Jump to content
PyroForum.nl

Kaliumnitraat-suiker-paraffinerookbommen en gekleurde rookbommen met kaliumchloraat


Compizfox

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste topic, op mijn voorsteltopic na. Excuses als hij verkeerd staat, maar aangezien ik een beginner ben dacht ik dat hij in dit subforum niet verkeerd zal staan ;)

Vorig jaar heb ik een paar rookbommen gemaakt op basis van kaliumnitraat + suiker + paraffine. Voor het paraffine heb ik gewoon waxinelichtjes gebruikt die ik fijn heb gemaakt.Dit rookte wel aardig, maar ik las dat het beter is om de mix te smelten. Nu heb ik in oude topics op dit forum en in bijvoorbeeld dit filmpje een methode daarvoor gevonden: Waxinelichtjes smelten in een pan, en daarin de suiker en kaliumnitraat oplossen.
Ik heb echt ook gelezen dat dit gevaarlijk is omdat de mix bij te hoge temperaturen spontaan kan ontbranden. Mijn vraag is: Is het veilig om dit op die manier te doen en waar moet ik op letten?

Dit jaar met oud en nieuw wil ik ook eens gekleurde rookbommen maken. Ik heb hiervoor al kaliumchloraat besteld, aangezien ik overal las dat gekleurde rook met kaliumnitraat haast onmogelijk is. Ik heb nog wel vragen over het pigment dat je kunt gebruiken. Voldoet elk organisch pigment? Ik heb al het volgende gevonden: http://www.deververi...w/prod_115.html
Hier staat echter niet bij welke chemische stof het is, enkel dat het een organisch pigment is. Kan ik dit gebruiken? Voordeel is wel dat de prijs meevalt :)
Wat is voor dit soort gekleurde rookbommen een aan te raden verhouding? Ik heb al gevonden dat 50 : 25 : 25 (Dye : KClO3 : lactose) vaak gebruikt wordt. Maakt het voor de kwaliteit van de rook erg veel uit als ik sacharose in plaats van lactose gebruik?

Alvast bedankt :)

Edited by Compizfox
Link to comment

Ok dan, omdat vandaag het zonnetje schijnt en ik in een erg goede bui ben.

Beste Compizfox. Het is de bedoeling dat je ZOEKT voordat je (al twintig keer beantwoorde) vragen stelt.
Als je de zoekfunctie had gebruikt kom je al erg snel bijvoorbeeld op dit topic over
Ook over is er al een mooi topic.

Niemand heeft zin om jou alles nogmaals te vertellen omdat je geen zin hebt zelf te zoeken.

Dus, joy-o-joy, geen warning deze keer. Dank aan het zonnetje buiten.
Volgende foutje is oefenen met de zoekmachine tot januari.

Link to comment

:mellow:

Tuurlijk heb ik gezocht. De topics die jij aangeeft heb ik uiteraard ook gevonden. Er staat veel interessante informatie in, maar een definitief antwoord heb ik nog niet gevonden. Omdat ik veilig wil werken wil ik weten of het smelten van paraffine met kaliumnitraat en suiker gevaarlijk is, en waar ik rekening mee moet houden.
Omdat ik veel lees dat mensen het smelten, lijkt het me dat er niet veel risico's aan zullen zitten. Maar better safe than sorry.
Is dat zo vreemd?

Als ik de antwoorden op mijn vragen al gevonden had, zou ik echt geen nieuw topic gaan openen. Dus ik vind het eerlijk gezegd erg kort door de bocht van jou door te zeggen dat ik "geen zin heb om zelf te zoeken"

Edited by Compizfox
Link to comment
  • 1 month later...

het smelten van suiker/kaliumnitraat/paraffine is niet zo gevaarlijk, maar je moet goed oppassen dat de gesmolten waxinelichtjes niet gaan koken dan gaat het spetteren.
Als dit gebeurd voordat je de compositie erbij hebt gegooid dan is er geen probleem, behalve een smerige keuken en misschien wat kleine brandwondjes door rondvliegend kaarsvet.
het beste kun je het met een elektrisch fornuis doen wan dat is beter te controleren, maar met gas kan ook doe het smelten dan op de laagste stand en blijf roeren.
als het dan pindakaas/karamel achtig gekleurd is en ook zo voelt(met je lepel niet met je handen het is heet) dan kun je het in de gewenste koker, bakje, buis enz. doen.
liever geen plastic bakje dat kan door smelten.

