Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
jurrrrr

Dragon Eggs

Recommended Posts

Hallo,

Ik had wat vraagjes over Dragon Eggs (Ik kan wel een heel verhaal gaan ophangen dat ik aan het rondkijken was enzo maar daar hebben de meeste mensen niet zo'n zin in neem ik aan :P), dus hier de vraagjes (& weetjes):

- Dragon Eggs is toch de crackling die je meestal hoort bij een vuurpijl op het einde!?
- Hoe werken Dragon Eggs en wat zijn de compo's? Ik weet al wel dat ze vaak bestaan uit Pb3O4 (Loodtetraoxide) en/of Bi2O3 (Bismuthoxide).
- Hoe werken Dragon Eggs en waarom geven ze crackling?
- Zou je de crackling ook kunnen vervangen door iets anders? Bijvoorbeeld snelle flash of een relatief ongevoelige primary (SA)?

Jurrrrr

PS: Ik heb niet superveel kunnen vinden, agz Google allemaal domme Dragon spelletjes laat zien en wiki en pyrowiki ook niet bijster veel info hadden...

EDIT: Loodoxide -> Loodtetraoxide

Share this post


Link to post

Je kunt het niet vervangen door flash, en een HE in je vuurpijl lijkt mij ook niet ideaal. Als jij kleine bolletjes flash maakt geeft dat geen schel knalletje of geknetter. Je krijgt hoogstens een paar kleine flitsjes (ook best leuk maar toch wat anders).

'Dragon eggs' star (Crackling star)
Source: rec.pyrotechnics. Composition from "The best of AFN III"[12], page 121
Comments: Sometimes, Bi2O3 is used instead of Pb3O4. The composition is extremely sensitive, both to friction and impact. It is also quite poisonous and explosive. Gloves and an air mask must be worn at all times when handling this mixture since the mixture contains the very toxic Pb3O4.
Preparation: Add lacquer untill the thickness is like wood putty. Pass the mix through a screen and dry it to make 1mm squares. These will explode with a sharp crack shortly after lighting and can be used as star cores.

Pb3O4.............................................81.8
Magnalium (50/50, 100-200 Mesh)...................9.1
Copper(II)oxide...................................9.1
Nitrocellulose lacquer binder.....................10% by volume

Dat is een compo, maar ik raad je aan om voorzichtig te doen, want het is best giftig.

Share this post


Link to post

Ik ben bijna compleet wat dat betrefd. Half januari hoop ik Pb3O4 binnen te krijgen, en dan ben ik compleet.

Ik hoop dat 't gaat lukken, maar jullie horen er nog wel van.

Share this post


Link to post

Het is loodtetraoxide, ik heb het zelf gemaakt, werd mooi oranje. Ik maakte het door een bij natriumhydroxide oplossing bij een loodnitraat oplossing te doen. Verder is het goed te koop als loodmenie.

Ps, ik kon de verhoudingen niet meer vinden, je kan ff op chemixtry kijken, daar is er een topic over.

Share this post


Link to post

Zo, vandaag (eindelijk) eens dragon eggs gemaakt. De originele compo met Pb3O4, MgAl en CuO.

MgAl is fijn poeder met op zijn hoogst korreltjes van 200µ (Dat is +- 73 mesh), dit heb ik van te voren gemengd met CuO. Elk 0.91g.

Dan naar buiten, labjas aan, stofkapje voor, handschoenen aan, en de pot met Pb3O4 erbij pakken. 8.18g van afwegen, erbij mengen, en je explosieve thermiet is gereed. Nu een beetje NC lak erbij, en ff roeren. Dit duw je door een zeef, en laat je drogen. Dan brokkel je de microstars af. Ik had geen zeef met gaatjes van 1mm, dus moet het doen met 2-3mm crackling.

Zo'n star moet 30 seconden in een aanstekervlam verhit worden voor hij uit elkaar spat. Hoge ontbrandingstemperatuur, zoals we ook van normale thermiet gewend zijn. Hiervoor heb ik een prime gemaakt van meal met een overdosis magnalium erbij. Daarvan zit nu een laag om de stars. Ik ga even verder experimenteren, en denk dat ik de stars verder ga rollen tot 5mm, waarvan het buitenste normaal meal is. Voor die tijd even een warmelucht-droogkastje maken, zodat de droogtijd ingekort kan worden.

