Jump to content
PyroForum.nl

Buskruit


Guest

Recommended Posts

  • Replies 168
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Kan je BP maken in een blender. Ik kwam vandaag een document tegen waar ze zeiden dat, dat kon.

Pour 3 or 4 cups of boiling water into the blender. Slowly add 150 grams of KNO3. Cover the blender, and agitate at medium speed for about ten minutes. (Note - it is advisable to use an extension cord to start the blender from a safe distance. Again, this should be done outdoors!)

Slowly mix in 50 grams of charcoal/sulfur mixture. This should be done by turning off the blender, pouring in a small amount of the mixture, restarting the blender and mixing until the charcoal/sulfur is completely wet. Repeat until all the fuel has been added and thoroughly mixed. (Take your time - remember: haste kills!)

Let the blender run at high speed for about 15 minutes. Slowly pour in the alcohol while the blender is running. You should hear the blender slow down as the mixture solidifies. Add more alcohol until the mixture is cool to the touch.

Pour the sludge into a coffee filter placed in a sieve over a plastic container. Allow the water/alcohol to drain out until the sludge is dry enough to leave an impression when you press into it.

Using a fine sieve, press the sludge through the sieve onto a large piece of cardboard or blotting paper. This should produce fine granules of powder. Take your time, evenly spreading the granules onto the paper or cardboard.

Allow the granules to dry in direct sunlight for at least 24 hours. When dry, pour the granules through a finer sieve to remove any fine powder from the granules.
Link to comment

Als je het zo doet, kristaliseert volgens mij de KNO3 aan de boven/buitenkant uit, waardoor je MP nog niet goed is gemixt. Wat ik zelf zou adviseren, als je zo gaar in je hoofd bent dat je je moeders blender wil vergiftigen, is gewoon GP maken, het in de blender doen, vochtig maken (en niet zeiknat :roll:) en roeren maar!

Link to comment

Buskruit zal echt niet aangaan door wrijving, het is een erg ongevoelige mix...
En waarschijnlijk zal, als het goed gemengd is, je best goede mp krijgen op die manier met je blender.
Je KNO3 zal waarschijnlijk gewoon om de houtskool en zwavel deeltjes heen uitkristalliseren.
En een blender mixt echt goed hoor!

Link to comment

Ga maar na, z'n blender maakt, aan het kabaal te horen, ernstig veel toeren/min. Dus wordt alles eens goed door elkaar gemixt. Tevens zijn die mesjes onderin echt vlijmscherp, ik denk dat ze ook zeker bijdragen aan het fijner maken van de stoffen.

Link to comment
  • 7 months later...

Vandaag heb ik mijn eerste batch (100 gram) meal gemaakt in mijn kogelmolen. Normaal gebruik ik de CIA methode, maar had nu even geen zin in de rotzooi die je daarvan krijgt. Dus eerst netjes KNO3 anderhalf uur gemilld, daarna S/C mengsel anderhalf uur gemilld. Vervolgens bevochtigd, gemengd en nog eens een uur gemilld. Resultaat: een heel fijn mooi stuivend poeder, goed van kleur, maar het brand voor geen meter. Als ik het een maal toch aan heb gekregen, dan laat het een roodgloeiend residu achter. Dit kan nooit goed zijn.

Heeft iemand dit ook ooit gehad?
Wat zou er verkeerd zijn gegaan? Verprutst bij het afwegen? Niet goed gemilld? Of moet ik het niet bevochtigen? Please kan iemand mij helpen, want ik wil zonder rotzooi snel MP kunnen maken in plaats van de vieze (maar goed werkende) CIA methode...

Link to comment

@SoulPredator
Ik gebruik nu heel fijn kunstenaars grafiet poeder om tekeningen mee te maken, en voor pigmenten. Het zou toch raar zijn als ik dit op de CIA wijze wel kan gebruiken en in de ballmill niet. Of zou dit komen dat er oplosbare onzuiverheden in kunstenaars houtskool zitten die er uitgefiltreerd worden na het affiltreren van het aceton/water mengsel? Dan zou het wel kloppen. Nou ik ga dan maar op zoek naar wilg of balsa (zijn goede resultaten mee behaald geloof ik).

Link to comment

Ik denk dat het in de ballmill als smeermiddel functioneert, en daarmee het hele effect van de ballmill teniet doet. Grafiet bestaat namelijk uit hexagonale kristallen, die als 'plakjes' over elkaar kunnen schuiven met heel weinig wrijving.
Verder is grafiet een moeilijk ontsteekbaar goedje, en het lijkt me dan ook niet echt aan te raden voor buskruit.

Zie ook Wikipedia (engelse versie).

Link to comment
  • 3 months later...

Gezien ik (nog) geen kogelmolen heb, heb ik de snelheid van m'n green powder proberen te verhogen door 2,5% arabische gom toe te voegen, dan bevochtigen, beetje persen en verkorrelen. Hier is een filmpje van 1g van het product.
Ik weet niet of dit kan gelden als goede MP / matige BP / ... dus graag jullie mening!
Het is btw wilgenhoutskool en in de compositie zit ook een snuifje Fe3O4 (iirc) als katalysator.

granula.wmv

Link to comment
  • 1 year later...

