Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
Nitroglycerin

Salpeterzuur Concentreren

Recommended Posts

Ik start dit onderwerp op voor de mensen die geinteresseerd zijn in HE's, het gaat hier om de essentiele stof voot HE's : Salpeterzuur, ookwel bekend als Nitric acid.

Ik heb de laatste tijden het internet eens afgezocht naar salpeterzuur (rokend en geconcentreed), en het viel mij op dat er bijna niets over de verkoop ervan te vinden is, er zijn 3 sites die het verkopen, tegen een redelijke prijs, maar er de vloeistof is of 40% of 52% of 60%, en voor He's heb je rokend of geconentreerd nodig.

darom wil ik aan de mensen op het forum vragen of ze manieren kennen om WIT rokend salpeterzuur of geconcentreerd salpeterzuur te maken, de manier KNO3+ H2SO4 is er een maar dan krijg je rood rokend (het bevat NOx in zich(en is daarmee totaal ongeschikt voor HE's, maar als het goed is kun je er Ureum bij doen en dat hoort de NOx weg te nemen)

als jullie nog andere manieren kennen om salpeterzuur te concentreren, plz post het hier.

Ik ven niet verantwoordelijk voor wat je ermee gaat doen en denk eraan, het is een sterk bijtend zuur, je vinger erin houden en je hebt ontzettende pijn, geloof mij maar, en bij het inademen kan je eerst een beetje high achtig worde, maar bij hogere concentraties/hoeveelheden kun je eraan doodgaan omdat het je vanbinnen wegvreet/weg oxideerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan 60% (of lager) gewoon simpel destilleren of indampen tot 69%, dat is al geconcentreerd genoeg om een hele boel HE's te maken. Voor bv TNT heb je natuurlijk 95%+ nodig. Als je dus toch hogere concentraties wilt, dan kan je (mits een goede opstelling) gaan vaciumdestilleren met H2SO4 of wat mij het beste lijkt voor de amateur chemicus: extractie met DCM.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zou het indampen tot 69% niet werken? :S
En dat het kookpunt van HNO3 en H2O dicht bijeen liggen maakt niet uit, HNO3 vormt met water een azeotroop op 69%, dat betekend dat wanneer je een H2O/HNO3 mengsel zou destilleren de maximale concentratie die je bekomt 69% is omdat bij een azeotroop beide componenten even hard overdestilleren. Maar met vacuumdestillatie (en met H2SO4) is wel 99% HNO3 te bereiden. (zo word/werd het tenslotte in de industrie gedaan, naar mijn weten toch...)

EDIT: Ja, er worden bij indampen inderdaad veel NOx dampen gevormd, maar als je een goede opstelling hebt, en je veilig kan werken, zou je ten eerste de dampen al kunnen minimaliseren, en je kan ze makkelijk genoeg wegleiden zodat je er geen last van ondervind.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet dat HNO3 met water een azeotroop vormt alleen ik dacht dat het onder vacuum alleen geldde. maar een vacuum destillatie is toch niet zo moeilijk te maken, je moet even wat reageerbuizen en een indampschaal en een soort trechter krijgen, en een waterpom voor de vacuum krijgen,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, ik denk dat je met al die dingen die je opnoemt dus een opstelling wilt maken. Vacuumdestillatie is moeilijker dan je denkt, je hebt dus een degelijk opstelling nodig die fatsoenlijk af te sluiten is, en bestend is tegen het vacuum trekken ervan. (reageerbuizen dus niet). Als je al een zo'n opstelling komt is het tweede dat je nodig hebt een vacuumpomp, en daar strand meestal het plan van bijna iedereen. ;) De simpelste oplossing is dus een waterstraalpomp, daar kan je makkelijk aan geraken, of zelfs maken. Probeer dan wel een afgesloten circuit te bouwen zodat je niet liters water verspilt. :S Ik weet alleen niet of zo'n waterstraalpomp genoeg vacuum trekt... Anders is het inderdaad niet zo moeilijk hoewel de destillatie om 99% HNO3 te krijgen niet makkelijk is. De opstelling kunnen maken is waarschijnlijk nog het makkelijke gedeelte. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar kun je niet een simpele opstelling maken van

