Jump to content
PyroForum.nl

Rookbommen


Guest

Recommended Posts

  • Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Oja als je ze na het maken eerst een beetje laat uitharden(nog niet gelijk afsteken) kan het gebeuren dat je ze met een visco lontje niet meer aankrijgt.

Een sterretje werkt vaak wel. Of als je deze niet hebt kan je ook een deel "'ongebakken"' mengsel in het midden van rookbom doen met daarin een lontje.

Link to comment

Ik ga zo meteen een nieuwe mix maken. De gewone mix van kno3/suiker + 5% maizena. Dit doe ik in een kartonnen huls waar ik eerst een laag wc papier in heb geramd.

Waarom die 5% erbij?. Ik wil een goed vaste massa, die ik gewoon aan kan steken. Bij de 60/20/20 had ik 5 tot 15 gram nodig om hem goed aan te krijgen. De papieren prop moet er voor zorgen dat het sneller droogt.

Eigenlijk moet ik keukenpapier gebruiken, omdat het meer water opneemt. maar dat probeer ik wel een andere keer.

Link to comment

Ey,

Kheb ondertussen ook al een paar KAS rookbommen gemaakt ... maar wat mij opvalt is dat die bij julie zeker 2 keer zoveel rook produceren terwijl ik zeker 2 keer zoveel KAS+suiker laat absorbere als normaal.

Iemand tips ?

En wat gebruiken julie al onsteking ... want (mss alleen maar bij mij) als ik mn sterretjes langer als een week in mn lade laat liggen willen die niet meer aangaan :? :) Dan steek ik maar gewoon het papier in brand :)

Alvast bedankt,
Pj :wink:

Link to comment

Waarschijnlijk ligt het probleem aan hoe je hem onsteekt.

Met een sterretje waardoor de rookbom vanuit het midden ontbrandt is er waarschijnlik betere rook. Wikkel je hem ook in met aluminiumfolie?

Maar waarom krijg je het sterretje niet aan dan gebroken ofzo? Want normaal ook als ze er al een tjdje liggen gaan ze nog best aan. Misschien voortaan 2 sterretjes naast elkaar doen?(als de 1 niet werkt misschien de andere.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Dit is misschien een beetje kwel. Ik had gisteren een rookbom gemaakt met een chloor tablet en suiker.

Chloor tablet eerst fijnmalen. En dan 1:1 mengen. 1 tablet weegt 20 gram. Dus moet er 20 gram suiker bij. Dit alles in lege wc rolgedaan. Onderkant dicht gemaakt met tape. En een lont in gestoken. Hij ging niet in 1 keer aan. Ik heb hem opnieuw aangestoken met een sterretje. Hij rookte aardig en zonder zichtbare vlammen.

Alleen weet ik niet welke stof dit is. Ik weet alleen dat het oxiderde chloor is. Heeft iemand een idee? Het idee komt niet uit een betrouwbare bron.

Link to comment
  • 2 years later...
  • 3 years later...

Ey k3wls,

Ik zit net een paar uurtjes achter het maken van rookbommen aan en kwam langs deze topic. denk toch dat ik nog wat toe te voegen heb:
aan POS en Exhile: Bij een KNO3/suiker rookbom kun je ipv alcohol of water ook heel goed salmiakzout gebruiken om de vrij heftige reactie tussen kno en suiker te sussen.
aan yellowcard: in godsnaam! KAS (of Kalkammonsalpeter) bevat gewoon verschillende salpeters (nitraatzouten), dus ja, je kunt het als vervanging voor NaNO3 en KNO3 gebruiken in je rookbom. en als je wilt weten welke KAS je dan het best kunt nemen, moet je gewoon degene hebben met zoveel mogelijk van de belangrijkste salpeters of andere oxidators, om je te helpen hierbij een rijtje van nitraatzouten (naar sterkte en dus awesomeness):

1 Amoniumnitraat NH4NO3
2 Kalisalpeter KNO3
3 Chilisalpeter NaNO3
4 Carbosalpeter CaNO3


En dan nu 2 links (om het nog duidelijker te maken en omdat links altijd chill zijn op een forum):

http://www.wikihow.com/Make-a-Colored-Smoke-Bomb
-voor exhile, kleur is idd veels te duur- (voor de fuse kun je ook gewoon een lucifer in het mengsel stoppen, ipv al dat gedoe met die pen)


