Jump to content
PyroForum.nl

Wat is de best compositie voor een droge rookbom?


lnn1980

Recommended Posts

Ik wil graag rookbommen maken,maar dan niet de gesmolten versies,Gewoon droog bij elkaar mengen.

Wat zijn de beste verhoudingen van Kno3,suiker en parrafinne?

Is het beter om de parrafinne te vervangen door natriumbicarbonaat,of kan dat er bij de parrafinne ook bij.

Heb forums doorgelezen,maar over de droge mengsels is weinig te vinden.

Link to comment

Ik heb wel eens rookbommen gemaakt met
Een droge mix van Kno3 en suiker maar niet met paraffine, maar hiermee heb ik flink moeten experimenteren omdat het gat waar de rook uit moet komen precies de juiste grootte moet hebben. Is het gat te klein dan wordt de druk te hoog en zal je rookbom uiteindelijk uit elkaar ploffen, is het gat te groot dan komt er meer vuur dan rook uit je rookbom. Tenminste dit was bij mij het geval. Succes met je rookbommen ik hoop dat je iets hebt aan deze informatie. Groetjes Bas

Link to comment

Ik geloof dat ik 65:35 of 60:40 gebruikte het is al een hele tijd geleden.

Probeer ook je mix zo fijn mogelijk te krijgen en je kan het beter in je huls persen dit hoeft niet heel hard geperst te worden als het maar niet een hoopje los poeder is

Edited by ThaDawg
Link to comment

Wat je zou kunnen proberen is met een verfblik daarmee deed ik het altijd en dit werkte best goed.

Hoewel ik altijd twee blikken gebruikte om doorbranden tegen te gaan, dus eerst een klein blik waar je je smoke mix in doet, daarop de deksel met een gat erin en dat blik stop je dan weer in een groter blik waar je ook weer de deksel op doet met een gat erin.

Link to comment

Gisteravond is die goed gelukt,blikje van 400gr mengsel gevuld. 200gr. kno3,100gr.suiker,60 gram parraffinne,40gram natriumbicarbonaat. gewoon droog bij elkaar.Deksel erop met gaatje erin en dat blikje weer in een leeg blik verf van 2,5 liter gezet. Rookte 5 minuten met goede,zware witte walmen,blikje was ook helemaal schoongebrand nadat die klaar was,het mensel helemaal opgebrand.

Link to comment
  • 1 month later...

om te ontsteken kan je ook even een ontstekertje bouwen :P

Ik pak dan:

een stukje papier

een pen

tape

kno3

suiker

lontje

maak een buisje van het papier (rol het om de pen) gebruik tape om het vast te zetten, doe een stukje tape op de onderkant van het rolletje zodat er geen poeder meer uit kan vallen, vul het buisje met 55/45 kno3 suiker mix en duw het lontje erin, tape/vouw het aan de bovenkant ook even dicht.

Dit buisje kan je dan in je mix duwen, het ontsteekt zeer goed en je hebt ook meteen een soort core

Link to comment

Ik onsteek de droge mix met een sterretje.Gaat prima.

Ontsteken met een sterretje gaat meestal prima, maar deze keer ga ik iets nieuws proberen. Ik maak een kuiltje in de smokemix, gooi daar wat BP in en druk daar viscolont in. Dat zou ook wel moeten werken (maar dat gaan we zien)

Vandaag trouwens ook een droge smokedevice gemaakt. Deze keer heb ik een koffiemolen gekocht en de sucrose gemaald totdat het net zo fijn is als poedersuiker. Dezelfde koffiemolen heb ik ook gebruikt om het kaarsvet makkelijk tot fijne korrels te malen (je krijgt het echter niet zo fijn dat het echt een poeder is zoals je suiker)

Je mix ziet er dan zo uit:

Link to comment
×
×
  • Create New...