Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
dennisman

Goud oplossen in koningswater

Recommended Posts

Zoals de titel luid ben ik bezig met het winnen van goud uit oude processors en ram geheugenbankjes.
Ik heb hier thuis een kilo of 8 aan deze pc onderdelen,ik heb al wat testen gedaan met het oplossen wat gewoon dus goed gaat maar nu moet ik het koningswater vrij hebben van salpeterzuur,nu wordt er gesproken over het toevoegen van ureum aan het koningswater om het salpeterzuur te verwijderen.
Daarna kan de stap met natriummetabisulfiet om het goud te laten neerslaan.
Ik heb hier wel ureumnitraat liggen maar dat lijkt me niet geschikt omdat je er dan weer NO3 bij in de oplossing werkt.
Nu weet ik dat sommige dieselmotoren er een extra tank in de auto hebben zitten waar ze adbleu in tanken, dat is een oplossing van 32% ureum en gedestileerdwater dit word in de uitlaatgespoten om de NOX te verminderen.
Zou ik dat miss ook kunnen toevoegen om het overige salpeterzuur uit teschakelen.

Wie het weet mag het zeggen of andere oplossingen zijn ook welkom.

Dennisman

Edited by dennisman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Correct me if i'm wrong, maar ik denk dat er meer bij komt kijken om goud te winnen uit zo'n dingen dan gewoon de boel op te lossen en neer te slaan.
Ten eerste denk ik dat je koningswater meer zal oplossen dan enkel het goud aan die plaatjes dus zul je ook een hoop meer neerslaan dan enkel je goud.
Ten tweede ik denk dat je met een 8 kilo van zo'n plaatjes niet erg ver zult komen ik herinner mij de exacte cijfers niet meer, maar ik weet wel dat het rendement per kilo pc onderdelen bitter weinig was.
Ik wens je toch succes met wat je doet en hoop dat het werkt.
edit: @hieronder het is inderdaad gewone ureum dat je nodig hebt omdat dit nitraat kan opnemen

MVG, destroyer

Edited by destroyer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ey dennisman. Leuk weer wat van je te horen. Het is hier een beetje negatief op het forum de laatste tijd, nu ook weer. Persoonlijk wordt ik daar nogal moe van, al kan ik het wel begrijpen. Anyway, back on topic. Ureum kost geen reet. Wordt in de landbouw gebruikt en is als ik het goed heb ook goed te zuiveren door middel van rekristalisatie. Mocht je een adres willen pm dan even. Ik reageer niet onmiddelijk want ben niet in nederland.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee hallo,ja ik ben een heletijd weggeweest maar toch weer een beetje bezig met experimenteren en het zou mooi zijn dat het ook nog wat oplevert.
Het meeste wat ik heb gedaan is altijd nog gelukt dus dit gaat ook wel lukken.
Ik weet ook wel dat dit niet echt het forum is waar men hier iets mee kan,maar er zullen vast wel mensen zijn die meer verstand hebben van scheikunde dan mij ik heb miss 1 jaartje les in gehad.

Maar die ureum wat jij bedoeld is denk ik deze NH2CONH2HNO3 dat is de ureumnitraat en ik weet niet of dit de goede is die ik nodig heb.
Volgens mij moet ik deze hebben (NH2)2CO gewone ureum.
Wie het weet mag het zeggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja kijk daar hebben we wat aan,er komt dus best nog wel een redelijke yield van die cpu´s af max 0,5 gr per stuk en dat is zuiver goud ik weet niet wat de goud prijs is op dit moment maar zal zo rond de 40 a 45 euro liggen de gr.

Nu moet ik dus alleen nog ureum hebben wie heeft er nog wat?

