Jump to content
PyroForum.nl

Kaliumnitraat


Cold Fire

Recommended Posts

Hallo, ik heb laatst weer zak kunstmest gekocht maar ik snap al die cijfertjes erop niet iemand misschien ervaring ermee?


KNO3

Nitrogen (N) 13,5%
Nitrate-Nitrogen (N-NO3) 13,5%
Soluble Potash (K2O) 46,2%
Potasium (K) 38,4%

En op de achterkant staat:
(Kaliumnitraat)
EG-MESTSTOF
NK-meststof 13,5-46,2

Stikstof totaal (N) 13,5%
Nitraatstikstof (N-NO3) 13,5%
Kaliumoxide oplasbaar in water
(K2O) 46,2%

Link to comment
  • Replies 321
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Met een beetje logica kom je daar zo uit. Scheikundig gezien slaat dat alles nergens op, (oplosbaar kaliumoxide lol) maar je kunt er wel wat mee.

Zo staat er:
Stikstof totaal (N) 13,5%
Nitraatstikstof (N-NO3) 13,5%

Dwz dat alle stikstof 'nitraatstikstof' is. Oftewel de N uit NO3.
Daarmee kun je dus al uitsluiten dat er ammonium-zouten in zitten. Daar komt namelijk ook N in voor.

Als je even uitrekent hoeveel massa% K er in KNO3 zit, en dat hiermee vergelijkt, weet je meteen hoe puur het is.

Link to comment

LOL, Ik heb hier ook precies zo'n zak staan, en nog wat anderen. Het is voor algemeen pyro gebruik zeer goed spul. Maar voor nitraties zou ik het wel even herkristalliseren omdat het relatief onzuiver is.

btw is het niet tegen de regels om merknamen van chemicalien te posten?

Link to comment

He he, zo'n zak heb ik vier dagen geleden ook gehaald bij een groothandel. Heb het alleen nog getest voor een paar rookbommen, werkt goed.

zoals superman al aangaf het is goed genoeg voor algemeen pyro en daar voeg ik me ook bij.

Link to comment

Dergelijke zakken zijn meestal varierend ergens boven 90% kaliumnitraat. Voor rookbommen en pyro inderdaad dus te doen, voor nitraties beter salpeterzuur gebruiken of zuiveren.

Staat dit trouwens niet ergens in een tut? Wat die cijfers op die zakken betekenen bedoel ik. Me dunkt dat als je weet wat het betekend op een zak KAS dat het bij een zak KNO3 ook wel duidelijk moet zijn.

@Superman21: Er zijn nog foto's te vinden van zakken KAS met hun naam erop. Voor dergelijke dingen vind ik het geen probleem aangezien je kunstmest wel overal kan vinden en als je het niet kan vinden moet je gewoon geen pyro doen. :P

Link to comment
  • 4 weeks later...

Nee, ik denk niet dat veel mensen er ervaring mee hebben, meestal kopen ze het gewoon in een winkel of van iemand anders. Ik heb wel ervaring met het maken van nitraten van zware metalen, maar dat is een heel ander verhaal, daar ga ik uit van het carbonaat welke ik laat reageren met salpeterzuur,

XCO3 + HNO3 ==> XNO3 + HCO3 <==> XNO3 + H2O + CO2

Dat is deze reactie en omdat de CO2 direct weg dampt hou je zo zuiver nitraat over als je carbonaat was. Het is in ieder geval genoeg om mooi gekleurd licht mee te maken.

Je zou eventueel als je heel desperate was kaliumcarbonaat kunnen kopen (potash/potas/kalicarbonas etc.) en dat laten reageren met salpeterzuur.

Link to comment

Twee quotes van het topic dat je linkt:

Ja, ik heb het gedaan met KOH, het is simpel gewoon 2oplossingen maken en stochiometrische verhouding gebruiken, wel rekening houden met dat KOH meestal het monohydraat vormt.

Denk er ook even aan dat 100 gram AN met NaOH al een enorme wolk NH3-gas geeft. Ga eerst maar even oefenen met je neus boven een fles 5% ammonia, dan weet je wat je te wachten staat.


Dus daar had iemand er ervaring mee, en quote2 is een waarschuwing die me wel belangrijk leek.
Link to comment
  • 4 weeks later...

Hé jongen waarom doen jullie zo moeilijk.

Ik maak kaliumnitraat thuis op twee manieren.

