Jump to content
PyroForum.nl

Justitie tegen "terroristenbommen"


Tim5

Recommended Posts

Daar gaan we jongens... Met onze "terroristenbommen" ^_^

Vuurwerkterreur door hobbyist
Van onze verslaggevers
AMSTERDAM - Zelf in elkaar geknutselde vuurwerkbommen beginnen steeds meer te lijken op de dood en verderf zaaiende explosieven die door terroristen worden gemaakt.

Foto: ANP

Justitie in ons land staat machteloos tegenover het groeiende aantal hobbyisten dat bommen knutselt om met oud en nieuw de show te stelen.

De situatie is dusdanig zorgwekkend dat het openbaar ministerie voor de komende jaarwisseling de pijlen wil richten op vuurwerkvandalen die zich bezighouden met de vervaardiging van terroristenbommen.

Videomateriaal

Volgens het openbaar ministerie zijn er op internet steeds meer Nederlandse websites te vinden waarop tot in detail wordt uitgelegd hoe je zelf een vuurwerkbom in elkaar knutselt. Daarop zijn niet alleen handleidingen te lezen, maar zelfs gedetailleerd videomateriaal waarop stap voor stap is te zien hoe je de krachtigste bommen maakt. Justitie zegt tegen deze internetsites vooralsnog niets te kunnen doen.

Tijdens de jaarwisseling kwam de 17-jarige Kees-Jan Dusseljee uit Tolbert om het leven toen zijn zelfgemaakte vuurwerkbom te vroeg af ging. In het projectiel zaten nitraatbommen, spijkers en lood. Dergelijke bommen worden doorgaans door terroristen geproduceerd. In Harderwijk kwam de 13-jarige Roy van Buren eveneens door een vuurwerkbom om het leven. Justitie onderzoekt nog wie de bom heeft gemaakt. Het vermoeden bestaat dat zijn eigen vader het explosief heeft aangestoken.

Voor het openbaar ministerie is de maat vol. Woordvoerster Esther Schreur van het Functioneel Parket noemt de knutselbommen een 'groeiend probleem'. "Het is echter lastig aan te pakken. De stoffen die gebruikt worden zijn vaak gewoon legaal en een advies geven hoe je een bom maakt is juridisch lastig aan te pakken."

"Ditmaal hebben we ons vooral gericht op illegaal vuurwerk uit het buitenland, dat alleen bestemd is voor professionals", zegt ze. Volgende keer zijn mogelijk ook de 'bommenknutselaars' aan de beurt.

Troep

Stichting Consument en Veiligheid erkent dat het aanpakken van 'bommenwebsites' erg lastig is. "We roepen vooral de mensen zelf op er niet aan te beginnen. Je ziet elk jaar dat illegaal vuurwerk en zelfgemaakte troep voor soms zelfs dodelijk letsel zorgen", zegt Cees Meijer.

"De verantwoordelijkheid ligt bij de makers en ook de ouders. Maak zelf geen bommen, want je weet nooit hoe hard ze knallen en waar alle onderdelen naartoe schieten."

Eén van de beheerders van de website 'maakvuurwerk.nl' die precies weergeeft hoe je bommen maakt. Hij is zich van geen kwaad bewust en stelt: "Wij zelf vinden dat het niet slecht is. Aangezien je beter kan vertellen hoe iemand iets kan vervaardigen, dan dat iemand zelf gaat experimenteren in zijn kamertje."

Bron:http://www.telegraaf.nl/binnenland/8640832...t__.html?p=24,1
Link to comment
Ik kom net een HEEL INTERRESANT filmpje tegen op youtube.
Heb het filmpje hier niet kunnen vinden.
Weet alleen niet hoe ik hier een link kan zetten.
Vooral leuk voor de pijlfanaten onder ons.
Misschien kan iemand anders een link maken.
Zoek op "Fireworks Rocket Secrets Revealed...Part 1 of 2"
Alvast bedankt !


Die kerel heeft een hele lading interessante filmpjes, zeker de moeite waard even te bekijken.

@ Timberbeats

"In het projectiel zaten nitraatbommen, spijkers en lood."

