Jump to content
PyroForum.nl

Piranha oplossing


Recommended Posts

Beste mensen,

vandaag ben ik op een leuk idee gekomen wat absoluut niet zonder gevaar is, maar wel interessant. Mods of Gamekeeper, als jullie het een "fout" topic vinden mag het worden verwijderd, er wordt het zeer gevaarlijke oplossingen gewerkt.

IK RAAD IEDEREEN AF OM TE DOEN WAT IN DIT TOPIC STAAT. IK BEN NIET AANSPRAKELIJK. VOOR VERDERE VERKLARING: ZIE ONDERSCHRIFT

Mijn idee was om te onderzoeken welk zuur het meest de menselijke huid aantast. Vrees niet, ik ga geen druppel op mijn huid laten vallen. Ik zat er aan te denken om van een aantal zuren uit te testen op een gekocht stuk vlees; bieflappen, kipfilet en dat soort spul.

De zuren die ik wilde testen waren:

Azijnzuur

Citroenzuur

Zoutzuur

Zwavelzuur

Salpeterzuur, rood rokend en geconcentreerd

Piranha oplossing

Nitreerzuur (thnx mr. stijntje)

Koningswater (3 conc HCl + conc HNO3)

Ik zal ook wat basen doen.

Waarschijnlijk Ammoniakoplossing 25% of meer, NaOH, KOH en natriumcarbonaat


Als het kan wil ik ook nog waterstoffluoride proberen te krijgen, maar dat is erg onwaarschijnlijk. Fluorantimoonzuur zou ook leuk zijn, maar dat wordt allemaal te exotisch.

Het grote punt is nu, de piranha-oplossing. Zover ik weet is dit het meest corrosieve/agressieve spul wat er is(lees: wat je zelf kan maken). Het bestaat uit 3 delen geconcentreerd zwavelzuur en 1 deel 30% waterstofperoxide. Het is een opmerkelijk goedje wat HF glas kapot maakt. Je moet de H2O2 bij het zuur gieten, wat ook opmerkelijk is. Organische materie kan ontploffen in aanraking met piranha, dus ook isopropylaclohol en aceton. Je moet dus gewoon glas gebruiken, geen HF glas als voorzorgsmaatregel.
Hier is een site: http://web.princeton.edu/sites/ehs/labsafe...nfo/piranha.htm. Er staat wel wat info over Piranha. Nu vraag ik me ook af of Piranha-oplossing een stukje kipfilet doet ontploffen.

Reacties en ervaringen zouden fijn zijn.

Groeten,
Nitro

Link to comment

Ik weet niet of het thuishoort op dit forum. Maar daar laat ik de anderen zich graag over uitspreken.
Persoonlijk vind ik het wel een interessant onderzoek, hoewel erg gevaarlijk.

Maar, werkend met mililiters en in een zuurkast, is het imo best veilig uit te voeren.

Die Piranha oplossing is wel gruwelijk gevaarlijke shite. Zonder een goede, veilig zuurkast moet NIEMAND hieraan beginnen. Een rondvliegend stofje kan genoeg zijn voor een smerige explosie met spetters overal.
Als je de oplossing maakt, maak het dan in een ijsbad en koel het voor gebruik tot zeker onder de 10C.

Verder ben ik erg benieuwd naar je resultaten. Ik zou zelf graag wat toevoegen, maar ivm de vakantie heb ik de aankomende 5 weken geen goed lab ter beschikking :)

Gr33tZ

Link to comment

Het is inderdaad alleen goed hanteerbaar met een zuurkast. Of mij eigen "portable zuurkast", een foto fixeerbak. Er zitten speciale gaten in waar je met je handen in kan, verder is het volledig afgesloten, alleen een open en sluitbaar ventilatiesysteem. Je kan door een donker rood glazen raampje kijken.

Zou een koelend waterbad gevaarlijk zijn of noujuist een redding? Drie mogelijkheden van het waterbad:

Het koelt en zorgtdat de temperatuur niet uit de pan reist.

Het koelt wel, maar als de temperatuurstijging te groot is knapt aan de onderkant volledig en mengt de piranha met het water. Als het een vuile eigenschap heeft met water te reageren is het niet al te best.