een bakje dat hitte bestendig is

een opvang reageerbuis

Teflon tape (voor de afsluitingen)

tuinslang (kan tegen geconcentreed salpeterzuur)

een trechter (om het hitte werende bakje te kunnen afsluiten)

en purschuim om nog eens extra zeker te zijn dat het lucht dicht is

en natuurlijk een waterstraal pomp, en de kracht van een waterstraal pomp is genoeg, (gelezen in een boek)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met huis tuin en keukenspullen kan je veel chemische proeven doen inderdaad... Maar voor een vacuumdestillatie is hetgeen wat je daar opgeeft niet sterk genoeg, en vooral NIET betrouwbaar. Stel dat zo'n proefbuis oid springt en je krijgt spattend HNO3.. :S
Het enigste wat wel kan dienen en betrouwbaar is, is laboglas...borosilicaatglas bij voorkeur... een proefbuis kan btw die onderdruk niet aan imo, die knapt direct.
Voor gewone destillaties kom je ver met geimproviseerd materiaal, vacuumdestillatie is iets anders en vergt ander materiaal...dat is weer 1 van de struikelblokken voor vacuumdestillatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoek via via om een 2de hands destillatie set in plaats van gevaarlijke en niet rendabele plannen te maken,

Verder trekt een waterstraalpomp zeer zeker genoeg vacuum maar ik vind dat nogal onhandig met pompen enzo installeren om het waterverbruik binnen de perken te houden,

Ik heb daarom een diepvries pomp die regelbaar gemaakt is met een paar gaswasflessen in serie ervoor om corrosieve dampen te neutraliseren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kookpunt van HNO3 ligt inderdaad erg dichtbij die van water, 120 graden dacht ik. Is het zo, als je bijvoorbeeld 38% HNO3 wil indampen dat je dat gewoon op 140 graden oid. doet omdat het water zorgt dat het mengsel niet te warm word? Anders zou je eventueel gewoon een pannetje met water kunnen nemen en daarin je bekerglas met HNO3 zetten, zodat je mengsel niet warmer kán worden als 100graden.
Of je moet een warmtebron hebben die precies 100 graden kan worden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Euhm...waarom wil je salpeterzuur gaan concentreren als je aan rokend salpeterzuur kan geraken? :?
Rokend salpeterzuur is nog altijd tegen de 100% HNO3 IIRC...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zat te denken, is het niet mogelijk om salpeterzuur te concentreren met een oven. In de mediamarkt hebben ze van die goedkope ovens die wél precies 100graden kunnen worden, dus als je daar nou een bekerglas met HNO3 38% ofzo inzet, zou het wel geconcentreerder moeten worden, of rot je over verrot?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zit je zo over die temperatuur bezig? :S Je kan alle concentraties onder 69% gewoon destilleren (met elke verwarmingsbron die je wilt) en er zal dan gewoon 69% uit je koeler druppen, (en natuurlijk ook andere procentuele oplossingen, maar geen 69+%..omdat water met HNO3 een azeotroop vormt op deze concentratie.) Of je nu met een bunsenbrander van paar 100 graden verwarmt, of met een warmwaterbad van 100 graden zal alleen verschil maken in hoe snel het overdestilleerd, niet in welke oplossing er over destilleerd ! Je moet natuurlijk wel zien dat je met je warmtebron de kooktemperatuur van de azeotroop kan bereiken..anders maakt het niet veel uit. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht niet dat er 69% HNO3 uit de koeler gaat druppen, omdat het een maximum azeotroop is gaat er juist 69% HNO3 overblijven in je potje ipv over destilleren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, je hebt gelijk, foutje met het snel replyen, ik bedoelde gewoon dat hij geen hogere concentratie HNO3 kan bereiken dmv een simpele destillatie wat je warmtebron ook mag zijn. Niet dat er letterlijk 69% HNO3 uit zijn koeler zou druppen. ;) Tenzij je blijft doorverwarmen wanneer er alleen nog maar azeotroop in je kolf zit. :P

