Jump to content
PyroForum.nl

Tutorial metaalschuurmachine


Guest

Recommended Posts

Ik heb met behulp van mijn eigen Engelse kennis de Engelse tutorial die op deze site staat voor het bouwen van een metaalschuurmachine 'vertaald' naar het Nederlands. Ik heb dit vrij vlug gedaan en er kunnen nog fouten instaan en ik wist bijlange niet van alles de vertaling dus zullen jullie me misschien moeten helpen waardoor ik kan corrigeren. Nogmaals, ik heb deze tutorial niet zelf geschreven, ik heb ze enkel vertaald. Ik hoop niet dat deze al ergens op het forum te vinden is in het nederlands (in het Engels al wel :)) Ik hoop dat er geen stukken uit de Engelse tekst ontbreken, indien dit zo is zeg het mij dan en ik voeg het toe ofzo.

'De metaalschuurmachine'



De metaalschuurmachine is één van de nuttigste hulpmiddelen voor vindingrijke amateurpyrotechnici. Met deze machine het kunt u ponden van bulkmetaal of plastic voorraad ‘s nachts omzetten in een fijn poeder, al bent u beter het overdag te doen wanneer u kan ingrijpen als het fout gaat.

Achtergrond

Ik had eerst gelezen over de malende machine in een gearchiveerd artikel van Usenet waar ik spijtig genoeg nu niet meer over beschik. Daarin eiste de auteur om ongeveer 20 gram van aluminiumpoeder te krijgen per dag van een machine die hij uit een oude schrijfmachinerol gebouwd heeft die in fijn gruisschuurpapier wordt verpakt en die gedeeltelijk in water wordt ondergedompeld. Als iemand die het artikel heeft, zou hij mij hierover best inlichten zodat ik verder kan uitleggen.

Gebaseerd op de beschrijving in dit artikel bouwde ik verscheidene machines, één was door een ventilatormotor werd aangedreven die te zwak was, en een andere die naar alle kanten water spatte. Door de recente zomer van 1996 raakte ik op de juiste formule en produceerde in een paar weken genoeg aluminiumpoeder om mij en de rest van de hogeschool te voorzien.

Ontwerp en Bouw

Het basisontwerp van de machine kan zich van het volgende diagram onderscheiden. Een spinnende rol is verpakt in schuurpapier en de bodem van de rol zit in een bak die met water wordt gevuld. Het te malen materiaal wordt gedrukt tegen de bovenkant van de rol en de schuurpapiermalen weg bij het materiaal. De vlokken komen van het schuurpapier en regelen op de bodem van de bak.

Er zijn vele manieren waarop u over de bouw van dit kunt gaan. Voor de rol heb ik gewoonlijk de rubberrollen gebruikt die van de bellen (?) van oude wasmachines komen. Zij zijn meer dan 2 " in diameter, hebben een 5/8 " schacht en in bergingsopslag vaak gezien. U kon een houten rollende speld met een staalas die door het wordt gedreven, of iets ook gebruiken veel groter als een grote schurende trommel.

De rol moet aan een rotatiemotor worden aangepast die langzaam genoeg is en geen die water spat. De mijn spint momenteel bij 500 t/min en is haaks recht. Een grotere diameterrol zou minder t/min vereisen. De motor zelf zou minstens 1/4 PK moeten zijn (over hoeveelheid KiloWattuur heb ik geen weet).

Ik adviseer kogellagers om de rolschacht te steunen, aangezien de ringen om snel met de toegepaste druk neigen te verslijten.

Ik gebruikte spleet (babbit?) ringen die slechts een paar weken meegingen, maar zij waren goedkoop zodat het niet van belang was. Het staal dat u ziet is daar druk op de aluminium aan het toevoegen zodat het sneller maalt. De molen in het midden is een compactere versie die ik in Juni 2000 beëindigde, is het zwarte wapen 2 " x4 " aluminiumbuis die met gegoten lood wordt gevuld, en op het recht is een model dat mijn vriend Lee maakte.

