Jump to content
PyroForum.nl

Goud oplossen in koningswater


dennisman

Recommended Posts

Zoals de titel luid ben ik bezig met het winnen van goud uit oude processors en ram geheugenbankjes.
Ik heb hier thuis een kilo of 8 aan deze pc onderdelen,ik heb al wat testen gedaan met het oplossen wat gewoon dus goed gaat maar nu moet ik het koningswater vrij hebben van salpeterzuur,nu wordt er gesproken over het toevoegen van ureum aan het koningswater om het salpeterzuur te verwijderen.
Daarna kan de stap met natriummetabisulfiet om het goud te laten neerslaan.
Ik heb hier wel ureumnitraat liggen maar dat lijkt me niet geschikt omdat je er dan weer NO3 bij in de oplossing werkt.
Nu weet ik dat sommige dieselmotoren er een extra tank in de auto hebben zitten waar ze adbleu in tanken, dat is een oplossing van 32% ureum en gedestileerdwater dit word in de uitlaatgespoten om de NOX te verminderen.
Zou ik dat miss ook kunnen toevoegen om het overige salpeterzuur uit teschakelen.

Wie het weet mag het zeggen of andere oplossingen zijn ook welkom.

Dennisman

Edited by dennisman
Link to comment

Correct me if i'm wrong, maar ik denk dat er meer bij komt kijken om goud te winnen uit zo'n dingen dan gewoon de boel op te lossen en neer te slaan.
Ten eerste denk ik dat je koningswater meer zal oplossen dan enkel het goud aan die plaatjes dus zul je ook een hoop meer neerslaan dan enkel je goud.
Ten tweede ik denk dat je met een 8 kilo van zo'n plaatjes niet erg ver zult komen ik herinner mij de exacte cijfers niet meer, maar ik weet wel dat het rendement per kilo pc onderdelen bitter weinig was.
Ik wens je toch succes met wat je doet en hoop dat het werkt.
edit: @hieronder het is inderdaad gewone ureum dat je nodig hebt omdat dit nitraat kan opnemen

MVG, destroyer

Edited by destroyer
Link to comment

Ey dennisman. Leuk weer wat van je te horen. Het is hier een beetje negatief op het forum de laatste tijd, nu ook weer. Persoonlijk wordt ik daar nogal moe van, al kan ik het wel begrijpen. Anyway, back on topic. Ureum kost geen reet. Wordt in de landbouw gebruikt en is als ik het goed heb ook goed te zuiveren door middel van rekristalisatie. Mocht je een adres willen pm dan even. Ik reageer niet onmiddelijk want ben niet in nederland.

Link to comment

Hee hallo,ja ik ben een heletijd weggeweest maar toch weer een beetje bezig met experimenteren en het zou mooi zijn dat het ook nog wat oplevert.
Het meeste wat ik heb gedaan is altijd nog gelukt dus dit gaat ook wel lukken.
Ik weet ook wel dat dit niet echt het forum is waar men hier iets mee kan,maar er zullen vast wel mensen zijn die meer verstand hebben van scheikunde dan mij ik heb miss 1 jaartje les in gehad.

Maar die ureum wat jij bedoeld is denk ik deze NH2CONH2HNO3 dat is de ureumnitraat en ik weet niet of dit de goede is die ik nodig heb.
Volgens mij moet ik deze hebben (NH2)2CO gewone ureum.
Wie het weet mag het zeggen

Link to comment

Ja kijk daar hebben we wat aan,er komt dus best nog wel een redelijke yield van die cpu´s af max 0,5 gr per stuk en dat is zuiver goud ik weet niet wat de goud prijs is op dit moment maar zal zo rond de 40 a 45 euro liggen de gr.

Nu moet ik dus alleen nog ureum hebben wie heeft er nog wat?

Edited by dennisman
Link to comment

Oke dat moeten we niet hebben,ik doe niet meer aan explosies haha
Dus gewoon landbouw ureum die heb ik hier nog wel.
Ik zal me er eerst eens goed uitgebreid in informeren,het is jammer als het door een stomme fout mislukt.
Ik zag ook dat je geen tin(tin nitraaten) in de oplossing moet hebben dat verstoord het proces met de natriummetabisulfiet.
Dat is wel jammer ik heb ook nog een heleboel printplaten met allemaal goudverbindingen,anders zou ik het hele zaakje in koningswater oplossen en dan het goud er uit scheiden maar dat gaat zo niet lukken.
Denk eerst al het base metaal oplossen in salpeterzuur en wanneer dat allemaal weg is af gieten en als laatst het overgebleven goud(vergulde componenten) oplossen in koningswater.