Ik zal in het vervolg mijn posts beter nalezen, voor het geval dat iemand zoiets letterlijk uit mijn post overneemt en het die persoon nogal duur zou te komen staan. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Euhm...waarom wil je salpeterzuur gaan concentreren als je aan rokend salpeterzuur kan geraken?  :?  
Rokend salpeterzuur is nog altijd tegen de 100% HNO3 IIRC...



er staat bovenaan ook niet dat het voor mezelf is (maar voor genen die zijn geinteresseerd zijn in HE's) ik krijg mijn WRSPZ via een groothandel die alleen levert aan bedrijven :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

IK bedoel, dat als je HNO3 warmer als 120 graden wordt je HNO3 mee gaat verdampen zodat aleen je oplossing kleiner wordt, maar de concentratie niet veel hoger wordt :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Prophet: Ja het is nu niet dat ik iedereen juist op zijn woord wil nemen, ik weet wel wat je bedoelde maar het was gewoon maar om het even te verduidelijken voor diegenen die het niet weten...

Share this post


Link to post
Share on other sites
IK bedoel, dat als je HNO3 warmer als 120 graden wordt je HNO3 mee gaat verdampen zodat aleen je oplossing kleiner wordt, maar de concentratie niet veel hoger wordt :P


Dat dacht ik al dat je dat bedoelde, maar weet je misschien niet hoe een destillatie verloopt? Als je met eender welke warmtebron je oplossing verwarmt tot het kookpunt van de component die het laagste kookpunt heeft (water in dit geval), dus 100°C, dan zal de temperatuur van je oplossing op 100°C blijven tot dat al het water verdampt is! Je mag dan zo hard verwarmen als je wilt, je temperatuur blijft 100°C... De temperatuur zal pas stijgen als al het water verdampt is, maar dan heb je normaal alleen nog maar je azeotroop over. Je moet iig iets hoger gaan dan de temperatuur van de component die je over gedestilleert hebt om zeker te zijn dat je een zuivere fractie bekomt. Dus een warmwaterbad is juist niet goed genoeg imo.

Je moet dus geen schrik hebben dat je temperatuur al naar 120°C springt en HNO3 begint over te destilleren voor al het water is over gedestilleert !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, aan dit antwoord heb ik iets :P.
Maare dat zei ik al eigenlijk een beetje in een van men vorige posts:

''Is het zo, als je bijvoorbeeld 38% HNO3 wil indampen dat je dat gewoon op 140 graden oid. doet omdat het water zorgt dat het mengsel niet te warm word''

Heb je dit zelf trouwens ook getest?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oooow...dat bedoel je met die zin. :P Hij was een beetje raar geformuleerd. Het is inderdaad zo dat het mengsel niet warmer word dan 100°C tot al het water verdampt is.

En welk bedoel je met "dit getest"? Of ik zelf al HNO3 heb geconcentreerd, of al eens een destillatie heb uitgevoerd? :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vroeg me af of je zelf ook HNO3 geconcentreerd hebt gemaakt, ik kan namelijk voor 16 euro, 20 liter HNO3 38% kopen, dusseh das een stuk goedkoper dan 65% bij de apotheek halen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, ik heb me HNO3 nog niet geconcentreerd, dat is niet nodig ook niet, omdat ik nog ongveer 400ml 69% heb, en dan nog 600 à 700ml 57%, en die 57% gebruik ik zoals die is. 57% is volgens mij echt wel het laagste dat je nog kan gebruiken bij nitraties..die 38% van jou zal je best concentreren. Alhoewel 57% eigenlijk ook niet lekker werkt, 69% valt wel mee :S, het beste is gewoon 95+%, dan heb je bijna geen zwavelzuur nodig. :P Maar zolang ik niet aan grote (en goedkope) hoeveelheden HNO3 en DCM kan geraken blijf ik bij mijn huidige concentraties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gehoord dat je bij "een ijzerfabriek" ook HNO3 kon kopen, alleen weet ik hier niks van af behalve dat het 98% is en dat je 18 moet zijn.
Ik en mijn vader zijn van plan om hier wat aan te schaffen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By Snooby
      Loodnitraat is een belangrijke stof bij het vervaardigen van diverse HE's, waaronder uiteraard loodazide. Omdat ik het bijna niet gebruik heb ik genoeg aan enkele grammen, vandaar dat ik het liever zelf maak dan een kg oid te moeten kopen. Let op bij het maken van loodnitraat omdat het giftig is en mogelijk kankerverwekkend. Draag daarom handschoenen en een stofmaskertje. Doe de synthese buiten omdat loodnitraat samen met het water dat je verdampt mee de lucht in kan stuiven.