U zult opmerken dat alle molens een middel hebben om het te malen materiaal te beveiligen. Ik klem het gewoonlijk enkel aan een draaiend wapen vast dat aan de machine in bijlage is. Lee klemde dat van hem vast in het mechanisme.
Er zijn vele manieren om meer van een „gebiedspassend“ type van molen te maken. Hieronder heb ik één mogelijkheid gebruikend een elektrische boor met een dadelijk beschikbare schurende cilinder in de klem geschetst. Een andere mogelijkheid moet een riemschuurmachine omhoog monteren zodat het neer op een metaalvoorraad maalt. Deze oplossingen zouden werken maar als u ernstig bent is het bouw de moeite waard een specifieke machine.

Het het malen tarief zal afhangen van heel wat factoren, zoals gruisgrootte, toegepaste druk, rolsnelheid, en type van metaal. In het verleden werd ik gewoonlijk rond een pond aluminium per dag, maar mijn nieuwe machine met 40 ponden loodgewicht veroorzaakt 50 tot 100 gram per uur.

Controle van de molen is vaak nodig om te zien of men de metaalvoorraad moet worden neerbewogen of het dienblad water vergt. Wanneer de rol droog spint verstopt het schuurpapier gewoonlijk en het malen houdt op. Na een dag of twee, zal het dienblad met metaalpoeder worden gevuld. Ik liet de deeltjes regelen, voer het water af, en spreidde toen het poeder op de te drogen krant uit.

Ik heb aluminium, zink, magnesium, messing, en zelfs titanium met deze opstelling gemalen, en ik ben zeker enkel over om het even welk zacht metaal zal werken. Hier zijn sommige nota's over bepaalde materialen:

Magnesium

Het magnesium is enigszins problematisch wegens zijn reactiviteit met water. (Spoonful kaliumdichromate) die aan het bad wordt toegevoegd onderdrukt zeer de hoeveelheid het borrelen die plaatsvindt. Ik heb ook minerale geesten in plaats van water gebruikt wanneer het malende magnesium met zeer fijne sandpapers, maar dit minder geschikt zijn.

Aluminium

Sommige aluminiumlegeringen borrelen een beetje in water en anderen niet. Het is geen zorg als het doet maar voor goede maatregel voeg ik vaak een kleine hoeveelheid boorzuur aan het bad toe.

Zink

Het zink maalt vrij maar merkt goed op dat de vlok te ruw om direct in zink/zwavelraketten is te gebruiken.

Titanium

Het titanium verslijt het schuurpapier werkelijk snel, zodat is het moeilijk meer dan kleine steekproeven tegelijkertijd te maken. Het titanium vereist ook een vrij grote druk voor het om bij allen te malen.

Pvc

De harde plastieken malen oké met deze opstelling en vergen geen waterbad. Jammer genoeg is de pijp van pvc geen goede bron voor pyro toepassingen. Dit plastiek bevat vulmaterialen en vanuit mijn ervaring vernietigt het gekleurde formules.

Het droogproces

U kunt met het water totaal met ruwe (sandpapers?) weglaten. Dit is nuttig wanneer de kleine steekproeven in een haast worden vereist. Nochtans, zijn er een paar nadelen. Voor één, neigen de fijnere deeltjes om rond in de lucht te drijven en helemaal over de plaats te regelen. Ten tweede, zonder de waterbak als koelmiddel worden het metaal en de rol extreem heet. Dit heeft me nog geen problemen veroorzaakt, hoewel het de rubberrol kan beschadigen. Ten derde, is er de kans die het schuurpapier zal verstoppen, maar met ruwe grutten schijnt dit niet te gebeuren.

Hier volgen de resultaten van een steekproef die de Amerikaanse schrijver heeft gedaan, ik heb ze niet vertaald naar ik veronderstel dat dit wel duidelijk genoeg moet zijn.

Sample Size Distributions for Homemade Aluminum Powder
Sample A Sample B B milled for 2 hours
Bulk Density .85 g/mL .20 g/mL .67 g/mL
+60 mesh 20% 1% --
60-100 28% 7% 2%
100-200 29% 26% 9%
200-325 13% 18% 12%
-325 mesh 10% 48% 77%

De steekproef A komt uit een onlangs gemaakte partij, en B ik het liggen rond verscheidene jaren heb gehad. Zij werden allebei gemaakt met 36 gruisschuurpapier maar de druk die in A wordt toegepast was veel groter. De steekproef B was bal die met 1/2 " wordt gemalen - 5/8 " staalballen in de " kruik van pvc 6. U kunt de gevolgen van malen zien door de foto van vóór en na te bekijken.

