Jump to content
PyroForum.nl

hallo ik zal me ff voorstellen


Recommended Posts

hallo ik ben john, ik woon ergens in de kop van overijssel. ik heb opleiding voor metaal en elektro gedaan, dus eventueel electronice vragen kun je altijd aan me stellen, ook hou ik mij momenteel met een ander illegale hobby bezig en dat is zenden op de fm band (etherpiraat)

sins 2 weken hou ik me een beetje bezig met explosieven enzo, vroeger was het alleen een beetje onschuldig met vuurwerk en zo (ging altijd simpel zelf vuurwerk maken). maar sins 2 weken ben ik opzoek naar was profesionelere explosieven. nu kwam ik een paar dingen tegen wat ik al kende zoals nitromethaan (NM) en ammoniumnitraat (AN). nitro methaan ken ik nog uit de tijd dat ik bezig was met modelbouw, ben ik nu nog een klein beetje mee bezig maar doe niet meer veel met (methanol)nitro).

Het ammoniumnitraat ken ik van een paar jongens in het dorp hier, die haden het gemenkt met suiker (rookbom). dus mijn intresse werd meteen gewekt toen ik aan het rondkijken was naar explosieven. Ik kwam uit op wikipedia en zag daar ANFO (ammonium nitrate (with) fuel oil), ik klikte ff wat verder en kwam uit op ANNM, dit was voor mij zeer intressant omdat ik bekent was met bijde stoffen.

Eerst dat ik o dat gooi ik ff bij elkaar en een elektrische er bij in en klaar is kees, tot ik op dit forum uit kwam en zag dat er wel degelijk meer bij kwam kijken en dat het een Primair explosief is, en dus niet makkelijk te ontstekken is. nu ben ik dus aan het kijken hoe ik dit makkelijk (en vooral veilig ) kan detoneren. Gelukkig help daar dit forum goed bij! jullie zullen nog wel meer van mij horen......

Link to comment

Ik zou zeggen werk nog wat aan je spelling. Aangezien ik al zie dat hier en daar toch wel degelijke kemels in staan. Ik zou zeggen lees de regels en voor je aan HE begint lees a.u.b. heel erg veel waarmee ik niet bedoel een week. Als je het dan toch waagt begin klein want ANFO ladingen zijn meestal niet klein, simpel en veilig.(HE is op zich niet de veiligste bezigheid)

Om eerlijk te zijn maakt dit geen goeie indruk op me, maar iedereen moet ergens beginnen veronderstel ik. Ik hoop dat je je bedenkt en er niet aan begint, maar als je er toch aan begint hou het veilig en weet met wat je bezig bent.

Keep it safe, Destroyer

Edited by destroyer
Link to comment

A first impression is hard to change... zucht..

edit:

Maar toch welkom,
hier is een schat aan informatie te vinden welke je kunnen behoeden voor "learning the hard way". Gebruik deze informatie zou ik zeggen!

Edited by sjeef1
Link to comment

@High Density

Hebben we dat Topic al,dat zou ik wel eens willen lezen. :) :)

Misschien niet verkeerd er een op te starten. ;)

Kunnen ze de uitwerking van explosieven eens op een andere manier aanschouwen.

Uhhh welkom zal ik dan maar zeggen. (Denk ik. :D )

