Sign in to follow this  
Followers 0
kunststudent

Hoi, Ik ben Thijs.

4 posts in this topic

Dag allemaal,

Ik ben een kunststudent, richting design, die voor een groot project gaat werken met thermiet. Gerelateerd aan pyrotechniek, maar voor een totaal ander doeleinde. 
Op dit moment kijk ik naar de mogelijkheid om ijzer te laten corroderen doormiddel van electrolyse en daar ijzeroxide uit winnen. Dit mix ik dan met gerecycled aluminum poeder om zo thermiet te maken. Dit laat ik ontbranden en hier wil ik staal me gaan gieten, op zo'n manier kan ik staal op een schonere manier recyclen. 

Maar hiervoor heb ik wat vragen aan jullie. Ik weet niet of ik op het juiste adres ben, maar daar kom ik snel genoeg achter :)
Mijn eerste vraag is sowieso al waar ik fijne zeefschermen kan krijgen? met ongeveer 50 micron? 

0

Advertentie

Dag Thijs, welkom.

Er is genoeg chemisch talent aanwezig op dit forum om je te kunnen helpen in principe. Google eens op ***  mesh sieves en dan vind je snel wat je nodig hebt, ze verkopen ze zelfs op Ebay. 50 micron is ongeveer 270 mesh als ik me niet vergis.

Klein randvraagje: wat is het punt om staal eerst te doen corroderen dmv elektrolyse en het dan te 'recyclen' ? 

0

Als je je staal eerst elektrolytisch gaat corroderen om het vervolgens met Aluminium weer terug tot staal te vormen ben je dan niet juist gigantisch veel energie aan het verspillen?? Daarnaast ontstaat er IMO ook een fikse berg Al2O3. Niet het meest gezonde stofje.
Dan is 'schoon' een zeer relatief begrip ten opzichte van het gewoon smelten en gieten.

Niettemin houd ik van Thermiet in al zijn variaties. Dus ik zou zeggen Succes!

P.S.
Kijk hier even: 

0

Welkom, en succes met je experiment.

Nog een kleine kanttekening, staal is minder waard dan aluminium. Waardoor je dus effectief waarde aan het verminderen bent. Daarnaast krijg je nooit meer zuiver staal, er zit veel verontreiniging door je verbrande resten.

0

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0

• Similar Content

• By lift 2
      Beste allemaal,

Ik ben Mark 36 jaar en ben al wat jaartjes bekent met de pyrotechniek.
      Als kleine jongen al verknocht geweest aan het vuurwerk en dat is nooit meer weg gegaan, al heeft het in de loop der jaren wel andere een andere invulling gekregen.
      Ik vind de techniek en de chemische samenstellingen een  geweldige combinatie en ben het naar mate ik ouder ben geworden steeds meer als een kunst gaan zien.
      Ik volg het forum al een tijdje maar had me nog nooit voorgesteld dus bij deze.

Mvg Mark
    • By Perre52
      Hallo,

Graag stel ik mezelf even voor: mijn alias is Perre52 en ik zal ondertussen al tot de ouderen op dit forum mogen gerekend worden (mijn alias bevat nl een deel van mijn geboortedatum)

Mijn interesse gaat niet zozeer uit naar het zelf maken van vuurwerk maar eerder naar de technieken (zowel scheikundig als praktisch ) waarmee men dergelijke zaken in elkaar steekt.

Ik heb een scheikundige achtergrond maar dat is ondertussen al flink verroest.

Vriendelijke groeten,

Perre52
    • By jarfjar
      Hallo  mijn naam Is jarfjar (niet echt hoor haha)  maar noem mij maar jarf
      Ik ben een  19 jaar oude jongeman die heel erg van vuurwerk, gamen en eten houd. Ik heb dyslexie  dus het Is hoogst waarschijnlijk dat ik van alles fout schrijf maar dat moet je me dan maar vergeven  
      De reden die ik heb mbt het joinen van deze community is simpel en niet erg verassend :
      Ik houd heel erg van vuurwerk.   en heb heb totaal geen scheikundige kennis. Maar ik wil hier dus meer over leren van mensen die hier wel verstand van hebben en hier dagelijks mee bezig zijn.
      Ik weet alle risico's van klooien met vuurwerk dus daar hoef ik geen tips en adviezen voor
      Ik ben op dit moment vooral bezig met het maken van BP  met kno3 en koolstof met soms wat AL flakes erdoor   en af en toe wat rookbommen maken met soda enzo

Nou dit was dus wat info over mijzelf   tot mijn eerste post
    • By jimbrouwer
      Goede dag allemaal,
      Mijn naam is Jimmy  24jr. ben behoorlijk gek van vuurwerk.
      op de meeste festivals en zie je vaak dat er pyro toegepast wordt en nu zou ik tijdens mijn o&n show graag van die mooie mines /komets toe willen passen en daarbij alles zelf samen te stellen.
      Zodoende ben ik op deze site terecht gekomen ik heb al gezien dat ik op pyro gebied qua samenstellingen enz een echte beginner ben dus zal zeker komend jaar veel lezen,lezen,lezen.
      Mijn doelen zijn dus om uiteindelijk mines/komets zelf gemaakt te kunnen af schieten tijdens o&n.
      Gr, Jimmy.