Edited by dennisman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ureumnitraat is een explosief. Je moet gewoon die landbouw ureum hebben. Wordt ook gebruikt om rfna wit te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke dat moeten we niet hebben,ik doe niet meer aan explosies haha
Dus gewoon landbouw ureum die heb ik hier nog wel.
Ik zal me er eerst eens goed uitgebreid in informeren,het is jammer als het door een stomme fout mislukt.
Ik zag ook dat je geen tin(tin nitraaten) in de oplossing moet hebben dat verstoord het proces met de natriummetabisulfiet.
Dat is wel jammer ik heb ook nog een heleboel printplaten met allemaal goudverbindingen,anders zou ik het hele zaakje in koningswater oplossen en dan het goud er uit scheiden maar dat gaat zo niet lukken.
Denk eerst al het base metaal oplossen in salpeterzuur en wanneer dat allemaal weg is af gieten en als laatst het overgebleven goud(vergulde componenten) oplossen in koningswater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien eerst zoveel mogelijk oplossen in andere zuren, aangezien goud inert is en enkel oplost in koningswater. Dus andere metalen eerst oplossen in enkel HNO3 of HCl.
Hierna pas de stap met Koningswater toepassen.

Wel wil ik opmerken dat het pas rendabel zal worden wanneer je de andere metalen er ook kan uithalen, want je chemicaliën zijn ook niet zo goedkoop.


1 ton mobiele telefoons (zonder batterijen) =
* 140 kilogram koper
* 3.14 kilogram zilver
* 300 gram goud
* 130 gram palladium
* 3 gram Platina

26/11/1012 om 08:35 is de goudprijs: 43,58 €/gr

(Toevallig heb ik ook een beetje "goldfever" en ben dus zelf ook opzoekingswerk hierover aan het doen.)

Misschien eens naar "Alaska Gold rush" en "Jungle gold" kijken op discovery, ...

Greets,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat zijn mooie programma's mag ik ook graag na kijken.
In het nieuwe spul zoals telefoons en pc zal het niet echt de moeite zijn om alleen voor het goud te gaan nee,maar je moet ook echt de oude pc hebben toen was goud nog lang niet zo duur als nu.
Dingen van begin jaren '90 daar zit nog wel wat in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

handige referentie lijst:

AMD Athlon K-7: 0.08 grams
AMD Sempron: 0.08 grams
IBM 586: 0.1 grams
Intel 486: 0.1 grams
Cyrix 486: 0.11 grams
Texas Instruments 486: 0.11 grams
AMD K-6-2 (with gold cap): 0.11 grams
Intel Pentium MMX: 0 .12 grams
WinChip C6 (with gold cap on underside): 0.17 grams
Cyrix MII: 0.18 grams
Intel 486 (with gold cap on underside): 0.2 grams
Cyrix 686: 0.21 grams
Cyrix 586: 0.25 grams
IBM 686: 0.25 grams
Intel 80186 (with gold pads & cap on underside): 0.27 grams
AMD 80186 (with gold pads & cap on underside): 0.27 grams
NEC R10000 (with gold cap): 0.27 grams
Toshiba R10000 (with gold cap): 0.27 grams
Intel early Pentium 60 to 90Mhz (with gold cap): 0.48 grams
AMD K-5 (with gold cap): 0.50 grams
Intel Pentium Pro (with gold cap): 1.0 grams

grappig dat je ongeveer 44 euro aan goud uit een oude pentium pro kan halen :P

Edited by 00h

Share this post


Link to post
Share on other sites
grappig dat je ongeveer 44 euro aan goud uit een oude pentium pro kan halen :P


Hoezo grappig,hoe jij het doet OOh is nog veel makkelijker.
Je laat geld overmaken door een mede pyro op je bankrekening en laat daarna nooit meer iets van je horen.

