Jump to content
PyroForum.nl

Het grote thermiet topic


Keesthemad

Recommended Posts

Gegroet beste mede-pyro'ers.

De laatste tijd is mijn interesse in thermiet dermate gestegen dat ik een video wil gaan maken met alle soorten thermiet die ik me bedenken kan. Als uitgangspunt wil ik 10 gram maken per soort en deze dan opnemen op film en dit compileren tot een kleine video. Nu heb ik enkele vragen en hoop dat er mensen zijn die bereid zijn mij te assisteren.

Ik ben zelf niet in het bezit van een goede videocamera, ik heb enkel mijn telefoon en die is niet toereikend voor mijn doel.

Uitgangspunt van het experiment is het vergelijken van de brandsnelheid, lichtopbrengst, ontstekingswijze en bruikbaarheid binnen de pyrotechniek.


Ik ging er eerst vanuit dat pyro en thermiet twee verschillende dingen waren en dat deze niet te combineren vielen, tot mijn oog op titaniumthermiet viel, deze zeer langzaambrandende thermiet heeft een extreem hoge lichtopbrengst, waarbij enkele grammen je gedurende een halve minuut kunnen verblinden en het ook niets te doen heeft met spetters metaal, het lijkt eerder te gloeien.

Zoals ik al gezegd had wil ik zoveel mogenlijk thermieten maken, tot nu toe heb ik er slechts enkele gemaak waaronder Ijzer 3 oxide, loodmenie, titanium en koperthermiet. Ik wil in ieder geval de volgende thermiet soorten gaan maken, en of ze het doen zien we dan wel (als het goed is wel volgens elec. pot.):

FeO
Fe2O3
Fe3O4
CuO
CoO
PbO
PbO2
Pb3O4
TiO2
Sb2O3
Cr2O3
NiO
MnO2
SnO
V2O5
HgO
...

Van deze zal er vast een zijn die niet goed reageert maar daar kom ik wel achter tegen die tijd. De meeste van deze stoffen heb ik of kan ik zo aan komen, dat is niet het probleem. Het probleem is dat er iemand moet zijn die mij even moet assisteren en bereid is hier een dagje voor op te geven, met als beloning een lekker hertog jan primator'tje.

Vriendelijke groet, Jeroen.

PS. weet je nog een leuk oxide, of één die ik toch maar even moet proberen, vertel het me. Het kan niet giftig of gek genoeg (zie onderste).

Link to comment

Waarom test je zoveel variabele oxidators, maar slechts 1 reductor? Het lijkt mij leuk om ook magnesium titanium etc. te gebruiken in thermiet. Theoretisch kan elk metaal worden gebruikt, zolang het gebruikte oxide maar edeler is. Aluminiumoxide met ijzerpoeder werkt bijvoorbeeld niet. Koperoxide met ijzerpoeder daarintegen (theoretisch) wel.

Andere mogelijke oxides;

Co3O4
Mn2O3
Mn3O4
CrO3
MoO3
MoO2
V2O5
SnO2
Cu2O

Heb je ook al nagedacht over een manier van ontsteken?

Link to comment

Ik wil in eerste instantie alleen "Klassieke" thermiet maken met aluminiumpoeder, ik zat er over na te denken om ook magnesiumpoeder te doen maar dan krijg je alweer zoveel experimenten dat het niet haalbaar is, en aluminium is lekker onedel dus je kan bijna alles wel gebruiken.

Manier van ontsteken wil ik eens kijken of kaliumpermanganaat/glycerol een goed idee is, en voor de lastiger te ontsteken thermieten daaronder eerst een gram conventioneel thermiet. En degene die met lont te ontsteken zijn ook daadwerkelijk met lont te ontsteken, deel van het onderzoek was te kijken wat de edelheid met de manier van ontsteken te maken heeft.

Dit moet allemaal uitgelegd worden in de video, welliswaar geen voice over maar in tekst (engels.). Dan heb je een leuk interessant video'tje voor een ieder die iets over thermiet wil weten.

En inderdaad, die oxiden kunnen ook nog, maar die heb ik niet allemaal hoor...

Link to comment

Het lijken nu al veel soorten mogelijkheden, maar moet je eens nagaan als je ook nog de verschillende thermate versies van de composities gaat uitproberen :P

Zal waarschijnlijk ook helpen met de ontsteking van de moeilijk op gang te brengen thermites.

Maarja, can't wait jeroen :)


Lttrrzz

Link to comment

De thermiet die te gebruiken is in de pyrotechniek zijn bijvoorbeeld de heel snel brandende thermietsoorten, ik heb ze nu gezien die prima als raketbrandstof te gebruiken zijn. Aan de andere kant kan je ook prima sterren maken met TiO2 thermiet, je moet ze alleen wel primen met een andere thermietsoort die lontgevoelig is.

Verder kun je ook hele mooie fakkels maken met TiO2 thermiet, het brand heel erg langzaam maar wel met een heel hoge lichtopbrengst, waarvan ik begin te twijfelen of het niet slecht is voor je ogen om er direct in te kijken. En wie weet duikt er nog een juweeltje op tussen die thermietsoorten.

Link to comment

Een raketbranstof lijkt mij toch wel vreemd aangezien er bij de exotherme redox reactie van thermiet altijd een metaal in vloeibare vorm ontstaat.
Oja, bij thermiet wordt er niet van een verbrandingsreactie gesproken hé of wel?
Ik zou zeker geintereseerd zijn in zo'n primerthermiet, misschien iets als cracling stars dan?

Link to comment
  • 1 month later...