Dit was een korte update, als alles goed loopt trakteer ik jullie op een uitgebreid fotoverslag. :mellow:

Share this post


Link to post

Die crackling loopt gesmeerd. Gaat echt prima. Fotoverslag moet nog komen, ik heb veel meer aan mijn hoofd.

Maar nu! Voor degenen die crackling willen maken, maar geen Pb3O4 kunnen vinden, ik heb bijna 5kg staan, en dat heb ik lang niet allemaal zelf nodig. Dus bij deze bied ik eenmalig een hoeveelheid technisch zuivere loodmenie aan.

De kosten:
100g: €3.50
500g: €15.00
1000g: €28.00
Dus hoe meer je koopt, hoe minder je betaalt. :mellow:

Loodmenie is erg compact spul, dus 500g kan nog makkelijk in een grote enveloppe.

De verzendkosten via TNT post:
Voor 100 - 200g: €2
Voor 300 - 400g: €3
Meer dan 500g: €3.50
Max. hoeveelheid met briefpost: 3kg. (maar niemand die zoveel koopt neem ik aan)
Als iemand het liever in een pakketje heeft is dat ook geen probleem natuurlijk. Wordt wel €6.20.

Reacties via PM aub. Wees snel, want Op=Op.

Een filmpje van mijn crackling:
Crackling.wmv
gr,
Stijn

In principe is dit duidelijk tegen de regels. Na overleg hebben we besloten het te laten staan. Dit is vooral omdat voor de meeste members deze stof moeilijk te krijgen zal zijn. Let wel op! Deze stof is erg giftig! Niets om mee te spelen dus!!
Ook een volgende commerciele aanbieding van wie dan ook zal worden verwijderd en bestraft. Als je iets hebt overleg dan met één van de mods en je zal horen of het gepost mag worden.
Gr33tZ T.

Share this post


Link to post

Bijna een jaar geleden dat ik mij voor het eerst waagde aan crackling, en nu ben ik er eindelijk mee verder gegaan. Laatst een 100g batch traditionele dragon eggs compositie gemaakt, en met NC lak in kleine cut stars gemaakt. Deze heb ik gezeefd door een 8# zeef, om de grootste korrels te gebruiken.

Ik gebruikte magnalium dat de 100# passeerde. Zowel voor de kernen als voor de priming. Prime mix was Shimizu's dragon egg prime. (KClO4/MgAl/RedGum 70/20/10)

Om de eggs te primen gooide ik ze simpelweg in een kom, vervolgens verdunde ik een schepje priming comp met spiritus, en goot ik dit eroverheen. Even goed laten rollen en een flinke schep droge priming er over. Nog even goed rollen en ze zijn geprimed.

Na een uur in de droogkast waren ze ontsteekbaar:
Dragon_Eggs_mrStijntje.wmv
De eerste knallen lijken heel dof, dit ligt aan de camera. In het echt waren ze allemaal even schel.

Deze zijn erg goed bruikbaar in shells, omdat de delay nu niet meer zo lang is tussen priming en crack. Zeer binnenkort van mij een D1 naar crackling shell denk ik.

Share this post


Link to post

Ziet er goed uit, hoeveel kleine brokjes kan je nou ongeveer halen uit een batch van 100 gram?
Daar ben ik wel benieuwd naar net zoals als je de hele batch in een grote blok veranderd en dan aansteekt krijg je dan geen massa explosie ;) ?

Share this post


Link to post

Dat hangt er vanaf.. Ik ga ze niet tellen voor je.
Ik maak nu eggs van +- 2 à 3mm, maar bij het cutten komt ook een hoop gruis vrij, wat ook zeker goed is voor 20% van de massa. Verder gok ik op een star of 250, ze zijn vrij zwaar.

Verder geeft een losse gram poeder op een hoopje ook een prima knal, beetje lage dreun.
Een groot blok heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik kan me voorstellen dat er limieten aan zitten. Als je blokje ongelijk ontstoken wordt kan het dat de ene kant ontploft, en daardoor de andere kant wegknalt. Ik denk wel dat het mogelijk is tot 8mm, mits je het goed primet.

Ik zal het eens proberen. ;) Bij de volgende batch. Een paar 8mm pumpeds maken of zo.

