Jump to content
PyroForum.nl

Hoi, Ik ben Thijs.


kunststudent

Recommended Posts

Dag allemaal,

Ik ben een kunststudent, richting design, die voor een groot project gaat werken met thermiet. Gerelateerd aan pyrotechniek, maar voor een totaal ander doeleinde. 
Op dit moment kijk ik naar de mogelijkheid om ijzer te laten corroderen doormiddel van electrolyse en daar ijzeroxide uit winnen. Dit mix ik dan met gerecycled aluminum poeder om zo thermiet te maken. Dit laat ik ontbranden en hier wil ik staal me gaan gieten, op zo'n manier kan ik staal op een schonere manier recyclen. 

Maar hiervoor heb ik wat vragen aan jullie. Ik weet niet of ik op het juiste adres ben, maar daar kom ik snel genoeg achter :)
Mijn eerste vraag is sowieso al waar ik fijne zeefschermen kan krijgen? met ongeveer 50 micron? 

Link to comment

Dag Thijs, welkom.

Er is genoeg chemisch talent aanwezig op dit forum om je te kunnen helpen in principe. Google eens op ***  mesh sieves en dan vind je snel wat je nodig hebt, ze verkopen ze zelfs op Ebay. 50 micron is ongeveer 270 mesh als ik me niet vergis.

Klein randvraagje: wat is het punt om staal eerst te doen corroderen dmv elektrolyse en het dan te 'recyclen' ? 

Link to comment

Als je je staal eerst elektrolytisch gaat corroderen om het vervolgens met Aluminium weer terug tot staal te vormen ben je dan niet juist gigantisch veel energie aan het verspillen?? Daarnaast ontstaat er IMO ook een fikse berg Al2O3. Niet het meest gezonde stofje.
Dan is 'schoon' een zeer relatief begrip ten opzichte van het gewoon smelten en gieten.

Niettemin houd ik van Thermiet in al zijn variaties. Dus ik zou zeggen Succes!

P.S.
Kijk hier even: 

 

Link to comment
×
×
  • Create New...