Jump to content
PyroForum.nl

Recommended Posts

Ik ben HackingDutchman en vindt et wel leuk om met oudjaar wat kno3 rookbommetjes te maken.



Heb ik voordat ik mij ga voorstellen op de hoogte gesteld van de forumregels? ja

Ben ik er van doordrongen dat het praktiserend bezig zijn met Pyrotechniek risicovol is en blijft? uiteraard

Weet ik dat het zelf maken van pyrotechnische devices in Nederland niet is toegestaan? yep

Ik kan van mijzelf zeggen dat ik na het besluit pyrotechniek te praktiseren nooit meer ga kloten aan commercieel vuurwerk! nooit gedaan en ook nooit van plan

Ik ga lezen tot ik een ons weeg en pas daarna zal ik de praktiserende kant zoeken! ja

Ik ga geen vragen stellen zonder dat ik eerst zelf heb gezocht! idem ja

Ben ik er van bewust dat het zelf maken van vuurwerk absoluut niet goedkoop is? zeker, maar +-8kg rookbommetjes kosten niet meer da 50 eurootjes

Ben ik er van bewust dat het zelf maken van vuurwerk ontzettend veel tijd kost en dat ik niet vlak voor O&N even gauw iets kan maken? uiteraard


En om dan maar gelijk met de deur in huis te vallen, waarom ik nu hier een account heb aangemaakt:
Na 3 jaar kno3 ben ik toe aan iets nieuws, nu heb ik wat gelezen over lactose(melksuiker) en kcl (kaliumchloride).
Nu heb ik tevens gelezen dat KCL makkelijk te krijgen is, in zakken van +-25kg bij Boerenbond&Welkoop en etc etc.
Nu ben ik gaan zoeken naar lactose en ik heb na een 3 dagen zoeken nog maar 1 goede hit. 1 kilo lactose voor 9.90 euro op een site -B-rouwmarkt punkt enL en dat vindt ik eerlijk gezegd ietsje prijzig.
Kortom, mijn vraag is nu: Waar kan ik anders lactose goedkoper halen en is er eventueel een vervangend iets voor lactose dat makkelijker en goedkoper te krijgen is?

(is een ''brouwwinkel'' misschien een goede optie?)


Ook zou ik graag een gekleurde rookbom maken maar kan geen kleurstoffen vinden, ik heb alleen 1 site gevonden waar recepten'1' voor gekleurde rookbommen staan maar al die chemicalien zijn gewoon niet te krijgen, dus weet iemand hoe ik een kleurtje aan mijn rook kan geven voor een prikkie? liefst heb ik rood, geel, oranje, blauw, paars en etc etc, geen zwart wit of grijs

Alvast bedankt voor de reacties

'1': http://chemistry.about.com/od/demonstrationsexperiments/ss/smokebomb_5.htm
http://chemistry.about.com/od/demonstrationsexperiments/ss/smokebomb_6.htm


*update*
Ik heb nog geen mengverhouding voor kcl en lactose, helemaal vergeten.....
Ik wil er dus eentje maken nu met calciumchloride (voor oranje rook), kaliumchloride en lactose.

Is er eventueel ook nog een andere optie dan KCl?? met dezelfde/vergelijkbare/betere eigenschappen om een rookbom van te maken?
''Hogh Density'' suggereerde NatriumChloride NaCl als vervanger voor KCl.


Edited by HackingDutchman
Link to comment

Volgens mij kun je beter eerst even proberen een roker te maken met NaCl, daar is nog makkelijker aan te komen.
9 euro voor een kg lactose vind ik nog zo gek niet

Bedankt voor je reactie,

Na nu net nog ff een uurtje zoeken is het idd niet eens zo gek, maar nu hangt het dus verder van de mengverhouding af. En ik heb niet echt een mengverhouding...... ik wil iets maken met kaliumchloride, calciumchloride (voor oranje kleur als het werkt) en lactose (eventueel nog bakpoeder erbij)

Heeft natriumchloride dezelfde of betere eigenschappen om een rookbom van te maken dan KCl?? Ik ben NaCl in ieder geval nog niet eerder tegengekomen.

Edited by HackingDutchman
Link to comment

Heeft natriumchloride dezelfde of betere eigenschappen om een rookbom van te maken dan kcl?? Ik ben NaCl in ieder geval nog niet eerder tegengekomen.

In principe heeft het zo'n beetje dezelfde eigenschappen, maar dat hangt er een beetje vanaf waar het voor wordt gebruikt, heb je die quote gelezen en de links die erin staan?

heb je enig idee wat NaCl is?

Link to comment

In principe heeft het zo'n beetje dezelfde eigenschappen, maar dat hangt er een beetje vanaf waar het voor wordt gebruikt, heb je die quote gelezen en de links die erin staan?

heb je enig idee wat NaCl is?

ah, ik zie het nu pas, NaCl is keukenzout. Ik denk niet dat dat werkt.... of ben ik nu te sceptisch.

in de artikelen te lezen is het iets dat wordt toegevoegd om een reactie aan te gaan met desbetreffende stoffen om de vlammen te doven en om te zetten in rook, co co2 en h20, dus het lijkt mij eerder iets om toe te voegen aan een kno3 mengsel ipv natriumbicarbonaat.

Link to comment

Jep, probleem zit 'm in dat voor gekleurde rook vaak kaliumchloraat word gebruikt, in plaats van kaliumchloride.

Het is van belang dat je weet waarmee je werkt, aangezien het ene geen ruk doet en het andere wel.

Ik stel voor dat je je grondig verdiept in de gevaren en eigenschappen van kaliumchloraat,

verder zet ik behoorlijke vraagtekens bij het gebruik van kaliumpermanganaat als paarse kleurdonor in vlamkleuring, zeker als word beweerd dat je het "gewoon" bij een rookmix kan tieven.

oftewel ik zou die site's met een korreltje zout nemen ^_^ .

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...