Edited by mr.stijntje

Share this post


Link to post

Ziek Stijn, hier wachtte ik al lang op, op zo'n post.. :P Ziet er zeer goed uit.. Miss een keer in een starmine verwerken? ;)

Share this post


Link to post
Een groot blok heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik kan me voorstellen dat er limieten aan zitten. Als je blokje ongelijk ontstoken wordt kan het dat de ene kant ontploft, en daardoor de andere kant wegknalt. Ik denk wel dat het mogelijk is tot 8mm, mits je het goed primet.

Ik zal het eens proberen. :P Bij de volgende batch. Een paar 8mm pumpeds maken of zo.


Klopt als een bus wat je zegt. Een grote brok ontploft op het punt waar hij ontsteekt, daarna dooft hij zichzelf. Er knalt dus gewoon een stukje af. Ik weet het niet zeker, maar ik meen me te herinneren dat de limiet bij 5mm ligt. Maar dat weet ik niet zeker. ;)

Share this post


Link to post

Om maar even een 'oud' topic op te halen, ik zit nu in dubio welke van de twee ik zal bestellen Pb3O4 (aka loodmenie) of bismutoxide. Pb3O4 is vele malen giftiger en ook schadelijker voor het milieu dan bismutoxide. Echter de grote prijsverschillen doen mij twijfelen. De een zegt, Pb3O4 en gewoon grote batches tegelijk maken + jezelf goed beschermen. De ander zegt dat er altijd wel wat Pb3O4 op je werkplaats achterblijft wat als nog schadelijk kan zijn voor je gezondheid.

Zijn er hier nog meer mensen met ervaringen met een of beide van deze comp's voor dragon egg's die mij tips kunnen geven?

grtz

Share this post


Link to post

Grote batches maken is niet slim. Dat spul is echt retegevoelig voor frictie en slag, zo gevoelig dat 0,01 gram al knalde van een hamertje tik hamer.

Ik heb zowel de lood- als de bismutoxide gebruikt, en de prestaties zijn praktisch gelijk. Vanwege de giftigheid zou ik de loodvariant afraden als je bismutoxide kunt krijgen, ook al kost die laatste meer.

Veiligheidsmaatregelen zouden moeten bestaan uit minimaal een stofmasker, stofdichte bril, handschoenen en beschermende kleding. Loodoxide stuift gelukkig niet heel erg, anders zou het helemaal een naar goedje geweest zijn. Desondanks is de nodige zorgvuldigheid sterk aan te raden wil je later nog kinderen kunnen krijgen. Batches groter dan 10 gram zou ik sterk afraden, die kunnen je gemakkelijk een paar vingers gaan kosten.

Share this post


Link to post
Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By Snooby
      Loodnitraat is een belangrijke stof bij het vervaardigen van diverse HE's, waaronder uiteraard loodazide. Omdat ik het bijna niet gebruik heb ik genoeg aan enkele grammen, vandaar dat ik het liever zelf maak dan een kg oid te moeten kopen. Let op bij het maken van loodnitraat omdat het giftig is en mogelijk kankerverwekkend. Draag daarom handschoenen en een stofmaskertje. Doe de synthese buiten omdat loodnitraat samen met het water dat je verdampt mee de lucht in kan stuiven.



      40 ml salpeterzuur 67% aangedund met water tot 60 ml. Daarna zo'n 30 gram daklood erbij en verhitten in een oliebad. Zo loopt de temperatuur rustig op tot 125 graden (ongeveer). Reactie laat zich duidelijk herkennen door het vrijkomen van NoXgassen (bruin, giftig). Als de reactie tot zijn einde loopt doe je er wat water bij en filtreer je eventuele loodresten. Daarna damp je de oplossing rustig in (voor mensen met geen magneetroerder, gebruik een oliebadje om redelijk gecontroleerd de oplossing uit te koken, en meteen het loodnitraat te drogen).

      Echter, na 2 x opnieuw uitdampen (waaronder eentje met filtratie van de heldere loodnitraatoplossing) blijft mijn loodnitraat een zeer lichte groene gloed houden..




