Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
Blaf

Ammonium Nitrate from KAS

Recommended Posts

This goeas to all of you taking part in the game. Especially you Gamekkeper...as I saw your Dutch site covering this issue. Unfortunately, I couldn't get essential details as to how to distract AN from KAS fertilizer. I see it takes dissolving it in boiling water and there, my understanding stops. Could you be so kind and pass me all relevant details?

Of course, I would appreciate any help in this matter.

Blaf

Dissolve KalkAmmonSalpeter into hot water. Let the water+KAS-mix stay for 1 night to sink-out the calciumcarbonate/magnesiumoxide. Suck away the dissolved ammoniumnitrate (keep the CaCO3/MgO in the container) and dry it in (watch out for the temp! ammoniumnitrate will decompose at 180 degree celcius). You now have now quite pure ammoniumnitrate.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By lnn1980
      Ik wil graag rookbommen maken,maar dan niet de gesmolten versies,Gewoon droog bij elkaar mengen.
      Wat zijn de beste verhoudingen van Kno3,suiker en parrafinne?
      Is het beter om de parrafinne te vervangen door natriumbicarbonaat,of kan dat er bij de parrafinne ook bij.
      Heb forums doorgelezen,maar over de droge mengsels is weinig te vinden.
    • By rookbommetje
      Beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn kno3 rookbommen.
      De compositie die ik gebruik is:
      50 gr KNo3
      50 gr Sacharose
      33 gr paraffine

Als container gebruik ik een wc rolletje met 4 lagen aluminium folie eromheen, ik duw het aan de bovenkant zo dicht dat er een soort mondje overblijft, daar stop ik dan het lontje in en dan duw ik het dicht.
      De ontsteking enzo gaat allemaal prima, en het mondje gaat open zodra er een beetje druk komt en daar komt dan de rook uit, echter het probleem is dat op een gegeven moment de container doorbrand en er dan dus veel vlammen komen ipv rook.

Weet iemand iets dat ik kan doen om te zorgen dat ik geen vlammen krijg? (ik zoek op het moment naar dingen als verf blikken maar daar kan ik niet zomaar aan komen)

Ik ga ook de 60/40 compositie zonder paraffine suiker smelten en dan kno3 toevoegen manier proberen, en nu vraag ik me af,
      sacharose heeft een smeltpunt van 186 graden, dus is het misschien beter om het te smelten in de oven? (op 190 graden)
      ^^^^ zodat het niet carameliseerd

mvg,
      Een noobje :S

en ps: IK HEB ECHT SUUUUPER LANG GEGOOGLED!!
    • By rookbommetje
      Ik heb erg veel gegoogled maar ik kom er niet uit, zijn ze nou illegaal? Of alleen als je er overlast mee veroorzaakt?
      Kon op het forum niets vinden maar als iemand een topic weet wil ik het graag lezen.
    • By User1
      Goedenmiddag

Al een tijdje verdiep ik me in het maken van salpeterzuur.
      Na veel potentiële getest te hebben, heb ik iets gevonden.
      Tot nu toe heb ik nog nergens deze methode gezien, het is dan ook puur een idee.
      Het uitgangspunt was om van de meest goedkope stoffen gebruik te maken.
      Toen kwam ik met het idee om natriumbisulfaat en ammoniumnitraat samen te verhitten.
      Het bisulfaat dient hier min of meer als vervanger voor de zwavelzuur die normaal gesproken gebruikt zou worden.
      De reden dat ik voor AN heb gekozen komt omdat dit van de beschikbare nitraten de makkelijkst ontleedbare variant is.

Dit is het idee:

verwarmen
      NaHSO4 + NH4NO3 ---------------> HNO3 + restproducten

Aangezien er vele stoffen vormen bij deze ontleding kan ik de reactie vergelijking niet oplossen en zijn de verhouding gesteld op 50/50.

Na een paar dagen geleden een hele kleine hoeveelheid van dit mengsel verhit te hebben en de karakteristieke geur/kleur waargenomen te hebben leek het me tijd voor een iets grotere test:

2 gram NaHSO4
      2 gram NH4NO3

Beide stoffen werden in een rond bodem kolf geplaatst.
      De fles onder een hoek van ongeveer 22.5 graden boven een vlam geplaatst.
      In de fles werd een rubberen stop met glazen buisje bevestigd.
      (de verbinding tussen de stop en glazen buis was nogal slecht , dit zorgde voor veel verlies en zware corrosie aan de rubberen stop, dat was te verwachten )
      Geen solide constructie.

