Jump to content
PyroForum.nl

Dragon Eggs


jurrrrr

Recommended Posts

Hallo,

Ik had wat vraagjes over Dragon Eggs (Ik kan wel een heel verhaal gaan ophangen dat ik aan het rondkijken was enzo maar daar hebben de meeste mensen niet zo'n zin in neem ik aan :P), dus hier de vraagjes (& weetjes):

- Dragon Eggs is toch de crackling die je meestal hoort bij een vuurpijl op het einde!?
- Hoe werken Dragon Eggs en wat zijn de compo's? Ik weet al wel dat ze vaak bestaan uit Pb3O4 (Loodtetraoxide) en/of Bi2O3 (Bismuthoxide).
- Hoe werken Dragon Eggs en waarom geven ze crackling?
- Zou je de crackling ook kunnen vervangen door iets anders? Bijvoorbeeld snelle flash of een relatief ongevoelige primary (SA)?

Jurrrrr

PS: Ik heb niet superveel kunnen vinden, agz Google allemaal domme Dragon spelletjes laat zien en wiki en pyrowiki ook niet bijster veel info hadden...

EDIT: Loodoxide -> Loodtetraoxide

Link to comment

Je kunt het niet vervangen door flash, en een HE in je vuurpijl lijkt mij ook niet ideaal. Als jij kleine bolletjes flash maakt geeft dat geen schel knalletje of geknetter. Je krijgt hoogstens een paar kleine flitsjes (ook best leuk maar toch wat anders).

'Dragon eggs' star (Crackling star)
Source: rec.pyrotechnics. Composition from "The best of AFN III"[12], page 121
Comments: Sometimes, Bi2O3 is used instead of Pb3O4. The composition is extremely sensitive, both to friction and impact. It is also quite poisonous and explosive. Gloves and an air mask must be worn at all times when handling this mixture since the mixture contains the very toxic Pb3O4.
Preparation: Add lacquer untill the thickness is like wood putty. Pass the mix through a screen and dry it to make 1mm squares. These will explode with a sharp crack shortly after lighting and can be used as star cores.

Pb3O4.............................................81.8
Magnalium (50/50, 100-200 Mesh)...................9.1
Copper(II)oxide...................................9.1
Nitrocellulose lacquer binder.....................10% by volume

Dat is een compo, maar ik raad je aan om voorzichtig te doen, want het is best giftig.

Link to comment

Het is loodtetraoxide, ik heb het zelf gemaakt, werd mooi oranje. Ik maakte het door een bij natriumhydroxide oplossing bij een loodnitraat oplossing te doen. Verder is het goed te koop als loodmenie.

Ps, ik kon de verhoudingen niet meer vinden, je kan ff op chemixtry kijken, daar is er een topic over.

Link to comment
  • 1 month later...

Zo, vandaag (eindelijk) eens dragon eggs gemaakt. De originele compo met Pb3O4, MgAl en CuO.

MgAl is fijn poeder met op zijn hoogst korreltjes van 200µ (Dat is +- 73 mesh), dit heb ik van te voren gemengd met CuO. Elk 0.91g.

Dan naar buiten, labjas aan, stofkapje voor, handschoenen aan, en de pot met Pb3O4 erbij pakken. 8.18g van afwegen, erbij mengen, en je explosieve thermiet is gereed. Nu een beetje NC lak erbij, en ff roeren. Dit duw je door een zeef, en laat je drogen. Dan brokkel je de microstars af. Ik had geen zeef met gaatjes van 1mm, dus moet het doen met 2-3mm crackling.

Zo'n star moet 30 seconden in een aanstekervlam verhit worden voor hij uit elkaar spat. Hoge ontbrandingstemperatuur, zoals we ook van normale thermiet gewend zijn. Hiervoor heb ik een prime gemaakt van meal met een overdosis magnalium erbij. Daarvan zit nu een laag om de stars. Ik ga even verder experimenteren, en denk dat ik de stars verder ga rollen tot 5mm, waarvan het buitenste normaal meal is. Voor die tijd even een warmelucht-droogkastje maken, zodat de droogtijd ingekort kan worden.

Dit was een korte update, als alles goed loopt trakteer ik jullie op een uitgebreid fotoverslag. :mellow:

Link to comment
  • 3 weeks later...

Die crackling loopt gesmeerd. Gaat echt prima. Fotoverslag moet nog komen, ik heb veel meer aan mijn hoofd.

Maar nu! Voor degenen die crackling willen maken, maar geen Pb3O4 kunnen vinden, ik heb bijna 5kg staan, en dat heb ik lang niet allemaal zelf nodig. Dus bij deze bied ik eenmalig een hoeveelheid technisch zuivere loodmenie aan.

De kosten:
100g: €3.50
500g: €15.00
1000g: €28.00
Dus hoe meer je koopt, hoe minder je betaalt. :mellow:

Loodmenie is erg compact spul, dus 500g kan nog makkelijk in een grote enveloppe.

De verzendkosten via TNT post:
Voor 100 - 200g: €2
Voor 300 - 400g: €3
Meer dan 500g: €3.50
Max. hoeveelheid met briefpost: 3kg. (maar niemand die zoveel koopt neem ik aan)
Als iemand het liever in een pakketje heeft is dat ook geen probleem natuurlijk. Wordt wel €6.20.

