Jump to content
PyroForum.nl

Buskruit


Guest

Recommended Posts

zeg ik heb een vraagje , ik heb een mengeling gemaakt voor buskruit met een vijzel en een mortier , de verhoudingen op gewicht kloppen ( kno3 75 gram,zwavel 10 gram en houtskool 15 gram ) ik heb het goed gevijzeld ( in hout ) en het is een zeer fijn poeder...maar toch, samengeperst in een huls met 2 proppen en een lont ( zorgvuldig gemaakt ) geeft het alleen wat vonkjes en rook kan iemand me helpen wat ik fout doe? ( neen ik heb geen profesionele werktuigen om het mengsel 5 uur te laten draaien ) alvast bedankt

Link to comment
  • Replies 168
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ten eerste kan je dit geen BP noemen, dit verdient met moeite de naam meal powder,

Commerciaal buskruit in knallers word volgens 2 welbekende manieren gemaakt, de eerste manier is de"gevaarlijke" ballmilling method,
hierbij mil je eerst de C en de S, daarna doe je er de KNO3 bij,
dit wil zeggen dat je een comp mengt wat ik ABSOLUUT niet zou proberen als je geen veilige ballmill hebt(niet vonkende media), hierna word het nog eens samengeperst en weer verkruimeld(NIET verpoedert), daarna word het door een aantal mesh zeefjes gehaald om voor verschillende doeleinden te dienen.

De 2de methode; de alternatieve of CIA methode,
Eerst worden de C en S samen gemilled voor zo'n 8 uur, terwijl de C en S malen zet je 600 ml isopropyl alcohol in de vriezer voor iedere honderd gram C en S mic(acetone en methanol etc werken ook :roll: )
daarna neem je 75 gram KNO3(gebruik misschien wat meer omdat er misschien een deel zal opgelost blijven)
Maak een verzadigde oplossing KNO3 en voeg daaraan nog eens 10 ml water toe, daarna voeg je de C/S mix toe en roer je even goed,
hierna voeg je de isopropyl alcohol toe en koel je het mengsel zo vlug mogelijk af, daarna gebruik je een oud stuk kledij als filter om je buskruit af te filteren, leg dit buiten te drogen omdat dit nogal ontvlambare dampen geeft.

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

En nog even ter aanvulling, KClO3 als vervanger van KNO3 in BP is absoluut geen goed idee, omdat kaliumchloraat met zwavel een onstabiel mengsel is dat o.a. zeer gevoelig is voor schokken.
Maar dat weten de meeste vast al :mrgreen:

Edit: oeps, stond al in een ander topic, sorry, ik lig weer te slapen. :oops:

Link to comment
  • 2 months later...
  • 2 months later...
Zijn er voor het maken van buskruit op de alternatieve methode andere alcoholen bijv. ethanol die ook goed werken i.p.v. isopropylalcohol?


Het gaat erom dat je een apolair solvent gebruikt die KNO3 uit zijn oplossing drijft,

Master van vuurwerk, NEE je maakt geen goede BP zonder kogelmolen(zelfs niet zo goed met CIA)en als je BP aanstampt drijf je alle lucht tussen de korrels weg die zorgen voor een tragere verbranding en je dus geen tot een minder harde knal krijgt,

Proficiat trouwens, nu is er geen twijfel meer mogelijk dat je een onverbeterlijke kewl bent met de ideale leeftijd( niets tegen de verstandige 12-jarigen).