      40 ml salpeterzuur 67% aangedund met water tot 60 ml. Daarna zo'n 30 gram daklood erbij en verhitten in een oliebad. Zo loopt de temperatuur rustig op tot 125 graden (ongeveer). Reactie laat zich duidelijk herkennen door het vrijkomen van NoXgassen (bruin, giftig). Als de reactie tot zijn einde loopt doe je er wat water bij en filtreer je eventuele loodresten. Daarna damp je de oplossing rustig in (voor mensen met geen magneetroerder, gebruik een oliebadje om redelijk gecontroleerd de oplossing uit te koken, en meteen het loodnitraat te drogen).

      Echter, na 2 x opnieuw uitdampen (waaronder eentje met filtratie van de heldere loodnitraatoplossing) blijft mijn loodnitraat een zeer lichte groene gloed houden..




      Ik vroeg mij dus af of jullie denken dat dit invloed kan hebben bij het maken van LA.. Ik gebruik namelijk zoveel mogelijk zuivere stoffen. Het is iig geen kopernitraat aangezien dit niet in daklood voorkomt. Ik heb het daklood niet helemaal goed gewassen dus mogelijk komt het van wat plantresten oid. Het betreft een zeer kleine verontreiniging, maar ik wilde jullie ook even wat over loodnitraat vertellen, hehe. Grt
    • By Duvel
      Omdat ik erg geintresseerd ben in crackling stars, wilde ik ze ook maken.
      En JA, ik weet dat loodoxide (Pb3O4) heel giftig is.
      En JA, ik heb er theorie over.
      Maar goed, ergens had ik gelezen dat je het ook zelf kan maken, door lood boven een salpeterzuur bad te hangen, en dan het zuur verhitten zodat de dampen op het lood neerslaan.

      Maar ik dacht zelf aan iets anders, ik had iets gelezen over een loodaccu en toen kwam ik op het volgende idee .
      Is dit mogelijk d.m.v. elektrolyse:
      H2SO4(aq) + 3Pb (s) --> Pb3O4(s) + 2H(g) + S(s) ???

      De anode & cathode zijn van lood (vandaar het lood in het schema hier boven).

      Commentaar en antwoorden zijn welkom.
    • By N2O
      Hallo,

      Ik Ben dus N2O.
      Ben 16, ik Woon in oost-vlaanderen en dwaal al een dik half jaar rond op dit forum dus heb ik besloten van me te registreren.

      Ik heb al redelijk veel ervaring met chemie(algemene proeven), Secondaire explosieven(NG, HDN, AN-Dynamiet,...), pyrotechniek(paar raketjes(?), fontijnen en stars, niet zo veel dus) enz...

      Ik heb ook de regels al een aantal keer gelezen.

      Mijn volgende projecten:
      -Rokend salpeterzuur maken
      -RDX
      -IPN
      -Methylnitraat

      Als er nog vragen zijn, stel ze maar:)

      Mvg N2O
    • By Nitroglycerin
      Beste mensen,

      vandaag ben ik op een leuk idee gekomen wat absoluut niet zonder gevaar is, maar wel interessant. Mods of Gamekeeper, als jullie het een "fout" topic vinden mag het worden verwijderd, er wordt het zeer gevaarlijke oplossingen gewerkt.