En dan nu de 2e, die toch echt het allerbelangrijkste is:

http://www.scribd.com/doc/387846/The-Anarchist-Cook-Book
(Ik weet niet eens of ik dit wel mag posten, maar ach)

Hier vind je diverse handige recepten voor rookbommen -van heel simpel tot heel moeilijk te maken-, je moet alleen het gedeelte aan anarchistische bommenmakerij enzo dan overslaan


cheers,
daqing

Link to comment
Ey k3wls
???
denk toch dat ik nog wat toe te voegen heb:


Ik denk het niet,mede door het feit dat alles wat je hier hebt geschreven allemaal terug te vinden is op dit forum.
Als jij je info uit het anarchist cook book haalt, dan refereer ik naar het eerst bovenstaande wat ik heb ge-quote.

En dan nu 2 links (om het nog duidelijker te maken en omdat links altijd chill zijn op een forum)

Ligt denk ik een beetje aan waar je naar toe linkt.

Voor wat mij betreft links naar de verkeerde info. :)

Ik zou zeggen lees je eerst es in hier voordat je bepaalde groepen de verkeerde en of gevaarlijke info geeft.
Wel netjes dat je trouwens de tijd hebt genomen om hier een stukje te schrijven. (Voor wat het waard is.??) :huh:
Link to comment

Tja, moet ik hierop reageren?

Je bumpt een topic wat al 3 en een half jaar dood is. Dat doe je door in je eerste post op dit forum een berg non-info te posten van jewelste.
We worden altijd gelukkig als iemand de moeite neemt iets te posten. Maar een link naar iets wat uitgebreid besproken is en bewezen niet werkt, met een link naar het slechtste pyro-boekje ooit gemaakt is geen goede eerste indruk.

Gelukkig zit je in de rookbom sectie en gebruik je niet de andere hoofdstukken uit het A-cookbook, dat zou slecht voor de gezondheid kunnen zijn.

Tot mijn spijt moet ik je een warning doen toekomen. Dat geeft je dan wel weer genoeg tijd om meer over rookbommen te leren en te lezen.

Link to comment
  • 3 months later...

Sorry, ik zie net dat dit topic best wel een bump heeft gehad, Toch laat ik het hier staan omdat het met betrekking is tot rookbommen.
Als iemand het hier niet mee eens is, vraag ik een mod om hem te verplaatsen.

[Ontopic]

Hallo,

Zelf ben ik vroeger actief geweest met KAS (ongescheiden) en suiker, dat oplossen, in een doek, opdrogen, sterretjes, oprollen en aansteken de handel. (niet te lang bewaren wegens de ammonium nitraat.)
Ook de kas/suiker ging altijd goed. (niet in doeken gedrenkt.)
De variant met paffarine lukte niet, dit waarschijnlijk omdat ik waxinelichtjes gebruikte die niet van parrafine waren.

Nu vraag ik me af of de rook schadelijk is voor de mens?
Dit omdat we het in een spooktocht willen gebruiken.
Uiteraard is de veiligheid hier belangrijk, nou lijkt mij verbrand suiker niet echt een probleem, maar ik vraag het toch maar eventjes.

Edited by hardbassbv
Link to comment

Het kan in het korte vragen topic, daar ben ik het mee eens.
Ik vind het echter goed dat dit gevraagd word, daar zou ook gewoon antwoord op gegeven kunnen worden.
Ik weet niet of het giftig is, maar ik zou zeker afstand houden en niet vrolijk door de rook lopen.

Link to comment

Met oud en nieuw lopen we ook allemaal door zwaar metaal dampen heen. Maar dat wil niet zeggen dat het niet giftig is.
Met zwavel er doorheen vind ik het juist lekker ruiken. Kruitdampen heerlijk kan mij niet snel genoeg O&N worden. Liefst 12 keer per jaar.

Mannen rook is niet gezond voor je anders stond het wel in de schijf van 5......................of wordt het dan 6........Laat maar.