      Ik vroeg mij dus af of jullie denken dat dit invloed kan hebben bij het maken van LA.. Ik gebruik namelijk zoveel mogelijk zuivere stoffen. Het is iig geen kopernitraat aangezien dit niet in daklood voorkomt. Ik heb het daklood niet helemaal goed gewassen dus mogelijk komt het van wat plantresten oid. Het betreft een zeer kleine verontreiniging, maar ik wilde jullie ook even wat over loodnitraat vertellen, hehe. Grt
    • By Duvel
      Omdat ik erg geintresseerd ben in crackling stars, wilde ik ze ook maken.
      En JA, ik weet dat loodoxide (Pb3O4) heel giftig is.
      En JA, ik heb er theorie over.
      Maar goed, ergens had ik gelezen dat je het ook zelf kan maken, door lood boven een salpeterzuur bad te hangen, en dan het zuur verhitten zodat de dampen op het lood neerslaan.

      Maar ik dacht zelf aan iets anders, ik had iets gelezen over een loodaccu en toen kwam ik op het volgende idee .
      Is dit mogelijk d.m.v. elektrolyse:
      H2SO4(aq) + 3Pb (s) --> Pb3O4(s) + 2H(g) + S(s) ???

      De anode & cathode zijn van lood (vandaar het lood in het schema hier boven).

      Commentaar en antwoorden zijn welkom.
    • By Sobrero
      Hallo,

      Mijn naam is Maxime (Max voor de vrienden ) en ik zit in 5 Latijn wiskunde 8 (ben dus 17). Net examen wiskunde gehad trouwens!
      Mijn interesses zijn o.a. LE en rocketry, maar vooral HE en de algemene scheikunde. Ik voel me dus in de eerste plaats een amateurchemicus/madscientist. Neemt niet weg dat ik al een beetje basispyro onder de knie heb zoals sterretjes en -mortieren, flash en rookbommen.

      Daarnaast zijn m'n hobby's muurklimmen, windsurfen en muziek beluisteren. Ik hou vooral van (de betere) techno, maar ik ben ook fan van de rockgroep 'The Bloodhound Gang'.

      Mocht er bij bepaalde mensen een belletje gaan rinkelen: ik ben 'still alive...' vanop chemixtry.
    • By pyromania
      heej mensen ik las op een site van een potlood rookbom
      ik klikte op de link maar er kwam niks
      weet iemand hier meer van ??
      hoe maak je zo iets
      bestaat het ??
      grz pyromania
    • Guest
      By Guest
      Ik heb met behulp van mijn eigen Engelse kennis de Engelse tutorial die op deze site staat voor het bouwen van een metaalschuurmachine 'vertaald' naar het Nederlands. Ik heb dit vrij vlug gedaan en er kunnen nog fouten instaan en ik wist bijlange niet van alles de vertaling dus zullen jullie me misschien moeten helpen waardoor ik kan corrigeren. Nogmaals, ik heb deze tutorial niet zelf geschreven, ik heb ze enkel vertaald. Ik hoop niet dat deze al ergens op het forum te vinden is in het nederlands (in het Engels al wel ) Ik hoop dat er geen stukken uit de Engelse tekst ontbreken, indien dit zo is zeg het mij dan en ik voeg het toe ofzo.



      'De metaalschuurmachine'


      De metaalschuurmachine is één van de nuttigste hulpmiddelen voor vindingrijke amateurpyrotechnici. Met deze machine het kunt u ponden van bulkmetaal of plastic voorraad ‘s nachts omzetten in een fijn poeder, al bent u beter het overdag te doen wanneer u kan ingrijpen als het fout gaat.

      Achtergrond

      Ik had eerst gelezen over de malende machine in een gearchiveerd artikel van Usenet waar ik spijtig genoeg nu niet meer over beschik. Daarin eiste de auteur om ongeveer 20 gram van aluminiumpoeder te krijgen per dag van een machine die hij uit een oude schrijfmachinerol gebouwd heeft die in fijn gruisschuurpapier wordt verpakt en die gedeeltelijk in water wordt ondergedompeld. Als iemand die het artikel heeft, zou hij mij hierover best inlichten zodat ik verder kan uitleggen.

      Gebaseerd op de beschrijving in dit artikel bouwde ik verscheidene machines, één was door een ventilatormotor werd aangedreven die te zwak was, en een andere die naar alle kanten water spatte. Door de recente zomer van 1996 raakte ik op de juiste formule en produceerde in een paar weken genoeg aluminiumpoeder om mij en de rest van de hogeschool te voorzien.