      IK RAAD IEDEREEN AF OM TE DOEN WAT IN DIT TOPIC STAAT. IK BEN NIET AANSPRAKELIJK. VOOR VERDERE VERKLARING: ZIE ONDERSCHRIFT

      Mijn idee was om te onderzoeken welk zuur het meest de menselijke huid aantast. Vrees niet, ik ga geen druppel op mijn huid laten vallen. Ik zat er aan te denken om van een aantal zuren uit te testen op een gekocht stuk vlees; bieflappen, kipfilet en dat soort spul.

      De zuren die ik wilde testen waren:

      Azijnzuur

      Citroenzuur

      Zoutzuur

      Zwavelzuur

      Salpeterzuur, rood rokend en geconcentreerd

      Piranha oplossing

      Nitreerzuur (thnx mr. stijntje)

      Koningswater (3 conc HCl + conc HNO3)

      Ik zal ook wat basen doen.

      Waarschijnlijk Ammoniakoplossing 25% of meer, NaOH, KOH en natriumcarbonaat


      Als het kan wil ik ook nog waterstoffluoride proberen te krijgen, maar dat is erg onwaarschijnlijk. Fluorantimoonzuur zou ook leuk zijn, maar dat wordt allemaal te exotisch.

      Het grote punt is nu, de piranha-oplossing. Zover ik weet is dit het meest corrosieve/agressieve spul wat er is(lees: wat je zelf kan maken). Het bestaat uit 3 delen geconcentreerd zwavelzuur en 1 deel 30% waterstofperoxide. Het is een opmerkelijk goedje wat HF glas kapot maakt. Je moet de H2O2 bij het zuur gieten, wat ook opmerkelijk is. Organische materie kan ontploffen in aanraking met piranha, dus ook isopropylaclohol en aceton. Je moet dus gewoon glas gebruiken, geen HF glas als voorzorgsmaatregel.
      Hier is een site: http://web.princeton.edu/sites/ehs/labsafe...nfo/piranha.htm. Er staat wel wat info over Piranha. Nu vraag ik me ook af of Piranha-oplossing een stukje kipfilet doet ontploffen.

      Reacties en ervaringen zouden fijn zijn.

      Groeten,
      Nitro
    • By morpheus
      In de vakantie verzint een mens gekke dingen, zo ook dit:
      Ik had het idee om aluminiumnitraat te maken. Nog geen eventuele toepassing ervoor, gewoon om het maken... (Verveling hè )

      Ik vond op Wikipedia dat dit gemaakt kan worden door aluminiumhydroxide te laten reageren met salpeterzuur.
      (met 'gewone' aluminium gaat dit niet of moeilijk "because of its protective oxide layer")

      Dus ik denk: ik maak eerst aluminiumchloride en dit zet ik vervolgens om tot Al(OH)3 door een neerslagreactie met NaOH.
      Nadat ik al was begonnen met het maken van de AlCl3 kwam ik erachter dat een oplossing van AlCl3 met water al reageert tot Al(OH)3, maar daarover worden veel verschillende dingen beweerd op het WWW.
      (De inhoud van m'n reageerbuisje klopt wat dat betreft al redelijk met de wiki-beschrijving "a gelatinous precipitate of aluminium hydroxide": het is inmiddels een lekker grijs papje)

      Voor de AlCl3 had ik btw een reageerbuisje gevuld met 5 ml 37% zoutzuur, en daar in kleine porties aluminiumpoeder aan toegevoegd. Dit wilde ik dan doen tot er geen H2 meer werd gevormd, zodat ik 't dat kon filteren en een oplossing van AlCl3 zou overhouden. Maar dat feest gaat dus al niet door...

      Nu mijn vraag: heeft iemand een idee welke reacties er precies zijn opgetreden?
      En of er een manier is om dit alsnog om te zetten in Al(NO3)3 ?

      Omdat het nu grijs is heb ik geen idee wat het precies is: Al(OH)3 is volgens wiki Wit, maar bij het roeren van het papje ontstond er geen H2, wat bij de toevoeging van aluminiumpoeder nog wel gebeurde.
      Dan komt de grijze kleur dus volgens mij niet door nog niet-gereageerd aluminiumpoeder...


