Jump to content
PyroForum.nl

pdfbq

Recommended Posts

Een nieuw topic dit omdat ik vaak lees over lift charges waarvan wordt gezegd dat de black powder gebruikt misschien wel niet snel genoeg is.
Als voorbeeld twee filmpjes waarbij ik denk dat de BP in filmpje 'b' snel zat is.

BP verhouding KNO3/C/S 75/15/10
Het papiertje is zo'n a6 je, één gram BP over 11cm

Filmpje a:
Houtskool van paardekastanje, KNO3 is pre-milled. Een uur in de ball mill droog.
Filmpje b:
Houtskool van paardekastanje, KNO3 is pre-milled.
C en S zijn samen pre-milled 3 uur.
Alles samen 2 uur in de ball mill vochtig (per 100g 6cc 25/75 spiritus water)

a: kastanje.mp4 b: kastanje_eerst_apart.mp4

Edited by gamekeeper
Link to comment
  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er is toch al een buskruit topic?
Waar? Ik zie enkel de topic 'mijn eerste MP' maar dat dekt de lading m.i. niet. Ik zie BP ook als een compositie met zij eigen problemen.
Overigens heb ik heb wel getwijfeld voordat ik deze topic opende.
Waarom die houtskool?
Ik had geen ander zacht hars-arm hout toen. Heb nu ook wilg maar dat is niet veel rapper vind ik.
Ik kan overigens nergens (ook niet op het internet zelf) info over paardenkastanje BP vinden.
Dan weten we ineens waarom jij je shells niet hoog genoeg krijgt
Kijk... daarvoor was die topic dus ^_^ Edited by pdfbq
Link to comment

Vertel es, hoe heb je er nu buskruit van gemaakt?

Nu het maken voor meal en dan pulverone om shells te liften is niet echt iets van een dergelijke moeilijkheidsgraad dat er een topic moet over gemaakt worden.
Stap 1: zoek wilg
Stap 1,5: Maak houtskool
Stap 2: mill de wilg
Stap 3: maak je 75-15-10 compo
Stap 4: mill de compositie enkele uren
Stap 5: Binder toevoegen, door een zeef en laten drogen

Edited by danny db
Link to comment

Hm die laatste post moest een afsluiter zijn hoor, ik heb HIER nog niets hier gezien over het echt maken van Blackpowder. Ik heb het een keer gemaakt maar ben bij pulverone gebleven omdat ik toch maar onder de 4inch-jes blijf.

Haha dankje voor de aanvulling OOh.

En ehm waar pyromaniak zijn meal traag gaat, hij zal BBQ of zo gebruiken zeker....

Link to comment

En hij gooit het droog in de kogelmolen wat ook ten koste gaat van de kwaliteit .. Maar met zijn 12 uur ..waarschijnlijk heeft hij knikkers dan.. kan ook nog .. of zijn verhoudingen zijn niet goed ..of hij stelt niks fijn.of of of ..... Meal is ook geen buskruit kwaliteit ,,, komt nog niet in de buurt
Ik bedoel maar het ligt echt niet aan de houtskoolkeuze.

Van pdfbg is ook geen buskruit maar goede meal. De krachtverschil van pulverone van meal kan al in de korrelgrote liggen.
Edit voor pdfg .. het aantal uren millen is weinig over te zeggen omdat ik je hoeveelheden en je mill en je media niet ken. spiritus is ook niet mijn keuze veel ste vet.. maar in elk geval als je na het millen de sas flink perst en laat drogen en dan verkruimelt en verder bewerkt heb je bp kwaliteit. En als je echt 75-15-10 gebruikt zul je toch echt moeten fijnstellen.. dat is namelijk de verhouding bij benadering.


Maar alles is inderdaad in andere topics terug te vinden.

M.V.G. Jason

Edited by Jason
Link to comment

Als je groffe wilg gebruikt en je milt 12 uur (zelfs met knikkers) en bovendien nog droog, ben je nog steeds in staat beter een shell te liften dan in verlijking met BBQ. (let wel ik spreek hier relatief, ik lifte vroeger ook met bbq)

Nog een kleine nuance, pulverone is meestal sneller dan Buskruitkwaliteit -zoals het hier vaag wordt omschreven-. BP wordt gebruikt omdat het minder plek inneemt.

Om het even duidelijk te maken voor iedereen als je meal nat maakt, perst, verkruimelt en laat drogen maak je BP

Edited by danny db
Link to comment

Nou voor de duidelijkheid dan nogmaals .. je kunt pulverone maken van vanalles en nog wat .. dus OOK van Meal en OOK van BP, maar ook van H3 of kunstof enz enz
Dus pulverone is niet sneller dan buskruit.... Pulverone gemaakt van buskruit verbrand idd sneller dan buskruit als fijn poeder.. ivm met de tussen ruimtes waardoor het gas kan stuwen, en er dus meer sas tegelijkertijd kan gaan branden.