Natuurlijk kunt u fijnere gruisdocumenten voor een fijner product gebruiken, maar het malen tarief zal langzamer zijn. Ik verkies de ruwe vlok te maken en dan het te malen wanneer ik zeer fijne grootte nodig heb.

Wanneer droge het aluminium van het balmillen het belangrijk is de zuurstof in de molen onophoudelijk om te vervangen zodat het poeder niet pyrofoor wordt. Dit gebeurde aan me zodra toen ik de molen verliet lopend 4 dagen terwijl ik weg op een stijging was. Na de verwijdering van het deksel uit de kruik en het bekijken het poeder ging ik naar de keuken voor sommige snacks, en ongeveer 5 minuten later ging het brandalarm af. De vlammende kruik van pvc met witte hete aluminiumbinnenkant was geen mooie plaats. Nu open ik het deksel elk uur zodat het aluminium kan ademen en dat het problemen niet meer kan terugkomen.

Voor het onderzoek naar gebruik van deze verkorrelde metalen moest ik met verschillende partikelgroottes gaan werken en daarom moest ik meerdere zeven gaan gebruiken. Deze passen zodat het fijne stof niet uit (puft en snuggly?) draaien uw snotzilver samen. Snijd het scherm zodat er 3/8 " van overhangend gedeelte op de pijp is, dan toepassen lijm en samenpersen de delen zoals getoond.

Met de schermen 100 kan het netwerk of ruwer u inkepingen uit het overhangend gedeelte en prefold hen moeten snijden, anders kan het moeilijk zijn om de pijp in de koppeling te duwen.
Om het onderzoeksproces te automatiseren klemde ik ondersteboven eenvoudig een orbitale schuurmachine op een werkbank vast en schroefde een stuk van triplex aan de schurende basis. De schermen worden vastgeklemd vast met een ander stuk triplex en twee ingepaste staven. Zorg ervoor dat alle noten slotwasmachines op hen aangezien de intense trilling om het even wat zal losmaken, en gemorst metaalpoeder kunnen zijn vrij knoeien hebben.

Het eigengemaakte metaalpoeder kan dienen om in even welke pyrotechnische toepassing te worden gebruikt. De brede groottedistributie van de reële vlok leent zich goed aan sterren en fonteinen. Mijn favoriete mengeling luidt als volgt :

Aluminium 60%
bariumnitraat 40%

Dat is het! Het mengsel brandt extreem krachtig. 3/8 " unchoked fonteinen met deze formule zal overschaduwen 3/4 gemakkelijk " conventionele zwarte poeder gebaseerde fonteinen. Ik voeg 5% dextrine voor gebruik in sterren of kometen toe, en gebruik dan gestapte eerste met BP om het aan te steken.

Het toevoegen van tot 20% eigengemaakt aluminium aan zwart poeder veroorzaakt een standaard Aluminiumfonteinmengeling. Experiment met de verhouding maar ik vind dat meer dan 20% het aluminium schijnt om de fontein te verstikken. Het beeld op de linkerzijde bedraagt 4 1/2 " fonteinen en dat op het recht is een 3/4 " fontein, beide eenvoudige mengelingen BP/Al.

Jammer genoeg is het aluminium vrij zwak in flitspoeder tenzij u het millt met de ballmill.

Het magnesiumpoeder heb ik tijdens de werken in gekleurde sterren uitstekend gemaakt en een dodelijk flitspoeder zelfs in ruwe grootte geproduceerd. Voor sterren gebruikte ik de pijplijm van pvc als bindmiddel en chloordonor. Wanneer de mengeling en de consistentie van fruitleer gedeeltelijk droog is, kan het paar met een schaar van mekaar gesneden worden.

