Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
User1

Salpeterzuur produceren

Recommended Posts

Goedenmiddag

Al een tijdje verdiep ik me in het maken van salpeterzuur.
Na veel potentiële getest te hebben, heb ik iets gevonden.
Tot nu toe heb ik nog nergens deze methode gezien, het is dan ook puur een idee.
Het uitgangspunt was om van de meest goedkope stoffen gebruik te maken.
Toen kwam ik met het idee om natriumbisulfaat en ammoniumnitraat samen te verhitten.
Het bisulfaat dient hier min of meer als vervanger voor de zwavelzuur die normaal gesproken gebruikt zou worden.
De reden dat ik voor AN heb gekozen komt omdat dit van de beschikbare nitraten de makkelijkst ontleedbare variant is.

Dit is het idee:

verwarmen
NaHSO4 + NH4NO3 ---------------> HNO3 + restproducten

Aangezien er vele stoffen vormen bij deze ontleding kan ik de reactie vergelijking niet oplossen en zijn de verhouding gesteld op 50/50.




Na een paar dagen geleden een hele kleine hoeveelheid van dit mengsel verhit te hebben en de karakteristieke geur/kleur waargenomen te hebben leek het me tijd voor een iets grotere test:

2 gram NaHSO4
2 gram NH4NO3

Beide stoffen werden in een rond bodem kolf geplaatst.
De fles onder een hoek van ongeveer 22.5 graden boven een vlam geplaatst.
In de fles werd een rubberen stop met glazen buisje bevestigd.
(de verbinding tussen de stop en glazen buis was nogal slecht , dit zorgde voor veel verlies en zware corrosie aan de rubberen stop, dat was te verwachten :D )
Geen solide constructie.

Nadat alles opgehangen was werd het vuur langzaam opengedraaid zodat eerst het resterende water verdampte en de massa vloeibaar werd.
De temperatuur werd verder opgevoerd en rode/bruine dampen ontwikkelde zich in de kolf.



Foto 1 :
Duidelijk zichtbare dampen na ligt verwarmen.


Foto 2:
Een paar seconden later

Foto 3: Vlak voor het beëindigen van de verwarming.







De gassen werden opgevangen in een maatcilinder, dit was verre van efficiënt doordat er zoveel gas niet condenseerde.
Normaal gesproken zou ik hier een koeler voor gebruiken.
Toen de verwarming werd afgebroken was het eindpunt waarschijnlijk nog niet bereikt maar door een lek in de overbrenging van de stop en het glazen buisje corrodeerde het rubber zo snel dat er een lek ontstond.



In ieder geval is dit het opgevangen resultaat:

Foto 4:




Het is niet veel (+/-0.5ml) , het gaat puur om het laten zien dat het mogelijk is.

Deze vloeistof met PH papier getest en deze slaat direct heel erg donker uit.
Ook heeft het de typische geur en rookt de vloeistof lichtelijk.
Mijn conclusie is dat het salpeterzuur is en dat de methode werkt.




In de nabije toekomst zal ik het ietsjes upscalen en met een degelijke glazen setup proberen.

Ik noem het : " User's method " :D :D

Edited by User1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er wel leuk uit als experiment.

Alleen is de yield in verhouding net zo groot als dat je xNO3/H2SO4 gebruikt?
Een paar weken geleden heb ik geprobeerd "standaart" nitreerzuur alá KNO3/H2SO4 te destileren maar dat eindigte in één grote rode wolk :D
Dus ik heb mezelf maar een flesje 53% gehaald en dit overgedestileerd, met een gelijk volume zwavelzuur om het water weg te houden. Uit 50ml HNO3 oplossing haalde ik 23ml rood rokend salpeterzuur. Ik heb er nu ureum aan toegevoegd, het volume bedraagd nu 18ml (dichtheid weet ik niet omdat ik geen goede balans heb)

Edited by pyrobass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is dus de grote grap, al zou de yield maar 50% bedragen, dan nog zou het goedkoper zijn dan het gebruik van zwavelzuur.
De yield moet ik nog bepalen, evenals optimalisatie van het proces.
Dingen als verhoudingen temperaturen etc etc.