Nog bedankt voor de levering die ik nooit van je heb gehad. :angry2:

Ik vergeef wel maar vergeet niks. Edited by Lontje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanwege persoonlijke redenen kon ik nieteens bij mn rekening..
Daarna ben ik het gewoon vergeten :$
Maar wil het graag goedmaken, stuur me maar een pb waar het heen moet.
Dnn zal ik ook uitleggen hoe of wa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goud smelt bij 1063 C geloof ik zo uit mn hooft,en ik denk niet dat het er zuiverder van wordt dan zou je het nog moeten zuiveren.
En koper smelt bij 1083 dus of je moet temp heel nauwkeurig kunnen regelen anders smelt het hele zaakje door elkaar wat je dus niet wil hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Right..Nog nooit aan begonnen tho :P (ooit eens gehoord dat ze dat in Afrika doen als ze een computer krijgen. Dan gooien ze m op het vuur.) En als je eerst de casing sloopt en dan de wafer dr uit haalt?

Edited by pyrohiero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat echt niet lukken. Het goud lost gewoon op in het gesmolten koper, dat heet dan een legering.

Edit: Das ook de reden waarom je bv geen NaClO3 kunt scheiden van NaCl door middel van verhitten. Eerst smelt het chloraat zo uit het blote hoofd, maar het zout lost dan op in de gesmolten chloraat.

Edited by pdfbq

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien even kijken op youtube, staan aardig wat filmpjes op over goudwinning. Wil dit zelf ook gaan proberen, hoorde dat m'n ouders nog een oude pc over hadden. Als ik weer bij ze langs ga zal ik daar maar is naar kijken. Behandelen met verschillende zuren (basen?) leek mij ook het beste. Iemand hier enige ervaring mee? Ik zat me zelf af te vragen of loog niet een goede optie zou zijn, onder andere door de prijs. Kwam ergens tegen dat dat de hars van de printplaat op zou lossen, en schijnbaar ook tin, zinc, aluminium en koper(lichtelijk). Hoewel ik dit laatste wat bijzonder vind. Dan stapsgewijs een of meerdere zuren toevoegen (zoutzuur, zwavelzuur, salpeterzuur) met tussendoor filtreren en uiteindelijk het koningswater toevoegen. Zo krijg je in ieder geval wat meer gescheiden oplossingen van metalen. Goud uit de oplossing halen zou ook kunnen door toevoeging van metalen, magnesium schijnt te werken. Overigens denk ik zelf dat het niet zo gek veel uit zou maken wat voor metaal je gebruikt, als het maar minder edel is dan goud. Maar dat moet nog getest worden ;)

Edited by The Freak

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By Snooby
      Loodnitraat is een belangrijke stof bij het vervaardigen van diverse HE's, waaronder uiteraard loodazide. Omdat ik het bijna niet gebruik heb ik genoeg aan enkele grammen, vandaar dat ik het liever zelf maak dan een kg oid te moeten kopen. Let op bij het maken van loodnitraat omdat het giftig is en mogelijk kankerverwekkend. Draag daarom handschoenen en een stofmaskertje. Doe de synthese buiten omdat loodnitraat samen met het water dat je verdampt mee de lucht in kan stuiven.



      40 ml salpeterzuur 67% aangedund met water tot 60 ml. Daarna zo'n 30 gram daklood erbij en verhitten in een oliebad. Zo loopt de temperatuur rustig op tot 125 graden (ongeveer). Reactie laat zich duidelijk herkennen door het vrijkomen van NoXgassen (bruin, giftig). Als de reactie tot zijn einde loopt doe je er wat water bij en filtreer je eventuele loodresten. Daarna damp je de oplossing rustig in (voor mensen met geen magneetroerder, gebruik een oliebadje om redelijk gecontroleerd de oplossing uit te koken, en meteen het loodnitraat te drogen).

      Echter, na 2 x opnieuw uitdampen (waaronder eentje met filtratie van de heldere loodnitraatoplossing) blijft mijn loodnitraat een zeer lichte groene gloed houden..




