Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
Kauyon

Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers

Recommended Posts

Zoals het nu gaat vind ik het een beetje treurig, inderdaad een geitewollensokkenbureauaanpak, waar niemand wakker van zal liggen.

Ik lig er ook niet wakker van,maar dat ik het nu zo fijn vind dat "onze hobby" vergeleken word met het bommenmakers gilde is natuurlijk wel erg zonde.
Voor de leek is het namelijk niet makkelijk om een pyro hobby`ist van een bommenmaker te onderscheiden.

De tolerantie van de meeste burgers is ook flink gedaald en is ook logisch lijkt me.
Mede door het steeds in het nieuws komen van bepaalde zaken aangaande vuurwerk-delicten.

Als ze ergens actief zouden moeten zijn dan is het toch op PyroForum?

Ik denk dat ze ook hier vast wel een lichtje hebben opgestoken,om te kijken hoe wij pyroèrs hier tegenover staan.
Of het helpt dat je zegt hoe je mening hierover terug te lezen is op dit forum,lijkt me dat ze hier geen boodschap aan zullen hebben wanneer ze bij je op de stoep staan.

Afwachten en jezelf niet in de kijker spelen lijkt me raadzaam. :unsure:

En ook nog een paster op de achtergrond dat is duur spul.
$1695.00 om pressies te zijn :P

Edited by lychees

Jaa het is weer zover: opnieuw een jongetje (van 14!) opgepakt wegens het maken van een vuurwerkbom. De ouders hadden zelfs zelf de politie gebeld (mompelt iets over opvoeding..) en een volledig EOD-team kwam opdagen om de bom te ontmantelen (met robotje en al). Tja dan werk je een taskforce wel in de hand.
http://www.nu.nl/binnenland/2704465/bomverkenner-ontmantelt-vuurwerkbom-14-jarige.html

Ik zeg ook niet dat het niet terecht is. Ik wil alleen maar aangeven dat het op deze manier niks vreemd is dat er zo op mensen wordt gejaagd die iets met potentieel explosief materiaal doen, ongeacht of het nu k3wl of verantwoorde pyro is. Ik vraag me af of dit soort praktijken ook in onze buurlanden (België, Duitsland) zo veelvuldig voorkomen?

Het gaat hier waarschijnlijk om een buis vol rommel en zoveel mogelijk spiritus. :(
Zolang de "taskforce" dit soort mensen aanhoud heb ik er geen problemen mee.

Wel jammer dat ze ook de echte hobbyisten pakken.

Nog een tip voor de hobbyisten: Koop niks online wat kan linken naar vuurwerk. Laten we het erop houden dat er een paar dagen geleden de politie was langs gekomen bij een "vriend" om verhaal te halen waarom die vriend bepaalde dingen kocht op het internet.

Zolang je buiten de periode nov-dec tot jan-feb koopt is er meestal niets aan de hand. Rond deze tijd kun je gewoon verwachten dat ze extra alert zijn. Bovendien geloof ik niet dat de politie zomaar aan mag kloppen om te vragen waarom iemand spullen op internet koopt (ze mogen zonder speciale redenen de webwinkel niet verplichten om informatie te geven over hun klanten).

@Smokingblue: Wees eens iets specifieker. Hoef niet te weten waar en wie maar 'wat' kun je op z'n minst noemen, lijkt me redelijk relevant.

Nog een tip voor de hobbyisten: Koop niks online wat kan linken naar vuurwerk. Laten we het erop houden dat er een paar dagen geleden de politie was langs gekomen bij een "vriend" om verhaal te halen waarom die vriend bepaalde dingen kocht op het internet.

Zolang je buiten de periode nov-dec tot jan-feb koopt is er meestal niets aan de hand. Rond deze tijd kun je gewoon verwachten dat ze extra alert zijn. Bovendien geloof ik niet dat de politie zomaar aan mag kloppen om te vragen waarom iemand spullen op internet koopt (ze mogen zonder speciale redenen de webwinkel niet verplichten om informatie te geven over hun klanten).