      EDIT:
      Na een nachtje bezinken heeft het bovenste, waterige laagje een (licht-)gele kleur.
      Er is dus iig wat AlCl3 overgebleven...
      EDIT 2:
      Een foto:


      (De opmaak hierboven is bagger, maar dit komt niet door mij: ik heb de vele onnodige tussenregels proberen te verwijderen, maar dit is mij niet gelukt )
    • By HEman
      Ik ga op deze forum verder onder de naam HEman.
      Vroeger een TV-serie wat ik keek, maar hier HE als veel gebruikte afkorting van HighExplosives.
      Tja...moest wat verzinnen.

      Als kind af aan diverse hobby's als electronica, computers, sport en...chemie
      En dan moest je aan vakrichting kiezen en dat was bijna chemie geworden.
      Altijd al gek geweest van geluid en licht en vuurwerk/explosieven als de extreme voorbeeld hiervan.

      Rommelen met HE's doe ik niet echt meer, daar is het de tijd niet meer voor.
      Vroeger kreeg je hoogst "op je donder" omdat je bezig was met stoute dingen.
      Echter vandaag de dag maakt men er direct een spektakel van en wordt je als voorbeeld gesteld.
      Als men aan de weet komt dat je een litertje 33% waterstofperoxide in huis hebt zet men je wijk af, laat de hele week evacueren en komt het verhaal in zo'n beetje alle dagbladen te staan.
      Naar mijn idee allemaal overdreven bullshit maar voor de overheid de gelegenheid om een grootschalige oefening te houden waarvan jij dan de rekening van geprecenteerd krijgt.
      Daar ik mischien een stoute jongen ben wordt je vandaag de dag aangezien voor een (mogelijke) terrorist.
      En daar zit ik toch ook niet echt op te wachten.

      Helaas is het de overheid zelf die foute dingen doet met deze kennis in de vorm van oorlogsvoering

      Ik ben wel van mening dat het niet goed is als alleen de overheid deze kennis in handen zou hebben.
      Iets te grote machtpositie in extreme tijden.

      Voorzichtigheid staat bij mij altijd bovenaan. Ik zeg dan ook altijd tegen mensen...het gevaar schuilt in het geen dat je juist niet weet of als het te laat is wist. Weet dus waar je mee bezig bent !!!!

      Bij mij gelukkig niet veel meer misgegaan dan kokende salpeterzuur door de keuken door het op iets te grote schaal maken van Kwikfulminaat (kan dus niet op grote schaal ivm heftige termische reactie) Wat er dan gebeurd....het begint in enkele seconden ineens HEFTIG te koken. Voor mij toen een run naar de douche om zuur van me af te spoelen en vervolgens te zien wat salpeterzuur doet met je keuken. Achteraf nog ff het recept doorlezen en ja daar stond het: "maak het niet in grotere hoeveelheden"

      Nu nieuwschierig wat men nog thuis kan maken aan pyrotechnische produkten kwam in op deze forum terecht en na het lezen van diverse toppics aangemeld als lid.
    • By N2O
      OK, vandaag heb ik geprobeert om DCM uit verfafbijt te destilleren wat niet zo heel simpel bleek.
      Ik begon dus mijn destilleer opstelling op te bouwen:


      vervolgens goot ik 200ml verfafbijtmiddel(met een groen kleurtje) in mijn beker:


      ik verhitte het verfafbijtmiddel met een warm waterbad tussen 45-55°C:


      Na wat gedestilleerd te hebben goot ik hetgene dat nog in de erlenmeyer was terug in het blik en de rest bekeek ik even:

      -Het waren 2 lagen?:


      -na een half uurtje in een flesje te laten staan goot ik het voorzichtig terug in de maatbeker:


      -vervolgens alles nog eens in het flesje , eens goed schudden en alles was weer troebel?
      hoe kan dit komen en wat is men DCM?