Link to comment

Ik smelt mijn KNO3-C6H12O6 ook altijd voordat ik er rook bommen mee maak, echter ik zou als ik jou was het rustig verhitten en niet op de volle vlam. Want je bent wel bezig met Oxidators en fuels die je aan het verhitten bent.

Voor de waxinelichtjes die je erin doet, dat doe ik ook altijd. Ik rasp ze eerst altijd even en dan als mijn kaliumnitraat en suiker gesmolten zijn giet ik dit erbij het smelt dan 'vanzelf' mee.

Mvg, Thijs

Link to comment

Ik smelt mijn KNO3-C6H12O6 ook altijd voordat ik er rook bommen mee maak, echter ik zou als ik jou was het rustig verhitten en niet op de volle vlam. Want je bent wel bezig met Oxidators en fuels die je aan het verhitten bent.

Voor de waxinelichtjes die je erin doet, dat doe ik ook altijd. Ik rasp ze eerst altijd even en dan als mijn kaliumnitraat en suiker gesmolten zijn giet ik dit erbij het smelt dan 'vanzelf' mee.

Mvg, Thijs


Om die reden helemaal geen openvuur gebruiken.. Kleine of grote vlam, allebij gevaarlijk.
Link to comment

Dat is wel een handige tip. Ik ga eens kijken waar ik die dingen het goedkoopst kan krijgen :)

Of ik zou het gewoon kunnen maken op het gourmetstel :P

EDIT:
Dit lijkt me wel wat:
http://www.pixmania.nl/nl/nl/12607836/art/tristar/kp-6193-elektrisch-warmho.html?srcid=104&CodePromo=oui

Temperatuur is regelbaar, 700 watt :)

Edited by Compizfox
Link to comment

Zoals ik al zei het voordeel van een bakplaat is dat je hiermee ook goed R-candy kunt maken en dus je hobby naar een volgend level kunt brengen.


Of ik zou het gewoon kunnen maken op het gourmetstel :P

Ik zie het al voor me in 8 kleine pannetjes lekker laten smelten :D Edited by boutnek
Link to comment

Zoals ik al zei het voordeel van een bakplaat is dat je hiermee ook goed R-candy kunt maken en dus je hobby naar een volgend level kunt brengen.
Dat kan toch ook wel op een kookplaatje? Het lijkt me niet dat er veel verschil tussen zit, behalve dan dat een bakplaat wat groter is.

Ik zie het al voor me in 8 kleine pannetjes lekker laten smelten :D
Haha, ik zat eigenlijk meer te denken aan de grillplaat erboven, maar in de pannetjes kan ook :P
Link to comment

Grote voordeel van een bakplaat is dat je het lekker dun uit kan gaan smeren.
Heb trouwens beide in mijn bezit en voldoen prima.

Mits temperatuur geregeld kan worden anders blijft het wel spannend,pannetje erop pannetje eraf pannetje erop pannetje eraf pannetje erop pannetje eraf pannetje erop pannetje eraf pannetje erop pannetje eraf pannetje erop pannetje eraf pannetje erop pannetje eraf pannetje erop pannetje eraf hehheh eindelijk klaar. ^_^

  • Upvote 1
Link to comment
  • 3 weeks later...

OK, ben er vandaag mee bezig geweest.

Paraffine smelten in een pan op mijn nieuwe kookplaatje, en dan de suiker en de kaliumnitraat erin oplossen.

Gelukkig is er niets spontaan ontbrand, maar ik merkte wel dat de suiker niet echt wou oplossen in de paraffine. Ik kreeg eerder een soort slurry (die ik trouwens absoluut niet kon gieten, zo viscoos was het)

Het eindproduct is nu gestold en hard, maar nog steeds 'korrelig'.

Ik vraag me af of ik poedersuiker had moeten gebruiken, of de temperatuur hoger had moeten hebben.

Link to comment

Dat zal ik ook eens proberen. Ik heb nog niets afgestoken, dat doe ik met oud en nieuw.

En ja, ik gebruik een elektrisch kookplaatje, geen vuur :)

Over R-candy gesproken, dat heb ik vandaag proberen te maken. Maar het resultaat is niet goed.