Ps concentratie kun je ook bepalen dmv titratie, een simpele injectiespuit bied al mogelijkheden.
Gewoon eerst 100x verdunnen in een maatkolfje.


Edit: Vandaag even de bekende munttest gedaan.
Dit zegt niets over de concentratie maar de geproduceerde vloeistof reageerd erg heftig met de koperen munt, op de welbekende manier.
Werderom een indicatie dat het salpeterzuur is.

Edited by User1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ps concentratie kun je ook bepalen dmv titratie, een simpele injectiespuit bied al mogelijkheden.
Gewoon eerst 100x verdunnen in een maatkolfje.


Helemaal niet aangedacht, doe nog wel MLO, ik doe het hele jaar niks anders dan volumetrische bepalingen :D
Moet je alleen niet vergeten je titer te stellen anders wordt je titratie veel te onnouwkeurig.

Ik zie ook dat je met een gasbrander aan het verwarmen bent, is het niet beter om een elektische warmtebron te gebruiken? Hierdoor het je een veel betere en constantere warmte overdracht, bij die brander wil het nog zo zijn dat de warmte op één punt geconcentreerd wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uiteraard is het beter om met hotplate te verwarmen.
Zoals ik al probeerde duidelijk te maken was het een quick and dirty testje.
Overigens ga ik zo meteen bezig met het daadwerkelijk destilleren van de 2 stoffen.
grappige is dat bij het mengen in de aanwezigheid van luchtvochtigheid al het typische bekende geurtje op te merken is.

Ik zal zo dadelijk of morgen de resultaten posten.

Ps: doe dat dan gewoon op school :D, merk niemand :D

Edited by User1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De destillatie in volledige setup.

8 gram NaHSO4
8 gram NH4NO3 ( niet volledig droog dus gewicht is een slechte indicatie)

Beide stoffen werden grof gemengd en in de erlemeyer geplaatst.
Een van mijn koelers aangesloten en pomp aangezet.
Linker stop eraf gehaald om eerst het water af te laten dampen.
De temp werd in kleine stapjes opgevoerd gedurende een half uur.

Na heel ligt verwarmen:


Bijna gesmolten massa:


Eerste verschijnselen van decompositie:


Bruine gele dampen:


Opstijgende gassen:


Gesmolten kokende massa:


Thermometer:


Gecondenseerd zuur:


Het opgevangen destilaat:


Ik heb wel een beetje vals gespeeld, tijdens de destillatie heb ik nog 12 gram 50/50 toegevoegd aan de gesmolten massa.
Opmerkelijk was dat er vrijwel niets gebeurde tijdens het proces, er waren slechts enkele moment waarop er flinke druppels uit de condenser kwamen rollen.
Totaal heb ik ongeveer 4.5 ml zuur opgevangen.

Wat ik helaas niet op de foto heb gezet was het moment waarop ik de stop eruit haalde en er dikke witte dampen vanaf kwamen.
De lucht in mijn lab was bijzonder slecht te harden, gelukkig bood mijn gasmasker uitkomst, alleen een droge mond dus :D

Ik ga de dichtheid nog even meten, ik laat het jullie weten.
Groeten User1


* edit *

Oke, ik heb inmiddels nog een destillatie afgerond (hierbij niets afgewogen) dit was puur om te kijken of snelle verhitting verschil maakt.
Conclusie: minder ontleding product en een wittere kokende massa, ook kwam er na verhouding meer over.

Ook heb ik de dichtheid gemeten en die naast een tabel gelegd te hebben kom ik uit op ongeveer: 25% salpeterzuur.
Dit is enig sinds teleurstellend maar tevens brengt dit mij ook op nieuwe ideeën.
Er moet dus sowieso minder water in de begin stoffen zitten, misschien een idee om van de natriumwaterstofsulfaat eerst pyrosulfaat te maken.
Zo ook de AN volledig drogen voor gebruik.
En eventueel het gebruik van een natronkalkbuisje.

