Jump to content
PyroForum.nl

Recommended Posts

Hey mensen,

In alle youtube tutorials enzo over hoe je rookbommen draagt heeft bijna niemand uberhaupt handschoenen aan, laatstaan een stofmasker etc maaaarrrr ik lees net dat kaliumnitraat een irriterende stof is en dat bij inname via de mond zelfs de dood een gevolg kan zijn.

Dus is het een gevaarlijke stof om mee te werken of gaat dat om mensen die echt gwn lepels naar binnen werken?

mvg,

Tim

Link to comment

Kaliumnitraat wordt onder andere ook gebruikt als conserveringsmiddel in eten (E252).

Het gevaar van nitraten is dat het omgezet wordt in nitriet na inname. Een teveel aan nitriet kan schadelijke gevolgen hebben.

Om een voorbeeld te geven in andijvie zit een concentratie van 1669 mg/kg NO3 en van een kilo andijvie eten ga je zeker niet dood ;)

Probeer jezelf gewoon zoveel mogelijk te beschermen tegen inname / inhalering. Kleine hoeveelheden zullen niet direct schade aanrichten, al is het raadzaam een stofmasker te dragen.

EDIT: Ik heb het hier overigens alleen over KNO3! Bariumnitraat is bijvoorbeeld weer een totaal ander verhaal!

Edited by boutnek
Link to comment
  • 2 weeks later...

Als je goed leest staat er ook de hoeveelheden bij waarbij je schade oploopt.. zo is de ld-50 (lethal dose 50%) ofwel bij die doses gaan 50 % van de ingezette proefdieren dood.

Als beginner zou ik ook eens wat risico kaarten van alledaagse producten bekijken, dan weet je het namelijk al makkelijker op zijn waarde in te schatten.

Bijvoorbeeld bicarp uit je keukenkastje:http://www.thiry.be/Scheikunde%5CNatriumhydrogeencarbonaat_%28BE%29.pdf

Link to comment

Het leuke aan bicarbonaat (e500 (II)) is dat je er ook je mond mee kan spoelen om de zuren in je mond te neutraliseren, met een schoon gebit als gevolg. Ook wel maagzout bij brandend maagzuur. Maar goed dat wilde rookbommetje helemaal niet weten.. Too much "useless" info.

Op speculatie zou ik zeggen dat kaliumnitraat zijn zuurstof (albeit minimal in the grand scheme of things) helpt bij oxidatieprocessen in het lichaam. Dus oxidanten helpt, wel iets waar het lichaam energie aan verspilt om het veilig van de hand te doen.

Edited by pyrohiero
Link to comment

Waarom speculeren als het hierboven al uitgelegd staat door boutnek,

Een schoon gebit komt van het poetsen met bicarb dat schuurt namelijk lekker

Het ging er mij om dat onze rookbommen man, nog eens flink zou kunnen schrikken van de msds van alledaagse producten, en zo een betere inschatting kon maken van de informatie op zo'n kaart

Link to comment

Ja ik kwam er dus inderdaad achter dat veel stoffen die we dagelijks nuttigen en gebruiken ook extreme gezondheidsgevaren met zich meebrengen, oftewel dat het "allemaal wel meevalt" (niet te onderschatten natuurlijk maar toch). Bijvoorbeeld fluor/fluoride in tandpasta is zeer gevaarlijk etc maar toch poets ik mijn tanden twee keer per dag en leef ik nog.

Kno3 moet je dus niet naar binnen gaan lepelen, maar als je perongeluk een korreltje binnenkrijgt dat nog onder je nagel zat ga je niet dood.

Bedankt voor alle uitleg en tips :)

Link to comment

Ja ik kwam er dus inderdaad achter dat veel stoffen die we dagelijks nuttigen en gebruiken ook extreme gezondheidsgevaren met zich meebrengen, oftewel dat het "allemaal wel meevalt" (niet te onderschatten natuurlijk maar toch). Bijvoorbeeld fluor/fluoride in tandpasta is zeer gevaarlijk etc maar toch poets ik mijn tanden twee keer per dag en leef ik nog.

Kno3 moet je dus niet naar binnen gaan lepelen, maar als je perongeluk een korreltje binnenkrijgt dat nog onder je nagel zat ga je niet dood.

Bedankt voor alle uitleg en tips :)

Voor alle stoffen geldt zoals ze dat zo mooi zeggen: "The dose makes the poison". Als je 10 liter water in een korte tijd opdrinkt ga je ook dood. Edited by Compizfox
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...