Link to comment

Misschien eerst zoveel mogelijk oplossen in andere zuren, aangezien goud inert is en enkel oplost in koningswater. Dus andere metalen eerst oplossen in enkel HNO3 of HCl.
Hierna pas de stap met Koningswater toepassen.

Wel wil ik opmerken dat het pas rendabel zal worden wanneer je de andere metalen er ook kan uithalen, want je chemicaliën zijn ook niet zo goedkoop.


1 ton mobiele telefoons (zonder batterijen) =
* 140 kilogram koper
* 3.14 kilogram zilver
* 300 gram goud
* 130 gram palladium
* 3 gram Platina

26/11/1012 om 08:35 is de goudprijs: 43,58 €/gr

(Toevallig heb ik ook een beetje "goldfever" en ben dus zelf ook opzoekingswerk hierover aan het doen.)

Misschien eens naar "Alaska Gold rush" en "Jungle gold" kijken op discovery, ...

Greets,

Link to comment

Ja dat zijn mooie programma's mag ik ook graag na kijken.
In het nieuwe spul zoals telefoons en pc zal het niet echt de moeite zijn om alleen voor het goud te gaan nee,maar je moet ook echt de oude pc hebben toen was goud nog lang niet zo duur als nu.
Dingen van begin jaren '90 daar zit nog wel wat in.

Link to comment

handige referentie lijst:

AMD Athlon K-7: 0.08 grams
AMD Sempron: 0.08 grams
IBM 586: 0.1 grams
Intel 486: 0.1 grams
Cyrix 486: 0.11 grams
Texas Instruments 486: 0.11 grams
AMD K-6-2 (with gold cap): 0.11 grams
Intel Pentium MMX: 0 .12 grams
WinChip C6 (with gold cap on underside): 0.17 grams
Cyrix MII: 0.18 grams
Intel 486 (with gold cap on underside): 0.2 grams
Cyrix 686: 0.21 grams
Cyrix 586: 0.25 grams
IBM 686: 0.25 grams
Intel 80186 (with gold pads & cap on underside): 0.27 grams
AMD 80186 (with gold pads & cap on underside): 0.27 grams
NEC R10000 (with gold cap): 0.27 grams
Toshiba R10000 (with gold cap): 0.27 grams
Intel early Pentium 60 to 90Mhz (with gold cap): 0.48 grams
AMD K-5 (with gold cap): 0.50 grams
Intel Pentium Pro (with gold cap): 1.0 grams

grappig dat je ongeveer 44 euro aan goud uit een oude pentium pro kan halen :P

Edited by 00h
Link to comment
grappig dat je ongeveer 44 euro aan goud uit een oude pentium pro kan halen :P


Hoezo grappig,hoe jij het doet OOh is nog veel makkelijker.
Je laat geld overmaken door een mede pyro op je bankrekening en laat daarna nooit meer iets van je horen.

Nog bedankt voor de levering die ik nooit van je heb gehad. :angry2:

Ik vergeef wel maar vergeet niks. Edited by Lontje
Link to comment

Gaat echt niet lukken. Het goud lost gewoon op in het gesmolten koper, dat heet dan een legering.

Edit: Das ook de reden waarom je bv geen NaClO3 kunt scheiden van NaCl door middel van verhitten. Eerst smelt het chloraat zo uit het blote hoofd, maar het zout lost dan op in de gesmolten chloraat.

Edited by pdfbq
Link to comment
  • 1 month later...

Misschien even kijken op youtube, staan aardig wat filmpjes op over goudwinning. Wil dit zelf ook gaan proberen, hoorde dat m'n ouders nog een oude pc over hadden. Als ik weer bij ze langs ga zal ik daar maar is naar kijken. Behandelen met verschillende zuren (basen?) leek mij ook het beste. Iemand hier enige ervaring mee? Ik zat me zelf af te vragen of loog niet een goede optie zou zijn, onder andere door de prijs. Kwam ergens tegen dat dat de hars van de printplaat op zou lossen, en schijnbaar ook tin, zinc, aluminium en koper(lichtelijk). Hoewel ik dit laatste wat bijzonder vind. Dan stapsgewijs een of meerdere zuren toevoegen (zoutzuur, zwavelzuur, salpeterzuur) met tussendoor filtreren en uiteindelijk het koningswater toevoegen. Zo krijg je in ieder geval wat meer gescheiden oplossingen van metalen. Goud uit de oplossing halen zou ook kunnen door toevoeging van metalen, magnesium schijnt te werken. Overigens denk ik zelf dat het niet zo gek veel uit zou maken wat voor metaal je gebruikt, als het maar minder edel is dan goud. Maar dat moet nog getest worden ;)

Edited by The Freak
Link to comment
×
×
  • Create New...