Verder is het misschien wel mogelijk om een soort van katalysator te gaan gebruiken of een andere zuur donor of een stof die een laag smeltend eutecticum bevorderd of een inert oplosmiddel zoals parrafine. kortom genoeg ideeën.

Edited by User1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die 25% salpeterzuur geld alleen als je het hebt over zuivere stoffen. In dit geval zegt dat weinig, net als de dichtheid. Ik zou hier zeker niet mee gaan nitreren of iets dergelijks. Titratie is wel zinvol.

Natriumpyrosulfaat (Na2S2O7) en natriumsulfaat (Na2SO4) gaan waarschijnlijk niet of nauwlijks werken, omdat er simpelweg geen H+ vrijkomt bij oplossen in water. Het ammoniumion zal eerder ontleden in water dan voor de betreffende H+ gaan zorgen. Zelfs met zwavelzuur merk je dat NH4+ ontleed, en bij destillaties met zwavelzuur op hoge temperatuur zijn opbrengsten hoger dan 80% niet haalbaar, terwijl je met KNO3 en dezelfde methode zo 95%+ conc. salpeterzuur haalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die 25% salpeterzuur geld alleen als je het hebt over zuivere stoffen. In dit geval zegt dat weinig, net als de dichtheid. Ik zou hier zeker niet mee gaan nitreren of iets dergelijks. Titratie is wel zinvol.


Ik ben het absoluut met je eens :D , de dichtheid zegt niet zo heel veel, wel als het zuur erg sterk was geweest overigens dan had er namelijk niet veel anders meer bij gepast :D

Er moet inderdaad water of iniedergeval H aanwezig zijn, alleen kan ik me voorstellen dat de hoeveelheid een rol speelt op het resultaat, bij niets tot nauwelijks beginnen kan dan een mooi startpunt zijn.
Eventueel zelfs een externe/alternatieve donor.
Ik was ook van plan om hetzelfde met natrium/kalium nitraat zouten te proberen.
Ook zat ik te denken aan andere metaal zouten zoals bijv epsom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zorg er maar voor dat je geen NOx dampen inademt. Deze zijn echt heel slecht voor je. Verder zou ik als koeler een cold-finger gebruiken zodat ál het gasvormige HNO3 condenseert. Improviseer zelf een cold-finger en vul deze met b.v. ijs/zout mengsel aangezien je waarschijnlijk geen droogijs voor handen hebt.

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zei al dat ik een gasmasker gebruik :D ( overigens zit er een of ander super filter op dat heel veel beloofd )
Ik denk dat een goeie koeler effectiever is , een cold finger heeft niet zo gek veel contact oppervlakte en als de stroom snelheid hoog is dan kan ze dat waarschijnlijk gewoon niet bijhouden.
HNO3 laat zich overigens niet bepaald makkelijk condenseren, Ik denk ook dat dat komt doordat er veel gassen ontstaan die simpelweg niet condenseren bij temp. rond de 20 graden.
Mijn gepompte koelwater is in de zomer een stuk warmer, helaas.



*edit*
Net even snel een reageerbuis testje gedaan met NaNO3 ipv AN , en ik moet zeggen dat de resultaten beter lijken.
Er is meer gas vorming voordat er ontleding optreed.
interessant :D

Edited by User1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is hier nog iemand mee verder gegaan? Een probleem met PH- is dat het kristalwater bevat, voorstoken lijkt mij een goed plan al is het natriumbisulfaat dan een harde niet meer te breken massa na stolling.. Calcium nitraat gebruiken misschien een idee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Calciumnitraat vormt ook kristalwater en is volgens mijn niet watervrij te verkrijgen in de handel.
Maargoed water is ook een must, als er geen water aanwezig is zal er zich ook geen zuur vormen.
H3O+ is nodig voor deze reactie.

