Jump to content
PyroForum.nl

En Ik Ben....ehhhh...heman !


HEman

Recommended Posts

Ik ga op deze forum verder onder de naam HEman.
Vroeger een TV-serie wat ik keek, maar hier HE als veel gebruikte afkorting van HighExplosives.
Tja...moest wat verzinnen.

Als kind af aan diverse hobby's als electronica, computers, sport en...chemie
En dan moest je aan vakrichting kiezen en dat was bijna chemie geworden.
Altijd al gek geweest van geluid en licht en vuurwerk/explosieven als de extreme voorbeeld hiervan.

Rommelen met HE's doe ik niet echt meer, daar is het de tijd niet meer voor.
Vroeger kreeg je hoogst "op je donder" omdat je bezig was met stoute dingen.
Echter vandaag de dag maakt men er direct een spektakel van en wordt je als voorbeeld gesteld.
Als men aan de weet komt dat je een litertje 33% waterstofperoxide in huis hebt zet men je wijk af, laat de hele week evacueren en komt het verhaal in zo'n beetje alle dagbladen te staan.
Naar mijn idee allemaal overdreven bullshit maar voor de overheid de gelegenheid om een grootschalige oefening te houden waarvan jij dan de rekening van geprecenteerd krijgt.
Daar ik mischien een stoute jongen ben wordt je vandaag de dag aangezien voor een (mogelijke) terrorist.
En daar zit ik toch ook niet echt op te wachten.

Helaas is het de overheid zelf die foute dingen doet met deze kennis in de vorm van oorlogsvoering :D

Ik ben wel van mening dat het niet goed is als alleen de overheid deze kennis in handen zou hebben.
Iets te grote machtpositie in extreme tijden.

Voorzichtigheid staat bij mij altijd bovenaan. Ik zeg dan ook altijd tegen mensen...het gevaar schuilt in het geen dat je juist niet weet of als het te laat is wist. Weet dus waar je mee bezig bent !!!!

Bij mij gelukkig niet veel meer misgegaan dan kokende salpeterzuur door de keuken door het op iets te grote schaal maken van Kwikfulminaat (kan dus niet op grote schaal ivm heftige termische reactie) Wat er dan gebeurd....het begint in enkele seconden ineens HEFTIG te koken. Voor mij toen een run naar de douche om zuur van me af te spoelen en vervolgens te zien wat salpeterzuur doet met je keuken. Achteraf nog ff het recept doorlezen en ja daar stond het: "maak het niet in grotere hoeveelheden" :P

Nu nieuwschierig wat men nog thuis kan maken aan pyrotechnische produkten kwam in op deze forum terecht en na het lezen van diverse toppics aangemeld als lid.

Link to comment

Hoi HEman...

Welkom op dit zeer mooie en informatieve forum :P. Een mooie introductiepost heb je daar, zels inclusief politieke statements. Daar houdt ik wel van.

Helaas is je postopbouw niet helemaal mooi naar mijn zin. Je mag best gebruik maken van alinea's (dwz niet elke zin op een nieuwe regel) en je formuleert ook nog al eens een vreemde zin, i.e.: "Nu nieuwschierig wat men nog thuis kan maken aan pyrotechnische produkten kwam in op deze forum terecht en na het lezen van diverse toppics aangemeld als lid". Probeer hier wat op te letten, want een goede postopbouw staat hier hoog in het vaandel.

Kun je misschien nog wat meer vertellen over je ervaring op pyrotechnisch/HE gebied? Je hebt vast wel meer gemaakt dan MF...

Ik wens je veel plezier met ons als medeleden, maar we zijn heel leuk, dus dat moet wel lukken :D.

Groeten, Superman21

Link to comment

Sorry, ik wist niet dat mijn schrijven zou worden beoordeeld als een verslag of werkstuk.
En...goed Nederlands is niet mijn sterkste kant, ben meer een man van de techniek. Iets waar ik sterk in ben en dat moet dan ook wel gezien mijn dagelijks werk (gaan we het niet over hebben) Heb in iedergeval veel kennis van electra en computers (professioneel)

Mijn ervaring met HE's.....ik weet niet of het wijs is om hier uitgebreid over te gaan vertellen. Ik zit laatste jaren al niet meer te neuzen op forums over HE's daar ik maar al tegoed weet wat er mogelijk is in ICT land gezien de logfiles e.d. Big Brother is watching you !!
Men kan je aansprakelijk stellen met informatie die je daar achter laat. Heb al eens medelid van forum zien verschijnen in het nieuws over de gehele wereld.

Mijn kennis van chemie in het algemeen was goed voor een 10 op D-niveau.
Vergeet nooit de laatste vraag in mijn scheikunde examen, die ging over hoeveel gas er gevormd zou worden bij de ontsteking van TNT !
Heb vroeger veel met vuurwerk zitten rommelen (was dus zo'n rund die met vuurwerk stunt)
Later het zelfmaken van HE's als MF, AP, ANFO, APAN, ANNM, HMTD, ...... en nog wat dingen
AN (Ammonium Nitraat) was favoriet ivm lage kosten en het is zo makkelijk te verkrijgen...en 10x goedkoper dan vuurwerk :P
Explosieven als NG, RDX, PETN, C4 e.d. is wat lastig ivm moeilijk verkrijgen dan HNO3 98% Ooit aan paar liter 65% kunnen komen met goede smoes.
Heb wel goede bron voor 38% (grote hoeveelheid in vaten) voor weinig geld wat men dan zelf kan destileren (HNO3 / H2SO4 methode) naar hoge percentages.

Ik heb nog wel wat goed bruikbare documentatie betreffende HE's die ik nog niet terug gevonden heb op deze forum. Deze zal ik later posten.

Gebruikte voornamelijk electrische ontstekingen ivm veiligheid. Dat begon met fietslampjes en eindigde en semi-pro onstekingen die niet kwetsbaar zijn, lang houdbaar en ongevoelig voor vocht (ontbranden ook onder water)

Kwa pyro (vuurwerk laten we maar zeggen) ben ik niet veel verder gegaan dan BP en RocketCandy.
Het maken van BP is geen probleem (zeeeer eenvoudig en goedkoop verkrijgen van grondstoffen) echter voor de mooie kleuren heb ik nog geen bronnen voor de grondstoffen hiervoor. Voor kleurtjes gebruikte ik altijd goedkope vuurwerk als toevoeging.

Na oud en nieuw zootje tubes van de straat verzameld met als plan deze voor volgend jaar eens te gaan vullen.

Edited by HEman
Link to comment

Zoals ik al aangaf, HE's is interessant maar is niet hetgeen waar ik me momenteel echt mee bezig houd.
Ja, kennis verzamelen doe ik altijd en zal dan nu en dan ook in HE sectie wat rondneuzen.

Ik zal echter meer rondhangen in de Pyro sectie.
Eens kijken wat we kunnen maken en kunnen vinden aan grondstoffen in de sectie.

Hoop weer dosis kennis op te doen en m'n eigen kennis met jullie te kunnen delen.

Let's share some knowledge !

Edited by HEman
Link to comment
×
×
  • Create New...