• By sterretjesterretje
      hallo allemaal.
      ben een paar jaartjes bezig geweest met heel veel sterretjes (1000), grote kratten met babypijltjes (5000), romeinse kaarsen (200) en ander klein spul. Alleen de sterretjes en klein spul zijn nog verkrijgbaar....Dus dat wordt dit jaar behelpen met heel veel sterretjes met daarop heel veel ladycrackers. Wordt een leuke kerstboom zo:)
      Voor volgend jaar wilde ik zelf het een en ander maken, zonder mijn vingers of meer kwijt te raken. Dus hoop ik aan 1 jaar voorbereiding genoeg te hebben om in ieder geval iets te kunnen maken. Heel lang geleden lab-onderwijs gehad,maar niet afgemaakt. Later AOT (algemene operationele techniek) gedaan. 
      Mijn grootste probleem is waarschijnlijk het verkrijgen van de benodigde chemicalien en het vinden van een goede beginnershandleiding. Benodigde info lijkt aardig verspreid en ik heb moeite om de juiste samenhang in deze info te vinden. Maar hopelijk zal ik in de loop der tijd het licht wel gaan zien.

• By Hippo
      Hier Hippo,

Dit is het eerste forum ooit waar ik lid van ben geworden. Ik heb de regels gelezen maar het is nog niet helemaal duidelijk wat nu wel en niet gepost mag worden, zal voorzichtig zijn.

Al vanaf kinds af aan bezig met vuurwerk. Bij de meesten mensen wordt dit met de jaren minder maar bij is het tegenovergestelde waar.

Sier en creativiteit, daar ga ik voor. Zware knallen heb ik het niet zo op.

Ik kwam hier terecht omdat ik zocht naar een manier om drivers te creëren. Als dit mij gaat lukken komen er weer een hoop creatieve mogelijkheden bij. Displays creëren die niet op youtube te vinden zijn, dat is een grote kick voor mij
    • By pangertjes
      Hallo

mijn naam is pangertjes(chiel)
      Ik ben al een groot deel van mijn leven met vuurwerk bezig.
      al toen ik klijn was was een rotje al geweldig, ik hou van de knallen en de machtige boeketten in de lucht.
      ik ben bier zo door gefascineerd dat ik de kunst van het maken van vuurwerk zelf wil beoefenen.

dit forum gaat mij hierbij enorm helpen.

ik zal regelmatig online zijn en veel dingen doorspitten en ik hoop hier een leuke tijd te beleven.
    • By Felchidoran
      mijn naam is Damian.

Als opleiding doe ik laboratorium school.

Mijn hobby's zijn: Gamen, Chemie, Natuurkunde, Longboarden.

Ik hou me vooral bezig met rook-bommen, ik zou zelf nog wel meer te wetten willen komen over R-candy

Veiligheid gaat altijd boven alles bij mij.
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Topics

• en dan later zeggen dat je nog steeds een sprookjes huwelijk hebt.       Iedere keer als je thuis komt, zit die heks nog op de bank!
    • Ze doet wel raar met haar mond, big time, zal wel iets met klank te maken hebben.
      Let ook niet op de met zijn ogen knipperende man (hij is corrupt, want Italiaan, ik voel het aan mijn water, op de en of andere manier). Maar ik zou haar doen.
      #MeToo     (zeg me dat het latex is en geen plastic)
      Trusten
    • Deze stars zaten al ruim een jaar in een plastic zakje. De laag winokur 20 is idd wat broos geworden.
    • Hallo mede pyro's   Sinds enkele maanden ben ik fors aan de gang gegaan met het zelf rammen van pijlen. Hier gebruik ik een 19mm coreburner voor met de volgende comp 70-20-10 enkel een aantal keer door een zeef halen. Na een aantal pijlen te hebben gemaakt ben ik er eens een aantal gaan testen, ik verwachte eigenlijk een cato omdat ik op meerdere fora vernam dat het een kwestie van tijd is wanneer het gaat lukken. Sterren bp en flash maak ik uiteraard zelf het enigste wat ik van mijn pijlen niet zelf maak is het visco fuse om te ontsteken.   Ik ben twee weken geleden op het punt gekomen om er eens haeders op te gaan maken en deze te vullen met zand tot een gewicht tot 290gr Ik moet zeggen dat het mij totaal niet tegen valt wat deze pijlen kunnen dragen tijdens hun vlucht. Van de week heb ik een aantal pijlen gemaakt van 100gr salute die ik netjes af gespikt heb wat is het toch mooi om deze hobby uit te kunnen voeren   Gister ben ik begonnen met het maken van wat sier pijlen met botemshot deze wil ik gaan testen met O&N mocht dit goed gaan dan is er voor mij de mogelijkheid om volgend jaar alles tot in de puntjes te gaan perfectioneren   Helaas ben ik niet in de gelegenheid om foto's te prlaatsen van mijn gemaakte pijlen ivm veiligheid. Ik post niet zo heel veel maar een trots persoon wilt toch wel eens zijn verhaal dezen met wat andere liefhebbers.....   Salute
    • Ik snap 100% wat je bedoelt die soort van 'toffees' was meer een soort van proof of concept. Het was meer om een keer te proberen had er een extreem lange lont aan gemaakt en had een muur waar ik achter kon gaan staan. Dit had ik eigenlijk bij mijn post moeten zetten hetzelfde met de pvc hulzen. Ben nu ook bezig geweest met het maken van papieren hulzen. Ik heb aleen moeite met het maken van de pluggen. Wat je zij over die klei pluggen als ik een kant dicht maak doe er buskruit in dan lijkt het mijn niet zo verstandig om dan op de bovenste laag nog meer klei te doen en daar op te gaan rammen om het samen te persen is daar een andere oplossing voor of is het veilig. Ik heb ook gezien dat ze rondjes papier of karton op stapelen met steeds een beetje lijm er tussen is dat een goed idee.
  • Who's Online (See full list)

There are no registered users currently online