      Mijn theorie is dus:
      Het hele kleine laagje(echt mega klein)op de onderkant van het flesje is water, de rest is DCM.
      eensje het schud komt het water in veel kleine bolletjes rond te zweven in het DCM.
      Wat na verloop van tijd naar boven gaat, samenklonterd en weer naar de bodem zakt.
      Kan dit correct zijn?
    • By dennisman
      De Mno2 anode hoe te maken,en wat heb je nodig:

      Zoutzuur 30%
      Mangaan nitraat------Dit kan simpel worden gemaakt door salpeterzuur te laten reageren met Mn carbonaat.
      Salpeterzuur 38%/52%
      Verfafbrander
      Rvs buis of ijzer waar de brander en Ti plaat in past.
      Titanium plaat,staaf ect
      Spiritus

      Als eerst begin je met het schuren van je Ti plaat gewoon ruw met de straaljager en als laatst nog even met de hand en met een fijn schuur papier waterproof bv.



      Als je hier mee klaar bent vul je een pot waar je Ti plaat in kan en laat de bovenste paar cm van je plaat vrij,vul nu deze pot met 30%zuutzuur en zet deze in een pan met water en verwarm nu de pan.
      Wat er nu gebeurt is dat de Ti ge etst wordt, en het zoutzuur kleurt hier bij violet/blauw.



      Wanneer dit klaar is zal je Ti plaat donkergrijs verkleurt zijn (duurt 15min) reinig je de Ti plaat met gedestileerd water en niet meer met de handen aanraken.

      Nu maak je een oplossing van Mn nitraat ongeveer 100gr per liter en een scheut spititus en een paar ml salpeterzuur.


      Hang hier nu je Ti plaat een paar sec in eruit halen en even laten uitdrupelen, hang nu de plaat in de buis boven de brander en laat hem bakken voor 15 min tussen de 300 C en 500 C




      Haal de plaat na 15 min er uit en veeg hem voorzichtig af met een zachte doek nu even laten afkoelen en weer dompelen in de Mn nitraat oplossing herhaal dit nu z'n 30 keer en tussen elke 10 keer even 30min door bakken en de allerlaatste coating bak je de plaat een UUR.






      Nu is de anode klaar voor gebruik het is verstandig om hem eerst even een paar uur laten electrolyseren in een oplossing van NaCl en dit zal helemaal rose worden gooi dit dan weg en begin opnieuw met een fris electrolyt dit zal nu schoon blijven.

      Het maximale amperage per cm2 is tussen de 50 en 100 mili amp beter is het om op 50 te blijven, deze anode kan max 40 amp aan.

      En met deze anode is het beter om alleen Chloraat te maken bij een laag chlorine zal de coating weg vreten.


      Veel succes Dennisman,,

      Bron:Internet capecanavel.
  • Popular Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Topics

