Jump to content
PyroForum.nl

pdfbq

Recommended Posts

Dat lijkt me een heel efficiente allocatie van je tijd hoor pdfbq ^_^.
Och... als je programmeur bent en je wel eens thuis werkt valt het wel mee, schuin oogje naar buiten. Maar wat heb je toch met die topic?? het enige waar je mee komt is de topic 'overig' terwijl meal, lift powder etc toch een heel belangrijk pyro ingrediënt is. Van mij mag de mod hoor, daar niet van, maar begrijpen doe ik jou ijverigheid om deze topic weg te krijgen niet helemaal. Edited by pdfbq
Link to comment
  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik heb er gewoon een hekel aan dat alles hier zo onoverzichtelijk is. Moest er 1 topic bestaan waar even alles instaat (zoals je ziet, staat ALLES in de opgesomde topics) Is er meer kans dat de nieuwe mensen dat even doornemen en zijn er niet zo veel vragen over de basis en kan het hier eindelijk wat niveau halen...

Edited by danny db
Link to comment

Grootste probleem van BBQ houtskool is vaak dat het niet geheel gecarboniseerd is , hierdoor heeft het een veel te 'taaie' structuur om goed fijn te maken. Wanneer je het alsnog geheel laat carboneseren kan het heel goed dienst doen in BP


Wat ik vaak doe
Pucks persen , laten drogen en dan pas in stukken slaan ! dan krijg stukjes met scherpe randen, die voor snellere ontsteking zorgen.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Mijn verbeterde meal: veel beter dan voorheen

Ik gebruikte dit keer pine houtskool omdat dit zeer luchtig en zacht is, en dat werkt echt vele malen beter dan met dat bbq houtskool.
Het is 2g verspreid over een 15cm lang papiertje.

Ik begrijp niet waarom iedereen pine aanraad om te gebruiken voor TT, hiervoor is hard houtskool toch het beste? dit is echt enorm luchtig en alles behalve hard(het is makkelijk met de hand te verpulveren) heb ik gewoon het verkeerde gekregen ofzo of hoort dit? mijn TT is ook echt bagger nu ^_^

Edited by Pyromaniak
Link to comment

Verdorie ik heb een ochtend-humeur en dan lees ik niet graag deze onzin.

Voor te beginnen er zijn grote verschillen in pine soorten, zoals er al staat 'too many species to generalize'. Het is ook ook zo dat pine een harde houtsoort is, en de houtskool zelf is NATUURLIJK fijn te krijgen met je vingers (wat voor houtskool zou het anders zijn). De pine die ik gebruik (vurenhout*) is vele malen inferieur tegen over wilg in meal. Maar vele malen superieurder als enige andere houtsoort als het over C-based effecten gaat. Wilg geeft ook mooie vonken in C-effecten maar in general brand hij veel te snel wat niet de bedoeling is.

Dus kort samengevat zodat het zeker duidelijk is:

PINE= C-BASED EFFECTEN
WILG= MEAL
BBQ= NIET VOLLEDIG VER-CARBONISEERD EN DUS KUT-ZOOI

* is inderdaad zachter dan de meeste den-soorten alhoewel ik er nog maar 3 getest heb en ze gelijke resultaten gaven.

Edited by danny db
Link to comment

Pine is dennenhout, grenen dus. Vurenhout komt van de spar en heet spruce in het Engels. Met grenen heb ik goede ervaringen zowel in buskruit als in streamers. In buskruit evenaart het wilg, en voor streamers hoef ik geen moeite te doen om uit te leggen. Grenenhout geeft mooie zachte kool met een beetje luchtige structuur als het volledig verkoold is, vuren geeft hardere en massievere blokken kool. Vuren is inferieur aan wilg in buskruit, grenen niet.

Overigens lezen vette letters wat vervelend en werken afleidend, ik zou zelf liever cursief prefereren.

Edited by miech
Link to comment

U vraagt wij draaien.