Op het moment ligt het projectje even stil, ik ga hier zeker weer mee verder als ik weer wat meer tijd heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraagje hierover: Is er ook een methode om geconcentreerd salpeterzuur te maken zonder destillatie? Mijn destillatie opstelling is gebroken tijdens verhuis dus spijtig want destillatie maakte alles 'makkelijker'. Maar nu dacht ik of er misschien een mogelijkheid is om deze reactie van H2SO4 en HNO3 53% te concentreren maar zonder middel van een destillatie opstelling.

Ik had verschillende manieren gelezen en gezien op youtube zoals de reactie te laten plaatsvinden met KNO3 en HCI in een bokaal en daar een andere over te plaatsen dat deze reageert met het water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was van plan salpeterzuur te concentreren door destillatie met zwavelzuur, ik ben alleen niet in het bezit van een vacuüm opstelling. Aangezien salpeterzuur blijkbaar ontleedt bij 83 graden vraag ik mij af in hoeverre dit te doen is met gewone destillatie. Iemand hier ervaring mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren heb ik weer HNO3 gemaakt en had de schaal iets vergroot. Ik was het zat om elke keer de hele opstelling naar buiten te tillen voor een kleine 35 ml, dus heb m'n 1000 ml kolf erbij gepakt en gevuld met 300 ml H2SO4 en 400 gram KNO3. De kolf in een zandbad gezet, de waterpomp aangeslingerd en wachten maar... Pas na 2,5 uur (!!) verwarmen begon het eindelijk te koken. Buiten was het ondertussen donker geworden waardoor ik een lamp moest gebruiken om wat te kunnen zien <_< Overal muggen en motten natuurlijk. De eerste paar minuten kwam de HNO3 er rijkelijk uit vloeien, maar dat hield snel op. Ook was refluxen een probleem, en moest de kolf inpakken in aluminiumfolie om sterk terugvloeien te voorkomen. De temperatuur was erg aan het schommelen en bereikte af en toe 90 °C/95 °C, dat terwijl ik de warmtebron (elektrische kookplaat) op dezelfde temperatuur hield. Uiteindelijk destilleerde het net zo snel als met een kleine kolf, dus om 2 uur 's nachts zat ik nog te kijken hoe elke seconde een druppel HNO3 in de opvangkolf viel. Volgende keer gewoon weer 4 kleinere destillaties uitvoeren, dat werkt een stuk prettiger en sneller !

Zal straks de opbrengst posten nadat ik de HNO3 wit heb gemaakt.

Edit: 125 ml :)

Edited by Tim5

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By Snooby
      Loodnitraat is een belangrijke stof bij het vervaardigen van diverse HE's, waaronder uiteraard loodazide. Omdat ik het bijna niet gebruik heb ik genoeg aan enkele grammen, vandaar dat ik het liever zelf maak dan een kg oid te moeten kopen. Let op bij het maken van loodnitraat omdat het giftig is en mogelijk kankerverwekkend. Draag daarom handschoenen en een stofmaskertje. Doe de synthese buiten omdat loodnitraat samen met het water dat je verdampt mee de lucht in kan stuiven.



      40 ml salpeterzuur 67% aangedund met water tot 60 ml. Daarna zo'n 30 gram daklood erbij en verhitten in een oliebad. Zo loopt de temperatuur rustig op tot 125 graden (ongeveer). Reactie laat zich duidelijk herkennen door het vrijkomen van NoXgassen (bruin, giftig). Als de reactie tot zijn einde loopt doe je er wat water bij en filtreer je eventuele loodresten. Daarna damp je de oplossing rustig in (voor mensen met geen magneetroerder, gebruik een oliebadje om redelijk gecontroleerd de oplossing uit te koken, en meteen het loodnitraat te drogen).

      Echter, na 2 x opnieuw uitdampen (waaronder eentje met filtratie van de heldere loodnitraatoplossing) blijft mijn loodnitraat een zeer lichte groene gloed houden..