Link to comment

Net wat te veel cynisme naar mijn zin.
Succes met lezen John, want dat is inderdaad wel nodig. Zo is ANNM en ANFO een secundair explosief en is er een primair explosief met eventueel een booster nodig om het af te zetten. Een secundair explosief als ANNM is zeer ongevoelig en daar kan dan ook relatief veilig mee worden omgegaan. Om echter nut te hebben van zo'n explosief moet er een primair explosief in worden aangebracht. Omdat primaire explosieven zeer gevoelig zijn en door hitte/vuur, slag, frictie of statische elektriciteit kunnen afgaan is het aanbrengen van het primaire explosief in het secundaire zeer gevaarlijk. Als op dat moment het primaire explosief onsteekt, zal het secundaire explosief mee detoneren en (afhankelijk van de lading) kunnen er dan nog wel wat onderdelen van je worden terug gevonden. Het is dus van levensbelang dat het primaire explosief zo ongevoelig mogelijk is.
Wanneer enkel een primair explosief detoneert kan er ook al grote schade worden verwacht. Een gram zou je hele hand er af kunnen blazen en je gehoor onherstelbaar beschadigen.
Wat de forumleden hierboven bedoelen is dus dat je HEEEL goed moet weten waar je mee bezig bent en het eigenlijk niet verstandig is om eerst te gaan knutselen om er dan achter te komen dan het toch wat gevaarlijker was dan je dacht.
Dus niet al spelend leert men maar al lezend leert men.
Ga opzoek naar betrouwbare literatuur en niet naar first google hits met recepten voor bijvoorbeeld ap oid.

Link to comment

Ik ben het met explomaan eens, het is altijd 't zelfde als er een nieuwe member met zo'n vage beschrijving komt. Zeik hem dan op z'n minst af met wat kritiek erin zodat hij weet waarom je hem afzeikt, of doe het net zoals explomaan en destroyer. Wss slaat hij jullie reacties ook gewoon over (zou ik wel doen als beginnende noob :)) en leest hij enkel die van explomaan.

Maar goed, dat zijn gewoon wat frustraties van mijn kant over de omgang met elkaar op dit forum.

Welkom, en zoals reeds gezegd lees nog wat meer voor je met HE begint.

Link to comment

Wel heel erg grappig dat er verschillende van dit forum gelijk hun post aan passen.
Zo zie je maar dat mensen elkaar makkelijk beinvloeden. :)
Maar ondanks dit beetje raar in elkaar gezet verhaal van john inslag vind ik het al netjes dat hij zich hier op het forum voorsteld.
Aan de andere kant kan ik me de reactie van forum leden ook wel begrijpen,mede omdat deze al een heel stuk verder zijn met hun kennis en ervaring. Zeker weten dat we met elkaar als complete noob zijn begonnen,maar toch vast op een andere manier dan dat John er mee gaat beginnen.
Heb al vaker vermeld dat ik mij wel een jaar lang heb ingelezen in hoe en wat de pyro in elkaar steekt.

Als je nu dit verhaal van Jhon dan zo even voor je krijgt dan heb ik het idee,waar gaat die in godsnaam mee aan de gang.
Klaarblijkelijk bezit John echt de kennis niet om met de technieken die nodig zijn even een HE te detten. :)
(laat staan om een primair te maken) En dat baart mij dan zorgen.
Dus denk ik dat puur uit zelfbehoud van Jhon ,cynisme wel degelijk op zn plaats is.

Edited by Lontje
Link to comment

Van die laatste post van Lontje zakt mijn broek af.
Waar, en echt ik meen het, waar lees je in de post van john dingen waaruit je zo een twee drie denk te kunnen opmaken dat jij zoveel beter wijzer knapper en slimmer bent dan hij. Als ik de post van John doorlees zie ik één (1) fout staan. Verder bied hij als openingzin aan te helpen met zaken waar hij in ieder geval kennis van heeft en komt hij over als iemand met veel interesses.
Mijn welkom heeft ie in ieder geval.

Link to comment

@pdfgb
Misschien dat je mijn berichtje eerst eens een beetje op je moet laten inwerken,voordat je met je pen ten strijde trekt.

dat jij zoveel beter wijzer knapper en slimmer bent dan hij.


Nou ik zie zo niet een twee drie waar ik dit opgeschreven zou hebben.
Als jij dat denkt ik vind het best.

Als ik de post van John doorlees zie ik één (1) fout staan.

Ik zie er jammer genoeg voor je wat meer,maar dat zal te maken hebben dat ik meerdere forums mod.

Mijn welkom heeft ie in ieder geval.

Deze heeft John van mij ook al gehad.