      Ontwerp en Bouw

      Het basisontwerp van de machine kan zich van het volgende diagram onderscheiden. Een spinnende rol is verpakt in schuurpapier en de bodem van de rol zit in een bak die met water wordt gevuld. Het te malen materiaal wordt gedrukt tegen de bovenkant van de rol en de schuurpapiermalen weg bij het materiaal. De vlokken komen van het schuurpapier en regelen op de bodem van de bak.

      Er zijn vele manieren waarop u over de bouw van dit kunt gaan. Voor de rol heb ik gewoonlijk de rubberrollen gebruikt die van de bellen (?) van oude wasmachines komen. Zij zijn meer dan 2 " in diameter, hebben een 5/8 " schacht en in bergingsopslag vaak gezien. U kon een houten rollende speld met een staalas die door het wordt gedreven, of iets ook gebruiken veel groter als een grote schurende trommel.

      De rol moet aan een rotatiemotor worden aangepast die langzaam genoeg is en geen die water spat. De mijn spint momenteel bij 500 t/min en is haaks recht. Een grotere diameterrol zou minder t/min vereisen. De motor zelf zou minstens 1/4 PK moeten zijn (over hoeveelheid KiloWattuur heb ik geen weet).

      Ik adviseer kogellagers om de rolschacht te steunen, aangezien de ringen om snel met de toegepaste druk neigen te verslijten.

      Ik gebruikte spleet (babbit?) ringen die slechts een paar weken meegingen, maar zij waren goedkoop zodat het niet van belang was. Het staal dat u ziet is daar druk op de aluminium aan het toevoegen zodat het sneller maalt. De molen in het midden is een compactere versie die ik in Juni 2000 beëindigde, is het zwarte wapen 2 " x4 " aluminiumbuis die met gegoten lood wordt gevuld, en op het recht is een model dat mijn vriend Lee maakte.

      U zult opmerken dat alle molens een middel hebben om het te malen materiaal te beveiligen. Ik klem het gewoonlijk enkel aan een draaiend wapen vast dat aan de machine in bijlage is. Lee klemde dat van hem vast in het mechanisme.
      Er zijn vele manieren om meer van een „gebiedspassend“ type van molen te maken. Hieronder heb ik één mogelijkheid gebruikend een elektrische boor met een dadelijk beschikbare schurende cilinder in de klem geschetst. Een andere mogelijkheid moet een riemschuurmachine omhoog monteren zodat het neer op een metaalvoorraad maalt. Deze oplossingen zouden werken maar als u ernstig bent is het bouw de moeite waard een specifieke machine.

      Het het malen tarief zal afhangen van heel wat factoren, zoals gruisgrootte, toegepaste druk, rolsnelheid, en type van metaal. In het verleden werd ik gewoonlijk rond een pond aluminium per dag, maar mijn nieuwe machine met 40 ponden loodgewicht veroorzaakt 50 tot 100 gram per uur.

      Controle van de molen is vaak nodig om te zien of men de metaalvoorraad moet worden neerbewogen of het dienblad water vergt. Wanneer de rol droog spint verstopt het schuurpapier gewoonlijk en het malen houdt op. Na een dag of twee, zal het dienblad met metaalpoeder worden gevuld. Ik liet de deeltjes regelen, voer het water af, en spreidde toen het poeder op de te drogen krant uit.

      Ik heb aluminium, zink, magnesium, messing, en zelfs titanium met deze opstelling gemalen, en ik ben zeker enkel over om het even welk zacht metaal zal werken. Hier zijn sommige nota's over bepaalde materialen:

      Magnesium

      Het magnesium is enigszins problematisch wegens zijn reactiviteit met water. (Spoonful kaliumdichromate) die aan het bad wordt toegevoegd onderdrukt zeer de hoeveelheid het borrelen die plaatsvindt. Ik heb ook minerale geesten in plaats van water gebruikt wanneer het malende magnesium met zeer fijne sandpapers, maar dit minder geschikt zijn.

      Aluminium

      Sommige aluminiumlegeringen borrelen een beetje in water en anderen niet. Het is geen zorg als het doet maar voor goede maatregel voeg ik vaak een kleine hoeveelheid boorzuur aan het bad toe.

      Zink

      Het zink maalt vrij maar merkt goed op dat de vlok te ruw om direct in zink/zwavelraketten is te gebruiken.

