Jump to content
PyroForum.nl

Rookbommen


Guest

Recommended Posts

  • Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Omdat dit een soort algemeen tropic over rookbommen is lijkt me hier de beste plek om te plaatsen.

Ik heb nu al verschillende keren kno3-suiker rookbommen gemaakt, met verschillende verhoudingen maar ik blijf vrij veel vlammen krijgen(vulkaanuitbarsting) met wel veel rook alleen met minder vlammen is er waarschijnlijk nog meer rook.

De volgende verhoudingen heb ik al getest:

40->60
50->50
60->40
alle in gesmolten verhouding suiker ->kno3
Maar er was vrijwel geen merkbaar verschil.

Wie heeft een betere manier of verhouding gevonden om vlamvorming te verminderen?

Link to comment

ik las eerder in deze topic iets over KNO3 en suiker gewoon in poedervorm mixen en dan met een beetje water erbij. dan zou het kneedbaar worden ofzoiets en daarna kei en keihard, kan iemand me daar meer informatie over geven want een vast blok lijkt mij prettiger in gebruik dan poeder

Link to comment

Ik denk dat ik dat was. Als je 60/20/20 (kaliumnitraat/suiker/mazena) gebruikt en daar een beetje water bij doet wordt hij kneedbaar. Als je hem laat drogen wordt hij keihard. je moet yhem wel met een beetje kno3/suiker ontsteken. Hij rookt hard zonder vlammen. Hij is alleen moeilijk aan te krijgen.

Link to comment

Ik las ergens dat, als zuiveringszout in een compositie zit. Het vertraagd wordt. Ik weet niet zeker of dit ook bij kno3/suiker werkt.

Ik ga het zou uit proberen. Ik denk aan 30 gram kno3, 20 gram suiker en 10 gram zuiveringszout. Ik zie wel hoe het ging.

Link to comment

Omdat ik bij "normale" mengsels altijd 50% kno3 -> 50% suiker en dan evt nog met parrafine. Hiervan is dus 50% zuurstofleverend en 50% rookstof (brandstof).

Ik had verwacht dat bij 3 gelijke delen er te weinig zuurstofleverend (kno3) aanwezig was.

Maar als jij zegt dat van alles 33% ook werkt ga ik dit ook wel eens proberen. Zodra ik weer aan kno3 kan komen.

Is dit dan de gesmolten versie of gewoon deze 3 stoffen door elkaar mengen?
Ik gebruik altijd de gesmolten versie door eerst suiker te smelten. En dan het pannentje van de hotplate en dan de andere stoffen erdoorheen roeren.

Link to comment

Ik heb alles los gemengd.

Bij die grote rookbom gaat alles wel goet met het mengen. Als je eerst de suiker smelt, heb je niet erg weinig vloeistof om alles te mengen.

Ik heb weing goie ervaringen met de gesmolten versie. Op mijn hotplate lukt het niet goed om de suiker te smelten.

Link to comment

Ik heb net de verhoudingen van vuurtje gebruikt. Het ging niet goed. Ik kreeg heel veel vlammen. Ik dat alles in een leeg blikje gedaan en aangestoken met een sterretje. Ik kreeg meteen grote vlammen. Hij rookte afgezien van de vlammen wel aardig.

Link to comment
Ik heb net de verhoudingen van vuurtje gebruikt. Het ging niet goed. Ik kreeg heel veel vlammen. Ik dat alles in een leeg blikje gedaan en aangestoken met een sterretje. Ik kreeg meteen grote vlammen. Hij rookte afgezien van de vlammen wel aardig.


Vaag, misschien komt het omdat ik de gesmolten versie had. Ik had het ook gewoon in een open pannentje aangestoken dus daar kan het ook niet aanliggen.

Jou mix heb ik nog niet getest, maar ik laat het wel weten als ik weer iets nieuws heb geprobeerd.
Link to comment
Aha, daar kan het dus aan liggen.

Hoe smelt jij je suiker eigenlijk op een hotplate of op het fornuis.


Ik heb een elektrische kookplaatje met verschillende standen. Ik zet hem altijd op de laagste stand. Met daarop een soort klein ijzeren bakje.

Eerst laat ik de suiker alvast een beetje smelten als de suiker dan al een beetje gesmolten is voeg ik de kno3 langzaam bij. Nog even goed doorroeren en dan kan ik het ergens in doen/gieten.
Link to comment

@ vuurtje, ik ben van plan om het binnekort ook een keertje te gaan doen ( me vriend heeft KNO3 ) , dus stel we nemen zo'n kampeerbrandertje, zetten er een blik op, doen er eerst suiker in ( hoeveel gram voor een klein blik ? ) laten het smelten ( bruin en bubbelen ? ) en dan de KNO3 erbij en goed roeren, als het goed bruin en 1 geheel word er uit halen en ergens in doen ? zoiets ? Heb je nog tips.

Hoeveel gram KNO3/Suiker is het best om per keer te smelten ? Als je een klein conserven blikje gebruikt ?

Link to comment

Ik maak het meestal eerst in een klein soort pannentje(vierkant bakje) en giet of lepel ik het dan pas over in een blikje. Hier past maar 300 gram in.
Tip giet het niet in een plastic flesje o.i.d want deze smelt bij het erin gieten als het mengsel nog vloeibaar is. Colablikje met blikopener openmaken werkt prima.

Ik laat eerst de suiker voor een deel smelten (goed roeren met houtje o.i.d dat het niet aankoekt).
Tegenwoordig doe ik ook al gewoon na een tijdje de kalium erbij in een pannentje en meng het in het pannentje even goed. Dit omdat als je het suiker van het vuur afhaald het al heel snel hard wordt waardoor je niet goed kan mengen.
Dan wordt het zeg maar een soort satesaus=zelfde kleur even dik.

Dan moet je het wel snel van het vuur afhalen want anders kookt het over, dit gebeurde bij mij een keer. Voor het bubbelen eraf halen als alle klonten eruit zijn.

Ik doe het altijd op een ´kookplaatje dus dat is denk ik wel iets veiliger als een kampeergasstel. Iedergeval niet in de keuken doen zijn je ouders denk ik minder blij mee i.v.m. geur.

Verder over de hoeveelheden wat is een klein blikje

Even een voorbeeld in het kleinste formaat cola blikje past ongeveer 250 gram mengsel. Verder gebruik ik altijd 50%-50% verhouding.
Hoe meer mengsel hoe meer en hoe langer rook dus je moet zelf maar kijken hoeveel je wilt maken. Ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat je voor je kno3 betaalt is het goedkoper kan je grotere hoeveelheden maken.

Om de vlamvorming iets minder te maken voeg ik ook nog wel eens 25% mazena of melkpoeder toe. Ik ben zelf ook nog een beetje met toevoegingen aan het expirimenteren. Morgen waarschijnlijk wat mengsels uittesten.

succes ermee.

Link to comment

×
×
  • Create New...