Jump to content
PyroForum.nl

Loodmal


Willy

Recommended Posts

Hallo,

Als goedkoop alternatief voor het verkrijgen van loden ballen dacht ik aan het maken en gebruiken van een mal.

Lood heeft een relatief laag smeltpunt en is dus makkelijk zelf te smelten. In verband met giftige dampen zul je het lood wel moeten smelten in een zuurkast. Een afzuigkap is vaak te zwak en pompt de giftige dampen alleen maar het huis uit, de natuur in.

Ik heb al nagedacht over hoe je een mal mogelijk kan maken. Ik weet alleen niet of ze werken.

Manier 1: Men neemt een bal met de juiste afmetingen, dezelfde als het gewenste eindresultaat. Dan neemt men een dikke plak klei +- 2cm. Hierin drukt men de bal tot de bal voor de helft erin is gedrukt. Dan legt men over de klei met daarin de bal een laagje plasticfolie en drukt men hier nog een plak klei erop, zo krijg je twee helften van de mal. Dan hoeven er alleen nog gietgaten in en male/female bindingen in zodat de mal goed uitgelijnd wordt.

Het probleem met deze manier lijkt me dat klei altijd een beetje krimpt wanneer het uit hard. Als je er lood in giet wanneer het nog nat en kneedbaar is zou ik niet weten wat er gebeurd. En wanneer het uitgehard is, weet ik niet of de mallen dan nog passen.

Manier 2: Men neemt een harde bal met de juiste afmetingen. Deze klemt men samen met twee platen ijzer of koper in de bankschroef. De platen aan twee kanten van de bal zodat ze tegenover elkaar zitten(niet te dikke platen). Dan tikt men rustig de platen krom tot ze strak om de bal zijn gevormd. Dan hoef je er alleen nog gaten in te boren voor bouten zodat de mal is uitgelijnd en een gietgat. IJzer of koper heeft een veel hoger smeltpunt en zal dus niet vervormen tijden het gieten.

Het probleem met deze manier is dat je niet heel veel ballen tegelijkertijd kan gieten, dit kan wel met de kleien mal manier. Je moet ze stuk voor stuk gieten. Ook wordt het ijzer of koper steeds heet wanneer je er lood ingiet. Dit maakt het lastiger om mee te werken.



Ik zou feedback erg op prijs stellen. Misschien heeft iemand zoiets eerder gemaakt of geprobeerd te maken en kan hij of zij mij wijzer maken. Of misschien hebben jullie ideën die mij en anderen verder kunnen helpen.

Bij voorbaat dank, Willy

Edited by Willy
Link to comment

Ik heb veel kogels gegoten vroeger...

Je moet je mal altijd goed voorverhitten aangezien het kleinste druppeltje vocht al een spuiter geeft (verdampend water met daaromheen lood).

Ik deed het altijd gewoon buiten want de damp gaat sowiso naar buiten, ook bij een zuurkast... En lood komt in de natuur ook voor, daarbij is de hoeveelheid die jij vrij laat, eh erg weinig.

De manier met 2 platen zal waarschijnlijk niet werken, je zult heel veel lood verliezen door loperigheid.

Met klei zou het moeten werken, maar ik denk dat het alsnog niet goedkoper of makkelijker zal worden dan gewoon een doos rondkogels kopen, je kunt btw ook een kogelmal bestellen, hier kun je .50 of welk kaliber dan ook rondkogels mee gieten.

Kees.

Link to comment

Ik heb ergens gezien, dat je een koper buis gewoon in stukjes van 2cm kan zagen en dan vullen met lood.
Dit lijkt mij ook er goede media geven, alleen geb je dan wel cylindrische media maar dat lijkt me niet zo heel veel uitmaken. Wel moet je 2 keer vullen dus 1 cylindertje voor de helft, laten stollen en dan weer voor de helft anders krijg je dat tijdens het stollen een putje ontstaat in de media.

Link to comment

Er bestaan speciale kogelgieters.
Dat zijn een soort klemmen waar al een bal is in gevormd, gemaakt van RVS.
Ze zijn gemaakt voor de schietsport, musketten volgens mij, speciaal om lood in te gieten om loden ballen te krijgen.

Iedereen weet wel welke site ik bedoel: http://www.target-master.nl/index.php?cPat...iajq423fgcuhkl6
Directe link naar je mallen

Geen dank

Edited by Duvel
Link to comment
Ik heb ergens gezien, dat je een koper buis gewoon in stukjes van 2cm kan zagen en dan vullen met lood.
Dit lijkt mij ook er goede media geven, alleen geb je dan wel cylindrische media maar dat lijkt me niet zo heel veel uitmaken. Wel moet je 2 keer vullen dus 1 cylindertje voor de helft, laten stollen en dan weer voor de helft anders krijg je dat tijdens het stollen een putje ontstaat in de media.


In plaats van elk stukje buis afzonderlijk gieten kun je beter de hele buis in een keer vullen, en daarna in stukjes zagen. Daarna kun je de 'rollers' een paar uur met zand in een kogelmolen laten draaien om alle grove plekken en scherpe hoeken eraf te krijgen. Daarna heb je perfecte en goedkope media. :)
Link to comment

Wat je altijd nog kan doen is een houten plaat nemen, hier allemaal gaten van (15mm ofzo) in boren, voor zo diep als je zelf wilt en daar dan lood in gieten. Gewoon het hout even breken/zagen etc. en je hebt media. Mill ze eerst even een aantal uurtjes los en ze zijn prima voor gebruik.

