Jump to content
PyroForum.nl

Recommended Posts

Ik heb gister aan 100 mL Salpeterzuur (52%) ongeveer 61 gram Strontiumcarbonaat toegevoegd, waarbij de Salpeterzuur in kleine overmaat in de oplossing achterbleef. Daarna heb ik de oplossing de volgende dag uitgekookt. Dit ging enigzins moeilijk. Er bleef de hele tijd een witte rook uit de oplossing komen. Deze rook zorgde ook voor een kleine irritatie van de longen. Zelfs een uur na het afkoelen kwam deze rook er nog uit. Zou het kunnen zijn dat dit rokend salpeterzuur is?

In ieder geval bleef er een wit kristallijn poeder achter dat deed denken aan de structuur van druivensuiker. Een totale opbrengst van rond de 90 gram. Vervolgens mengde ik dit met magnesium voor een kleine test. Direct hierna kwam er weer een witte rook vanaf. De strontiumnitraat reageerde met de magnesium spontaan! Op een papiertje zorgde dit zelfs voor een donkere verkleuring door de vrijgekomen warmte! Heeft iemand hier ook last van gehad? Ik heb op dit moment geen ph test, dus kan sporen van zuren niet testen. De observaties duiden in ieder geval sterk op de aanwezigheid van zuur. Hoe zou ik dit op kunnen lossen zonder de zuiverheid aan te tasten?

Edited by robbiedoes
Link to comment

ik zou een overmaat carbonaat nemen i.p.v. een overmaat zuur. Dan weet je zeker dat je geen zuur eindproduct hebt. En een heel klein beetje carbonaat verontreiniging kan geen kwaad. Geeft beiden een rode kleur.
Ik gooi meestal, in stappen, een overmaat carbonaat bij het zuur. Dan een nacht in de koelkast. Daarna affiltreren en desnoods het filtraat bewaren voor een volgende keer. (Weer wat zuur erbij en wat carbonaat, zorgt voor een betere yield)

Link to comment

Ik heb een klein beetje strontiumnitraat opnieuw opgelost en hierbij een klein beetje strontiumcarbonaat gedaan en ik zag koolstofdioxide omhoog bubbelen. Vervolgens heb ik de hele lading strontiumnitraat opgelost en hierbij carbonaat gedaan en het begon aardig te bubbelen! Mijn aanname dat het salpeterzuur wel zou verdampen bij het indampen van de oplossing blijkt dus onjuist te zijn en de witte dampen waren dus ook echt geconcentreerd salpeterzuur. Dus ditmaal heb ik er een overmaat carbonaat bij gedaan. Nu zou ik wel van de zurigheid af moeten zijn denk ik. In ieder geval geeft me dat weer wat veiligere composities. Niet zo fijn dat ik salpeterzuur dus heb ingeademd :wacko:

Link to comment

Je observaties kloppen precies met wat je theoretisch zou verwachten. Wanneer je salpeterzuur oplossingen lager dan 68% inkookt, zal het salpeterzuur niet volledig uitdampen maar juist gaan concentreren in de achterblijvende vloeistof. Het is dus logisch dat, wanneer je de oplossing niet helemaal droog kookt, er altijd salpeterzuur in de strontiumnitraat oplossing achterblijft.


Een overmaat carbonaat nemen is inderdaad de beste manier om dit te voorkomen. Wat ook helpt is om de ruwe opbrengst aan kristallen goed te drogen bij >100oC voor een paar uur. Op die manier dampt al je zuur er uit (werkt niet bij H2SO4, is ook erg slecht voor je oven).

Link to comment

je zou je nitraat ook kunnen neutraliseren met wat Natriumbicarbonaat
Wat is dat nou voor flapuit opmerking :)
Je gaat de boel vervuilen met Na wat juist iedereen niet in z'n sterren wil hebben en je bent toch al bezig met strontium-carbonaat, je bent dus al aan het neutraliseren...

edit: Mijn toon wat bijgesteld. Edited by pdfbq
Link to comment

Sorry Ik had me wat beter moeten inlezen :D ik neutraliseer normaal altijd alles met bicarbonaat maar in deze situatie is het inderdaad niet zo handig, En ik dacht dat het er om ging dat de carbonaat al weg was en je nog wat zuur in je nitraat had zitten. In ieder geval sorry voor de opmerking ik zal de volgende keer beter opletten.

Link to comment
×
×
  • Create New...