Nadat alles opgehangen was werd het vuur langzaam opengedraaid zodat eerst het resterende water verdampte en de massa vloeibaar werd.
      De temperatuur werd verder opgevoerd en rode/bruine dampen ontwikkelde zich in de kolf.

Foto 1 :
      Duidelijk zichtbare dampen na ligt verwarmen.

Foto 2:
      Een paar seconden later

Foto 3: Vlak voor het beëindigen van de verwarming.

De gassen werden opgevangen in een maatcilinder, dit was verre van efficiënt doordat er zoveel gas niet condenseerde.
      Normaal gesproken zou ik hier een koeler voor gebruiken.
      Toen de verwarming werd afgebroken was het eindpunt waarschijnlijk nog niet bereikt maar door een lek in de overbrenging van de stop en het glazen buisje corrodeerde het rubber zo snel dat er een lek ontstond.

In ieder geval is dit het opgevangen resultaat:

Foto 4:

Het is niet veel (+/-0.5ml) , het gaat puur om het laten zien dat het mogelijk is.

Deze vloeistof met PH papier getest en deze slaat direct heel erg donker uit.
      Ook heeft het de typische geur en rookt de vloeistof lichtelijk.
      Mijn conclusie is dat het salpeterzuur is en dat de methode werkt.

In de nabije toekomst zal ik het ietsjes upscalen en met een degelijke glazen setup proberen.

Ik noem het : " User's method " :D
    • By RedBunny
      Vanaf het begin vond ik vuur(werk) leuk en Pyromania leuk, en toen kwam ik op deze site terecht. Veel van de materialen kan ik moeilijk aan komen maar hoe jullie het beschreven (Kas ammonium nitrate extract) was echt koel! Maar ik werd lid van gamekeeper omdat ik zag dat jullie kaliumnitraat verkochten! Ik was letterlijk verkocht. Nou ja, als het nog kan koop ik in januari 2 ofzo kilotjes van dat spul, ik ben nu blut. :P
    • By Pyroe@gle
      Hello pyro community!

I'm Pyroe@gle, an 16 years old student from Gemany and very interested in pyrotechnics and explo*ive*.
      I do my hobby since i was 12 and learned a lot about how to build pyrotechnic material.
      I did Bp (very good!), Gp, some Flash mixtures like KCLO4 Dark Alu, KNO3 MG,..., Polumnas, M80, ammonium nitrate stuff (you know what i mean) and det. caps. (filled with organic peroxides, mhn, pe*t , shn, picric and lead a. and so on)
      I did some other things as well, but nothing special (stars, smoke effects, bengalos,...)

This is a very old KAS Suiker smokebomb, but a bad mixture! I've made some better ones after this one.
      http://youtube.com/watch?v=d0ULYh6dVxg

Here one of my first fontains, gold
      http://youtube.com/watch?v=cHCwdJ0TRqM

Sorry for my bad english!

Allso in Geman it is not allowed to sell chemicals thru our forum! T.

Wfg
      Pyroe@gle
    • By John inslag
      hallo ik ben john, ik woon ergens in de kop van overijssel. ik heb opleiding voor metaal en elektro gedaan, dus eventueel electronice vragen kun je altijd aan me stellen, ook hou ik mij momenteel met een ander illegale hobby bezig en dat is zenden op de fm band (etherpiraat)

sins 2 weken hou ik me een beetje bezig met explosieven enzo, vroeger was het alleen een beetje onschuldig met vuurwerk en zo (ging altijd simpel zelf vuurwerk maken). maar sins 2 weken ben ik opzoek naar was profesionelere explosieven. nu kwam ik een paar dingen tegen wat ik al kende zoals nitromethaan (NM) en ammoniumnitraat (AN). nitro methaan ken ik nog uit de tijd dat ik bezig was met modelbouw, ben ik nu nog een klein beetje mee bezig maar doe niet meer veel met (methanol)nitro).