Wat denk je ervan om eerst nog een jaar of 3-4 te wachten en dan nog eens opnieuw met pyro te beginnen?
Link to comment

Het is gewoon teveel willen en te weinig kunnen. Het is niet kwaad bedoelt, maar je hebt gewoon te weinig verstand van en verantwoordelijkheid voor pyrotechniek momenteel.
Ik ben nu 17 en heb niet zoveel ervaring met pyrotechniek, maar ik weet er wel veel van af, niet alleen het maken, maar ook veiligheid, het kunnen vinden van informatie etc. Dat is omdat ik voornamelijk omdat ik eerst een jaartje heb besteed met lezen en leren op internet en de scheikunde die ik op school krijg ook erg helpt (mede dankzij pyrotechniek ben ik ook erg goed in scheikunde op school).
De regels verder (eerst zoeken, dan pas vragen) zijn er niet alleen om het voor de rest makkelijker te maken, maar ook zodat je leert om zelf informatie te vergaren, dat is ook een belangrijke vaardigheid om te hebben.
Er is genoeg informatie te vinden in boeken en op internet, maar voor een hoop zaken ben je eigenlijk nog te jong, omdat je er waarschijnlijk te weinig van begrijpt. Ik vind het in ieder geval al heel wat dat je op dit forum zit in plaats van ''vuurwerkmaken.tk'' (hoewel je daar natuurlijk ook onder een andere naam kan staan), want dat is echt een eersteklas kloteforum (als ik zo vrij mag zijn).

Link to comment
Guest Richard

Lol, wat een paupertopics op vuurwerkmaken.tk. Nu weet ik waar sommige mensen vandaan komen op dit forum. Er wordt meermaals de link van Gamekeeper Pyro genoemd.

Link to comment

ff voor de duidelijkheid, ik zit ook op het forum van hslab.nl, (de nieuwe site van "vuurwerkmaken.tk") van de scheikunde uitleg op die site heb ik toch een redelijke basis over elementen en zo meegekregen, en harold (de admin) heeft ook een redelijk grote pyro ervaring, met een beginnersvraag kun je daar ook goed terecht, hij heeft namelijk het idee om mensen te leren hoe het wel moet, omdat ze anders domme dingen gaan doen, geen slecht idee toch?

ik geef absoluut toe dat gamekeeper pyro een veel betere site heeft, met veel meer informatie, maar op hslab kun je je basis opdoen, om dan hier te komen.

zo, das mijn mening :P

Link to comment

Ja ik weet dat jij daar ook zit.
Mijn probleem met die site is dat er 1001 kewls op zitten met vragen over pijpbommen en weet ik veel wat, hier flikkeren we zo een topic dicht, daar blijft alles gewoon open staan. Er zijn genoeg kewls die de ideeen overnemen over de topics die daar open blijven.
Die admin daar kan van mij ook de pot op, hij is beheerder van het forum en volgens mij ook van de site waarop beschreven staat hoe je een pijpbom kan maken.

Link to comment
hij is beheerder van het forum en volgens mij ook van de site waarop beschreven staat hoe je een pijpbom kan maken.

daar heb je gelijk in, hij maakt wel pijpbommen, maar niet op de koperbuis-vullen-en-dichtbuigen manier :P

en idd, het zit daar vol met kewls, maar je moet toch ergens je domme vragen stellen :P
Link to comment
Hiermee heb ik een mengseltje van 75% KNO3 en 15% houtskool 5 uur gemalen, en er was zeer weinig residu na de verbranding.

Als media heb ik glazen knikkers gebruikt.

75% KNO3 en 15% houtskool? dan houd je 10% over, zal wel zwavel nog bij horen..

en vonkt glas niet? (kan van niet hoor, maar iedereen raad dit af te gebruiken als media..)
Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik heb altijd met kaliumchloraat gewerkt om een poeder maken voor explosieve doeleinden, en iedereen zegt dat het zeet gevaarlijk is, maar dat is als een C6H12O6+KClO3 (aq) mengsel wordt ingedampt en suiker perfecte kristalroosters vormt tenopzichte van het KClO3. Als je poedersuiker neemt en dat gewoon goed mengt met een kogelmolen gebeurt er helemaal niets, het mengt gewoon goed (om een veel snellere ontbranding te krijgen moet je MnO2 toevoegen (te halen als Mangaanoxide of bruinsteen bij de pottebakker)

hoe komen mensen tegenwoordig aan zeer fijne koolstof, want houtskool krijg je niet zo gemakkelijk fijngemalen zonder koffiemolen

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...