Ik heb 100 gram KNO3, 50 gram sacharose en 20 gram stroop (gewoon suikerstroop voor op je pannenkoeken) gebruikt.

Het koken ging gewoon goed, de boel loste mooi op en ik verkreeg een mooie stroperige bende, maar het wil niet goed branden.

Telkens als ik het aansteek brand het even, dat produceert een soort zwart korstje op m'n sample en dan gaat het uit. Ik kan het wel steeds opnieuw aansteken (en dan brand het wel weer verder) maar het wil maar niet blijven branden. Het rookt ook flink trouwens.

Ik las dat hij waarschijnlijk te nat is, maar m'n sample lijkt toch redelijk droog. Als ik het probeer te kneden verkruimelt het.

Edited by Compizfox
Link to comment

Vreemd, de keren dat ik r-candy maakte brandde het als een idioot zodra het op kamertemperatuur was, stukjes begonnen gewoon te bewegen van de gasontwikkeling, wat je ook nodig hebt in een raket.

R-candy was bij mij altijd hard na afgekoeld te zijn, zeker niet kneedbaar, misschien toch iets te snel van de kookplaat gehaald denk ik.

Het trekt idd water aan, dus droog opslaan.

Link to comment
Vreemd, de keren dat ik r-candy maakte brandde het als een idioot zodra het op kamertemperatuur was, stukjes begonnen gewoon te bewegen van de gasontwikkeling, wat je ook nodig hebt in een raket.

R-candy was bij mij altijd hard na afgekoeld te zijn, zeker niet kneedbaar, misschien toch iets te snel van de kookplaat gehaald denk ik.

Het trekt idd water aan, dus droog opslaan.

Ik ga het dan nog maar eens proberen morgen. Ik denk dat ik het gewoon te vroeg van m'n kookplaat af heb gehaald, in de angst dat het te heet zou worden en in de fik zou vliegen.

Yup bij mij was het ook hard maar nauwelijks aan te krijgen. Ik heb het wel 10x geprobeerd en elke keer meteen weg gegooid tot ik na een paar dagen nog wat terugvond en het in 1x als een gek brande.

Ik krijg het op zich wel aan (enkel met een jet lighter trouwens, met een normale aansteker niet), maar het gaat snel weer uit voordat het is opgebrand.

Link to comment
Yup bij mij was het ook hard maar nauwelijks aan te krijgen. Ik heb het wel 10x geprobeerd en elke keer meteen weg gegooid tot ik na een paar dagen nog wat terugvond en het in 1x als een gek brande.

Je had gelijk, heb het net nog eens proberen aan te steken. Nu brandt het gewoon op!

Ja of eerst de KNO3 en de suiker in heet watre oplossen, dit dan weer droogkoken (dan heb je R candy) en dan de paraffine erbij. Maar please wel op iets electrisch he.. Geen open vuur.

Vandaag dit geprobeerd, maar dat werkt nog slechter. Toen de R-candy bijna drooggekookt was heb ik de waxinelichtjes erbij gedaan, maar het loste nauwelijks in elkaar op. Je hebt dan dus die R-candy-'pap' met daarop drijvend een laag paraffine. Meh.

Edited by Compizfox
Link to comment

Gisteren de rookbom afgestoken die een beetje mislukt was. Het afsteken mislukte ook, ik kreeg hem echt nauwelijks aan, en hij ging weer uit voordat ie opgebrand was :(

Vandaag een nieuwe gemaakt (gewoon suiker en KNO3 oplossen in gesmolten paraffine), maar die was ook mislukt. Het lege blikje waarin ik het had gedaan brandde al snel door en er kwam een steekvlam, wat de rookproductie niet ten goede komt.

Ik snap eigenlijk niet wat ik precies verkeerd heb gedaan, met het 'droog' mixen van suiker, KNO3 en verbrokkelde paraffine had ik dit nooit.

En dat R-candy lijkt wel steeds beter te gaan branden des te langer je het laat liggen. Had nog een restje over, dat ik heb aangestoken. Dit brandde dit keer als een gek, enorm snel ook, wat ik totaal niet verwacht had.

Edited by Compizfox
Link to comment

×
×
  • Create New...