      Ik vroeg mij dus af of jullie denken dat dit invloed kan hebben bij het maken van LA.. Ik gebruik namelijk zoveel mogelijk zuivere stoffen. Het is iig geen kopernitraat aangezien dit niet in daklood voorkomt. Ik heb het daklood niet helemaal goed gewassen dus mogelijk komt het van wat plantresten oid. Het betreft een zeer kleine verontreiniging, maar ik wilde jullie ook even wat over loodnitraat vertellen, hehe. Grt
    • By Duvel
      Omdat ik erg geintresseerd ben in crackling stars, wilde ik ze ook maken.
      En JA, ik weet dat loodoxide (Pb3O4) heel giftig is.
      En JA, ik heb er theorie over.
      Maar goed, ergens had ik gelezen dat je het ook zelf kan maken, door lood boven een salpeterzuur bad te hangen, en dan het zuur verhitten zodat de dampen op het lood neerslaan.

      Maar ik dacht zelf aan iets anders, ik had iets gelezen over een loodaccu en toen kwam ik op het volgende idee .
      Is dit mogelijk d.m.v. elektrolyse:
      H2SO4(aq) + 3Pb (s) --> Pb3O4(s) + 2H(g) + S(s) ???

      De anode & cathode zijn van lood (vandaar het lood in het schema hier boven).

      Commentaar en antwoorden zijn welkom.
    • By N2O
      Hallo,

      Ik Ben dus N2O.
      Ben 16, ik Woon in oost-vlaanderen en dwaal al een dik half jaar rond op dit forum dus heb ik besloten van me te registreren.

      Ik heb al redelijk veel ervaring met chemie(algemene proeven), Secondaire explosieven(NG, HDN, AN-Dynamiet,...), pyrotechniek(paar raketjes(?), fontijnen en stars, niet zo veel dus) enz...

      Ik heb ook de regels al een aantal keer gelezen.

      Mijn volgende projecten:
      -Rokend salpeterzuur maken
      -RDX
      -IPN
      -Methylnitraat

      Als er nog vragen zijn, stel ze maar:)

      Mvg N2O
    • By Nitroglycerin
      Ik start dit onderwerp op voor de mensen die geinteresseerd zijn in HE's, het gaat hier om de essentiele stof voot HE's : Salpeterzuur, ookwel bekend als Nitric acid.

      Ik heb de laatste tijden het internet eens afgezocht naar salpeterzuur (rokend en geconcentreed), en het viel mij op dat er bijna niets over de verkoop ervan te vinden is, er zijn 3 sites die het verkopen, tegen een redelijke prijs, maar er de vloeistof is of 40% of 52% of 60%, en voor He's heb je rokend of geconentreerd nodig.

      darom wil ik aan de mensen op het forum vragen of ze manieren kennen om WIT rokend salpeterzuur of geconcentreerd salpeterzuur te maken, de manier KNO3+ H2SO4 is er een maar dan krijg je rood rokend (het bevat NOx in zich(en is daarmee totaal ongeschikt voor HE's, maar als het goed is kun je er Ureum bij doen en dat hoort de NOx weg te nemen)

      als jullie nog andere manieren kennen om salpeterzuur te concentreren, plz post het hier.

      Ik ven niet verantwoordelijk voor wat je ermee gaat doen en denk eraan, het is een sterk bijtend zuur, je vinger erin houden en je hebt ontzettende pijn, geloof mij maar, en bij het inademen kan je eerst een beetje high achtig worde, maar bij hogere concentraties/hoeveelheden kun je eraan doodgaan omdat het je vanbinnen wegvreet/weg oxideerd
    • By Nitroglycerin
      Beste mensen,

      vandaag ben ik op een leuk idee gekomen wat absoluut niet zonder gevaar is, maar wel interessant. Mods of Gamekeeper, als jullie het een "fout" topic vinden mag het worden verwijderd, er wordt het zeer gevaarlijke oplossingen gewerkt.

      IK RAAD IEDEREEN AF OM TE DOEN WAT IN DIT TOPIC STAAT. IK BEN NIET AANSPRAKELIJK. VOOR VERDERE VERKLARING: ZIE ONDERSCHRIFT

      Mijn idee was om te onderzoeken welk zuur het meest de menselijke huid aantast. Vrees niet, ik ga geen druppel op mijn huid laten vallen. Ik zat er aan te denken om van een aantal zuren uit te testen op een gekocht stuk vlees; bieflappen, kipfilet en dat soort spul.