Kees.

Link to comment

Als je daarmee het smeltpunt van lood bedoelt moet je effe je Quote aanpassen :)
Ik denk dat met de klei methode het makkelijkste is. Zou het ook kunnen dat je, gewoon losse helften maakt en die later aan elkaar smelt? Is namelijk nog makkelijker ivm met de mal maken.
Voor de mensen die niet kreatief zijn, in viswinkels worden de meest voorkomende vormen en gewichten aan lood verkocht, denk aan ballen, cilinders, kegels etc.

Link to comment

Ik weet niet wat er tegenwoordig nog wel goedkoop is in dit achterlijke nederland :)
Maargoed, ik had dus mijn media voor 7 euro. En dan heb ik een gelpot van de kruidvat voor meer als de helft gevult. Voor die 7 euro ga ik niet moeilijk doen. Omdat je ook je klei + lood moet kopen. En reken dan totaal maar eens uit hoe lang je er mee bezig bent. Maar aan de anderekant is een middagje hobbien met lood ook wel eens leuk.
In hoeverre is lood damp eigenlijk schadelijk voor je? Ik heb namelijk ooit eens op school lood moeten smelten. En heb ruim een half uur boven gesmolten lood dampen gehangen.

Link to comment

Zo`n kogelmal van target-master zou ik niet kopen, kan ik net zo goed direct media kopen. Ik wil het zelf gaan maken omdat ik de 20 euro voor media inclusief verzendkosten iets te duur vind. Ik kan het wel goedkoper maken, ook al kost het wat werk. M`n klei is nu aan het drogen. Ik heb eerst de onderkant gemaakt van de mal, die is nu aan het drogen. Wanneer deze morgen droog is maak ik de bovenkant. Dan moet ik even testen met kaarsvet.

Offtopic: Ik ben laatst naar de viswinkel geweest en de prijzen daar waren veel te hoog. Ik zal binnenkort even in de stad opzoek gaan. Zelf maken is wel leuk, ook al worden ze niet prachtig rond.

Edited by Willy
Link to comment

Ik heb mijn loden ballen in 2 balkjes hout gegoten. Door in bijde balken 2 halve rondjes te frezen, die met een lijmtang tegenelkaar te zetten en dan van boven een gaatje boren, waar het lood doorheen gegoten kan worden. Ze zijn niet perfect rond maar ze doen het goed genoeg voor mij. En je kan ze altijd nog wat bij vijlen.

Thomaz

Link to comment

Thomaz, jouw methode lijkt mij makelijk en effectief. Zou je me misschien wat meer kunnen vertellen. Bijvoorbeeld heb je de gaten in de balk proberen rond te maken zodat de bal er rond uitkomt, of heb je cilindervormige gaten erin gemaakt zodat er een cilindervormige "bal" uitkomt. Verbrandt het hout wanneer je het lood erin giet? Hoe heb je ervoor gezorgd dat de balken tijdens het gieten strak op elkaar blijven? Dit waren zo`n beetje m`n vragen over jouw manier.

Link to comment

Ik heb geprobeert om er halve rondjes in de balken te maken, maar door het frezen (we hadden niet echt de goede) is het cilindervormige geworden. Het hout wordt een beetje zwart maar begint niet te branden en het blijft goed in vorm. En ik heb er dus een gat in geboort om het lood er in te gieten, dus je krijgt dan wel één uitsteeksel aan je bal maar die kan je er gewoon afknippen. De balken bleven opelkaar zitten doordat ik de balken precies goed opelkaar heb gezet en dan met een lijmtang vast heb gemaakt.

Thomaz

Link to comment

ik kan tevreden zeggen dat het me is gelukt om een ronde kogel te gieten d.m.v. een kleien mal.

De manier om de mal te maken die voor mij het beste werkte: eerst de onderkant van de mal maken, daarna laten drogen. Wanneer de onderkant hard is zal de oorspronkelijke knikker niet meer passen: klei krimpt. Dus dan neem je een iets kleinere knikker. Deze stop je in het gat van de gedroogde mal, hierover leg je plastic folie en daarop pers je dan klei. Dan heb je twee helften, in de bovenste moet een gietgat met een soort trechter vorm voor het gemak. Er moet ook een twee gat in zodat de lucht weg kan uit de mal terwijl je giet, anders krijg je een soort geiser en eindig je met een 3 kwart volle bal.

De bovenste helft laat je op de onderste helft zitten tijdens het drogen, met de knikker erin op, deze manier zal de rond vorm niet krimpen omdat de knikker daar zit.

Ik zal misschien nog wat foto's maken vandaag.

Ik had trouwens soldeertin gebruikt als test, ongeveer even hoog smeltpunt en ongeveer even zacht als lood. Morgen ga ik bij de buurman lood halen, hij maakt namelijk glas in lood. Dan zal ik proberen een paar loden ballen te gieten, hopelijk lukt het.

Leuke sneeuw trouwens !

Edited by Willy
Link to comment

Ik begrijp nu waarom men beter ballen kan kopen ipv zelf maken. Het is zeer moeilijk om het zelf mooi te doen en pas na heel veel proberen lukte het me om een paar mooien te maken. Voor iedereen die het zelf wilt proberen; succes. Je kan volgens mij beter ballen kopen ze zijn het geld ruim waard.

Link to comment
×
×
  • Create New...