Jump to content
PyroForum.nl

Kaliumnitraat


Cold Fire

Recommended Posts

Ik heb een zak 25 kilo kaliumnitraat gekocht, deze is nog redelijk zuiver
N-P-K waarde zijn 13.5 - 0 - 46.2
100% kaliumnitraat heeft een molmassa van K = 39 + N =14 + 3*O =48 =101g/mol hebben
de N waarde hiervan is 14/101*100 = 13.86 op mijn zak staat 13.50 dus dan heeft mijn kaliumnitraat een zuiverheid van 13.50/13.86*100 = 97.4%

De 46.2 staat voor oplosbaar Kaliumoxide.

Verder staat er dat het kaliumpercentage 38.4 massaprocent is.
Kaliumnitraat in pure vorm heeft een kalium massapercentage van 39/101*100 = 38.61
Dit geeft dan een zuiverheid van 38.40/38.61*100 = 99.46%

De percentages verschillen dus iets de stikstofwaarde geeft 97.4% de kaliumwaarde 99.5% zuiver.

De werkelijkheid zal wel rond de 98% zitten.
Dit vind ik zuiver genoeg voor pyrodoeleinden.

Edited by D.L.
Link to comment
  • Replies 321
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

De 46.2 staat voor oplosbaar Kaliumoxide.


K2O lost niet op maar reageert meteen tot KOH, dus zal de oplossing base worden.
Kijk maar in je oplosbaarheidstabel.

H2O+K2O==>2KOH


Je kunt je KNO3 ook nog een keer herkristaliseren, want als je een sas nat bind met bijvoorbeeld dextrine zal er dus ook KOH in je sas terecht komen, ik weet niet wat voor een invloed dit op de gevoeligheid van de compo heeft. Edited by pyrobass
Link to comment

Ik heb ergens een manier gelezen die volgens mij te makkelijk is om waar te zijn, om KNO3 te maken.

"Je neemt kunstmest. (ik denk dat gewoon KAS voldoet)
Je lost dit op in het water, er blijft wel een bruinachtige suspensie op de bodem.
Neemt een emmer en leg er een doek, of een ander soort filter, met hout as erop.
Giet de verwarmde vloeistof door het as, in de doek.
Damp de vloeistof dat in de emmer zit in."

Er wordt hier beweert dat je dan KNO3 krijgt, mij lijkt dit te makkelijk om war te zijn, omdat in de verwarde vloeistof AN ik opgelost, en ik niet weet hoe dit, d.m.v. het houtas, tot KNO3 kan leiden..!

Heeft iemand een idee of dit werkt, of beter nog, heeft iemand dit geprobeerd en weet jij dan of het werkt??


PS.: zijn er niet gewoon bepaalde merken kunstmest die ong >90% KNO3 bevatten??

Link to comment

Met een beetje zoekwerk had je dat ook kunnen vinden...
Van die manier, het zou wel kunnen maar dan moet je eerst je KNO3 neerslaan, je zal niet direct zuivere KNO3 krijgen...
De uitleg, Het nitraat haal je uit de kas, in hout-as zal er waarschijnlijk gedacht worden dat er kaliumionen (potas genaamt (kaliumcarbonaat) klopt dit?) inzitten... in een neerslagreactie zou je dan kaliumnitraat krijgen...
Maar er zullen zeker stukjes as en ammoniumcarbonaat door de filter gaan
Wat ik hier boven heb geschreven weet ik helemaal niet zeker of dat klopt, correct me if I'm wrong

Gr33tzz

Link to comment

Dit hele idee werkt alleen als je precies 2: mol weet te bereiden. Omdat de stoffen allemaal goed oplosbaar zijn in water zijn ze niet te scheiden, en moet je er dus voor zorgen dat je geen overmaat neemt.

Door het zure NH4 ion denk ik dat er ook CO2 zal ontsnappen, en NH4OH zal worden gevormt. Het is hierdoor onmogelijk om precies equimolair te werken, en daarom ook onmogelijk een zuiver product te bekomen.

Koop een zak KNO3, en klaar is kees... :huh:

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik heb net als DL een grote zak kalium nitraat gekocht met een zuiverheid van rond de 97 procent. Het enige nadeel aan het kopen van zakken bij een meststof handelaar is dat het per 25 kilo gaat. Er is bij iedereen wel een meststof handelaar in de buurt. Als je maar goed zoekt en een goed plan hebt.

Link to comment

Ik heb al meerdere keren gezocht in het tuincentrum hier: "Woud, tuin & Dier" (naam iets veranderd ivm bron vermelding). Hier is totaal geen kalium nitraat te vinden, wel spuitzwavel, maar geen KNO3.

Ik heb echt KNO3 nodig maar ik kan hier gewoon geen winkel vinden die het verkoopt, en ik woon zelfs in het noorden omgeven door platteland!!

Link to comment
  • 2 months later...

Hallo,

Ik heb pas geprobeerd kno3 te maken, met NH4NO3 en KCI omdat ik dat wel eens wilde proberen.
Maar toen ik alle reply's heb gelezen over NH4NO3 met KCI, dacht ik dat het toch niet zou werken.
Maarja toch even proberen.
Toen heb ik wat op google gezocht en stond er dat je de chemicaliën moet koken op een laag vuurtje, en ze dan moet laten afkoelen tot kamer temperatuur. Daarna heb ik de het in de vriezer gezet en laten herkristalliseren. Toen heb ik de kristallen gezuivert met koud water(0 graden).