Ik vind het gewoon raar(persoonlijke mening) dat er mensen zijn die gelijk de insteek naar de HE sectie nemen als ze bekend zijn met 2 stoffen.
Maar oke no offense iedereen doet wat hij zelf wil. :)
(Ik doel er alleen maar op leer en lees er eerst zoveel mogelijk over voordat je ergens mee begint,en het fout af zou kunnen lopen. Simpel toch.) :D

Ohw en voor afzakkende broeken is al lang wat voor uitgevonden hoor. :)

Have a nice day. ;)
Link to comment
Ik zie er jammer genoeg voor je wat meer,maar dat zal te maken hebben dat ik meerdere forums mod.
Ga je het hier nu echt over spelfouten hebben? Jezus...

Geef iemand gewoon het voordeel van de twijfel! Iedereen moet ergens beginnen en iedereen die hier z'n eerste stukje typt is zenuwachtig.
Als je dan zo'n bak stront over je heen krijgt dan zal dit menigeen de lust ontnemen om nog eens iets te posten of, nog veel erger, misschien wel een levens/ledematen reddende vraag maar achterwege te laten.

Dus denk ik dat puur uit zelfbehoud van Jhon ,cynisme totaal niet op zijn plaats is...
Link to comment

Goede intenties of niet. Het is altijd al duidelijk geweest, wil men hier een goed verblijf hebben, dan moet men 1 ding doen. Dat is de regels goed doorlezen en deze toe te passen. Als ik zulk een post zie dan kan ik daar meteen uit afleiden dat dit niet gebeurd is.
Om nieuwe members meteen kennis te laten maken met ons beleid zijn we met hun strenger dan met de gevestigde waarden van het forum (dit zou ondertussen voor de meesten toch al duidelijk moeten zijn :) ).

Om dus consequent te blijven met ons beleid en om aan de (langgeleden) vraag om terug strenger op te treden te voldoen, heeft John een warning ontvangen samen met de raad om veel te lezen alvorens te beginnen.

Verder ben ik het eens met de stelling dat men ver weg moet blijven van HE's als de kennis hiervoor niet overduidelijk aanwezig is.

Link to comment

OK Prophet, je hebt een punt (of twee :)).
Maar kun je je ook niet een beetje vinden in wat kennelijk niet alleen ik vind, dat echt iedereen die niet helemaal voldoet aan het profiel van een zeer nederig beginner hier tegen standaard afzeiken aanloopt. Als ik naar APC kijk dan gebeurt dat daar helemaal niet of, met een ongelooflijke dosis humor zodat de beste beginner er nog mee weg kan komen. Zoiets valt toch onder normale omgangsvormen (respecteer elkaars mening, ook iets van een regel).

Edited by pdfbq
Link to comment

Oké, daar heb je inderdaad een punt.
Het is me al wel meer dan eens opgevallen dat er meerdere members niet akkoord zijn met deze "algemene houding" naar nieuwe members toe. Over dit is dan ook al wel eens gediscussieerd. (Ik ben altijd wel bereid om hier terug over te discussiëren maar dan in een eigen topic, niet hier.)

Ik wil er even op wijzen dat wat ik hieronder typ mijn eigen mening is. Ik ben geen psycholoog o.i.d. en weet dus ook niet wat er nu het beste is, dit is gewoon hoe ik erover denk en wat ik geleerd heb uit mijn ervaring als mod hier.
Streng optreden naar beginners toe doen we om volgende redenen.
- Er voor zorgen dat iedereen die hier komt dezelfde regels, normen en waarden hanteert (voor zover ze op het forum zitten toch).
- Laten inzien dat deze hobby wel veel serieuzer is dan vaak door de menigte wordt verkondigd. En dat kennis, geduld en respect naar chemicaliën e.d. toe onontbeerlijk is indien je lichaam je lief is.
- Personen die het echt willen worden nog eens wakker geschud met dit streng beleid en gaan hierdoor zeker moeite doen en hun tijd nemen. (Zo was ik in ieder geval jaren geleden en zo heb ik het hier ook al wel eens zien gebeuren.).
- Personen die een gevaar zouden vormen voor zichzelf en hun omgeving kunnen 2 wegen inslaan. Ofwel krijgen ze een openbaring en zien ze dat het op een andere manier moet (deze hobby leren) of ze blijven koppig en draaien hun hoofd weg van dit forum. Op dit vlak deelt GK mijn mening, dat we zulke members toch liever kwijt zijn dan rijk. Iemand die niet wil leren/verbeteren gaan we ook niet kunnen veranderen ook al zouden we ze zacht verwelkomen.