      Titanium

      Het titanium verslijt het schuurpapier werkelijk snel, zodat is het moeilijk meer dan kleine steekproeven tegelijkertijd te maken. Het titanium vereist ook een vrij grote druk voor het om bij allen te malen.

      Pvc

      De harde plastieken malen oké met deze opstelling en vergen geen waterbad. Jammer genoeg is de pijp van pvc geen goede bron voor pyro toepassingen. Dit plastiek bevat vulmaterialen en vanuit mijn ervaring vernietigt het gekleurde formules.

      Het droogproces

      U kunt met het water totaal met ruwe (sandpapers?) weglaten. Dit is nuttig wanneer de kleine steekproeven in een haast worden vereist. Nochtans, zijn er een paar nadelen. Voor één, neigen de fijnere deeltjes om rond in de lucht te drijven en helemaal over de plaats te regelen. Ten tweede, zonder de waterbak als koelmiddel worden het metaal en de rol extreem heet. Dit heeft me nog geen problemen veroorzaakt, hoewel het de rubberrol kan beschadigen. Ten derde, is er de kans die het schuurpapier zal verstoppen, maar met ruwe grutten schijnt dit niet te gebeuren.

      Hier volgen de resultaten van een steekproef die de Amerikaanse schrijver heeft gedaan, ik heb ze niet vertaald naar ik veronderstel dat dit wel duidelijk genoeg moet zijn.

      Sample Size Distributions for Homemade Aluminum Powder
      Sample A Sample B B milled for 2 hours
      Bulk Density .85 g/mL .20 g/mL .67 g/mL
      +60 mesh 20% 1% --
      60-100 28% 7% 2%
      100-200 29% 26% 9%
      200-325 13% 18% 12%
      -325 mesh 10% 48% 77%

      De steekproef A komt uit een onlangs gemaakte partij, en B ik het liggen rond verscheidene jaren heb gehad. Zij werden allebei gemaakt met 36 gruisschuurpapier maar de druk die in A wordt toegepast was veel groter. De steekproef B was bal die met 1/2 " wordt gemalen - 5/8 " staalballen in de " kruik van pvc 6. U kunt de gevolgen van malen zien door de foto van vóór en na te bekijken.

      Natuurlijk kunt u fijnere gruisdocumenten voor een fijner product gebruiken, maar het malen tarief zal langzamer zijn. Ik verkies de ruwe vlok te maken en dan het te malen wanneer ik zeer fijne grootte nodig heb.

      Wanneer droge het aluminium van het balmillen het belangrijk is de zuurstof in de molen onophoudelijk om te vervangen zodat het poeder niet pyrofoor wordt. Dit gebeurde aan me zodra toen ik de molen verliet lopend 4 dagen terwijl ik weg op een stijging was. Na de verwijdering van het deksel uit de kruik en het bekijken het poeder ging ik naar de keuken voor sommige snacks, en ongeveer 5 minuten later ging het brandalarm af. De vlammende kruik van pvc met witte hete aluminiumbinnenkant was geen mooie plaats. Nu open ik het deksel elk uur zodat het aluminium kan ademen en dat het problemen niet meer kan terugkomen.

      Voor het onderzoek naar gebruik van deze verkorrelde metalen moest ik met verschillende partikelgroottes gaan werken en daarom moest ik meerdere zeven gaan gebruiken. Deze passen zodat het fijne stof niet uit (puft en snuggly?) draaien uw snotzilver samen. Snijd het scherm zodat er 3/8 " van overhangend gedeelte op de pijp is, dan toepassen lijm en samenpersen de delen zoals getoond.

      Met de schermen 100 kan het netwerk of ruwer u inkepingen uit het overhangend gedeelte en prefold hen moeten snijden, anders kan het moeilijk zijn om de pijp in de koppeling te duwen.
      Om het onderzoeksproces te automatiseren klemde ik ondersteboven eenvoudig een orbitale schuurmachine op een werkbank vast en schroefde een stuk van triplex aan de schurende basis. De schermen worden vastgeklemd vast met een ander stuk triplex en twee ingepaste staven. Zorg ervoor dat alle noten slotwasmachines op hen aangezien de intense trilling om het even wat zal losmaken, en gemorst metaalpoeder kunnen zijn vrij knoeien hebben.

