Jump to content
PyroForum.nl

Recommended Posts

Loodnitraat is een belangrijke stof bij het vervaardigen van diverse HE's, waaronder uiteraard loodazide. Omdat ik het bijna niet gebruik heb ik genoeg aan enkele grammen, vandaar dat ik het liever zelf maak dan een kg oid te moeten kopen. Let op bij het maken van loodnitraat omdat het giftig is en mogelijk kankerverwekkend. Draag daarom handschoenen en een stofmaskertje. Doe de synthese buiten omdat loodnitraat samen met het water dat je verdampt mee de lucht in kan stuiven.

40 ml salpeterzuur 67% aangedund met water tot 60 ml. Daarna zo'n 30 gram daklood erbij en verhitten in een oliebad. Zo loopt de temperatuur rustig op tot 125 graden (ongeveer). Reactie laat zich duidelijk herkennen door het vrijkomen van NoXgassen (bruin, giftig). Als de reactie tot zijn einde loopt doe je er wat water bij en filtreer je eventuele loodresten. Daarna damp je de oplossing rustig in (voor mensen met geen magneetroerder, gebruik een oliebadje om redelijk gecontroleerd de oplossing uit te koken, en meteen het loodnitraat te drogen).

Echter, na 2 x opnieuw uitdampen (waaronder eentje met filtratie van de heldere loodnitraatoplossing) blijft mijn loodnitraat een zeer lichte groene gloed houden..

Ik vroeg mij dus af of jullie denken dat dit invloed kan hebben bij het maken van LA.. Ik gebruik namelijk zoveel mogelijk zuivere stoffen. Het is iig geen kopernitraat aangezien dit niet in daklood voorkomt. Ik heb het daklood niet helemaal goed gewassen dus mogelijk komt het van wat plantresten oid. Het betreft een zeer kleine verontreiniging, maar ik wilde jullie ook even wat over loodnitraat vertellen, hehe. Grt

Link to comment

Ja ik heb het twee keer geherkristalliseerd inclusief filtratie voor eventuele onzuiverheden. Bleef echter niks in het filter achter. Naja ik gok dat het resten van planten zijn oid. Het liefst kom ik er zo min mogelijk mee in aanraking dus ik laat het lekker zo als het is:)

Link to comment

Ik moet zeggen dat mijn loodnitraat "Uit de winkel" ook niet helemaal wit (meer) is.

Nu is het al betrekkelijk oud (>10 jaar), maar zover ik weet niet verontreinigt.

Er ligt een beetje een grijzige gloed over. Wel gebruik ik het voor van alles en nog nooit iets gemerkt van storende verontreinigingen.

Link to comment

Ik schrok eerst omdat ik aan koper dacht, ik wil 100% geen koper erin hebben ivm koperazide. Maar na even logisch nadenken heb ik me bedacht dat er in daklood simpelweg geen koper in zou zitten. Ps, wilde ook gewoon ff wat foto'tjes plaatsen ^_^ . Heb tevens mn spullen bij elkaar om NaCuNT te maken, dus miss dak dat topic ook nog wat leven in kan blazen. Het is immers redelijk rustig op het forum naar mijn idee :(

Link to comment
  • 2 weeks later...
×
×
  • Create New...