Jump to content
PyroForum.nl

Recommended Posts

Omdat ik erg geintresseerd ben in crackling stars, wilde ik ze ook maken.
En JA, ik weet dat loodoxide (Pb3O4) heel giftig is.
En JA, ik heb er theorie over.
Maar goed, ergens had ik gelezen dat je het ook zelf kan maken, door lood boven een salpeterzuur bad te hangen, en dan het zuur verhitten zodat de dampen op het lood neerslaan.

Maar ik dacht zelf aan iets anders, ik had iets gelezen over een loodaccu en toen kwam ik op het volgende idee :lol: .
Is dit mogelijk d.m.v. elektrolyse:
H2SO4(aq) + 3Pb (s) --> Pb3O4(s) + 2H(g) + S(s) ???

De anode & cathode zijn van lood (vandaar het lood in het schema hier boven).

Commentaar en antwoorden zijn welkom.

Link to comment

hoe werkt dat met NaOH? krijg je dan H2, O's aan je Pb, en Na wat met het water reageert?

met waterstofperoxide zou ik me zoiets voorstellen:

3Pb + 4H2O2 ---> Pb3O4 + 4H2O

in mijn binas staat btw alleen Pb2+, dus hoe kun je bij Pb3O4 komen?
4 O's is totaal -8, dat is niet in 3en te delen (vanwege 3 Pb's)

verder is loodoxide slecht oplosbaar dus krijg je een laagje loodoxide om je lood heen, wat de rest afschermt van het waterstofperoxide

nog een aanmerking, er werd net gepraat over PbNO3, dat moet zijn Pb(NO3)2 toch?
(vanwege Pb2+ en NO3-)

of is er toch een tweede valentie van lood die ik niet ken? (omdat die niet in mijn binas staat)

Mzzls
Stijn

Link to comment

Het moet Pb(NO3)2 zijn ja.

Zowel Pb2+ als Pb4+ bestaan.
Pb3O4 is op te vatten als een combinatie uit Pb2+ en Pb4+ :
2 PbO . PbO2

Nog leuk om te weten:

Als je menie overgiet salpeterzuur, onstaat er loodnitraat in oplossing en bruin Looddioxide, dat onoplosbaar is, makkelijk te scheiden dus.

Link to comment
H2SO4(aq) + 3Pb (s) --> Pb3O4(s) + 2H(g) + S(s) ???


het is eigenlijk te mooi om waar te zijn, denk je ook niet? het spijt me, maar dit gaat niet echt gebeuren...de SO4 gaat niet scheiden, daar zijn de bindingen tussen de S en de O veeel te sterk voor. anders had je een reactie van 2 niet handige dingen gehad in 3 super mooie dingen...dat zou wel mooi zijn :D
Link to comment

Jammer .. :D , het was te proberen..

Maar..

Als je menie overgiet salpeterzuur, onstaat er loodnitraat in oplossing en bruin Looddioxide, dat onoplosbaar is, makkelijk te scheiden dus.

Wat bedoel je hiermee, explomaan?
Lood overgieten met salpeterzuur?
Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Ik kwam vandaag door wat toevallige experimenten erachter dat Pb3O4 ook prima te maken is dmv de oxidatie van elentair lood met gesmolten nitraatzout. Het is misschien een behoorlijke topicbump, maar als je een leuke metode ontdekt om een leuk stofje te maken, dan hoop ik dat daar ruimte voor is. ;)

KNO3 + Pb --> PbO + KNO2, is de gewone reactie. Maar om een of andere reden kreeg ik alleen meer oranje/bruinig poeder, ik gebruikte overigens een overmaat lood. Ik verhitte het geheel in een reageerbuis @~600 oC voor 10 minuten. Ik neem dus aan dat ik loodtetraoxide heb gesyntheseert. Na verhitten is het zout, de oxide en het lood zeer eenvoudig te scheiden.

Edited by Leander
Link to comment

Interessant, al denk ik dat je niet zomaar op de kleur kan afgaan (en loodmenie is knalrood...).
Je kan testen of er werkelijk (veel) Pb3O4 tussenzit door te laten reageren met een warme geconcentreerde natrium- of kaliumhydroxide oplossing; het Pb3O4 blijft onveranderd, terwijl PbO in oplossing zal gaan:
PbO(s) + OH-(aq) + H2O(l) --> [Pb(OH)3]-(aq)

BTW, ben je zeker dat het zo'n 600°C was? Op 500°C ontbindt Pb3O4 namelijk al tot lood(II)oxide en zuurstof.