Spijkers noch lood voegen iets toe aan de knal, dus het zit wat mij betreft ook dichter in de buurt van een 'terroristenbom' (hoe erg ik dat woord ook haat) dan een vuurwerkbom.

Wel een leuk berichtje trouwens:

"Ditmaal hebben we ons vooral gericht op illegaal vuurwerk uit het buitenland, dat alleen bestemd is voor professionals", zegt ze. Volgende keer zijn mogelijk ook de 'bommenknutselaars' aan de beurt.

Dat zullen wij wel wezen ^_^ Edited by VanHout
Link to comment
Daar gaan we jongens... Met onze "terroristenbommen" ^_^

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8640832...t__.html?p=24,1

Eindelijk gaan ze iets doen aan al die k3wl sites waar ze gekloot met commercieel vuurwerk aanmoedigen! Want dit artikel kan toch onmogelijk over ons gaan? Ik zie niet in waarom een terrorist moeite zou doen om sterren te rollen, of zijn shell goed te pasten.
Maar goed, het zal natuurlijk nog meer oppassen worden blijkbaar want bij justitie kennen ze het verschil tussen een terrorist en een hobbyist nauwelijks.
Link to comment
Maar goed, het zal natuurlijk nog meer oppassen worden blijkbaar want bij justitie kennen ze het verschil tussen een terrorist en een hobbyist nauwelijks.

Precies, het zal justitie worst zijn of je flash in een kartonnen kokertje met 10 cm lont zit, of in een stalen pijp gevuld met spijkers.

Ik hoop alleen dat ze een aantal competente mensen op de zaak zetten, niet van die halvezolen die met hun terroristenlabels het internet afstruinen.
Link to comment

Op dit forum word duidelijk uitgelegd hoe je shells (mortierbommen... zucht) en andere knallers maakt, ik denk niet dat zij het verschil weten tussen k3wl en mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in pyrotechniek en altijd veilig met vuurwerk om gaan.

Ik hoop dat het bij de k3wl sites blijft...

Link to comment

Anders gaan we toch lekker 'underground'?
*Denkt terug aan het gouwe-ouwe FXP tijdperk*

Daarnaast hebben ze er in dat stuk over dat zelfgemaakt vuurwerk zo'n bagger is. Maar ik ben er heilig van overtuigd dat mijn, stuk voor stuk met het handje gemaakte, devices minder gevaarlijk zijn als Chinese massa-productie rommel.
Alle ongelukjes die ik tot dusver heb meegemaakt waren of met commercieel vuurwerk, of door stom menselijk handelen.

Link to comment

Het is wel een stuk uit de Telegraaf he!! En bij de Telegraaf ben je al snel een Terrorist. En je kan er eigenlijk wel op wachten dat ook hier op het Forum, dingen zullen gaan veranderen als er nog meer ongelukken komen.
Dat het HE toppic nog mag ,verbaast mij eigenlijk wel.... had wel verwacht dat dat al lang niet meer zou bestaan. Niet dat Terroristen op het Pyroforum zouden kijken hoor hoe ze een ANFO bom moeten maken. ^_^

Edited by Warez
Link to comment

Ik denk niet dat er kids zijn die zich bezighouden met het maken van RDX of PETN, dat is teveel werk en 9 van de 10 keer kunnen ze niet eens aan de spullen komen.

Als dat wel het geval is dan sta ik op 31 december niet buiten in ieder geval ^_^

Link to comment
Dat het HE toppic nog mag ,verbaast mij eigenlijk wel.... had wel verwacht dat dat al lang niet meer zou bestaan.

Waarom zou dit niet mogen? Er is nog altijd geen verbod op informatie voor zover ik weet. Als het dan toch zo ver komt dat de Nederlandse overheid sites als deze gaat verbieden (wat me sterk lijkt), gooi je alles even op een buitenlandse server en het probleem is weer opgelost. Als ze dan ISP's gaan verplichten om dergelijke sites te blokken zijn er nog altijd proxy servers. Maar goed, momenteel geven ze vaak genoeg te kennen dat ze juridisch zwak staan tegenover zulke sites. Het verbieden van louter informatie is dan ook niet zo simpel. Er gaan veeleer andere maatregelen komen die het leven van de hobbyist zuur zullen maken dan dat dit forum verdwijnt.
Link to comment

Ik betreur de onwetendheid van sommige politici, sla enig handboek open die de titel 'inleiding tot de psychologie' draagt en daar kan men lezen dat zulke aanpak leidt tot nog meer ongewild, in hun ogen deviant, gedrag. Niet alleen door het zo in onze hoofden te platen maar door voldoende externe justificatie te verlenen zodat we onze attitude net NIET gaan aanpassen tegenover onze hobby.