      Ik vroeg mij dus af of jullie denken dat dit invloed kan hebben bij het maken van LA.. Ik gebruik namelijk zoveel mogelijk zuivere stoffen. Het is iig geen kopernitraat aangezien dit niet in daklood voorkomt. Ik heb het daklood niet helemaal goed gewassen dus mogelijk komt het van wat plantresten oid. Het betreft een zeer kleine verontreiniging, maar ik wilde jullie ook even wat over loodnitraat vertellen, hehe. Grt
    • By Duvel
      Omdat ik erg geintresseerd ben in crackling stars, wilde ik ze ook maken.
      En JA, ik weet dat loodoxide (Pb3O4) heel giftig is.
      En JA, ik heb er theorie over.
      Maar goed, ergens had ik gelezen dat je het ook zelf kan maken, door lood boven een salpeterzuur bad te hangen, en dan het zuur verhitten zodat de dampen op het lood neerslaan.

      Maar ik dacht zelf aan iets anders, ik had iets gelezen over een loodaccu en toen kwam ik op het volgende idee .
      Is dit mogelijk d.m.v. elektrolyse:
      H2SO4(aq) + 3Pb (s) --> Pb3O4(s) + 2H(g) + S(s) ???

      De anode & cathode zijn van lood (vandaar het lood in het schema hier boven).

      Commentaar en antwoorden zijn welkom.
    • By N2O
      Hallo,

      Ik Ben dus N2O.
      Ben 16, ik Woon in oost-vlaanderen en dwaal al een dik half jaar rond op dit forum dus heb ik besloten van me te registreren.

      Ik heb al redelijk veel ervaring met chemie(algemene proeven), Secondaire explosieven(NG, HDN, AN-Dynamiet,...), pyrotechniek(paar raketjes(?), fontijnen en stars, niet zo veel dus) enz...

      Ik heb ook de regels al een aantal keer gelezen.

      Mijn volgende projecten:
      -Rokend salpeterzuur maken
      -RDX
      -IPN
      -Methylnitraat

      Als er nog vragen zijn, stel ze maar:)

      Mvg N2O
    • By Nitroglycerin
      Ik start dit onderwerp op voor de mensen die geinteresseerd zijn in HE's, het gaat hier om de essentiele stof voot HE's : Salpeterzuur, ookwel bekend als Nitric acid.

      Ik heb de laatste tijden het internet eens afgezocht naar salpeterzuur (rokend en geconcentreed), en het viel mij op dat er bijna niets over de verkoop ervan te vinden is, er zijn 3 sites die het verkopen, tegen een redelijke prijs, maar er de vloeistof is of 40% of 52% of 60%, en voor He's heb je rokend of geconentreerd nodig.

      darom wil ik aan de mensen op het forum vragen of ze manieren kennen om WIT rokend salpeterzuur of geconcentreerd salpeterzuur te maken, de manier KNO3+ H2SO4 is er een maar dan krijg je rood rokend (het bevat NOx in zich(en is daarmee totaal ongeschikt voor HE's, maar als het goed is kun je er Ureum bij doen en dat hoort de NOx weg te nemen)

      als jullie nog andere manieren kennen om salpeterzuur te concentreren, plz post het hier.

      Ik ven niet verantwoordelijk voor wat je ermee gaat doen en denk eraan, het is een sterk bijtend zuur, je vinger erin houden en je hebt ontzettende pijn, geloof mij maar, en bij het inademen kan je eerst een beetje high achtig worde, maar bij hogere concentraties/hoeveelheden kun je eraan doodgaan omdat het je vanbinnen wegvreet/weg oxideerd
    • By Nitroglycerin
      Beste mensen,

      vandaag ben ik op een leuk idee gekomen wat absoluut niet zonder gevaar is, maar wel interessant. Mods of Gamekeeper, als jullie het een "fout" topic vinden mag het worden verwijderd, er wordt het zeer gevaarlijke oplossingen gewerkt.

      IK RAAD IEDEREEN AF OM TE DOEN WAT IN DIT TOPIC STAAT. IK BEN NIET AANSPRAKELIJK. VOOR VERDERE VERKLARING: ZIE ONDERSCHRIFT

      Mijn idee was om te onderzoeken welk zuur het meest de menselijke huid aantast. Vrees niet, ik ga geen druppel op mijn huid laten vallen. Ik zat er aan te denken om van een aantal zuren uit te testen op een gekocht stuk vlees; bieflappen, kipfilet en dat soort spul.