Het ammoniumnitraat ken ik van een paar jongens in het dorp hier, die haden het gemenkt met suiker (rookbom). dus mijn intresse werd meteen gewekt toen ik aan het rondkijken was naar explosieven. Ik kwam uit op wikipedia en zag daar ANFO (ammonium nitrate (with) fuel oil), ik klikte ff wat verder en kwam uit op ANNM, dit was voor mij zeer intressant omdat ik bekent was met bijde stoffen.

Eerst dat ik o dat gooi ik ff bij elkaar en een elektrische er bij in en klaar is kees, tot ik op dit forum uit kwam en zag dat er wel degelijk meer bij kwam kijken en dat het een Primair explosief is, en dus niet makkelijk te ontstekken is. nu ben ik dus aan het kijken hoe ik dit makkelijk (en vooral veilig ) kan detoneren. Gelukkig help daar dit forum goed bij! jullie zullen nog wel meer van mij horen......
    • By HackingDutchman
      Ik ben HackingDutchman en vindt et wel leuk om met oudjaar wat kno3 rookbommetjes te maken.

Heb ik voordat ik mij ga voorstellen op de hoogte gesteld van de forumregels? ja

Ben ik er van doordrongen dat het praktiserend bezig zijn met Pyrotechniek risicovol is en blijft? uiteraard

Weet ik dat het zelf maken van pyrotechnische devices in Nederland niet is toegestaan? yep

Ik kan van mijzelf zeggen dat ik na het besluit pyrotechniek te praktiseren nooit meer ga kloten aan commercieel vuurwerk! nooit gedaan en ook nooit van plan

Ik ga lezen tot ik een ons weeg en pas daarna zal ik de praktiserende kant zoeken! ja

Ik ga geen vragen stellen zonder dat ik eerst zelf heb gezocht! idem ja

Ben ik er van bewust dat het zelf maken van vuurwerk absoluut niet goedkoop is? zeker, maar +-8kg rookbommetjes kosten niet meer da 50 eurootjes

Ben ik er van bewust dat het zelf maken van vuurwerk ontzettend veel tijd kost en dat ik niet vlak voor O&N even gauw iets kan maken? uiteraard

En om dan maar gelijk met de deur in huis te vallen, waarom ik nu hier een account heb aangemaakt:
      Na 3 jaar kno3 ben ik toe aan iets nieuws, nu heb ik wat gelezen over lactose(melksuiker) en kcl (kaliumchloride).
      Nu heb ik tevens gelezen dat KCL makkelijk te krijgen is, in zakken van +-25kg bij Boerenbond&Welkoop en etc etc.
      Nu ben ik gaan zoeken naar lactose en ik heb na een 3 dagen zoeken nog maar 1 goede hit. 1 kilo lactose voor 9.90 euro op een site -B-rouwmarkt punkt enL en dat vindt ik eerlijk gezegd ietsje prijzig.
      Kortom, mijn vraag is nu: Waar kan ik anders lactose goedkoper halen en is er eventueel een vervangend iets voor lactose dat makkelijker en goedkoper te krijgen is?

(is een ''brouwwinkel'' misschien een goede optie?)

Ook zou ik graag een gekleurde rookbom maken maar kan geen kleurstoffen vinden, ik heb alleen 1 site gevonden waar recepten'1' voor gekleurde rookbommen staan maar al die chemicalien zijn gewoon niet te krijgen, dus weet iemand hoe ik een kleurtje aan mijn rook kan geven voor een prikkie? liefst heb ik rood, geel, oranje, blauw, paars en etc etc, geen zwart wit of grijs

Alvast bedankt voor de reacties

'1': http://chemistry.about.com/od/demonstrationsexperiments/ss/smokebomb_5.htm
      http://chemistry.about.com/od/demonstrationsexperiments/ss/smokebomb_6.htm

*update*
      Ik heb nog geen mengverhouding voor kcl en lactose, helemaal vergeten.....
      Ik wil er dus eentje maken nu met calciumchloride (voor oranje rook), kaliumchloride en lactose.

Is er eventueel ook nog een andere optie dan KCl?? met dezelfde/vergelijkbare/betere eigenschappen om een rookbom van te maken?
      ''Hogh Density'' suggereerde NatriumChloride NaCl als vervanger voor KCl.

• Popular Now

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.