Ik dacht dat het toch niet werkte, maarja ik wil toch vanalles proberen dus had ik het gemend met suiker.
Toen ik de mix had ontstoken brande het best snel met veel rook :)
Dus was het idd kno3(natuurlijk was het geen zuiver kno3). :)

Maar toch een suc6!!

Link to comment

Bedankt voor de tip het brand idd een heel klein beetje licht paars. Maar dat betekent toch dat er nog wat KCI in zit ??
En ja ik weet het ook zeker omdat de gesmolten suiker/kno3 in een hulsje had gegoten en ik het gemakkelijk met een visco kon ontsteken.
Dat was me nooit gelukt met NH4NO3.

Owja ik heb mijn kno3 gemaakt zoals hier beschreven staat: http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Cam...no3/ammnit.html

Ik denk dat het mijn wel is gelukt omdat ik het proces de tijd heb gegund.
Alleen heeft iemand nog tips om de NH4 of NA uit mijn kno3 te zuiveren.
Nu is het niet zuiver genoeg om goede BP te maken. :)

Edited by firefox
Link to comment

Natriumnitraat is door het gemis aan kalium ook niet ideaal als meststof, daarom werd het vaak eerst omgezet in kaliumnitraat, vaak door middel van een ander kaliumzout zoals kaliumchloride, of kaliumcarbonaat. Ammoniumnitraat is wel nog geschikt als meststof (beide ionen bevatten stikstof).
Natriumnitraat is toch hetzelfde als chilisalpeter?

Link to comment

Je kunt een zuiverder product krijgen door NH4NO3 met KOH te proberen. Hierbij heb je geen last van ammoniumverontreiniging, omdat dat als NH3 gas uit je oplossing verdwijnt. Je zou 1-3% overmaat KOH kunnen gebruiken, en je gevormde kaliumnitraat goed wassen na afloop. Ik geloof dat je hierbij wel 98% zuiver KNO3 kunt halen. Deze KNO3 is overigens niet aan te raden icm met aluminum of magnesium.

Link to comment

zou opzich wel kunnen hoor met Al en Mg maar dan moet je of een overmaat aan AN toevoegen of een zuur aan je oplossing toevoegen, en zelfs dan moet je er nog wel 100% zeker van zijn dat je oplossing geen OH- ionen meer bevat.

Als ik snel KNO3 nodig heb en ik heb niks meer gebruik ik altijd AN en KCl gewoon in de vriezer neer laten slaan, zo is je PN zuiver zat hoor, zeker voor het gebruik in BP en candy, ik heb er zelfs wel eens prachtig vel witte sterren mee weten te maken zonder een sprankeltje geel er in...

Link to comment

Ik zou liever geen hygroscopische zouten met een zuur ion (ammoniumnitraat) bij magnesium doen. Magnesium reageert zowel graag met zuren als met basen. Ik zou je aanraden om voor magnesiumhoudende composities lekker zuiver kaliumnitraat te gebruiken, minimaal technisch zuiver en pH neutraal.

Ik vind het trouwens best wel zonden om KNO3 te maken met kaliumchloride. Dit is bij mijn bronnen altijd nog duurder dan KNO3, maar natuurlijk wel weer lekker OTC.

Link to comment

Dat zou ik wel eens willen proberen kaliumnitraat maken van KOH en NH4NO3.
Want de KNO3 die ik heb gemaakt van KCI is erg onzuiver, ik kan er alleen rookbommen mee maken en lontjes. :)
Maar hoe moet ik dan te werk gaan, en met welke verhoudingen.

Alvast bedankt.

Link to comment

Verdiep je alsjeblieft in scheikunde.
Dit kun je namelijk gewoon uitrekenen met behulp van mol massa.

KOH en NH4NO3 reageren 1 op 1 met elkaar.
Dus voor elke mol KOH heb je een mol NH4NO3 nodig.
Een mol KOH weegt 23+16+1 gram per mol dus totaal ongeveer 40 gram per mol.
Een mol NH4NO3 weegt :

N=14 X 2 = 28
H=1 X 4 = 4
O=16 X 3= 48
NH4NO3 = dus 80 gram per mol.

Kortom 40 gram KOH reageerd met 80 gram NH4NO3.

1 gram KOH reageerd dus met 2.0 gram NH4NO3.

Duidelijk ?

Hoe wilde je dit uit de oplossing halen ? ammonium nitraat lost namelijk rete goed op..

Edited by User1
Link to comment

Indampen.

NH4+(aq) + OH-(aq) <-----> NH3(g) + H2O(l)

Omdat de ammonium verdwijnt als gas, krijg je een naar rechts aflopende reactie. Door het vervliegen van de ammoniak verschuift het evenwicht namelijk nogal, en tegen de tijd dat het droog is zal de meeste ammonium vervlogen zijn.

Uiteraard haal je nooit de kwaliteit van gekochte kaliumnitraat, maar dat doet hier niet ter zake.

Link to comment

×
×
  • Create New...