"Het hout van Pinus-soorten heet grenen en is niet te verwarren met dennenhout dat van het geslacht Abies stamt"*. Voor de rest heb je gelijk dat pine niet helemaal hetzelfde is als de fijnspar waar vuren uit wordt gewonnen (maar bij nader in zien noem ik dan ook niet écht danny en jij niet miech). Maar bij mijn ervaring zit er niet heel veel verschil op. Voor de rest vind ik het raar dat je grenen in de buurt komt met je wilg. Ik heb het eens getest, en ok het brand wel goed maar nog niet met de snelheid van wilg. En tenslotte geeft mijn vurenhout niet echt 'hardere en massievere blokken kool', maar ook een hele zachte houtskool.

*http://nl.wikipedia.org/wiki/Pinus

Link to comment

Soms wordt er teveel gemiept over hout. Natuurlijk zal de houtsoort wat uitmaken, maar dat wilg hier zo verheerlijkt wordt is totaal overbodig, voor ons als hobby-pyro (zeker als beginner).

Ik heb altijd pulverone gemaakt met BBQ-kool (waarvan alleen de zachte gedeelten, detail) en heb altijd perfect resultaat geboekt. Veel belangrijker dan wilg is een ruime mill met loden kogels. En vul deze tot niet meer dan 1/3 ! Anders ploffen de kogels op je meal ipv op de wand waardoor je meal gecrushed wordt. Op deze manier kreeg ik binnen 3 uur (!!) prima pulverone om te breaken en te schieten.

Daarnaast, hoe bepaal je de snelheid van je BP/pulv./meal?? Iedereen doet het op zijn eigen manier. Er zijn zoveel variabelen! De grainsize bijvoorbeeld. En de ene legt een lijntje van 1 g. 11 cm. En de ander 2 g. 15 cm. Dus de definitie 'snelle meal' gaat nergens over.
Sowiewo denk ik dat je de kwaliteit van je meal beter kunt testen door de hoeveelheid gas dat het produceert te meten. Door b.v. een cylinder met een plunjer waarin je meal afsteekt en vervolgens meet hoever de plunjer omhoog komt.

Dus, gebruik loden media en vul je mill niet te vol. Als je na een acceptabele 3-4 uur geen prima meal hebt doe je naar mijn mening iets niet goed. De 48 uur millen, wat ik hier weleens hoor, is natuurlijk belachelijk.

Edited by Bass
Link to comment

Toen ik BBQ gebruikte moest ik 10-11% gebruiken bij een can shell. Met wilg is dit 4 tot 5% minder geworden. Hierbij zijn veel variabelen stabiel gebleven, dezelfde maker van het spul, dezelfde methodes en belangrijker de zelfde maal-configuratie.

Ook bij mijn lievelingsbezigheid, raketerij heb ik bbq al snel gebanned. De ene keer ging hij amper de lucht in & de andere keer op de rand van een cato.

Voor mijn part kan het gebruik van 1 houtsoort en dan nog de juiste ook niet verheelijkt genoeg worden.

Edited by danny db
Link to comment
Dus, gebruik loden media en vul je mill niet te vol. Als je na een acceptabele 3-4 uur geen prima meal hebt doe je naar mijn mening iets niet goed. De 48 uur millen, wat ik hier weleens hoor, is natuurlijk belachelijk.


Waarom belachelijk als het werkt? Het kost natuurlijk een beetje meer stroom maar de lortone (2 keer 1 kg) stond in de schuur en niemand had last van het lawaai.
Toch ben ik er ook niet tevreden over en ga ik wilg of vuren gebruiken en over een paar dagen komt mijn verjaardagscadeautje binnen: http://www.bodemschat.nl/shop/bodemschatte...hrl3c51c3bs0or4 :blush:
Link to comment

Ik bedoel alleen te zeggen dat het gewoon niet nodig is om zo lang te millen. Zéker met een Lortone niet :|
Je moet proberen na te gaan na hoeveel tijd je meal niet meer fijner wordt, dan weet je de max. mill tijd.

Edited by Bass
Link to comment

Nee, het is de bedoeling dat het gewicht van de ballen op een dunne laag compo valt waardoor de kristallen breken, als je een emmer GP heb staan en je gooit er keer op keer loden ballen in wordt het geen meal. :blush:
Dus als je je trommel helemaal volgooit hebben je media geen effect meer.

Dat bedoelt hij.