Reacties via PM aub. Wees snel, want Op=Op.

Een filmpje van mijn crackling:
Crackling.wmv
gr,
Stijn

In principe is dit duidelijk tegen de regels. Na overleg hebben we besloten het te laten staan. Dit is vooral omdat voor de meeste members deze stof moeilijk te krijgen zal zijn. Let wel op! Deze stof is erg giftig! Niets om mee te spelen dus!!
Ook een volgende commerciele aanbieding van wie dan ook zal worden verwijderd en bestraft. Als je iets hebt overleg dan met één van de mods en je zal horen of het gepost mag worden.
Gr33tZ T.

Link to comment
  • 11 months later...

Bijna een jaar geleden dat ik mij voor het eerst waagde aan crackling, en nu ben ik er eindelijk mee verder gegaan. Laatst een 100g batch traditionele dragon eggs compositie gemaakt, en met NC lak in kleine cut stars gemaakt. Deze heb ik gezeefd door een 8# zeef, om de grootste korrels te gebruiken.

Ik gebruikte magnalium dat de 100# passeerde. Zowel voor de kernen als voor de priming. Prime mix was Shimizu's dragon egg prime. (KClO4/MgAl/RedGum 70/20/10)

Om de eggs te primen gooide ik ze simpelweg in een kom, vervolgens verdunde ik een schepje priming comp met spiritus, en goot ik dit eroverheen. Even goed laten rollen en een flinke schep droge priming er over. Nog even goed rollen en ze zijn geprimed.

Na een uur in de droogkast waren ze ontsteekbaar:
Dragon_Eggs_mrStijntje.wmv
De eerste knallen lijken heel dof, dit ligt aan de camera. In het echt waren ze allemaal even schel.

Deze zijn erg goed bruikbaar in shells, omdat de delay nu niet meer zo lang is tussen priming en crack. Zeer binnenkort van mij een D1 naar crackling shell denk ik.

Link to comment

Dat hangt er vanaf.. Ik ga ze niet tellen voor je.
Ik maak nu eggs van +- 2 à 3mm, maar bij het cutten komt ook een hoop gruis vrij, wat ook zeker goed is voor 20% van de massa. Verder gok ik op een star of 250, ze zijn vrij zwaar.

Verder geeft een losse gram poeder op een hoopje ook een prima knal, beetje lage dreun.
Een groot blok heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik kan me voorstellen dat er limieten aan zitten. Als je blokje ongelijk ontstoken wordt kan het dat de ene kant ontploft, en daardoor de andere kant wegknalt. Ik denk wel dat het mogelijk is tot 8mm, mits je het goed primet.

Ik zal het eens proberen. ;) Bij de volgende batch. Een paar 8mm pumpeds maken of zo.

Edited by mr.stijntje
Link to comment
Een groot blok heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik kan me voorstellen dat er limieten aan zitten. Als je blokje ongelijk ontstoken wordt kan het dat de ene kant ontploft, en daardoor de andere kant wegknalt. Ik denk wel dat het mogelijk is tot 8mm, mits je het goed primet.

Ik zal het eens proberen. :P Bij de volgende batch. Een paar 8mm pumpeds maken of zo.


Klopt als een bus wat je zegt. Een grote brok ontploft op het punt waar hij ontsteekt, daarna dooft hij zichzelf. Er knalt dus gewoon een stukje af. Ik weet het niet zeker, maar ik meen me te herinneren dat de limiet bij 5mm ligt. Maar dat weet ik niet zeker. ;)
Link to comment
  • 3 months later...

Om maar even een 'oud' topic op te halen, ik zit nu in dubio welke van de twee ik zal bestellen Pb3O4 (aka loodmenie) of bismutoxide. Pb3O4 is vele malen giftiger en ook schadelijker voor het milieu dan bismutoxide. Echter de grote prijsverschillen doen mij twijfelen. De een zegt, Pb3O4 en gewoon grote batches tegelijk maken + jezelf goed beschermen. De ander zegt dat er altijd wel wat Pb3O4 op je werkplaats achterblijft wat als nog schadelijk kan zijn voor je gezondheid.

Zijn er hier nog meer mensen met ervaringen met een of beide van deze comp's voor dragon egg's die mij tips kunnen geven?

grtz

Link to comment

Grote batches maken is niet slim. Dat spul is echt retegevoelig voor frictie en slag, zo gevoelig dat 0,01 gram al knalde van een hamertje tik hamer.

Ik heb zowel de lood- als de bismutoxide gebruikt, en de prestaties zijn praktisch gelijk. Vanwege de giftigheid zou ik de loodvariant afraden als je bismutoxide kunt krijgen, ook al kost die laatste meer.

Veiligheidsmaatregelen zouden moeten bestaan uit minimaal een stofmasker, stofdichte bril, handschoenen en beschermende kleding. Loodoxide stuift gelukkig niet heel erg, anders zou het helemaal een naar goedje geweest zijn. Desondanks is de nodige zorgvuldigheid sterk aan te raden wil je later nog kinderen kunnen krijgen. Batches groter dan 10 gram zou ik sterk afraden, die kunnen je gemakkelijk een paar vingers gaan kosten.

Link to comment
×
×
  • Create New...