De piranha maakt het glas net niet helemaal kapot door de warmte, maar er komt al wel een klein spleetje in de buis waardoor water binnen komt. Een geiser met piranha ontstaat en zeg maar hallo tegen je problemen.


Als je geen goeling gebruikt en je buis knapt zal het enkel lekken of helemaal op de (ANORGANISCHE) ondergrond terecht komen en zo blijven als het is.

Zou je het trouwens onschadelijk kunnen maken door er MnO2 bij doen wat de H2O2 katalyseert naar water en zuurstof, waardoor je verdund zwavelzuur overhoudt?


Maar, werkend met mililiters en in een zuurkast, is het imo best veilig uit te voeren.


Ik zou het even in liters gaan doen zeker :P:) .
Link to comment
Zou je het trouwens onschadelijk kunnen maken door er MnO2 bij doen wat de H2O2 katalyseert naar water en zuurstof, waardoor je verdund zwavelzuur overhoudt?

Vorming van gas in deze oplossing lijkt me voor veel spetters zorgen. Beter gewoon in veeeeel water gooien.

mengt de piranha met het water. Als het een vuile eigenschap heeft met water te reageren is het niet al te best.

Je H2O2 bestaat al voor 70% uit water, dus de grootste temperatuurstijging heb je met het toevoegen. Als het daarna breekt en je water/ijsbad is groot genoeg zal het gewoon verdunnen zonder al te veel problemen imo.

helemaal op de (ANORGANISCHE) ondergrond terecht komen en zo blijven als het is.

Als er enige vorm van organische rest op de ondergrond zit kan dit direct tot exlosies leiden. Ik zou zeker kiezen voor een waterbad.
Veel water en weinig piranha is de veiligste oplossing. De kans dat het door een klein breukje waterinstroomd is erg klein, en zal in een zuurkast weinig kwaad kunnen.

Gr33tZ
Link to comment

Mmm, varkens huid he, daar zeg je me wat. Ik zal wel eens vragen bij de slager.

Verder kan dat zuur dat jij bedoelt bijna elk sterk zuur zijn, het zou zelfs nog een loog kunnen zijn. Veel metalen worden aagevreten/geoxideert door een sterk zuur of loog. Weet je ook een naam waar het op leek, of een beschrijving van het zuur? Koningswater kan goud en platina oplossen, misschien bedoel je dat? (Ik heb gezien dat er ijzeren plaat staat)

Link to comment

Sterke basen zijn beter om menselijk vlees op te lossen dan zuren. Je kunt in een verzadigde NaOH-oplossing zelfs bot en kraakbeen oplossen, iets wat met bijna geen enkel zuur lukt of heel erg traag gaat.

Btw is het ook wel leuk om een beetje Mn2O7 te testen op een stukje vlees :)
Maar MnO7 is wel een vrij gevaarlijk stofje, en er is een kans op (kleine) explosies als het in aanraking komt met organische stoffen.

Mn2O7 maak je door (voorzichtig!) een beetje geconcentreerd zwavelzuur to druppelen op een hoopje kaliumpermangenaat. Volgens mij staat hier ergens op het forum een filmpje van Mn2O7 (misschien van Tyneman?).

Link to comment

Ik heb trouwens ook een leuk zuurtje gevonden,
Ik weet niet of het in je macht ligt om dit te gebruiken. :)

Maar ik vond het wel grappig om dit hier te posten:



Het sterkste zuur

Onderzoekers van de Universiteit van Californië hebben het sterkste zuur ter wereld gemaakt. Het is minstens een miljoen keer sterker dan geconcentreerd zwavelzuur en een van de minst corrosieve stoffen.

De formule van dit ‘superzuur’ is H(CHB11Cl11). Volgens de makers is het dit het eerste ‘superzuur’ dat in een fles kan worden opgeslagen. De vorige recordhouder, fluorozwavelzuur, was zo corrosief dat het zo door het glas heen beet.

,Het nieuwe zuur is zo weinig corrosief, omdat het na het afstaan van het waterstofion chemisch zeer stabiel is.

Het cluster van de 11 booratomen en het koolstofatoom vormen een icosaeder (een regelmatig twintigvlak).

