Jump to content
PyroForum.nl

Tips voor verbetering KNO3 rookbom?


rookbommetje

Recommended Posts

Beste mensen,

 

Ik heb een probleem met mijn kno3 rookbommen.

De compositie die ik gebruik is:

50 gr KNo3

50 gr Sacharose

33 gr paraffine

 

Als container gebruik ik een wc rolletje met 4 lagen aluminium folie eromheen, ik duw het aan de bovenkant zo dicht dat er een soort mondje overblijft, daar stop ik dan het lontje in en dan duw ik het dicht.

De ontsteking enzo gaat allemaal prima, en het mondje gaat open zodra er een beetje druk komt en daar komt dan de rook uit, echter het probleem is dat op een gegeven moment de container doorbrand en er dan dus veel vlammen komen ipv rook.

 

Weet iemand iets dat ik kan doen om te zorgen dat ik geen vlammen krijg? (ik zoek op het moment naar dingen als verf blikken maar daar kan ik niet zomaar aan komen)

 

Ik ga ook de 60/40 compositie zonder paraffine suiker smelten en dan kno3 toevoegen manier proberen, en nu vraag ik me af,

sacharose heeft een smeltpunt van 186 graden, dus is het misschien beter om het te smelten in de oven? (op 190 graden)

^^^^ zodat het niet carameliseerd

 

mvg,

Een noobje :S

 

en ps: IK HEB ECHT SUUUUPER LANG GEGOOGLED!! :(

Link to comment

Probeer een dikwandige kartonnen koker, die branden niet zo snel door.

Ik heb weinig ervaring met rokers maar ik zou zeggen pers er een bentoniet eindstop in, of iets in die slinger.

Het probleem is dan toch, waar haal je die? :P zijn er winkels die die dingen gewoon verkopen? zoja wat voor soort winkels? (als je dat mag vragen)

Link to comment

Verblik met een paar gaten. Blik knakworsten met paar gaten. Voer je kat en pak z'n blikje af met, jawel, gaten. :). Iets wat niet te snel doorbrandt werkt het beste. Karton zal uiteindelijk altijd doorbranden als het maar lang genoeg gaat. Je kan evt een kas suiker rookbom als voorbeeld nemen en aluminium folie gebruiken en stevig intapen. Wel een paar openingen overlaten ofcourse anders doet het als nog plof.

Link to comment

Verblik met een paar gaten. Blik knakworsten met paar gaten. Voer je kat en pak z'n blikje af met, jawel, gaten. :). Iets wat niet te snel doorbrandt werkt het beste. Karton zal uiteindelijk altijd doorbranden als het maar lang genoeg gaat. Je kan evt een kas suiker rookbom als voorbeeld nemen en aluminium folie gebruiken en stevig intapen. Wel een paar openingen overlaten ofcourse anders doet het als nog plof.

oke dus opzich moet alu folie met tape werken als je het maar dik genoeg doet?

En als je die filmpjes kijkt van gesmolten suiker + kno3 rookbommen dan zit daar bijna nooit vuur bij, zijn die dan niet gewoon makkelijker?

Link to comment

Gesmolten versie heeft een veel grotere dichtheid en gaat eerder gas spuiten dan dat het brandt. Maar denk dat de sleutel is om het spul geen ruimte te geven om haar vlam over te brengen aan de rest van je sas, daarom goed persen dus als je losse poeders gebruikt. Ik zou het proberen met kartonnen kokers. Miss kan je ze vinden bij behangwinkels, en anders een keer wat bestellen op internet. Als je per se snel iets wilt hebben neem dan een grijze 32 mm pvc buis. Eindstop (stevig) erin, sas erin en goed aanstampen, eindstop, klaar. Zelfde principe als een raketmotor maar dan eentje met een te groot gat
Vergeet natuurlijk niet eerst voldoende gaatjes te boren. Hoop dat we je dit niet hoeven uit te leggen maar vooruit.

Link to comment

Gesmolten versie heeft een veel grotere dichtheid en gaat eerder gas spuiten dan dat het brandt. Maar denk dat de sleutel is om het spul geen ruimte te geven om haar vlam over te brengen aan de rest van je sas, daarom goed persen dus als je losse poeders gebruikt. Ik zou het proberen met kartonnen kokers. Miss kan je ze vinden bij behangwinkels, en anders een keer wat bestellen op internet. Als je per se snel iets wilt hebben neem dan een grijze 32 mm pvc buis. Eindstop (stevig) erin, sas erin en goed aanstampen, eindstop, klaar. Zelfde principe als een raketmotor maar dan eentje met een te groot gat
Vergeet natuurlijk niet eerst voldoende gaatjes te boren. Hoop dat we je dit niet hoeven uit te leggen maar vooruit.

AAAAAAH dat is het dus! Ik probeerde juist een zo los mogelijke mix voor veel rook/seconde. Ik mixte de de gesmolten paraffine met de kno3 en suiker en bleef dan roeren/omscheppen en alles tot ik kleine korrels van zon 2 mm in diameter overhield, deze duwde ik ook niet aan maar liet ik juist zo los mogelijk zitten :)


en ik snap natuurlijk dat ik geen pijpbommen moet creëren

Link to comment

Die had ik helemaal gelezen, werkte niet.