      Het eigengemaakte metaalpoeder kan dienen om in even welke pyrotechnische toepassing te worden gebruikt. De brede groottedistributie van de reële vlok leent zich goed aan sterren en fonteinen. Mijn favoriete mengeling luidt als volgt :

      Aluminium 60%
      bariumnitraat 40%

      Dat is het! Het mengsel brandt extreem krachtig. 3/8 " unchoked fonteinen met deze formule zal overschaduwen 3/4 gemakkelijk " conventionele zwarte poeder gebaseerde fonteinen. Ik voeg 5% dextrine voor gebruik in sterren of kometen toe, en gebruik dan gestapte eerste met BP om het aan te steken.

      Het toevoegen van tot 20% eigengemaakt aluminium aan zwart poeder veroorzaakt een standaard Aluminiumfonteinmengeling. Experiment met de verhouding maar ik vind dat meer dan 20% het aluminium schijnt om de fontein te verstikken. Het beeld op de linkerzijde bedraagt 4 1/2 " fonteinen en dat op het recht is een 3/4 " fontein, beide eenvoudige mengelingen BP/Al.

      Jammer genoeg is het aluminium vrij zwak in flitspoeder tenzij u het millt met de ballmill.

      Het magnesiumpoeder heb ik tijdens de werken in gekleurde sterren uitstekend gemaakt en een dodelijk flitspoeder zelfs in ruwe grootte geproduceerd. Voor sterren gebruikte ik de pijplijm van pvc als bindmiddel en chloordonor. Wanneer de mengeling en de consistentie van fruitleer gedeeltelijk droog is, kan het paar met een schaar van mekaar gesneden worden.

      Het vinden van metalen

      Niemand zou om het even welk probleem moeten hebben vindend schrootaluminium om omhoog te malen, maar de meer exotische metalen zoals zink en magnesium kunnen moeilijk zijn om te vinden. Ik kreeg mijn eerste (hunk?) van magnesium van een werf van de motorfietsberging in de vorm van een motor sidecover. Dit was een beetje ongelegen om wegens het te malen is oneven vorm maar tegelijkertijd gaf ik niet op.

      Sindsdien heb ik het grootste deel van mijn magnesium in de vorm van offeranoden van de opslag van het scapmetaal. Deze worden vaakst gemaakt van zink voor het beschermen van schepen en (what-not) tegen corrosie, maar nu en dan worden zij gemaakt van Mg. Ik kocht onlangs 200 ponden ronde anoden van Mg, voor $1 een pond verder ziet!

      Ik weet het, er staan nergens foto's bij terwijl dit bij de Engelse versie wel het geval is. Als je dan toch zo graag de foto's ziet, zoek ze dan bij het Engelse voorbeeld (ik heb nu wat problemen met het uploaden van bestanden dus gaat dit niet)

      Ik heb hiervoor speciaal een nieuw topic aangemaakt omdat er in het bestaande topic geen echte tutorial stond.

      Mvg,

      Knallerdeknal

      P.S. : Ik heb zelf zo'n machine nog nooit gemaakt, ik ben wel van plan dit te gaan doen en mijn 200km verderopwonende grootvader heeft er ook wel eentje staan maar dat is het dan ook wel.
    • By dennisman
      was al een tijdje bezig met het zelf coaten van metalen en hier het resutaat:

      Een looddioxide anode gecoat op een geperforerde stalenstrip.





      Als er mensen zijn die er meer van willen weten zal ik er een tut ofzo over maken.
    • By Keesthemad
      Gegroet beste mede-pyro'ers.

      De laatste tijd is mijn interesse in thermiet dermate gestegen dat ik een video wil gaan maken met alle soorten thermiet die ik me bedenken kan. Als uitgangspunt wil ik 10 gram maken per soort en deze dan opnemen op film en dit compileren tot een kleine video. Nu heb ik enkele vragen en hoop dat er mensen zijn die bereid zijn mij te assisteren.

      Ik ben zelf niet in het bezit van een goede videocamera, ik heb enkel mijn telefoon en die is niet toereikend voor mijn doel.

      Uitgangspunt van het experiment is het vergelijken van de brandsnelheid, lichtopbrengst, ontstekingswijze en bruikbaarheid binnen de pyrotechniek.