  • Posts

    • Dank Rock/Coek Ik wil een nog dunnere variant visco. Voor het doorlonten van cakes. Die 3 mm is vrij dik daarvoor denk ik.
      Daar moet je grote gaten in je tubes voor prikken. Als je gebruik maakt van 1 gat per tube. ___________/\____/\___/\___/\
      Om dat te regelen heb ik in de 'Upper die' een tule geplaatst met een kleiner diameter. Bedoeling is om alle klossen van het dunste katoen garen te voorzien.
    • Petje af. Ik had het idee ooit eens maar is er nooit van gekomen.
    • Mister Element, Ik heb jouw posts gelezen. Ik heb me afgevraagd of ik zou reageren.
      Uiteindelijk heb ik besloten dat te doen om de volgende redenen: jouw veilgheid (en die van je omgeving), en om de indruk te weg te halen bij 'de overheid', die hier uiteraard meeleest, dat echte liefhebbers onverantwoordt omgaan met pyrotechniek ... wij zijn geen 'bommenmakers'.
      Jij geeft een andere indruk (je bent je welliswaar bewust van dat je moet leren, en in de tussen tijd doe je stomme dingen). Ik ga hier en daar hard zijn in mijn woorden; dat is uiteraard niet gericht op jouw persoon, slechts gericht op wat je tot nu toe hebt geschreven, in de hoop tot je door te dringen, in de hoop je tegen jezelf te beschermen en je geen onderdeel te laten zijn van het 'te verpesten' voor de echte liefhebber ... je een stap terug te laten doen. Pyrotechniek (en het maken van sier vuurwerk wat daaronder valt) heeft een hoop aspecten: creativiteit, veiligheid van jou en je omgeving, mogelijk gevaarlijke chemische reacties, etcetera).
      En het is een techniek, die je moet leren; bij iets wat je moet leren moet je bij het begin beginnen, toch ... de basis, je weet wel?!   Voor nu ben je voor mij een bommenmaker: - 3" salute shell (JE MAG NOG HELEMAAL NIET OVER FLITSPOEDER NADENKEN !).
      - Vervolgens een 5" shell maken , niet weten hoe die goed omhoog te krijgen, en het toch proberen (HEB JE EEN F*CKING GAATJE IN JE HOOFD ?).
      - KCLO3 maken, terwijl je niet eens weet wat ermee te doen (WHUT ?).
      - Dan, "Glitter stars zonder KClO4?" (HEB JE ENIG IDEE WAT VOOR STUPIDE VRAAG DAT IS ?).
      - Je hebt het al gehad over Mg poeder, voor je Flash, naar ik aanneem. Je weet dat je dan een fijne mesh size moet hebben; heb je enig idee hoe reactief dat spul is (ik ben er nooit aangekomen en ga dat ook nooit doen, maar dat terzijde), en hoe je het zou moeten beschermen (HALLO)?   Suggestie, positief (ik weet niet wat je al wel of niet hebt gedaan, theoretisch, dus ik start bij het begin): - Kijk deze serie, een paar keer.
      - Daarna lezen, lezen en lezen (niet alleen hier).
      - Lees over de ongelukken, over persoonlijke beschermingsmiddelen, en over "Death mixes".
      - Lees F.A.S.T. (o.a). Vraag je daarna af of het in de omgeving waarin jij woont, en je ding doet, het veilig is om buskruit in een ballmill te stoppen; wat gaat er gebeuren als het mis gaat (er zijn voorbeelden van)?
      Vraag je af of het niet verstandiger is te punniken goed geoptimaliseerde Green Powder te maken, door de afzonderlijke airfloat ingrediënten met de hand te zeven, en daarna verder te bewerken. Daarna kan je altijd kijken naar de double/double component milling/mixing techniek. Terug naar de basis: leer je eigen tubes te rollen, maak ze werkend zodat ze niet doorbranden bij een mooie 'stevige' charcoal fontijn (buiten de bebouwde kom, als het land nat is), 
      Rol je eigen 2" mortar met stevige endplug, maak je eerste (?) starmine met cut TT stars.
      Als dit alles werkt kan je wat metaal gaan toevoegen, de juiste mesh size voor elke specifieke applicatie; maar niet voordat je je hebt verdiept in de eigenschappen van de diverse metalen, hun interactie/incompatibiliteit met andere chemische stoffen, of hoe dat te voorkomen. En wat mesh size en microscopische vorm van het metaal daarop van invloed is, safety wise.   Samenvattend, blijf af van Flash en Mg, 'grow up first'.
      En dat geldt ook voor de KClO3, die je 'aan het koken bent'; 200+ composities kan je ermee maken, maar das voor de grote jongens (welke jij en ik nooit zullen zijn) en die ook nog met zwetende handjes sommige vele ervan zouden mixen, terwijl het zelfs met vergunning nog legaal voor hen is ook. Alsjeblieft, laat me geen naar krantenartikel lezen de komende maanden, over jou (met ingrijpende fysieke en/of maatschappelijke gevolgen voor jou, of je omgeving).
      Laat de Flash crackers bommen over aan de '16 jarige' kut-gassies uit 'achterstandswijken', geimporteerd uit Oost Europese landen, die daar tijdens O&N onze hulpverleners mee bestoken, en daarmee het debat polariseren of vuurwerk helemaal niet verboden moet worden.
      Laat ons daar geen onderdeel van zijn: wij zijn de techneuten en artiesten van het gekleurde vuur !   All the best, Stay Green!  
  • Who's Online (See full list)

    There are no registered users currently online

×