Jump to content
PyroForum.nl

Kaliumnitraat


Cold Fire

Recommended Posts

  • Replies 321
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

oke sorry ik heb de regels goed doorgenomen en ik ga mij er nu aan houden!
maar ik heb heel dit topic door gelezen en daar was ik tog goed een 3 kwartier à 1 uur mee bezig... En ik zie wel dingen staan over kalkamonsalpeter gebruiken om KNO3 te maken maar Mijn vraag is niet beantwoord. Want bij mijn eerste keer proberen KNO3 op die manier te maken is het mislukt. Dus dat was kalkamonsalpeter oplossen in kokend water, 8 uur laten staan dan heldere vloeistof overgieten in andere kom er LoSalt bij doen en dan dat in de vriezer steken voor 2 uur.
Ik was wel vergeten alles te roeren dus dat zal waarschijnlijk fout nummer 1 zijn. Maar bij mij is kalkamonsalpeter in witte bolletjes, en iemand anders poste dat ook al want bij iemand anders op youtube was kalkamonsalpeter bruin poeder -achtig spul.
Dus moet ik eigenlijk die bolletjes pletten en malen tot poeder of hoeft dat niet?

alvast bedankt

Link to comment

Lees ze dan nog maar een keer door want je post je eerste woord ook alweer niet volgens de regels (hint: hoofdletters?)
Verwijder de bron in je eerdere post alsjeblieft.

Het heeft weinig zin om je KAS eerst fijn te malen en het vervolgens op te gaan lossen. En roeren dat kan natuurlijk geen kwaad.. :)

Link to comment

Vermalen hoeft niet, want het lost toch op in water, dus dat heeft dan niet zoveel zin hè. En of het nu bruin of wit is, dat maakt niet uit, zolang er KalkAmonSalpeter op de doos staat is het goed.

Edit:
Tegelijk, op 2 min na :)

Edited by Weirdo
Link to comment
  • 1 month later...
  • 1 month later...
Guest Goner

En ik snap ook niet waarom je de KNO3 zou vervangen door NaNO3. Tevens kan je ook niet genoeg ervaring hebben met pyrotechniek, omdat je nog geen KNO3 hebt en dus vrij weinig ervaring op kan hebben gedaan met andere composities!

Link to comment
En ik snap ook niet waarom je de KNO3 zou vervangen door NaNO3. Tevens kan je ook niet genoeg ervaring hebben met pyrotechniek, omdat je nog geen KNO3 hebt en dus vrij weinig ervaring op kan hebben gedaan met andere composities!


Zou ik mogen vragen hou je bij het idee komt dat ik geen KNO3 heb?
Ik vroeg me dit gewoon af omdat het veel minder gebruikt wordt en of dat een reden had.
Link to comment
Guest Goner

Dan had je in ieder geval kunnen zoeken, op het forum staat al erg vaak vermeld dat NaNO3 hygroscopisch is en daarom weinig wordt gebruikt.

Maar vaak worden zulke vragen gesteld omdat mensen een alternatief zoeken voor een stof waar ze niet aan kunnen komen, dus daarom dacht ik dat je geen KNO3 hebt.

Link to comment

Chilisalpeter was mijn eerste oxidator :lol: en de praktijk heeft (mij in ieder geval) geleerd dat NaNO3 stukke minder goed presteerd dan KNO3. En dan heb ik het over raketmixjes, maar ook over rookbommen en 'buskruit'. In kleurcomposities heb je er uiteraard helemaal niks aan omdat het natrium overheerst.

Link to comment
  • 3 months later...

Zal ik een vid op youtube zetten hoe je op de vroegere manier KNO3 maakt ?
Ik zal dan wel eerst een camera en wat spullen moeten verzamelen.

Er is al 1 vid op youtube over maar die klopt niet, hij maakt waarschijnlijk NaNO3 hij laat het zien branden met suiker waar geen violette vlam ontstaat maar een gele vlam.

Link to comment

Ik denk dat de meeste members weten hoe je een chemisch gezien eenvoudig stofje als KNO3 zelf kunt synthetiseren. Buiten dat is de stof in kilogrammen tegelijk te verkrijgen, voor enkele euro's per kg. Vroeger maakte ik het wel zelf door gefractioneerde kristallisatie, de methode staat hier vrij uitgebreid besproken in het topic.

En als je spreekt over het maken "op de ouderwetse manier" heb je het dan over het laten rotten van eiwitrijk materiaal of iets dergelijks? Want zo'n methode is vies en duurt echt jaren voor je een leuke hoeveelheid bij elkaar hebt.

Link to comment

Hmm ik wou dan de grond in een kippen hok of waar veel paarden zijn gebruiken dat is rijk an NO3- ionen
En ja daar heb je gelijk in het duurt wel lang om wat te krijgen.
Het is ook beter om het te kopen maar dit is gewoon voor kennis dat je er ook zo aan kunt komen.

Ik zelf kom er nu aan voor 4,50 per kg al vind ik dat best duur voor KNO3.

Link to comment
Zal ik een vid op youtube zetten hoe je op de vroegere manier KNO3 maakt ?

Kan nooit kwaad toch? Dus als je er zin in hebt en ook de tijd er voor hebt, waarom niet? Niet dat het echt iets handig zal opleveren voor een pyrotechnicus maar puur voor de lol van de wetenschap. :)
4,5 euro per kilo is inderdaad wel aan de dure kant, tenzij het om superzuiver KNO3 gaat.
Link to comment

Hhm, je praat dus over extractie van nitraat uit nitraatrijke grond, als je echt een paar jaar kippen op dezelfde plek hebt staan en je maakt de ren nooit schoon (wat dan weer zielig is voor die arme beestjes :) ) zou je best nog wel een kleine 100g uit een kg grond kunnen halen. Alleen bevat de grond wel voor een groot gedeelte Natrium- en calciumnitraat dus je zult een kaliumzout aan je extract toe moeten voegen. Mijn geschiedenisdocent van de middelbare school beweerde eens dat Napoleon zijn soldaten op een vaste plaats liet poepen om zo aan nitraat te komen.

Ik dacht eerst dat je het had over rotten van groente en vleesafval en dan de KNO3 van de muur af te schrapen, zoals dat vroeger in Parijs (Salpetiére) ook wel gebeurde. Als jij enkele grammen weet te produceren wil ik het ook nog wel proberen, zelf heb ik ook een paar kippen.

Één of twee euro per kg is een redelijk prijsje. Trouwens een pot van een kg pro-analyse KNO3 kost bij Acros-organics wel even iets meer ik dacht, bijna 70 euro ofzo.

Edited by pyrobass
Link to comment

De stikstof verbindingen zouden binnen een week om gezet zijn naar NO3- ionen.
Ik denk dat je misschien 25gram per 16kg grond kunt produceren.

Je kunt denk ik gewoon grond gebruiken waar paarden/kippen over schijten en pissen, niet schijt verzamelen alleen de grond er onder.

Ik wil een leeg benzine vat open maken en onderkant gaten in boren maar ik denk dat het kan exploderen(steek vlam) door de benzine dampen of zou het gewoon veilig zijn?

Je moet ook hout as van waarschijnlijk (berken hout, eiken hout) in je filter gebruiken, Kaliumcarbonaat het kaliumzout, een halve kop as is denk ik wel genoeg.
Alleen het probleem is nu dat er een stook verbod is.

Edited by Chemical Pyro
Link to comment

×
×
  • Create New...