Edited by Hardcore Bob
Link to comment

Okee, nu ja hoef ik ook niet meer in de war te zitten.
Dat klinkt wel logisch, ik had gelezen van maximaal tot de bovenkant van je media vullen met compo.
En je media tot 1/2 van je trommel max.
Maar op een of andere manier buitelden mijn media niet over elkaar eerst, na een aanpassing nu wel, en ik dacht bij die post opeens van ? doe ik het wel goed dan :blush: sorry.

Link to comment

Goedzo Bob, dat is wat ik bedoel :blush: En die verhoudingen die jij aangeeft, high density, kloppen prima.

Ook wel grappig om te vertellen dat ik, toen ik pas begon, altijd de CIA methode gebruikte. Daarna dacht ik, laat ik het eens droog proberen. Dus alles premillen en daarna 3 uur bij elkaar millen. Dat leverde een véél beter resultaat op dan CIA. Wellicht was mijn CIA methode niet geoptimaliseerd maar droog millen kost veel minder (droog)tijd dan CIA.

Link to comment

@ bob:

Ik dacht net dat je meal fijner werd door je media die op elkaar vallen met wat meal ertussen?
pyroguide:
"An internal cascading effect reduces the material to a fine powder."
Mijn molen zelf is van pvc oid dus als een glazen knikker op meal valt die op pvc ligt, geeft dat niet veel effect. Glas op glas met meal ertussen daarentegen zal het meal wel fijner maken. Als je een stalen molen hebt zal je natuurlijk ook wel effect hebben van je media op het staal, maar ik geloof dat het hoofddoel van een kogelmolen is dat je het poeder maalt tussen de media.

Link to comment

Natuurlijk! Dat is het hele principe!
Maar hoe dunner het laagje compo is des te beter. Snap je? Omdat er dan zoveel mogelijk kracht op de kristallen komt.

Edit: Ik bedoelde natuurlijk het laagje compo tussen het medium (media) en de wand van de trommel.

Edited by Hardcore Bob
Link to comment

heej allemaal
ik ben nieuw hier dus ik weet er allemaal nog niet zoveel van,
maar ik ben van mening dat het wel degelijk uitmaakt wat voor houtskool je gebruit
houtskool bevat namelijk een aantal kaliumzouten waar van kaliumcarbonaat de belangrijkste is deze werkt namelijk als katalysator

bron wikipedia, kaliucarbonaat ,houtkool ,potas

Link to comment

Ja, dat is wel aan te raden. Anders weten je forumgenoten niet dat je op dat knopje geklikt hebt en krijgen wij 20 keer een report over dezelfde post.

Verder is natuurlijk duidelijk dat Ikkuh een onzinpost heeft geplaatst, daarbij alle spellingsregels negerend. Ja, tijd om de regeltjes te lezen.

[edit]
Onzin hieronder weggehaalt, warning voor Slowburn.
[/edit]

Link to comment
  • 1 month later...
MCBS

Als je een vogel hebt bewaar dan de zaadvliesjes die hij achter laat :blush:
Ik vind het wel aardig werken eigenlijk, je hebt er zeer weinig meal voor nodig dus perfect als vulling van shells (stijglading denk ik niet)

Rice hulls werken wel beter maar ik heb die thuis niet liggen dus probeerde ik dit maar uit.
Link to comment
  • 3 months later...

Ik heb Black powder formules gevonden die sterkker schijnen te zijn dan het originele.
originele = KNO3 75% / C 15% / S 10%

B.v van een formule uit het boek,
1.
KNO3 50%
NH4ClO4 25%
S 12,5%
Willow/ C 12,5%

2.
KNO3 70,4%
S 19,4%
Na2SO4 10,2%

Ik heb dit nog niet uitgeprobeerd, dit waren nog maar 2 nieuwe formules er staan 11 in die beter schijnen te zijn dan het originele.

Edited by Prophet
Elementen worden met een hoofdletter geschreven! Beetje meer moeite doen a.u.b.
Link to comment

Ik kan me wel enigszins voorstellen dat je blackpowder sneller kan maken op deze manier want volgens mij voeg je een veel sterkere oxidator toe maar als het voor een kwart uit andere chems bestaat, in hoeverre is het dan nog bp? Misschien kan je dan net zo goed gelijk een andere en snellere comp maken of zie ik dat verkeerd?

Edited by Prophet
Link to comment

×
×
  • Create New...