Jump to content
PyroForum.nl

Rookbommen


Guest

Recommended Posts

  • Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Wat dacht je van stikstof en fosfor? Het is mest met bepaalde verhoudingen kaliumzout fosfor en stikstof. Vaak is dit geen kaliumnitraat geloof ik, maar ik zou me natuurlijk kunnen vergissen. Om een enigzins noemenswaardige kaliumnitraat over te houden moet je een zo hoog mogelijke K waarde hebben...


ik had die "N" nog opgezocht in het woorden boek, ik kwam er achter dat het stikstof was. En volgens mij heet zo'n zak met verhouding 13-0-45 vaak kalisalpter.
Link to comment

Ik heb hem gisteravond gemaakt. 60 gram chillisalpeter en 40 gram suiker. Opgelost in water en wc papier (had geen keukenrollen meer) er in gedaan. Even laten weken en laten drogen. Ik heb er ook twee stukjes katoen erin gedoopt. Om te kijken of ik ze al lont kan gebruiken.

De stukjes katoen waren al droog. Eentje uitgeprobeerd. Brand langzaam en heet. Zometeen een stukje wc papier aansteken als die droog is.

Link to comment

Nee. Ik had 4 vellen opgerold en er een potlood formaat van gemaakt. Toen ik het aanstakt kreeg ik een grote vlam en meteen daarna schoot hij uit mijn handen. Hij vloog nog een stukje in het rond, met veel rook. Was op zich wel grappig.

Ik snap niet alleen hoe dit kan. Heeft iemand een verklaring?

Link to comment

En mijn hand verbrandden zeker. Ik heb net de rest afgestoken. Een paar vellen waren droog, de rest niet. Ik heb het in aluminiumfolie gerold en dat in een leeg blikje gedaan. En aangestoken.

De droge branden zeer snel en spuwde allemaal vonken uit. De bijna droge begonen wel te roken. Hij leek percies op de kas/suiker, maar minder zwaar.

Link to comment

Hmmm.. beetje rare compositie.
Zonder zuurstofleverancier zal dit, ben ik bang, aan de lucht moeten ontbranden.
ZnO is veel gebruikt in (witte)rook. Let wel op ZnO is erg giftig en kan erg snel tot zware lichamelijke klachten leiden. Niet inademen dus!
[edit] Ik zal hem volgende week eens uitproberen, laat wel weten hoe het ging. [/edit]

Link to comment

Zuurstof is helemaal niet nodig hier, oxidator en reductor zijn aanwezig. Oxidatie betekent electronen opnemen, niet per se verbranding met zuurstof. Zwavel neemt hier de electronen op en is dus de oxidator.

Ontsteking met een sterretje zal wel lukken denk ik, misschien ook nog wel met een lontje, maar dat moet je maar uitproberen.

Link to comment
  • 2 weeks later...

×
×
  • Create New...