Daarenboven zal zon repressieve aanpak de cohesie in de 'in-groep' (bv forums zoals het onze) nog MEER versterken en zoals je hierboven kan lezen helpen we elkaar om ons gedrag goed te praten. Dit door bijvoorbeeld een alternatieve realiteit te creëren dat wij anders zijn en toch niet zon gevaar betekenen voor de maatschappij. Sorry heren, ik voel het misschien ook wel subjectief aan maar objectief gezien bestaat deze realiteit niet. De waarheid is waarschijnlijk dat wij wel dat wij meer gevaar betekenen in vergelijking met de doorsnee voetballer of postzegelverzamelaar.

In ieder geval, ik roep op dat iedereen hier 'slimmer' is. En nadenkt over hoe je de hobby invult, zo zijn 100gram knallers heel vet zo ook om 50 shells en 100 pijlen te kunnen maken maar verantwoordelijk is anders.

Link to comment

Ze mogen trouwens blij zijn dat daar in Utrecht niet veel meer doden zijn gevallen.
Weet niet wat ze daar hebben afgestoken, maar je gaat mij niet vertellen dat dit in Belgie is gehaald of zelf is gemaakt met behulp van karton.
Dit is een foto van een caravan die er een stukje vandaan stond.

Dat gat wat deze beste man aanwijst zit ook aan de andere kant van de caravan.

Edited by Kauyon
Link to comment

Ik ben geneigd te struikelen over het artikel. Hier ga ik overigens niet verder op in.
In zekere zin zijn het waarheden.
Maar DIT is niet waar wij het over hebben, dit soort praktijken worden hier duidelijk afgekeurd.
Alsmede dat de jongens in kwestie niet verantwoordelijk genoeg zijn om vuurwerk op een veilige leuke manier tot stand te brengen.
Het enige wat ik kan zeggen is dat ik het betreur dat dit moest gebeuren. En ik wens de nabestaanden veel sterkte met hun verlies.

Link to comment

Ik geef de politici aan de ene kant ook wel gelijk ook al gaat het om een andere groep dan wij.
Maar als je kijkt, is het natuurlijk waar dat onze hobby gevaarlijker is dan een doorsnee hobby. Hoe veilig en degelijk we ook proberen te werken de onberekenbare factor blijft altijd aanwezig. Die ene menselijke fout kan destructieve gevolgen hebben voor jezelf maar daarbij bestaat ook de kans dat je het leven van een ander in gevaar brengt. En de taak van de overheid is om dat te voorkomen.

Zoals altijd verpesten de slechte het voor de goede.

Edited by midge
Link to comment

Dit is die ene met dat jongetje als omstander die er dus niets mee te maken had, enkel dat hij familie was.
En natuurlijk moet de overheid dit soort excessen tegengaan.
Dit geld dan ook voor de hobbyist zoals wij.
Enige manier om dit tegen te gaan is op een of andere manier gezamelijk een vergunning of iets dergelijks te verkrijgen.
Dan kunnen ze de rest KEIHARD aanpakken.

Weet iemand hoe dit in Amerika tot stand is gekomen?

Link to comment
Uit "het algemeen telegraaf" zeker ^_^ Ze horen 1 of andere tokkie trotyl roepen, en ze janken meteen hun notitieblok vol, maargoed zou kunnen hoor, het lijkt me wel onwaarschijnlijk.

Lijkt me inderdaad niet de hobbyisten HE bij uitstek.Als ik goed geinformeerd ben is dat juist een van de meest lastig sythetiseerbare.
Maar TNT spreekt natuurlijk lekker de paniekspier van jan modaal aan. Fucking sheeple..
Link to comment
×
×
  • Create New...