Eerste manier: Ammoniumnitraat uit KAS halen en dan vervolgens mengen met kaliloog

Op http://members.pyroforum.nl/gamekeeper/ammoniumnitraat_uit_kas_halen.html staat hoe je ammoniumnitraat moet maken. Vervolgens los je ammoniumnitraat op samen met kaliloog.

Ammoniumnitraat = NH4NO3

Kaliloog = KOH

OH- reageert met NH4+ tot H2O en NH3 (=ammoniak) en er blijft K+ en NO3- over.

Ik heb kaliloog besteld via GEEN BRONNEN !!
Pas wel op, want er komt ammoniak vrij en dat is niet echt gezond. :P Doe het buiten. Later kan je de oplossing in een pan indampen. Als het water verdampt, blijft er kaliumnitraat over.

Tweede manier: Kaliumnitraat uit buskruit halen. Klinkt raar!!! Maar luister.

Een tijdje geleden wilde ik een flashpoeder maken met als ingredienten KNO3 + S + Al
Ik heb dan buskruit opgelost m.b.v. gedestiliseerd water. Deze oplossing laat je een dag of twee staan. Houtskool komt boven het oppervlakte en zwavel slaat neer. Met een lepel haal je de koolstof deeltjes langzaam eruit. Vevolgens giet je de oplossing in een pannetje. Je gaat dan als ware de oplossing indampen. Als al het water verdampt, blijft er een wit/grijze korst over. En dat is kaliumnitraat.

Koolstof en zwavel zijn slecht oplosbaar en kaliumnitraat juist goed oplosbaar. Om sterkere sassen te maken heb ik dus wat buskruit opgeöfferd.

Beide methoden lukken. Proberen dus, maar let wel op bij de eerste methode. Ammoniak is echt niet goed voor je!!!!!!!

Bronnen noemen is verboden. Had die regels nou maar gelezen alvorens te posten. Nu kost je eerste post je een warning. Lekker bezig Sjaak!
Tyneman

Link to comment

Voor wat ze mij bij scheikunde op school wijs wilden maken klopt die eerste methode van geen kant. Ik neem aan dat je een NH4NO3 oplossing bij een KOH oplossing wil gooien? Dus daar zou volgens jou KNO3 moeten neerslaan. Volgens mijn binasje is NH4NO3 goed oplosbaar. KOH is goed oplosbaar. Tot zover klopt het nog. K en NO3 zijn samen goed oplosbaar. NH4 en OH zijn samen goed oplosbaar en zullen volgens mijn boekje waar ik heilig in geloof niet reageren. Alle ionen zullen opgelost blijven. Er zal niks neerslaan en je zult je grondstoffen verneuken.

Ik kan het natuurlijk ook gruwelijk fout hebben, dus indien nodig zijn verbeteringen welkom. :P

[edit] Je zei overigens dat ze moeilijk kunnen doen als je kaliloog besteld. Als ze moeilijk doen bij het bestellen van Kaliloog, kun je toch net zo goed meteen kaliumnitraat bestellen? :D

Link to comment

Mijn Binas ligt nog op school, maar volgens deze tabel bestaat NH4OH niet...

Met google vond ik het volgende:
NH3 + H2O <--> NH4+ + OH-
Dus dat klopt wel aardig. :P

En idd: waarom KOH gebruiken?
Ik heb het ooit eens aangeschaft voor 24,-/kg en het laatste wat ik er mee zou willen doen is KNO3 maken...

EDIT:
Blijven er dan trouwens niet alsnog wat NH4+ en OH- in het water?
Ammonia is toch gewoon NH4+ (aq) en OH- (aq) ?

Link to comment

Maar nu zie ik het probleem niet helemaal, op het feit na dat KOH duur is.
NH4OH is opgelost ammoniak als ik het goed begrepen heb. Dat vervliegt toch als je de zooi indampt? en als het water weggekookt is en je opgeloste NH3 ( = NH4OH) kan niet meer oplossen omdat je water verdampt is en vervliegt dus ook, dan hou je toch KNO3 over in je pannetje?
Je kunt zelfs nog overdenken om een opstelling te maken waarin de wegvliegende NH3 door een ander potje word gebubbelt en het OF een reactie aangaat met de stof die in dat andere potje zit OF oplost in water zodat je de nieuwe NH4OH kan bewaren als 'ammonia'.

of ik zie het niet helemaal scherp, dat kan natuurlijk ook...

