Jump to content
PyroForum.nl

aluminiumchloride en -hydroxide


Recommended Posts

In de vakantie verzint een mens gekke dingen, zo ook dit:
Ik had het idee om aluminiumnitraat te maken. Nog geen eventuele toepassing ervoor, gewoon om het maken... (Verveling hè ;) )

Ik vond op Wikipedia dat dit gemaakt kan worden door aluminiumhydroxide te laten reageren met salpeterzuur.
(met 'gewone' aluminium gaat dit niet of moeilijk "because of its protective oxide layer")

Dus ik denk: ik maak eerst aluminiumchloride en dit zet ik vervolgens om tot Al(OH)3 door een neerslagreactie met NaOH.
Nadat ik al was begonnen met het maken van de AlCl3 kwam ik erachter dat een oplossing van AlCl3 met water al reageert tot Al(OH)3, maar daarover worden veel verschillende dingen beweerd op het WWW.
(De inhoud van m'n reageerbuisje klopt wat dat betreft al redelijk met de wiki-beschrijving "a gelatinous precipitate of aluminium hydroxide": het is inmiddels een lekker grijs papje)

Voor de AlCl3 had ik btw een reageerbuisje gevuld met 5 ml 37% zoutzuur, en daar in kleine porties aluminiumpoeder aan toegevoegd. Dit wilde ik dan doen tot er geen H2 meer werd gevormd, zodat ik 't dat kon filteren en een oplossing van AlCl3 zou overhouden. Maar dat feest gaat dus al niet door... :P

Nu mijn vraag: heeft iemand een idee welke reacties er precies zijn opgetreden?
En of er een manier is om dit alsnog om te zetten in Al(NO3)3 ?

Omdat het nu grijs is heb ik geen idee wat het precies is: Al(OH)3 is volgens wiki Wit, maar bij het roeren van het papje ontstond er geen H2, wat bij de toevoeging van aluminiumpoeder nog wel gebeurde.
Dan komt de grijze kleur dus volgens mij niet door nog niet-gereageerd aluminiumpoeder... :P


EDIT:
Na een nachtje bezinken heeft het bovenste, waterige laagje een (licht-)gele kleur.
Er is dus iig wat AlCl3 overgebleven...
EDIT 2:
Een foto:


(De opmaak hierboven is bagger, maar dit komt niet door mij: ik heb de vele onnodige tussenregels proberen te verwijderen, maar dit is mij niet gelukt :) )

Link to comment

Met een kwikzout kan je dit doen. HgCl2 is hier zeer geschikt voor. Enkele miligrammen voldoen.
Ik denk dat je alumiumchloride gedeeltelijk is gehydrolyseerd tot aluminiumhydroxide. Lostte al je je aluminium op?

Link to comment
Lostte al je je aluminium op?
Daar begon ik later wel aan te twijfelen... (door de grijze kleur die het nog had)
Ik heb het vanmiddag op 'kleine schaal' over gedaan, met een zeer kleine hoeveelheid aluminiumpoeder in 1 ml zoutzuur.


Het verschil is goed zichtbaar; zo is het links al veel witter...
(sterker nog: op de foto lijkt het nog wat grijzig, maar het is gewoon puur-wit ;))


Ik heb net gevonden dat Al(OH)3 met zoutzuur gewoon weer AlCl3 geeft, dus ik zal het even filtreren en dan zoutzuur aan het residu toevoegen,
zodat de aluminium hopelijk alsnog AlCl3 en/of Al(OH)3 wordt...
Betere ideën kunnen natuurlijk altijd doorgegeven worden. :P:P

En kwikzouten heb ik niet, dus dat is voorlopig helemaal nog geen optie... :)
Link to comment
×
×
  • Create New...