Jump to content
PyroForum.nl

Hoe haal je kalium uit kaliumnitraat?


Recommended Posts

Ja dit kan, betrekkelijk zuiver zelf in metallische druppels oha.

Als je dit niet zelf kunt opzoeken weet ik niet of de vraag danwel de vragensteller dom is.

Ik zou me eens gaan verdiepen in iets wat lijkt op theoretische kennis, zowel op scheikundig als op pyrotechnisch vlak.

Link to comment

Oke tyneman, ik heb het aan mijn scheikunde leraar gevraagd. Kennelijk kun je door verhitting kno3 ontleden.

Het gaat dan als volgt:

2KNO3 --(hitte)--> 2KNO2(l) + O2(g)

2KNO2 --(hitte)--> K2O(s) + N2O3 (g)

Alleen nu vraag ik me dus nog af of je K2O nog verder kan laten ontleden.

Edited by rookbommetje
Ik neem aan de jouw scheikunde leraar jou heeft geleerd dan elementen met een hoofdletter worden aangeduid. Net als jouw leraar Nederlands jou heeft geleerd dat ook de regel begint met een hoofd letter.
Link to comment

Op die manier heb je alleen de NO3- ontleed. Daar schiet je helemaal niets mee op; je wilt juist K+ reduceren naar K. Maar kalium is zo onedel dat electrolyse van een oplossing van kaliumnitraat in water niet werkt (H2O is een sterkere oxidator dan K+). Je kunt in theorie wel gesmolten kaliumnitraat elektrolyseren (maar geen idee of dat echt gaat werken).

Maar eh, stond dit eigenlijk niet gewoon in je scheikundeboek?

Link to comment

Nee dit stond niet in mijn scheikunde boek :P

Maar na nog wat verder onderzoek (binas en internet) heb ik dus uitgevonden dat als je al K kan vormen het meteen reageert met lucht, je moet dus een aardig ingewikkelde opstelling maken om K te vormen, dit is iets te moeilijk voor mij dus ook dit avontuur komt weer tot een eind :S

Link to comment
×
×
  • Create New...