      De zuren die ik wilde testen waren:

      Azijnzuur

      Citroenzuur

      Zoutzuur

      Zwavelzuur

      Salpeterzuur, rood rokend en geconcentreerd

      Piranha oplossing

      Nitreerzuur (thnx mr. stijntje)

      Koningswater (3 conc HCl + conc HNO3)

      Ik zal ook wat basen doen.

      Waarschijnlijk Ammoniakoplossing 25% of meer, NaOH, KOH en natriumcarbonaat


      Als het kan wil ik ook nog waterstoffluoride proberen te krijgen, maar dat is erg onwaarschijnlijk. Fluorantimoonzuur zou ook leuk zijn, maar dat wordt allemaal te exotisch.

      Het grote punt is nu, de piranha-oplossing. Zover ik weet is dit het meest corrosieve/agressieve spul wat er is(lees: wat je zelf kan maken). Het bestaat uit 3 delen geconcentreerd zwavelzuur en 1 deel 30% waterstofperoxide. Het is een opmerkelijk goedje wat HF glas kapot maakt. Je moet de H2O2 bij het zuur gieten, wat ook opmerkelijk is. Organische materie kan ontploffen in aanraking met piranha, dus ook isopropylaclohol en aceton. Je moet dus gewoon glas gebruiken, geen HF glas als voorzorgsmaatregel.
      Hier is een site: http://web.princeton.edu/sites/ehs/labsafe...nfo/piranha.htm. Er staat wel wat info over Piranha. Nu vraag ik me ook af of Piranha-oplossing een stukje kipfilet doet ontploffen.

      Reacties en ervaringen zouden fijn zijn.

      Groeten,
      Nitro
    • By morpheus
      In de vakantie verzint een mens gekke dingen, zo ook dit:
      Ik had het idee om aluminiumnitraat te maken. Nog geen eventuele toepassing ervoor, gewoon om het maken... (Verveling hè )

      Ik vond op Wikipedia dat dit gemaakt kan worden door aluminiumhydroxide te laten reageren met salpeterzuur.
      (met 'gewone' aluminium gaat dit niet of moeilijk "because of its protective oxide layer")

      Dus ik denk: ik maak eerst aluminiumchloride en dit zet ik vervolgens om tot Al(OH)3 door een neerslagreactie met NaOH.
      Nadat ik al was begonnen met het maken van de AlCl3 kwam ik erachter dat een oplossing van AlCl3 met water al reageert tot Al(OH)3, maar daarover worden veel verschillende dingen beweerd op het WWW.
      (De inhoud van m'n reageerbuisje klopt wat dat betreft al redelijk met de wiki-beschrijving "a gelatinous precipitate of aluminium hydroxide": het is inmiddels een lekker grijs papje)

      Voor de AlCl3 had ik btw een reageerbuisje gevuld met 5 ml 37% zoutzuur, en daar in kleine porties aluminiumpoeder aan toegevoegd. Dit wilde ik dan doen tot er geen H2 meer werd gevormd, zodat ik 't dat kon filteren en een oplossing van AlCl3 zou overhouden. Maar dat feest gaat dus al niet door...

      Nu mijn vraag: heeft iemand een idee welke reacties er precies zijn opgetreden?
      En of er een manier is om dit alsnog om te zetten in Al(NO3)3 ?

      Omdat het nu grijs is heb ik geen idee wat het precies is: Al(OH)3 is volgens wiki Wit, maar bij het roeren van het papje ontstond er geen H2, wat bij de toevoeging van aluminiumpoeder nog wel gebeurde.
      Dan komt de grijze kleur dus volgens mij niet door nog niet-gereageerd aluminiumpoeder...


