Jump to content
PyroForum.nl

Starmine: Firefly Met Crackling


Sobrero

Recommended Posts

Nou, ik had 'n surplusje van (het primair explosief) basisch loodstyphnaat en ik zat te denken aan een creatieve manier om ervan af te geraken. Het idee was als volgt: van de BLS korrels maken en daarrond een sterrencompositie rollen. Zo gezegd, zo gedaan:
Bij 't BLS werd een 'geschikte' hoeveelheid nitrocelluloselak toegevoegd; de resulterende soort pasta werd gecut in individuele korrels van zo'n 1,5mm diameter.
Dan werd de firefly compositie bereid (Skylighter), en om de BLS/NC-korrels gerold (met de hand :huh: ) tot ronde stars van zo'n 8mm diameter.
Na een week drogen op de chauffage, heb ik met negen zulke sterren 'n mini-starmine gemaakt:

crackling_firefly_starmine.wmv

Het resultaat mag er zijn vind ik :o. De crackling vind ik wel geslaagd, en ook het firefly effect is duidelijk aanwezig: de 'transformatie' van oranje vonken in zilveren fonkelingen.

Dit was uiteraard maar een leuk uitprobeersel -- primaire explosieven hebben om evidente redenen eigenlijk niets te zoeken in pyrotechniek.

Edited by Sobrero
Link to comment

Ok ik ben het zat, ik kijk in 4 topics en in alle vier staat een inhoudloze prutspost met een grammatica van lik m'n hol van onze 14 jarige HAVO student. Ik zou op school nog even na vragen wat leestekens zijn en hoofdletters zijn, wellicht handig straks met je examen.

*REPORT*

Link to comment

Ok, mijn excuses voor mijn spelling. Ik zal voortaan beter nadenken over wat ik post. Het was namelijk wel wat aan de korte kant en het sloeg ook niet echt ergens op.

Als de edit knop nog beschikbaar was had ik mijn post aangepast.

Je hebt gelijk, maar zelf voeg je ook weinig toe aan de post.

Mijn excuses.

-Sep-

Edited by sepulta
Link to comment

Tegen commentaar van iemand die gelijk heeft én ook nog een report heeft geplaatst ingaan heeft weinig nut.

Zelf vindt ik het een mooi resultaat, ik wil voor O&N een cake bouwen, dit lijkt me een leuke compo om een paar mortiertjes mee te vullen :o (wel zonder crackling)

Bij skylighter wordt gesproken over "firefly aluminium" wat voor een soort Al is dit (mesh waarde, flake of spherical?) Ik neem aan dat de Al vrij grof moet zijn omdat anders het effect niet zo lang blijft hangen. Heb je de sterren verder nog geprimed ofzo, of gaan ze vrij gemakkelijk aan?

Link to comment

Firefly aluminium is inderdaad nogal grof (klik): 10-12 mesh (partikelgrootte van ong. 1,5mm). En toevallig had ik daar wat van liggen (ik denk dat ik ooit fijne aluminiumkrullen in een blender gedaan heb, wat de blender trouwens niet veel goeds heeft gedaan).
Hoe moet ik uitmaken of het flake, spherical,... is? Ik heb 'n microscoop, ik zal er eens naar kijken :o. Het zal wel flake zijn, zoals ook bij skylighter vermeld staat.

Ik heb ze inderdaad geprimed met meal. Ik denk dat firefly sterren niet moeilijk te ontsteken zijn, maar ik prime toch steeds voor de zekerheid.

Link to comment
×
×
  • Create New...