Ik heb een raar idee voor uit te proberen, moet maar eens zeggen of dit onmogelijk is of niet.
Als je dus termiet maakt met dark alu(gewone termiet met ijzeroxide!) gaat het vele sneller af (gewoon een lont of aansteker is genoeg). Als je dan pingpong balletjes in aceton legt zodat het vloeibaar word en daar dan termiet aan toevoegt. Heb je dan termiet Laque of zo als het opdroogt.
Met buskruit werkt dit prefect. Het is misschien een raar idee maar lukt dit?
Ik heb geen flauw idee of dit kw3ll of een 'achterlijk' idee is.

Link to comment

Aan de ene kant lijkt mij Thermiet Laq onmogelijk, maar aan de andere kant lijkt het me wel mogelijk : Je termiet word zo heet doordat de Laq de hele tijd brand. OF,Je stopt er een sterretje in en dan lijkt het me gewoon echt goed gaan. Maar als dat zo is is het wel erg makkelijk omdat je dan gewoon een blokje termiet kan maken. :P

Link to comment

De posts werden net gemoved toen ik ging posten ofzo..?

Iets dergelijks bestaat al als hoge temperatuur priming, maar dat is niet met ijzer(III)oxide. De compositie ben ik kwijt, maar er zit onder andere kaliumperchloraat, titanium en loodoxide in. Verder lijkt het me dat de binder alleen als brandvertrager werkt, en dat het dus niet heel erg nuttig is bij tragere termieten.

Link to comment

Bij Snellere Thermieten zal het toch wel te doen zijn denk ik? Maar idd zoals je al zegt het werkt een beetje als brandvertrager(denk ik). Maar ik denk dat dat misschien toch wel opweegt tegen de voordelen van niet meer rond te liggen kliederen met poeder.

Aangezien ik nu geen normaal Al poeder meer heb alleen German Dark, heb ik geen spullen om het te testen.

Btw Miech, Richard verplaatste de post naar dit topic en jij was net bezig met typen. Waarom typte jij(Richard) Eigenlijk eerst : ''Niks''? Ik vond het wel grappig :P

Link to comment

Ooh het bestaat al, en ik denken dat ik met een uitvinding zat. :(

Ik heb spullen genoeg om te testen, en als het de moeite waard is zal ik dat vandaag ook doen. En mijn bevindingen posten. Het is dan wel een 'tragere termiet' met ijzeroxide en dark Alu.
Nu nog even naar de winkel voor ping-pongballetjes :P


Mvg danny

Link to comment

Volia, de termiet laque is gemaakt. Het moet nog even drogen. Het filmje waar ik de laque in maak krijg ik precies niet op de site gepost, dus hier enkele foto's


Aceton bij de pingpong snipers


Termiet bijvoegen


Mengen en dan in een vormpje 'gieten'/'drukken'


Eind resultaat Het zou er mooier hebben uitgezien als ik eerst het termiet toevoegde voor ik de aceton wegkapte. Nu heeft het een ruw oppervlak.

Zo ik heb al een klein stukje geprobeerd, en het lukt precies vrij goed. Je gaat met een aansteker maar even voorbij het plastiek en begint direct te branden, na enkele seconden begint de termiet reactie met een felle flash. Nu nog even afwachten tot het hele ding droog is en dan kijken of het werkt.


Mvg danny

Link to comment

Hmm, best een chill effect. Je hebt dus German Dark gebruikt met IJzeroxide las ik?
Zo kun je thermietblokjes maken die met lont ontstoken kunnen worden.
Dus ook door priming in een Shell.. :P
*Ziet mogelijkheden*

Echter is dat niet iets waar ik graag mijn dure dark alu aan verspil. :( Maar het is een mooie vinding!

Link to comment
  • 4 weeks later...

Hier weer wat thermiet testjes van Tinus.
1: Standaard Fe2O3 : Al thermiet (3:1)
2: Lood thermiet Pb3O4 : Al (70:30)
3: Gloeithermiet Pb3O4 : Si (70:30)

De eerste is ter vergelijking. Loodthermiet ontbrand veel heftiger, en laat een feller gloeiende rest achter, hoewel de hoeveelheid restmateriaal beduidend minder is. Gloeithermiet heeft een heel rustige reactie.
De twee eerste zijn ontstoken dmv een stukje Mg lint, de laatste deed het netjes met een lontje.
Alle testjes gedaan met 3g thermiet.

Enjoy!
Thermiet2.wmv

Link to comment

Laat ik nou toevallig iets dergelijks gepland hebben voor begin volgend jaar :rolleyes: . Het lijkt me niet heel gezond trouwens, die looddampen.

@Stijntje: voeg eens wat zwavel of CuO toe, dan wil het waarschijnlijk beter branden. Zwavel heeft de voorkeur, want dan krijg je zuiverdere silicium.

Link to comment
  • 1 year later...

De termiet reactie:

Copper (II) oxide 73
Aluminum (fine) 27

Is erg leuk.
Op pyroguide te vinden onder Flash Powder (Goldshmidt).
Gebruik deze ook regelmatig in kleine knallertjes.
Deze is net zoals de normale termiet erg moeilijk te ontbranden.
In het begin heb ik mij daar zelfs in vergist en dacht dat het composiet niet klopte.
Dit geeft een veilig gevoel bij het maken en verwerken ervan.
Ik gebruik nu meestal de simple white compo waarna met een papiertje ertussen 3 gram van de compo.

Oowjah let op! Bij het uitgangspunt van 10 gram zou ik niet in je achtertuin doen. :lol:

Groet,

B

Edit: excusses had post #8 van Tyneman niet gelezen daar sprak hij al over het bovenstaande.

Edited by Boemsel
Link to comment
×
×
  • Create New...