dus dat het irriterend en zelfs dodelijk is :P maar dat is dus pas bij inname van grote hoeveelheden

Als je goed leest staat er ook de hoeveelheden bij waarbij je schade oploopt.. zo is de ld-50 (lethal dose 50%) ofwel bij die doses gaan 50 % van de ingezette proefdieren dood.

Als beginner zou ik ook eens wat risico kaarten van alledaagse producten bekijken, dan weet je het namelijk al makkelijker op zijn waarde in te schatten.

Bijvoorbeeld bicarp uit je keukenkastje:http://www.thiry.be/Scheikunde%5CNatriumhydrogeencarbonaat_%28BE%29.pdf

Natriumbicarponaat kan ik toch niet vinden in mn keukenkastje.. Nutraliteert toch zeuren?

Edit: Als je nou toch eetlepels KNO3 naar binnen gaat werken ook een lepeltje bicarb of soda :D

Edited by pyrohiero

Het leuke aan bicarbonaat (e500 (II)) is dat je er ook je mond mee kan spoelen om de zuren in je mond te neutraliseren, met een schoon gebit als gevolg. Ook wel maagzout bij brandend maagzuur. Maar goed dat wilde rookbommetje helemaal niet weten.. Too much "useless" info.

Op speculatie zou ik zeggen dat kaliumnitraat zijn zuurstof (albeit minimal in the grand scheme of things) helpt bij oxidatieprocessen in het lichaam. Dus oxidanten helpt, wel iets waar het lichaam energie aan verspilt om het veilig van de hand te doen.

Edited by pyrohiero

Waarom speculeren als het hierboven al uitgelegd staat door boutnek,

Een schoon gebit komt van het poetsen met bicarb dat schuurt namelijk lekker

Het ging er mij om dat onze rookbommen man, nog eens flink zou kunnen schrikken van de msds van alledaagse producten, en zo een betere inschatting kon maken van de informatie op zo'n kaart

Ja ik kwam er dus inderdaad achter dat veel stoffen die we dagelijks nuttigen en gebruiken ook extreme gezondheidsgevaren met zich meebrengen, oftewel dat het "allemaal wel meevalt" (niet te onderschatten natuurlijk maar toch). Bijvoorbeeld fluor/fluoride in tandpasta is zeer gevaarlijk etc maar toch poets ik mijn tanden twee keer per dag en leef ik nog.

Kno3 moet je dus niet naar binnen gaan lepelen, maar als je perongeluk een korreltje binnenkrijgt dat nog onder je nagel zat ga je niet dood.

Bedankt voor alle uitleg en tips :)

Het zal inderdaad wel meevallen aangezien kaliumnitraat gebruikt wordt om vlees op kleur te houden, eigenlijk is rundvlees bruin maar door de kaliumnitraat wordt het mooi rood (correct me if i'm wrong)

Je hoeft niet boos te worden Freddy.. Ehm Jason. Ik corrigeerde alleen je spelling aangezien de P en de B best ver van elkaar zitten op je toetsenbord. Ook niet echt geshockeerd van de MSDS van bicarb.

Verder neem ik geen letter terug :ph34r:

Ja ik kwam er dus inderdaad achter dat veel stoffen die we dagelijks nuttigen en gebruiken ook extreme gezondheidsgevaren met zich meebrengen, oftewel dat het "allemaal wel meevalt" (niet te onderschatten natuurlijk maar toch). Bijvoorbeeld fluor/fluoride in tandpasta is zeer gevaarlijk etc maar toch poets ik mijn tanden twee keer per dag en leef ik nog.

Kno3 moet je dus niet naar binnen gaan lepelen, maar als je perongeluk een korreltje binnenkrijgt dat nog onder je nagel zat ga je niet dood.

Bedankt voor alle uitleg en tips :)

Voor alle stoffen geldt zoals ze dat zo mooi zeggen: "The dose makes the poison". Als je 10 liter water in een korte tijd opdrinkt ga je ook dood. Edited by Compizfox