      De zuren die ik wilde testen waren:

      Azijnzuur

      Citroenzuur

      Zoutzuur

      Zwavelzuur

      Salpeterzuur, rood rokend en geconcentreerd

      Piranha oplossing

      Nitreerzuur (thnx mr. stijntje)

      Koningswater (3 conc HCl + conc HNO3)

      Ik zal ook wat basen doen.

      Waarschijnlijk Ammoniakoplossing 25% of meer, NaOH, KOH en natriumcarbonaat


      Als het kan wil ik ook nog waterstoffluoride proberen te krijgen, maar dat is erg onwaarschijnlijk. Fluorantimoonzuur zou ook leuk zijn, maar dat wordt allemaal te exotisch.

      Het grote punt is nu, de piranha-oplossing. Zover ik weet is dit het meest corrosieve/agressieve spul wat er is(lees: wat je zelf kan maken). Het bestaat uit 3 delen geconcentreerd zwavelzuur en 1 deel 30% waterstofperoxide. Het is een opmerkelijk goedje wat HF glas kapot maakt. Je moet de H2O2 bij het zuur gieten, wat ook opmerkelijk is. Organische materie kan ontploffen in aanraking met piranha, dus ook isopropylaclohol en aceton. Je moet dus gewoon glas gebruiken, geen HF glas als voorzorgsmaatregel.
      Hier is een site: http://web.princeton.edu/sites/ehs/labsafe...nfo/piranha.htm. Er staat wel wat info over Piranha. Nu vraag ik me ook af of Piranha-oplossing een stukje kipfilet doet ontploffen.

      Reacties en ervaringen zouden fijn zijn.

      Groeten,
      Nitro
    • By morpheus
      In de vakantie verzint een mens gekke dingen, zo ook dit:
      Ik had het idee om aluminiumnitraat te maken. Nog geen eventuele toepassing ervoor, gewoon om het maken... (Verveling hè )

      Ik vond op Wikipedia dat dit gemaakt kan worden door aluminiumhydroxide te laten reageren met salpeterzuur.
      (met 'gewone' aluminium gaat dit niet of moeilijk "because of its protective oxide layer")

      Dus ik denk: ik maak eerst aluminiumchloride en dit zet ik vervolgens om tot Al(OH)3 door een neerslagreactie met NaOH.
      Nadat ik al was begonnen met het maken van de AlCl3 kwam ik erachter dat een oplossing van AlCl3 met water al reageert tot Al(OH)3, maar daarover worden veel verschillende dingen beweerd op het WWW.
      (De inhoud van m'n reageerbuisje klopt wat dat betreft al redelijk met de wiki-beschrijving "a gelatinous precipitate of aluminium hydroxide": het is inmiddels een lekker grijs papje)

      Voor de AlCl3 had ik btw een reageerbuisje gevuld met 5 ml 37% zoutzuur, en daar in kleine porties aluminiumpoeder aan toegevoegd. Dit wilde ik dan doen tot er geen H2 meer werd gevormd, zodat ik 't dat kon filteren en een oplossing van AlCl3 zou overhouden. Maar dat feest gaat dus al niet door...

      Nu mijn vraag: heeft iemand een idee welke reacties er precies zijn opgetreden?
      En of er een manier is om dit alsnog om te zetten in Al(NO3)3 ?

      Omdat het nu grijs is heb ik geen idee wat het precies is: Al(OH)3 is volgens wiki Wit, maar bij het roeren van het papje ontstond er geen H2, wat bij de toevoeging van aluminiumpoeder nog wel gebeurde.
      Dan komt de grijze kleur dus volgens mij niet door nog niet-gereageerd aluminiumpoeder...