Hey. Ik krijg mijn ball mill bijna binnen, en kan dus bijna aan de slag om wat fatsoenlijk meal powder te maken. Nou ben ik alleen bezig met wat theorie zoals afmetingen van hulzen, de ID, wand dikte, etc. Ik heb van verschillende maten hulzen het volume dat overblijft om te vullen met kruit (na stoppen etc.) uitgerekend, maar ik kan geen kant op met het inschatten van de hoeveelheid kruit aangezien ik de dichtheid niet weet.

Nou begrijp ik dat het verschild van persoon tot persoon en van batch tot batch, maar is er zo een redelijk gemiddelde waarde die je kunt aanhouden?

En als die er niet is, kunnen een aantal mensen dan hun dichtheid posten zodat ik een gemiddelde waarde kan uitrekenen?

Alvast bedankt!

P.S. Ik weet dat de dichtheid van een goed buskruit meestal rond de 1.70 g/cm3 ligt, maar ik heb het over meal powder, dus ongecompresseerd.

Edited by mwb
Link to comment

Reken op ongeveer 0,9 gram per cm3 als je dezelfde BBQ houtskool als ik gebruikt (iets met goud en vlammen). Met wilgen zit je al meteen een heel stuk lager, en met hennep, paulownia en balsa al helemaal. Overigens lijkt het me nou niet zo' n groot probleem als je wat overhoud. Het is immers niet instabiel en ook niet heel verschrikkelijk krachtig en gevaarlijk.

Link to comment

Bedankt voor de info.

Maar mp wordt niet echt veel gebruikt voor knallers hier, wel? Ik heb zo het idee dat er door de meeste mensen flash wordt gebruikt, en dat in hoeveelheden van ± 2-10 gram.
Is mp wel vlug genoeg voor een knaller, of kun je er beter een fijn-verkorrelde pulverone van maken? Of gewoon mp het raam uit en gebruiken voor lift charges, en flash gebruiken voor knallers?

Alvast bedankt,
Karst.

P.S. Uitgaande van een dichtheid van 0.9 g/cm3 past er ongeveer 7.74 gram mp in mijn grootste huls. Hiervan ga ik uit van eindstoppen van 1 cm snelcement aan elke kant. Is die dikte eindstoppen nodig, of kan ik de kruitruimte optimaliseren dmv. kleinere eindstoppen?

Link to comment

Granuleren die meal! Op die manier is je vlamfront veel groter en kun je hardere knallen produceren, hoewel de hoeveelheid buskruit lager is. :blush:

Je kunt btw ook brute reports maken door erg stevige knallers te bouwen van pulverone met daaroverheen gestrooit ongeveer 5% KClO4/Mg of GD.

Link to comment

@Cojonesm: Is snelcement over het algemeen gewoon slecht of icm. mp? Ik heb namelijk door die tutorial van Tyneman gelezen (erg goed gedaan T.) en daar staat dat een van de nadelen van bentoniet is dat je het moet rammen. En ik had toch echt begrepen dat dat niet kan met een mp knaller aangezien het ook zuurstof uit de lucht nodig had.
Maar er staat me ook iets bij dat dat alleen voor flash is omdat de eindproducten van flash allemaal vaste stoffen zijn en dat flash dus puur afhankelijk is van uitzetting van de al aanwezige lucht. En aangezien er bij mp wèl voldoende gasvormige producten vrij komen kun je het dus wel rammen. Is dat een beetje goed opgesomt of vergeet ik iets?

@Leander: Dus ik moet pulverone maken van mijn mp. Is het beter om het grof of fijn te granuleren?

Als ik er pulverone van maak en ik ram er een bentoniete eindstop in dan is je pulverone toch eigenlijk weer mp met wat dextrine als 'vervuiling'?

Link to comment

Dus je moet het niet rammen? Ik meende idd al dat dat de ontbranding niet ten goede kwam. En ik weet dat het een beetje offtopic is, maar kun je de lijm gewoon direct tegen het kruit aanspuiten of moet je er wel een papiertje tussen doen? (En moethet papiertje helemaal lek-dicht zijn?)

Maar als de bovenste eindstop van lijm is (en ik meende te lezen dat die lijmpatronen spotgoedkoop zijn), maakt het dan iets uit of je ze allebij van lijm maakt? Ik bedoel, als het toch goedkoop is dan is het wel wat makkelijker...

Link to comment
  • 2 years later...

Even een vraag, ik heb iets raars denk ik aan de hand met mijn ballmill.
Ik gooi alle chemicalien erin, en ik ga millen en na 3u is alles mooi en fijn. Ieder uur gechecked.
Maar ga ik hem dan langer laten millen dan 3u dan beginnen in de hoeken zich BP op te hopen.
Dus aan de linkerkant van de buis en de rechterkant ontstaat een soort van trechter.

Zie tekening voor de duidelijkheid, als ik dit weer weg haal door te schudden met de buis en dan terug leggen, dan onstaat zo een zelfde iets weer in 20 minuten.
Hoe kun je dan in godsnaam 24u gaan millen?
En hebben jullie dit ook, of dat er op zich een hardere brok/blok ontstaat aan een of twee kanten?

Stats:

91rpm
120mm diameter
180mm lengte
PVC buis
Keramische ballen 10 en 16mm (50:50) (dit vult 1/2 van de ballmill)
300g BP erin (dit vult 1/4 van de ballmill)
En hij staat waterpas.

Edited by dna
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...