Dus meal zegt iets over de kwaliteit... en pulverone iets over de verschijningsvorm. pulverone is gewoon pulver in het nederlands.( en in de chemie)
BBq zegt ook helemaal niks want elk merk BBQ is van andere samenstelling . op sommige zakken staat het wel op, maar als je voor de goedkoopste van het goedkoopste gaat kun je er zelfs multiplex doorheen hebben zitten.

M.V.G. Jason

En nogmaals ik ken zijn kogelmolen niet . stel hij zit met knikkers in een te trage of te snel draaiende kogelmolen, of met teveel sas en een te kleine behuizing heeft ie naar 24 uur nog alleen maar gemengt ipv gemilld.

Link to comment

Ik dacht dat het wel voor de hand lag dat ik meal-pulv bedoeld. Pulverone van buskruit lijkt me ongewoon gezien dat het bij het verwerken het kan worden opgedeeld in verschillende grain-sizes. Voor het liften van shells is dat dan 2FA, 3FA, 4FA of van 12 tot 50 mesh.

Leander:
Het verhaalde dat geperste BP sneller zou branden is een grote mythe! De enige reden waarom dit gedaan word is omdat het voor industriele toepassingen veel voordelen oplevert. BP is door het persen onder andere veel constanter in korrelgrootte (na zeven!) en dichtheid, waardoor er minder fluctuatie in brandsnelheid per geproduceerde batch is. Pulverone is sneller omdat haar reactieoppervlakte hoger en haar dichtheid lager liggen.


Het beste soort bbq dat je vindt zal nog steeds niet in de buurt komen van een superieure houtskool soort. Maar ik geef je wel gelijk over de kogelmolen, maar dat is dan weer wat voor het kogelmolen topic.
Link to comment

Met alleen meal weet je niet van te voren wat er gaat gebeuren. Als het samengedrukt wordt tijdens het vervoer komt je shell netaan 10 meter hoog, maar als het perfect luchtig blijft kan je shell ook 100 meter hoog gaan.

Met pulverone wordt binnen de pyrotechniek een willekeurige verschijningsvorm van bevochtigde en verkruimelde sas bedoeld, of dat nou mill dust (wat iedereen foutief meal noemt), green powder of meal is. Binnen de chemie en industrie als geheel geldt de definitie van Jason.

Bij mij levert vochtig millen overigens een waardeloos product op. De gehele inhoud van de trommel wordt dan een grote klont en wordt nauwelijks gemalen, zelfs met lood.

Link to comment

Ik gebruik idd bbq houtskool en van zeer slechte kwaliteit ook, ik maal met loden kogels 12 uur lang en altijd batches van 500g (te veel?)
bij mij is het altijd zo dat als de green mix ook maar iets vochtig is er een enorme klont ontstaat en er dus niks meer gemalen word, daarom snap ik het nut van nat malen ook niet.

Link to comment

Ik mill met loden kogels 100 stuks 1/2 inch in een 11 cm trommel 90 rpm maar ik doe er maar in totaal 100 gram meal in. Dan is alles ongeveer even hoog als de kogels.
Dan lukt het wel nat maar ook ik heb wel eens een meal 'knikker' tussen zitten.

Ik heb niet een écht geschikte plek om mijn kogelmolen te draaien vandaar dat pre-millen van de S en C voor mij een uitkomst is. Dat doe ik gewoon binnen.
Het meal malen doe ik buiten met een voetschakelaar en zelf zitten achter de computer uikijkend over het tuinpad zodat als de postbode o.i.d. aankomt ik m snel uit kan zetten (wil ooit nog iets met een beweging-schakelaar doen)

@jason Wat gebruik je dan wél in plaats van spiritus?

Edited by pdfbq
Link to comment

Het is niet zo dat alle bbq houtskool hetzelfde zijn.
Het beste moet je de duurste houtskool nemen die er is. Als je dat hebt, de zachte stukken houtskool selecteren. Dat je het kan kapot knijpen tussen je vingers.
De harde stukken gebruik je maar voor de bbq in de hete zomerdagen ^_^

Ik doe niet meer eens de moeite meer om wilgenhoutskool te maken. Met die selectiemanier kan je ook zeer goeie buskruit maken. Maar mijn kogelmolen is dan ook zeer efficient.

Link to comment

Hm ik denk toch echt dat wilg echt niet af te raden valt. Zeker als je veel met raketten bezig bent is consistentie ZEER belangrijk. Dat je bbq gebruik om C-bases effecten neer te zetten versta ik nog net.

Dat lijkt me een heel efficiente allocatie van je tijd hoor pdfbq ^_^.


Ps, wanneer gaat een mod deze gesprekken eve aan een of andere topic toevoegen?
https://pyroforum.nl/index.php?showtopic=36
https://pyroforum.nl/index.php?showtopic=2921
https://pyroforum.nl/index.php?showtopic=1156
https://pyroforum.nl/index.php?showtopic=1319
https://pyroforum.nl/index.php?showtopic=3436
...

Edited by danny db
Link to comment

×
×
  • Create New...