Jump to content
PyroForum.nl

Rookbom Oudjaarsdag 2008-2009 By Bl@z3


Bl@z3

Recommended Posts

Zoals ieder jaar hier de rookbom afgestoken op oudjaarsdag 2008-2009. Het brutogewicht was +-30kg. Zoals op de video te zien is klapt de rookbom te vroeg uit elkaar waardoor de rookbom te snel oprookt. Waarschijnlijk heb ik iets te weinig aluminiumfolie gebruikt. Toch is het een geslaagde rookbom geworden. Veel plezier met kijken.

http://www.youtube.com/watch?v=wSVZvnNk-JI

-15KG KAS
-10,5KG suiker
- 32 kanddoeken
- 32 keukenrollen
- 10 theedoeken
- heel veel sterretjes

groeten Blaze

Link to comment
Dát zorgde dus voor die mist ineens :P. Tja, dat was gewoon heel veel rook. Ze waren alleen niet zo slim bezig *de een springt er doorheen, de ander gooit er vuurwerk naartoe* ;). Ze hebben snel de neiging om door te branden dus een sterke casing is aan te raden.


Ja hier was ik ook niet over te spreken. Ik dacht verstandig te zijn door het op een groot open veld af te steken. Niets was minder waar. Allemaal kinderen die erdoor heen gingen springen en vuurwerk naar gingen gooien. Volgend jaar kies ik zeker voor een andere locatie.
Link to comment
Mooie rookbom!
Jammer van die witgrijze lucht, de rook is moeilijk af te scheiden van de lucht.

Had je het niet beter kunnen primen?


Primen is een term in de fotografie wereld. Dit zijn verschillende lenzen met andere brandpuntsafstanden, aangepast aan de situatie. Deze lenzen hebben als voordeel dat ze
- minder vervormingen produceren,
- een hogere lichtsterkte hebben,
- lichter zijn bij een bepaalde maximale opening

Omdat ze een hogere lichtsterkte hebben kan de rook beter onderscheden worden van de lucht. (deze lenzen worden ook vaak gebruikt om het effect van vuurwerk beter in beeld te brengen).

Ik beschik zelf niet over een prime lens en ik had er ook geen die ik snel op mijn camera kon monteren. Misschien iets voor de volgende keer als het weer ''slecht'' weer is. Edited by Bl@z3
Link to comment
Woow wat een rook!! en wat een werk :P. Mooi ding, dit is volgens mij de grootste "kas" rookbom die ik ooit heb gezien.
Volgend jaar nog groter? ;)


Bedankt! Volgend jaar geen grote rookbom meer voor mij. Ik zit dan waarschijnlijk voor een jaar in China :D (wat een feest word dat met o&n en Chinees nieuwjaar!) en als je daar zo'n ding afsteekt kun je daar wel een tijdje de gevangenis voor in... :P Ze zijn daar zeer streng mee, vooral in een grote stad.

De Politie had trouwens heel het veld na afloop van de rookbom afgezet. Iedereen die van het veld afliep moest zijn ID laten zien. Gelukkig was ik voor die tijd al weg... weet niet wat er anders aan mijn broek gehangen had. :D Over 2 jaar zie ik wel weer verder, misschien dat ik dan nog eens mijn best doe om een grotere te maken. Edited by Bl@z3
Link to comment
Wat ik bedoel te zeggen is dat hij wel erg lang duurt, dus misschien is het beter als je een core boort. (Of wat theedoeken opzij drukt in dit geval) Om daar vervolgens wat meal of iets dergelijks in te doen.


Beter dat je er dan green powder in doet, brand niet snel maar wel heet.
En is ook opzich makkelijker te maken.
Link to comment

Als je meer rook in minder tijd zo willen hebben, zou je een soort van casing moeten maken, waar de de doeken losser inpakt, maar wel zorgt dat het niet uit elkaar kan vallen, ploffen of knallen. Aangezien dit complexer is dan een "normale" rookdevice, zou ik ze gewoon maken, zoals in het filmpje. De kans bestaat ook dat je een explosie teweeg brengt als je de casing niet goed genoeg is. Je kunt misscien wel meal of greenpowder gebruiken om meer tegelijk aan te krijgen, maar je verhoogt de kans op een vlam ipv rookontwikeling.

Link to comment
×
×
  • Create New...