      EDIT:
      Na een nachtje bezinken heeft het bovenste, waterige laagje een (licht-)gele kleur.
      Er is dus iig wat AlCl3 overgebleven...
      EDIT 2:
      Een foto:


      (De opmaak hierboven is bagger, maar dit komt niet door mij: ik heb de vele onnodige tussenregels proberen te verwijderen, maar dit is mij niet gelukt )
    • By HEman
      Ik ga op deze forum verder onder de naam HEman.
      Vroeger een TV-serie wat ik keek, maar hier HE als veel gebruikte afkorting van HighExplosives.
      Tja...moest wat verzinnen.

      Als kind af aan diverse hobby's als electronica, computers, sport en...chemie
      En dan moest je aan vakrichting kiezen en dat was bijna chemie geworden.
      Altijd al gek geweest van geluid en licht en vuurwerk/explosieven als de extreme voorbeeld hiervan.

      Rommelen met HE's doe ik niet echt meer, daar is het de tijd niet meer voor.
      Vroeger kreeg je hoogst "op je donder" omdat je bezig was met stoute dingen.
      Echter vandaag de dag maakt men er direct een spektakel van en wordt je als voorbeeld gesteld.
      Als men aan de weet komt dat je een litertje 33% waterstofperoxide in huis hebt zet men je wijk af, laat de hele week evacueren en komt het verhaal in zo'n beetje alle dagbladen te staan.
      Naar mijn idee allemaal overdreven bullshit maar voor de overheid de gelegenheid om een grootschalige oefening te houden waarvan jij dan de rekening van geprecenteerd krijgt.
      Daar ik mischien een stoute jongen ben wordt je vandaag de dag aangezien voor een (mogelijke) terrorist.
      En daar zit ik toch ook niet echt op te wachten.

      Helaas is het de overheid zelf die foute dingen doet met deze kennis in de vorm van oorlogsvoering

      Ik ben wel van mening dat het niet goed is als alleen de overheid deze kennis in handen zou hebben.
      Iets te grote machtpositie in extreme tijden.

      Voorzichtigheid staat bij mij altijd bovenaan. Ik zeg dan ook altijd tegen mensen...het gevaar schuilt in het geen dat je juist niet weet of als het te laat is wist. Weet dus waar je mee bezig bent !!!!

      Bij mij gelukkig niet veel meer misgegaan dan kokende salpeterzuur door de keuken door het op iets te grote schaal maken van Kwikfulminaat (kan dus niet op grote schaal ivm heftige termische reactie) Wat er dan gebeurd....het begint in enkele seconden ineens HEFTIG te koken. Voor mij toen een run naar de douche om zuur van me af te spoelen en vervolgens te zien wat salpeterzuur doet met je keuken. Achteraf nog ff het recept doorlezen en ja daar stond het: "maak het niet in grotere hoeveelheden"

      Nu nieuwschierig wat men nog thuis kan maken aan pyrotechnische produkten kwam in op deze forum terecht en na het lezen van diverse toppics aangemeld als lid.
    • By N2O
      OK, vandaag heb ik geprobeert om DCM uit verfafbijt te destilleren wat niet zo heel simpel bleek.
      Ik begon dus mijn destilleer opstelling op te bouwen:


      vervolgens goot ik 200ml verfafbijtmiddel(met een groen kleurtje) in mijn beker:


      ik verhitte het verfafbijtmiddel met een warm waterbad tussen 45-55°C:


      Na wat gedestilleerd te hebben goot ik hetgene dat nog in de erlenmeyer was terug in het blik en de rest bekeek ik even:

      -Het waren 2 lagen?:


      -na een half uurtje in een flesje te laten staan goot ik het voorzichtig terug in de maatbeker:


      -vervolgens alles nog eens in het flesje , eens goed schudden en alles was weer troebel?
      hoe kan dit komen en wat is men DCM?

      Mijn theorie is dus:
      Het hele kleine laagje(echt mega klein)op de onderkant van het flesje is water, de rest is DCM.
      eensje het schud komt het water in veel kleine bolletjes rond te zweven in het DCM.
      Wat na verloop van tijd naar boven gaat, samenklonterd en weer naar de bodem zakt.
      Kan dit correct zijn?
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×