Link to comment

Niet direct dodelijk idd, maar gezond is anders.
Zeker niet aan te raden om mensen er op het gemakje doorheen te laten marcheren.

Dan vind ik het ook nog een verschil of je er zelf voor kiest door chemische restproducten te gaan banjeren of dat je andere mensen ertoe 'dwingt'.

Link to comment

Tja rookbommen topic of korte vragen topic, dat blijft toch een gebed zonder einde.

Voor de rest ben ik het wel eens met tyneman.
Misschien is het beter om de rook dan maar te schrappen, lijkt me ook beter als er opeens politie aan komt banjeren.

Verder,
Ik snap dat rook niet gezond is, dat vraag ik dan ook niet.
Het gene wat ik wilde weten of het echt kwaat kan.

Hoe dan ook, in ieder geval bedankt voor de antwoorden.
Het lijkt me het beste om geen rook bommen te gebruiken, misschien kunnen we wel rook van rookmachines gebruiken.

Link to comment
  • 2 years later...

Hoi!

Voor een niet nader te noemen vereniging waarbij leden wekelijks samenkomen om leuke activiteiten te ondernemen ga ik een rookbom avondje organiseren. Aangezien het al een paar jaar geleden is dat ik mij hier voor het laatst in verdiept heb was ik wat aan het googlen waarbij ik dit filmpje tegenkwam.

'>

het maken

'>

het afsteken

De hierbij gebruikte compositie:

400 grams potassium nitrate (KNO3)
200 grams sugar (C12H22O11)
400 ml water (H2O)
80 grams corn-syrup

Nou ben ik bekend met de gebruikelijke methoden voor KNO3-suiker al dan niet met paraffine, alleen leek mij deze compositie wel interessant. Dit omdat het er op lijkt dat dit redelijk werkt zonder een vorm van container en omdat ik benieuwd ben naar het toevoegen van water. Ten eerste omdat dit misschien het proces van 'smelten' (of in dit geval eerder indampen) veiliger maakt, door de betere warmteverdeling over de componenten, zonder te hoeven werken met een stof die je niet zo makkelijk met water uit de pan krijgt (paraffine). Ten tweede omdat ik me af vroeg hoe de kaliumnitraat en de suiker zouden kristalliseren en of dit überhaupt gebeurd. Ik kan helaas uit de video niet halen of het daadwerkelijk samensmelt, of dat het uitkristalliseert. Ten derde is er misschien nog wat water over gebleven is wat brandvertragend zou werken.

De corn-syrup bevat in dit geval glucose, water, "refiners' syrup, salt, vanillin(heb even het merk gegoogled). Ik kan me niet voorstellen dat dit veel toevoegt, maar emand enig idee waar dit voor zou kunnen dienen? Andere ideeën/meningen over deze compositie?

Mvg,

Freak

Edited by The Freak
Link to comment

Hoe weet je of de rookbom afgestoken ook degene is die gemaakt werd in het eerste filmpje ?

Deze 2 filmpjes zijn upgeload door totaal verschillende personen en zien er ook anders uit.

Volgens mij ben je beter met de klassieke rookbommen, qua werk, afwas achteraf. Je zal de rookbom gewoon iets grote moeten maken.

Al is er natuurlijk maar 1 manier om het zeker te weten, testen maar !

Link to comment

Ik heb hem maar even voor je uitgeprobeerd.

Alles gedeeld door 10 en ipv cornsyrup gewoon pannenkoeken stroop gebruikt.

Let op dat je hem echt erg goed droog moet koken. Ik had er nog een beetje water inzitten ben ik bang, hierdoor was hij niet te ontsteken met een lontje. Waarschijnlijk gaat dat beter als hij nog wat droger is en langer heeft gerust.

Hier het balletje in een laag alu-folie

En hier het resultaat. Aardig wat rook en (bijna) geen vuur te zien. Ik zeg best geslaagd toch.
P.S.

een niet nader te noemen vereniging waarbij leden wekelijks samenkomen om leuke activiteiten te ondernemen
​Aparte manier om een parenclub te benoemen hoor. :lol:
Link to comment

×
×
  • Create New...