      Ik ging er eerst vanuit dat pyro en thermiet twee verschillende dingen waren en dat deze niet te combineren vielen, tot mijn oog op titaniumthermiet viel, deze zeer langzaambrandende thermiet heeft een extreem hoge lichtopbrengst, waarbij enkele grammen je gedurende een halve minuut kunnen verblinden en het ook niets te doen heeft met spetters metaal, het lijkt eerder te gloeien.

      Zoals ik al gezegd had wil ik zoveel mogenlijk thermieten maken, tot nu toe heb ik er slechts enkele gemaak waaronder Ijzer 3 oxide, loodmenie, titanium en koperthermiet. Ik wil in ieder geval de volgende thermiet soorten gaan maken, en of ze het doen zien we dan wel (als het goed is wel volgens elec. pot.):

      FeO
      Fe2O3
      Fe3O4
      CuO
      CoO
      PbO
      PbO2
      Pb3O4
      TiO2
      Sb2O3
      Cr2O3
      NiO
      MnO2
      SnO
      V2O5
      HgO
      ...

      Van deze zal er vast een zijn die niet goed reageert maar daar kom ik wel achter tegen die tijd. De meeste van deze stoffen heb ik of kan ik zo aan komen, dat is niet het probleem. Het probleem is dat er iemand moet zijn die mij even moet assisteren en bereid is hier een dagje voor op te geven, met als beloning een lekker hertog jan primator'tje.

      Vriendelijke groet, Jeroen.

      PS. weet je nog een leuk oxide, of één die ik toch maar even moet proberen, vertel het me. Het kan niet giftig of gek genoeg (zie onderste).
    • By superman21
      Beste medemembers,

      Ik ben sinds het elementen verzameling topic van flamekeeper ook maar begonnen met verzameling, en ben op dit moment al in het bezit van 14 zeer zuivere elementen in mooie kleine monsterpotjes met draaidop. Op ebay vond ik een winkel die verschillende (d-block)metalen aanbood in verschillende vormen. In overleg met het moderator team heb ik toestemming gekregen een soort van inkoopactie voor mede verzamelaars te starten, om de verzendkosten te drukken, en omdat de aanbieder vaak per 50-150 gram verkoopt wat voor mij alleen veeeeel te veel is. Ik gebruik ongeveer 5-10 gram per potje.

      Het gaat hier om de volgende elementen >99,1%:
      Antimoon Sb brokje
      Cadmium Cd staafje
      Chroom Cr brokje
      Kobalt Co brokje
      Hafnium Hf brokje
      Indium In schilfers
      Lood Pb korrels
      Molybdeen Mo staafje
      Molybdeen Mo folie
      Niobium Nb folie
      Nikkel Ni korrels
      Wolfraam W folie snippers
      Tantaal Ta schijfjes
      Titaan Ti staafje
      Yttrium Y klein blokje
      Jood I kleine bolletjes in glazen ampul uit mijn eigen collectie

      Eventueel kan ik ook Pt draad mee bestellen, maar dat kost per cm ongeveer 8 euro. Als je dat wilt hebben, moet je het maar laten weten.

      De kosten zullen per door mij verdeeld sample ongeveer 2-3 euro zijn, maar zullen precies vastgesteld worden als ik precies weet wat besteld gaat worden. Voor dat geld krijg je dan, afhankelijk van het element, je deel volgens gelijke verdeling. Dit zal per persoon ongeveer 2-10 gram zijn. Als je meer wilt hebben, kun je dat laten weten, minder ook. Alles wat overblijft houd ik zelf, zodat niet iedereen te veel moet betalen voor spul wat je toch allemaal niet kunt gebruiken.

      Ik ga alleen bestellen waar belangstelling voor is, want anders wordt het voor mij veel te duur, en ik ben maar een arm studentje... Als iemand interesse in (een) bepaald(e) element(en) heeft, kan hij/zij() dit laten weten via PM, zodat ik het zal noteren. Als iemand vragen heeft, graag stellen via dit topic, want dan heeft iedereen er tenminste iets aan.

      Ik hoop dat er interesse is in deze actie. En nogmaals, om verwarring te voorkomen, meld ik even dat deze actie is goedgekeurd door het moderator team en dat ik dus niet de regels overtreed.

      Veel plezier met verzamelen allemaal (die dat aan het doen zijn)...
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×