Het vinden van metalen

Niemand zou om het even welk probleem moeten hebben vindend schrootaluminium om omhoog te malen, maar de meer exotische metalen zoals zink en magnesium kunnen moeilijk zijn om te vinden. Ik kreeg mijn eerste (hunk?) van magnesium van een werf van de motorfietsberging in de vorm van een motor sidecover. Dit was een beetje ongelegen om wegens het te malen is oneven vorm maar tegelijkertijd gaf ik niet op.

Sindsdien heb ik het grootste deel van mijn magnesium in de vorm van offeranoden van de opslag van het scapmetaal. Deze worden vaakst gemaakt van zink voor het beschermen van schepen en (what-not) tegen corrosie, maar nu en dan worden zij gemaakt van Mg. Ik kocht onlangs 200 ponden ronde anoden van Mg, voor $1 een pond verder ziet!

Ik weet het, er staan nergens foto's bij terwijl dit bij de Engelse versie wel het geval is. Als je dan toch zo graag de foto's ziet, zoek ze dan bij het Engelse voorbeeld (ik heb nu wat problemen met het uploaden van bestanden dus gaat dit niet)

Ik heb hiervoor speciaal een nieuw topic aangemaakt omdat er in het bestaande topic geen echte tutorial stond.

Mvg,

Knallerdeknal

P.S. : Ik heb zelf zo'n machine nog nooit gemaakt, ik ben wel van plan dit te gaan doen en mijn 200km verderopwonende grootvader heeft er ook wel eentje staan maar dat is het dan ook wel.

Link to comment

Als je kunt is het handig om een schuursteen te pakken. Bij de bouwmarkt kun je wel schuurstenen kopen. Ng beter is het als je een ronde schuursteen kunt krijgen die ze gebruiken bij het slijpen van keukenmessen op zo'n apparaat, dus niet met de hand. Je hoeft trouwens ook niet altijd water te gebruiken, je kunt ook andere vloeistoffen gebruiken als koelmiddel, zelf dacht ik aan thinner, spiritus, aceton, dat soort dingen. Dan natuurlijk de goedkoopste ervan :) .

Link to comment
Als je kunt is het handig om een schuursteen te pakken. Bij de bouwmarkt kun je wel schuurstenen kopen. Ng beter is het als je een ronde schuursteen kunt krijgen die ze gebruiken bij het slijpen van keukenmessen op zo'n apparaat, dus niet met de hand. Je hoeft trouwens ook niet altijd water te gebruiken, je kunt ook andere vloeistoffen gebruiken als koelmiddel, zelf dacht ik aan thinner, spiritus, aceton, dat soort dingen. Dan natuurlijk de goedkoopste ervan :) .


Je hebt gelijk, ik weet ook dat er meerdere mogelijkheden zijn en die met de schuursteen is inderdaad ook een optie. Maar ik heb gewoon de tutorial van deze mogelijkheid vertaald. Ik ga binnenkort eentje bouwen met een schuursteen, maar dat duur nog wel even.
Link to comment
Ik heb met behulp van mijn eigen Engelse kennis de Engelse tutorial die op deze site staat voor het bouwen van een metaalschuurmachine 'vertaald' naar het Nederlands.

Ik denk dat ie dat wel wist Chembro.

Verder zal er idd nog wel wat aan de tekst moeten worden aangepast, maar het is iig te begrijpen.
Mocht ik nog tijd over hebben zal ik het stuk aanpassen. Maar dat zal niet dit weekend worden.

Gr33tZ
Link to comment
Dit stond al op de website: http://www.members.pyroforum.nl/gamekeeper/metal_grinding_machine.html
Maar dat kon je natuurlijk niet weten omdat we een nieuwe domeinnaam hebben.
Ter verduidelijking, dit forum heette vroeger (een paar maand geleden) Gamekeeper pyroforum, en was rechtstreeks aan deze website gelinkt.


Ik weet ook dat deze in het Engels bestaat, ik heb ze gewoon 'vertaald' naar het Nederlands om diegenen onder ons die niet zo goed in Engels zijn te helpen. Ik weet dat er nog andere methodes zijn om aan metal grinding te doen maar ik heb nu gewoon deze vertaald voor het gebruiksgemak. Als iemand de Engelse zou gebruiken en interpreteerd een bepaalde zin verkeerd, kunnen er ernstige ongelukken gebeuren.
Link to comment
×
×
  • Create New...