Tijdens mijn internet verblijf heb ik fora tegengekomen waar een ultra streng beleid was en fora waar een heel los beleid was. Beide hebben hun voor- en nadelen alhoewel ik wel overtuigd ben dat een fora over deze hobby beter iets strenger kan zijn. :)
Welk beleid nu het beste werkt laat ik in het midden. Wij hebben hier unaniem gekozen voor een strenger beleid dan gemiddeld (ons beleid leunt dichter bij dat van E&W aan dan bij dat van APC). Deze redeneringen zijn altijd onze leidraad geweest en we zullen dit dan ook blijven volgen.

Hierboven kan je dus lezen wat de beweegredenen zijn achter het beleid en het gedrag van members/moderators op dit forum.
Het is dus niet verkeerd om streng te reageren op nieuwelingen waar het een beetje nodig is.
Maar het is wel verkeerd om dit onrespectvol te doen en ik moet je gelijk geven dat dit vaker gebeurt dan het zou moeten.
Hierbij doe ik een oproep aan alle members om dit stukje even te lezen:
Een nieuweling/beginner die hulp nodig heeft mag terecht gewezen worden en dit mag op een strenge manier.
Ik verwacht ook niet dat er gespoonfeed wordt, dit doe ik zelf ook niet.
Wel moet dit alles op een respectvolle manier gebeuren en liefst dus zonder al te veel sarcastische en cynische opmerkingen. Zeg gewoon waar het op staat.

Als ik zelf een beginner terecht wijs dan doe ik dit kort en krachtig. Ik zeg wat er mis is en dit doe ik niet met lieve woordjes maar hierbij probeer ik wel respectvol te blijven (tegen dit heb ik in het verleden zelf wel eens gezondigd maar ik blijf ook maar een mens en heb hierover bijgeleerd). Ik probeer dan ook erbij te zeggen hoe het wel moet en wat de algemene tendens is op dit forum. Dit doe ik om de member zijn hoofd te draaien in de richting van de juiste weg. Of hij die weg dan inslaat moet hij zelf kiezen. Hierbij kom ik terug op wat ik eerder heb gezegd. Ik geloof dat members die het willen dat wel zullen doen en degene die het vertikken, tja... hadden we die dan moeten meesleuren? Ik geloof van niet, maar dat is dus mijn mening.

Samenvatting van deze lange tekst.
Geen samenvatting, maar een les! :) In deze hobby zou je niet vies moeten zijn om een stukje tekst te lezen, dus lees het maar gewoon! ;)

Link to comment

Helemaal in stijl met z'n naam zegt Prophet een hoop wijze dingen, maar ik zou toch nog iets willen opmerken.

Het is zeker waar dat een beginner in de pyrotechniek met een zeker respect behandeld moet worden. Zo kwam er niet lang geleden iemand nieuw binnen met een "Hoi ik ben.. Dit heb ik gedaan.. Maar ik weet ook dat dat nog niet echt pyrotechnisch is.. Dus ik ga eerst een tijdje lezen en kennis opdoen"-topic. Dat is prima, zo mogen er van mij wel honderd nieuwe leden per maand zijn.
Echter, dat iemand zonder ervaring met onze hobby zich hier aanmeld maakt hem alleen een nieuw lid op het forum. Geen beginner in de pyrotechniek. Je hebt mensen die hier komen omdat ze bijvoorbeeld een vriend hebben die al op een zeker niveau met pyrotechniek bezig is of omdat ze uit een scheikundige interesse bij de hobby terecht zijn gekomen. Die mensen hebben een grote kans om ook daadwerkelijk wat substantieels te produceren en moeten dan ook als beginnende leden behandeld worden. Helaas heb je ook altijd mensen gehad die hier komen omdat ze gehoord hadden dat je 'zelf bommen kan maken' en die zullen er ook altijd blijven.