Christopher Reed, een van de onderzoekers, vertelt dat het “onderzoek wordt gedreven door het maken van moleculen die nog nooit eerder zijn gemaakt.” Het volgende doel van de groep is om de carboraanzuren te gebruiken om het inerte gas xenon aan te zuren, omdat “het nog nooit eerder gedaan is”.

http://www.nature.com/news/2004/041115/pf/041115-5_pf.html


NG bedoelde je met Fluorantimoonzuur-fluorozwavelzuur
Of heb je het over dit sterkste zuur.

Lttrz

Link to comment
NG, kun je aan fosforzuur komen? Dan lijkt me dat wel een leuk zuur om hier te testen.


Kan ik wel aan komen ja, ik zal het mee bestellen met mijn volgende bestelling.
Wat is hier zo speciaal aan? Ik heb me er nooit in verdiept.

NG bedoelde je met Fluorantimoonzuur-fluorozwavelzuur
Of heb je het over dit sterkste zuur.


Ik bedoel echt fluorantimoonzuur, een binding van waterstoffluoride en antimoonpentafluoride. 20000000000000000000 maal zo sterk als 100% zwavelzuur, dat is toch wel iets sterker dan een miljoen keer. Ik weet wel dat carboraan inderdaad een ontzettend sterk zuur is, maar was dat neti het sterkste organische zuur? Bij HFSbF5 (fluorantimoonzuur) bindt de F- van HF een heel sterk aan de SbF5, dat een SbF<sub>6</sub><sup>-</sup> ion vormt. Daardoor heeft het proton(H+) vrij spel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fluoroantimonic_acid Daar staan de sterkste zuren even onder elkaar.

Ik heb even gekeken, ik kan aan fluorantimoonzuur komen, maar dat is veel te duur. Dat gaat me voor 50 gram ongeveer 300 euro kosten :)
Ik kan ook aan P-carboraan komen, en ook aan de anderen, maar dat is tijdelijk niet beschikbaar.
Link to comment
Ik ben wel erg benieuwd wat er gebeurt als ik mijn hand in een nitratiebadje voor NC of zo steek!


Dan wordt je huid deels genitreerd, geoxideerd, en "gereduceerd" (niet letterlijk :P ) tot koolstof lol. :)

PS: @ Pepcore, je post heeft niet echt een zinnige toevoeging aan dit topic, zulke posts achterwege laten s.v.p.
Link to comment

Dat is trouwens best interessant als je kijkt wat H2SO4 doet met WC-papier. Moet je eens ongeveer een halve mililiter op een stukje(een aantal lagen) cellulose wc-papier laten vallen. Het wordt eerst opgenomen, daarna gaat/eet het er doorheen en na een seconde of 30 is het gitzwart, koolstof dus. :P:) Ik vraag me dus ook af wat het doet met dierlijk/menselijk weefsel.

Link to comment
Ik vraag me dus ook af wat het doet met dierlijk/menselijk weefsel.


Zoals ik hierboven (ongeveer) zei, hetzelfde in principe. Je huid wordt ook terug naar koolstof omgezet. Je huid ziet er dan verbrand uit (zwart dus) maar dat is dus de koolstof eigenlijk. Ik heb het al eens gezien met een paar druppels zwavelzuur op iemand zijn hand, door een ongelukje, het klopt hoor. :)
Link to comment
Zoals ik hierboven (ongeveer) zei, hetzelfde in principe. Je huid wordt ook terug naar koolstof omgezet. Je huid ziet er dan verbrand uit (zwart dus) maar dat is dus de koolstof eigenlijk. Ik heb het al eens gezien met een paar druppels zwavelzuur op iemand zijn hand, door een ongelukje, het klopt hoor. :)


Ik heb ook wel eens een paar druppeltjes op mijn hand gekregen,volgens mij duurt het redelijk lang Voordat de huid naar koolstof word omgezet.(ik heb het er gewoon na een 10 seconden met een doekje afgeveegt en daarna onder voldoende water gespoeld).
Want ik voelde het geeneens.

Ik heb het ook een keer op een theedoekje gedaan(1druppeltje)
Het brande er meteen doorheen en het begon een beetje te roken.