Edited by Sobrero
Link to comment

Het loodoxide was geisoleert van de atmosfeer door het laagje gesmolten KNO2/3 dat zich er boven bevond. Dus oxidatie kan alleen hebben plaatsgevonden door reactie met nitriet/nitraat.

De temperatuur is natuurlijk een grove gok, maar waneer je een reageerbuis ~10 min midden in een helder ruisende blauwe vlam houd moet het IMO met gemak de 600 graden hebben gepasseert.

Link to comment
  • 1 month later...

Helaas reageert lood met zuurstof volgens een van de volgende reacties:

2 Pb + O2 --> 2 PbO
Pb + O2 --> PbO2

Als het echt zo makkelijk was als lood in de fik steken, zouden minder mensen heel hard op zoek zijn naar lood(II,II,IV)oxide. Je reactievergelijking klopt wel, alleen is niet realistisch of onder normale omstandigheden uitvoerbaar.

Link to comment
  • 2 years later...

Misschien een topic bump maar in dit topic heb ik nog niet de juiste methode gezien voor het maken van Pb3O4.

Ik wil ook cracklings maken en heb daarvoor Pb3O4 nodig Alternief is wel bismuth trioxide maar dat is rete duur. Kilo voor 97 USD.
Gisteren heb ik een hoeveelheid Pb laten reageren in HNO3. In een erlemeyer bain mary laten koken. Resultaat perfecte witte Pb(NO3)2.
Pb(NO3)2 is normaal gesproken goed oplosbaar zoals alle nitraten maar door de oververzadiging kristalliseert het er mooi.

Ik ben op zoek geweest op het net en forum naar het verder oxideren naar Pb3O4. Ik zie vele reactie vergelijkingen die gewoonweg niet kloppen.
Er verdwijnen natrium ionen of reactief zwavel ion reageert weer tot S

Met NaOH krijg je volgen mij lood hydroxide en natrium nitraat.

Loodhydroxide is zeer slecht oplosbaar en natrium nitraat wel dus zal loodhydroxide neerslaan.
Pb(NO3)2 (aq) + 2 NaOH (aq) = Pb(OH)2 (s) (white solid) + 2 NaNO3 (aq)

Stel je laat het verder reageren met H2O2 Zou het Stikstof met de zuurstof van H2O2 als nitreuze damp ontsnappen?

Weet iemand het antwoord?

geedit toevoeging onder
vond dit op wiki:
Lood(IV)oxide reageert hevig met brandbare stoffen, organische verbindingen, zwavel, waterstofperoxide en fosfor, waardoor kans op brand ontstaat.
peroxide is niet de beste optie naar blijkt. :(

Edited by Rocketier
Link to comment

Ik zal je even op weg helpen.

De reactie is relatief eenvoudig:

Eerst wordt natronloog aan loodoplossing toegevoegd aan een oplossing van lood(II)nitraat, er ontstaat dus lood(II)hydroxide dat direct neerslag vormt omdat het een onoplosbaar zout is.

Pb2+ (aq) + 2 OH- (aq) ---> Pb(OH)2 (s)

Daarna vindt verdere oxidatie plaats.

En nitreuze dampen bestaan uit een mengsel stikstofoxiden, had je zelf ook wel even op kunnen zoeken...

Link to comment

Beste pyrobas ik was inmiddels ook achter een en ander betreft verdere oxidatie uit een beschrijving van Wouter Visser.
Overigens lijkt het mij goed als je iemand terecht wilt wijzen, op het zelf zoeken, je eerst goed leest voor je een reactie geeft.

Ik schreef :Stel je laat het verder reageren met H2O2 Zou het Stikstof met de zuurstof van H2O2 als nitreuze damp ontsnappen?

Dit geeft aan dat ik niet geheel bleu ben op het gebied van de materie.

Verder dank voor jouw reactie.

De hele cyclus heb ik uitgevoerd en gefilmd voor een tutje. Die komt later op de avond. Even editen met adobe.

http://www.youtube.com/watch?v=0chRgy2kIlQ

Edited by Rocketier
Link to comment

Weet je zeker dat dat 90% + Pb3O4 is? Ik heb hier naast mij even naar een sample (3 jaar oud...) gekeken en het is veel dieper oranje (neigend naar rood) dan jouw suspensie ik weet niet het komt door het water of een residu van lood- hydroxide of oxide?

Ik neem aan dat men het loodnitraat gewoon kan vervangen door lood acetaat omdat het hier gaat om een reactie met het hydroxide met zuurstof?
Ik ga het zelf ook maar weer eens proberen (Krijgt opeen weer zin in pyro),

Gefeliciteerd trouwen met je tutorial ik vind hem heel kort maar krachtig daar houd ik van,

Hanzzz,

Link to comment
×
×
  • Create New...