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Similar Content

• By Andres
      We kunnen er niet van onder, het volledige journaal is er aan gewijd, mensen praten over haast niks anders meer.
      Er is terreurdreiging. In Brussel heerst het hoogste terreurniveau (4) en enkele burgemeesters hebben op eigen initiatief dit ook toegepast in hun gemeente.
      Nu, ik woon vrij afgelegen, ik merk vrij weinig van al dat gedoe, behalve als ik naar de grote stations ga.
      Wat wel een probleem is...
      Ik kan/durf zo geen shells testen ! 
      Binnenkort zit ik in de blokperiode en zijn er examens, dan zal er weinig tijd over zijn voor pyro, en mijn O&N is nog niet af.
      Hopelijk bekoeld de situatie snel ! 
      Merken jullie in Nederland hier iets van, durven jullie nog iets te testen ?
      Een SWAT team dat binnenvalt terwijl ik met een muziekje wat shells in elkaar zit te knutselen lijkt mij écht niet aangenaam.
      Hopelijk vermindert mijn frustratie wat door deze te delen met jullie .
    • By XplosionFireworks
      Hallo allemaal,
      Ik zit sinds een week of 2 op dit forum. Ik ben nog nieuw met het maken van vuurwerk dus ik wil graag een paar dingen weten!
      Als eerste:
      Bij de winkel hebben ze NPK 13-0-46, is dit hetzelfde als 98% zuivere kalium nitraat?
      Ik had nagevraagd voor Kaliumnitraat ergens ze boden het volgende aan:
      Kaliumnitraat: 13,7% Nitraat en 46,3% Kaliumoxide is dit hetzelfde en is dit zuiver?
      En ik had begrepen dat je spuitzwavel kan oplossen in water, dit een dag moet laten staan en dan van de bodem schrapen?
      Is dit allemaal verkrijgbaar bij xxx of niet?
      En voor flash: is aluminiumvijlsel fijn genoeg om flash mee te maken?
      Een hoop vragen maar ik wil graag snel beginnen met experimenteren!

• By lnn1980
      Ik wil graag rookbommen maken,maar dan niet de gesmolten versies,Gewoon droog bij elkaar mengen.
      Wat zijn de beste verhoudingen van Kno3,suiker en parrafinne?
      Is het beter om de parrafinne te vervangen door natriumbicarbonaat,of kan dat er bij de parrafinne ook bij.
      Heb forums doorgelezen,maar over de droge mengsels is weinig te vinden.
    • By rookbommetje
      Ik heb geen idee of dit mogelijk is maar kan je kalium uit kno3 halen op een manier?

Zoja hoe zuiver is het eindproduct en in wat voor vorm vormt het? (bijvoorbeeld poeder ofzo)

sorry als dit een gigantisch domme vraag is
    • By zakelijk1986
      Nou de titel zegt het al, ik wil graag een proxyserver instellen voor extra veiligheid.
      Wie van jullie doet dat ook allemaal?

Ik benieuwd hoe je zoiets instelt voor een mac.

Ik heb al een het ander opgezocht via google maar het blijft een ingewikkeld process.
      En ben nog geen site tegen gekomen hoe het simpel word uitgelegd.

Iemand die tips heeft of verwijzing?

• By Pyroma
      De vermoedens waren er al, maar inmiddels is het wel duidelijk.
      Dit pyroform wordt beheerd door de politie. Of je nu Rocketier, tyneman, gamekeeper of jason heet. Het is duidelijk dat het hier om één en de zelfde persoon gaat.
      Ik moet toegeven dat dit geheel goed in elkaar zit.

Het is jammer dat pyrotechniek in dit land als criminaliteit wordt gezien. Mij pakken jullie niet, maar komt gerust een keer langs de koffie staat klaar. Sukkels!

Ps: Ben benieuwd hoelang dit topic op het form blijft staan.
    • By ARG
      Hallo iedereen,

Ik heb even een stom vraagje. Ik wou zuivere KNO3 bestellen, maar er staat dat dit gebruikt wordt als bewaarmiddel voor vlees. Kan dit kloppen, of is dit niet het juiste? Ik hoop dat deze vraag me geen ban oplevert voor onnuttige vragen te stellen, anders mijn exucses.

Vriendelijke groeten.

• By pdfbq
      Een nieuw topic dit omdat ik vaak lees over lift charges waarvan wordt gezegd dat de black powder gebruikt misschien wel niet snel genoeg is.
      Als voorbeeld twee filmpjes waarbij ik denk dat de BP in filmpje 'b' snel zat is.

BP verhouding KNO3/C/S 75/15/10
      Het papiertje is zo'n a6 je, één gram BP over 11cm

Filmpje a:
      Houtskool van paardekastanje, KNO3 is pre-milled. Een uur in de ball mill droog.
      Filmpje b:
      Houtskool van paardekastanje, KNO3 is pre-milled.
      C en S zijn samen pre-milled 3 uur.
      Alles samen 2 uur in de ball mill vochtig (per 100g 6cc 25/75 spiritus water)

a: kastanje.mp4 b: kastanje_eerst_apart.mp4
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.