Link to comment

Je moet je bedenken dat je nooit equimolair uitkomt, en je dus altijd resten KOH of NH4NO3 in je KNO3 overhoud. Zelf weet je niet welke onzuiverheden en in welke concentratie je KNO3 bevat, wat gevaarlijke situaties kan opleveren. Dit kun je voorkomen door bewust een overmaat van een van beide stoffen te nemen.

Dit zijn de opties:

KOH overmaat maakt je KNO3 enigzins basisch. Hierdoor worden bepaalde reductoren zoals bijvoorbeeld metaalpoeders sneller geoxideert.

NH4NO3 overmaat zal je KNO3 enigzins hydroscopsich maken. Ook is het mengen met chloraten hierdoor niet meer verantwoord. (NH4ClO3 vorming!)

Daarnaast moet je je realiseren dat je KNO3 opgelost is in een verzadigde ammonia-oplossing. Hierdoor komt niet alleen tijdens de reactie veel ammoniak vrij, maar ook tijdens het indampen, aangezien NH3 zeer slecht oplost in warm, laat staan kokend water.

Link to comment

Bij het indampen van een oplossing met kaliloog en ammoniumnitraat gebeurt het volgende:

K+ + NH4+ + OH- + NO3- ----> KNO3 (s) + NH3 (g) + H2O (g)

Omdat de NH4+ en OH- samen tot waterdamp en ammoniakgas reageren, blijven deze niet achter. Er wordt dus géén KOH gevormd, omdat de OH- vervliegt in het ontstane water.

Link to comment

Als OH- en NH4+ met elkaar in contact komen reageren ze toch onmiddelijk tot water en ammoniak NH3?
Hierdoor blijft er toch alleen een oplossing van kaliumnitraat over? Of zie ik het verkeerd?
Door deze oplossing in te dampen blijft er toch KNO3 over?

Waar kan je dan kaliumhydroxide kopen? Ik weet alleen dat er in gootsteenontstopper natriumhydroxide zit, maar dan krijgen we natriumnitraat en niet kaliumnitraat!

Dus dit wordt wel een beetje moeilijk.

Jammer dat doormiddel van elektrolyse geen NO3- ionen kunnen worden gevormd. Het komt allemaal door die O-verbinding. O is een te sterke oxidator.

Wie heeft een betere idee?

Link to comment
Als OH- en NH4+ met elkaar in contact komen reageren ze toch onmiddelijk tot water en ammoniak NH3?

Nee, in oplossing kunnen OH- en NH4+ wel degelijk bestaan (in evenwicht met NH3 (aq) en H2O), pas bij het indampen (temp omhoog = oplosbaarheid gassen in water omlaag) dampt de ammoniak eruit en hou je idd kaliumnitraat over.

Toch vind ik kloten met KOH en hoge conc. ammonia een beetje (heel erg) omslachtig, als je aan die stoffen kan komen moet KNO3 zeker geen probleem zijn.

Tip: zoek eens bij een grote toko. :P
Link to comment
  • 1 month later...

tja, en bronnen geven mag niet he :rolleyes:?
hoe kom ik er dan achter waar ik het kan kopen :)?
ik bedoel je hebt mest maar niet zuiver genoeg om buskruit van te maken, laat staan dat ik niet weet hoe ik het zuiverder moet maken. Ik kan best wel scheikunde hoor, dus als je zou zeggen van "gooi dit bij mekaar en je verkijgt het " dan zou dat best handig zijn, mits ik zou kunnen weten waar je "dit" moet krijgen :o

Link to comment

Ja, er zit minder troep in.
Volgens mij is voor BP 95% Kno3 wel genoeg. Maar die 99% gaat meer over de scheikundige kant.
Maar je merkt wel verschil tussen 95% BP en 99% BP. Als je alles het zelfde doet. Het is niet zo dat het opeens 10× zo snel gaat hoor. Er zit maar een klein verschil tussen.

Edited by onno123
Link to comment

Ik heb ergens gelezen (weet echt niet meer waar) dat als je soda mee smelt dat de rook langer blijft hangen zou dit kunnen kloppen?

Foute topic, dit gaat over de stof KNO3 en niet over rookbommen. Warned, T.

Edited by Tyneman
Link to comment

×
×
  • Create New...