      EDIT:
      Na een nachtje bezinken heeft het bovenste, waterige laagje een (licht-)gele kleur.
      Er is dus iig wat AlCl3 overgebleven...
      EDIT 2:
      Een foto:


      (De opmaak hierboven is bagger, maar dit komt niet door mij: ik heb de vele onnodige tussenregels proberen te verwijderen, maar dit is mij niet gelukt )
    • By HEman
      Ik ga op deze forum verder onder de naam HEman.
      Vroeger een TV-serie wat ik keek, maar hier HE als veel gebruikte afkorting van HighExplosives.
      Tja...moest wat verzinnen.

      Als kind af aan diverse hobby's als electronica, computers, sport en...chemie
      En dan moest je aan vakrichting kiezen en dat was bijna chemie geworden.
      Altijd al gek geweest van geluid en licht en vuurwerk/explosieven als de extreme voorbeeld hiervan.

      Rommelen met HE's doe ik niet echt meer, daar is het de tijd niet meer voor.
      Vroeger kreeg je hoogst "op je donder" omdat je bezig was met stoute dingen.
      Echter vandaag de dag maakt men er direct een spektakel van en wordt je als voorbeeld gesteld.
      Als men aan de weet komt dat je een litertje 33% waterstofperoxide in huis hebt zet men je wijk af, laat de hele week evacueren en komt het verhaal in zo'n beetje alle dagbladen te staan.
      Naar mijn idee allemaal overdreven bullshit maar voor de overheid de gelegenheid om een grootschalige oefening te houden waarvan jij dan de rekening van geprecenteerd krijgt.
      Daar ik mischien een stoute jongen ben wordt je vandaag de dag aangezien voor een (mogelijke) terrorist.
      En daar zit ik toch ook niet echt op te wachten.

      Helaas is het de overheid zelf die foute dingen doet met deze kennis in de vorm van oorlogsvoering

      Ik ben wel van mening dat het niet goed is als alleen de overheid deze kennis in handen zou hebben.
      Iets te grote machtpositie in extreme tijden.

      Voorzichtigheid staat bij mij altijd bovenaan. Ik zeg dan ook altijd tegen mensen...het gevaar schuilt in het geen dat je juist niet weet of als het te laat is wist. Weet dus waar je mee bezig bent !!!!

      Bij mij gelukkig niet veel meer misgegaan dan kokende salpeterzuur door de keuken door het op iets te grote schaal maken van Kwikfulminaat (kan dus niet op grote schaal ivm heftige termische reactie) Wat er dan gebeurd....het begint in enkele seconden ineens HEFTIG te koken. Voor mij toen een run naar de douche om zuur van me af te spoelen en vervolgens te zien wat salpeterzuur doet met je keuken. Achteraf nog ff het recept doorlezen en ja daar stond het: "maak het niet in grotere hoeveelheden"

      Nu nieuwschierig wat men nog thuis kan maken aan pyrotechnische produkten kwam in op deze forum terecht en na het lezen van diverse toppics aangemeld als lid.
    • By N2O
      OK, vandaag heb ik geprobeert om DCM uit verfafbijt te destilleren wat niet zo heel simpel bleek.
      Ik begon dus mijn destilleer opstelling op te bouwen:


      vervolgens goot ik 200ml verfafbijtmiddel(met een groen kleurtje) in mijn beker:


      ik verhitte het verfafbijtmiddel met een warm waterbad tussen 45-55°C:


      Na wat gedestilleerd te hebben goot ik hetgene dat nog in de erlenmeyer was terug in het blik en de rest bekeek ik even:

      -Het waren 2 lagen?:


      -na een half uurtje in een flesje te laten staan goot ik het voorzichtig terug in de maatbeker:


      -vervolgens alles nog eens in het flesje , eens goed schudden en alles was weer troebel?
      hoe kan dit komen en wat is men DCM?

      Mijn theorie is dus:
      Het hele kleine laagje(echt mega klein)op de onderkant van het flesje is water, de rest is DCM.
      eensje het schud komt het water in veel kleine bolletjes rond te zweven in het DCM.
      Wat na verloop van tijd naar boven gaat, samenklonterd en weer naar de bodem zakt.
      Kan dit correct zijn?
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×