En@HD vergeleken met 50/50/33 in een wc rolletje (paraffine gesmolten dna alles gemengd, suiker en kno3 in korreltjes niet gemalen)

Vandaag ga ik proberen:

60/40 gesmolten zonder core

60/40 (+5% bakpoeder) gesmolten zonder core

50/50/33 met core

50/50/33 (+5% bakpoeder) met core

Edited by rookbommetje
Link to comment

Het kan wel, zoek maar naar daylight shell op youtube. Gekleurde rook wordt daar gebruikt, iedere pyro hier weet wel over welk filmpje ik het heb denk ik. Overigens wordt deze niet op de grond afgestoken. Het is niet erg relax om brandende stars/rookstars in het rond te laten schieten op de grond, niet doen dus. Dit kan bijna nergens verantwoord gedaan worden namelijk.

Makkelijk is het trouwens ook niet. Ik zou gewoon een normale rookbom maken zoals Tyneman aanraad.

Link to comment

Ik zat te denken, misschien kun je van die zwarte metalen casings van een tuinfakkel gebruiken. Die dingen zitten normaal gevuld met olie op een dikke bamboestoek. Waarom werkte je rookbom trouwens niet? Ze vlogen in brand zeg je, maar wat voor huls heb je gebruikt? Met een dikke pvc buis en goed aangestampt kan ik me haast niey voorstellen dat t in de fik vliegt. Een raketmotor vliegt immers ook niet constant in de fik toch

Link to comment

Wat het was snooby is dat de legendary smoke bomb (60/40/40) voor mij niet goed werkte omdat ie echt erg moeilijk ontstak en daarna niet echt hard rookte (wel erg veel, maar weinig per seconde). daarom ging ik met composities knutselen, 50/50/33 werkte "het beste" omdat dit makkelijk te ontsteken was en goed rookte de enige grote maar was dat je het ERG goed moest verpakken om te zorgen dat het niet ging branden, na 500gr kaliumnitraat "verspild" te hebben begon ik maar met r-candy rookbommen, deze werken gewoon zoiezo :P ze zijn extreem makkelijk te ontsteken, branden lekker snel en komt goede rook vanaf, alleen minder, maar ik heb liever iets dat zoiezo minder goed werkt dan iets dat misschien erg goed werkt.

Verder heb ik dus geexperimenteerd (wel veilig hoor dw) met de "exploderende" rookbom, ik heb dus r-candy op een stuk aluminiumfolie gegoten, het laten drogen, in kleine stukjes gebroken, wat 50/50 kali-suiker gemixed, de brokjes en de ks mixen en in een stuk alu folie verpakt, lont erin (50cm bij de eerste tests xD). Het effect: extreem veel rook per seconde voor een periode van ongeveer 5 seconden. Het is in mijn ogen dus een succes. het idee van een echt ontploffende rookbom maken laat ik maar even liggen aangezien ik dat toch nog niet veilig genoeg vind. (het idee was dus een ground shell te maken met r-candy stars).

PS: Bakpoeder (natriumbicarbonaat) toevoegen aan de r-candy werkt trouwens erg goed als brandvertrager. De rooktijd is langer en de rook per seconde minder. Dit is voor sommige mensen fijn aangezien niet iedereen een rookbom van +-30 seconden leuk vind en er liever een heeft van +- een minuut (als je met r-candy werkt).

Cores maken (zoals ze doen op veel y0utoob guides) vind ik overigens onnodig, als je kleine rookbommetjes maakt van 50gram max zoals ik zorgt dat er alleen voor dat je rooktijd extreem verkort en het is veel meer werk. (en nog rotzooiïg ook)

Link to comment

en @ tyneman, ik snap dus dat inderdaad een exploderende rookbom maken gevaarlijk is, maar ik snap niet waarom u denkt dat "je rookbom-bom niet zal werken.". Ik ga het niet testen maar aangezien er veel daytme rookshells zijn lijkt mijn idee me in theorie mogelijk. Ik snap wel dat er dan inderdaad overal stukjes brandende r-candy rondvliegen maar als je een meter lont gebruikt en 100 meter afstand neemt op het strand lijkt het me te doen.

Overigens ga ik het dus nogsteeds niet doen hoor dw :P In theorie kan ik het maar voor het in praktijk brengen van zo'n project heb ik nog niet genoeg ervaring en "skill"

Link to comment

Ik heb gister gewoon voor de lol een rookbommetje gemaakt met wat krijtpoeder erin (blauw stoepkrijt).

De rookbom was zo'n 20 gram en ik heb het krijtpoeder niet gewogen.

Resultaat:

Ondanks dat het buiten aardig donker was leek er toch een ietwat blauwe rook uit de rookbom et komen, hij werkte in ieder geval nog en dat is al fijn.

Vandaag ga ik er nog 3 maken, een groene, rode en blauwe. Deze zal ik afsteken als het nog licht is zodat ik kan zien of er inderdaad enig effect is.

De theorie die ik heb bedacht waarom dit zou kunnen werken is omdat stoepkrijt gemaakt is van gips + kleurstof, gips (CaSO4) heeft een smeltpunt van 1450 graden en is niet brandbaar, Dit is hoger dan de temperatuur die vrijkomt bij de KNO3+suiker reactie. Ik denk dus dat het krijtpoeder door de gasdruk van de reactie uit de rookbom word verstuift en zo in de lucht komt. Het poeder blijft daarna aardig lang hangen (als je gewoon wat krijtpoeder in de lucht gooit blijft het ook wel even hangen).

Resultaten volgen binnenkort

Link to comment
×
×
  • Create New...