Zou het te maken hebben dat je huid vocht bevat of licht het gewoon aan de samenstelling van je huid?

Lttrz
Link to comment

Het water in / op je huid kookt direct in contact met H2SO4.
Dit geeft de eerste smerige brandwondjes/blaren.
Daarna pas zal de reactie doorgaan in het uiteenvallen tot koolstof, zoals hierboven beschreven.
Dit zal in je huid minder snel gebeuren omdat er meer water aanwezig is als in een droge theedoek.

Gr33tZ

Link to comment

Inderdaad, het zwavelzuur moet er al een tijdje op blijven vooraleer het echt effect heeft. Als je het direct afspoelt is er geen probleem, als je het gewoon wat afveegt met je hand, wel. Normaal zou de irritatie genoeg zijn om een belletje te doen rinkelen, maar sommige mensen zijn nu eenmaal niet normaal. :)

Link to comment
Inderdaad, het zwavelzuur moet er al een tijdje op blijven vooraleer het echt effect heeft. Als je het direct afspoelt is er geen probleem, als je het gewoon wat afveegt met je hand, wel. Normaal zou de irritatie genoeg zijn om een belletje te doen rinkelen, maar sommige mensen zijn nu eenmaal niet normaal. :P


Ik voelde het gewoon niet,bedoel je dat ik niet normaal ben? :)

Ik had een lange tijd geleden gehoord dat je zwavelzuur niet gelijk met water moest afspoelen,maar eerst moest afvegen.

Omdat je anders brandwondjes kon krijgen van de hitteontwikkeling,volgens mij hoorde ik dit in de winkel waar ik het kocht.
Is dat waar of wou die gozer gewoon interresant doen?


Lttrz
Link to comment

Het is mogelijk, aangezien je water bij een zuur doet. Echter denk ik dat dat een kleine kans van "slagen" heeft. Zwavelzuur kan water doen koken als het bij elkaar komt, dus het kan inderdaad brandwondjes veroorzaken. Maar als je naar de hoeveelheid water en de hoeveelheid zwavelzuur kijkt lijkt het me onwaarschijnlijk. Pas als je een grote plens op je hand hebt kan ik me dat voorstellen, geen 0.3 x 0.3 mm druppeltje. Als je een klein druppeltje op je hand krijgt lijkt het me echter slechter om het uit te smeren, aangezien het wordt versprijdt en een groter corrosieoppervlak heeft. Bij grotere plenzen en druppels(als dat al druppels zijn) zou ik het zo snelmogelijk op laten zuigen door een stukje wc papier, en daarna overvloedig water gebruiken om het te spoelen. Later nog eeen keer met een (waterstof)carbonaatoplossing erover en dan moet alles weg zijn.

Link to comment

Waterstof peroxide is ook leuk als je het vlees waar je het op test een albino-look wilt geven. Ik heb vandaag ook weer een mooi wit plekje er bij gekregen op mijn hand tijdens het opruimen van 30% H2O2 oplossing. Ik kon mijn wit geworden hoornlaag er gelukkig grotendeels afpeuteren, en ik heb er niets van gevoeld.

Zou toch raar zijn als je aangesproken wordt dat je cum op je hand hebt zitten :)

Link to comment

Ik heb een keer 35% in een open wondje gehad.(me labo handschoentjes waren op :P )

Nou dat voel je echt meteen(natuurlijk bij alle irriterende stoffen :) ),

En ik heb gemerkt dat die witte vlekken na 1-2 dagen vanzelf wel vervagen.

Maar ik weet idd niet of je er zo lang mee rond wil lopen :P .


Lttrz

Link to comment

De vlekken wie ik wel is op mijn hand heb gekregen waren in enkelen uurtjes weg.
Ik had een keer een klijn flesje H2O2 35% gekocht die man waar ik het kocht had het niet goed dicht gedraait en het kwam allemaal op me hand :) Allemaal witten vlekken :P Nouw allemaal is overdreven maar best veel. Snel af gespoelt en natriumbicarbonaat oplossing gemaakt, en me hand er in gedaan en afgespoelt.

Link to comment
×
×
  • Create New...