Dan nu het onvermijdbare botte stuk van mijn post:
Zoals je ervaring in de pyrotechniek op doet, zo doe je ook ervaring met het forum op. Na meer dan 5 jaar hier acht ik mezelf toch echt in staat om tot op zeker niveau te kunnen beoordelen of iemand een grote kans heeft tot een serieus lid uit te groeien. Same goes for HD die de eerstvolgende 'onbeleefde' post maakte.
Grof gedrag op zich is misschien niet goed, maar iemand met een professioneel introductietopic zul je hier nooit getrashed zien worden. We weten wie weg te schelden, wie de goede kant op te schreeuwen en wie rustig een goede dag te wensen.


Cheers.


P.S: Wat dit forum echt nodig heeft is een "edited by.." zin die niet verschijnt als je binnen de minuut even een spellingsfout aanpast. I'm just sayin'.

Edited by Pjee
Link to comment

Ik beoordeel niet perse iemands onkunde of whatever, die (ongeeddite) post was gewoon omdat ik het simpelweg een humor foutje vond, vandaar alleen het compleet onzijdige "Ha ha" met een subtiele hint naar een stukje zorgvuldigheid.
HE maken kan je in een zucht en een scheet, als je de verantwoording erover niet meteen doorgegeven krijgt ben je zo van je padje.

Iemand Hightech kritisch benaderen doe ik dan wel weer als hij compleet bullshit begint door te sjonnieen.

Edit: spelvoed

Edited by Prophet
nog een spelfoudt :P
Link to comment

Zo zie je dat een voorstelling heel wat stof doet opwaaien :)

Het lijkt me op zich niet zo'n probleem als er wat kritisch word gereageerd op iemand die zich voorstelt, op deze manier schrikt dat toch de echte K3WLS wel af.Zo weet een nieuwe member gelijk dat er hier serieus moet worden gepost of helemaal niet.Helemaal zoals E&W lijkt me ook niet nodig,maar een beetje kritisch kan geen kwaad in mijn optiek.

Als ik naar mezelf kijk kan ik me herinneren toen in op een "vroeger forum" voor het eerst postte dat ik ook half aangevallen werd, maar ik denk dat als iemand zich echt interesseert voor deze hobby hij zichzelf dan zal verweren (kennis van zaken tonen dat er wel degelijk veel is gelezen en/of geëxperimenteerd) en het tegendeel zal bewijzen. Bij mij was dat in elk geval wel zo. Ik denk dat de irritatie vooral komt doordat mensen hier moe zijn geworden van K3WLs en daardoor in eerste instantie nogal fel reageren.

In die modus schoot ik in eerste instantie ook, maar kwam later iets tot inkeer omdat zoals andere leden vermelden iedereen als n00b begint.

Link to comment
maar ik denk dat als iemand zich echt interesseert voor deze hobby hij zichzelf dan zal verweren (kennis van zaken tonen dat er wel degelijk veel is gelezen en/of geëxperimenteerd) en het tegendeel zal bewijzen.

Wat ik dus ook bedoelde met mijn stuk tekst. En dan ben jij daar een voorbeeld van! :)

De redenering van HD snap ik ook. De eerste grove scheiding gebeurt altijd direct. Nadien zullen we wel zien of er een diepere inspectie nodig is.

Om hier een ellenlange discussie over dit te voorkomen (het meeste is toch al gezegd geweest denk ik?), sluit ik dit topic.
Als er iemand is die hier nog wat over te vertellen heeft, verder wil discussiëren of misschien zelfs meningen peilen op het forum. Wees vrij om een topic hierover te openen. Eventueel zal ik relevante posts van hier naar daar verplaatsen.
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...