Onzin, politie mag ten alle tijden aankloppen of opbellen als ze ergens een vermoeden van hebben, binnenkomen is een ander verhaal.

Verder zijn er veel webwinkels die zélf contact opnemen met de politie als ze een vermoeden hebben (lees de kleine lettertjes van webwinkels eens, meerdere webwinkels geven zelf aan dat ze bij twijfel over het gebruik en de bedoelingen van de chemicaliën dit doorsturen naar de politie).

Het ligt iets anders. Aanvulling op wat Charcoal zegt. Op het moment dat een webwinkel zelf gegevens verstrekt aan justitie met het oog op: "Wij (webwinkel) denken dat er hier iets niet in de haak is" dan mag justitie die gegevens gebruiken om een onderzoek te starten nav die gegevens. Justitie heeft niet het recht om gegevens op te vragen met het oog op laat maar een zien wie er allemaal chemie koopt zodat wij dat eens kunnen gaan onderzoeken. Dat zou namelijk niet rechtsgeldig verkregen bewijs zijn.

Echter als een webwinkel zelf aan illegale praktijken doet en de database van die webwinkel wordt in beslag genomen bij een arrestatie dan moet je natuurlijk als koper niet naïef zijn en denken dat justitie die gegevens niet opslaat. Als er in jouw dorp/wijk iets van ploffertjes worden afgestoken dan moet je niet raar staan te kijken dat ze even op de koffie komen en vragen gaan stellen. Ze zullen het dan afdoen dat ze een anonieme Tip hebben gekregen dat....... vul de rest maar in. Als je dan te veel zegt ben je de sjaak.

Edited by Rocketier

Oke daar ben ik het inderdaad wel mee eens. Maar dat wil nog niet zeggen dat in deze periode van het jaar (en zeker dít jaar) de politie veel sneller actie zal ondernemen dan wanneer het hoogzomer is. Er zijn nu simpelweg veel meer mensen bezig met het opsporen van 'bommenmakers'. Ik vraag me af of de taskforce überhaupt wel het hele jaar door actief zal blijven (gezien de kosten die een dergelijk grapje met zich meebrengt).

Die hele taskforce is nep wat mij betreft. Als er echt gerechercheerd zou worden hadden ze er al 1000 opgepakt incluis mijn persoontje. Als ze hun best doen pakken ze je. Kijk maar naar die dreun in zeeland, binnen vijf dagen hadden ze m, het ding op de flitspaal, paar dagen, de klap in hilversum, gelijk.

Denk dat Rocketier gelijk heeft en dat onze forumlid met het Noorse kapsel het over de door Rocketier genoemde winkel heeft, goed denkwerk Rocketier! Maar zo werkt het. Grote klap in het dorp, lijstjes erbij en zoeken op postcode haha :)!

Edited by pdfbq

@pdfbq

Het scheen te gaan om een rolletje visco wat ik al maanden geleden had gekocht. (2 dagen voor oud en nieuw staan ze voor de deur)

Gelukkig is er nooit vuurwerk of iets dergelijks aanwezig in mijn huis omdat het alleen maar een lever adres is :D.

Zo dan, is weer 3 jaren terug dat ik hier heb gepost.
Grappig om wat bekende "gezichten" weer te zien.

Ik kwam even langs om te kijken of en hoe deze community gereageerd heeft op deze actie.

Als je het mij vraagt is het een grote publiciteitsstunt, pure bangmakerij.
Het doel van de actie is om mensen af te raden om dit soort filmpjes te doen. En dat lukt aardig.
Niet vreemd, het is best eng om een persoonlijk filmpje opgestuurd te krijgen waarin er gedreigd wordt met celstraf.

- Snip -
(Je weet maar nooit met dit forum... :P)

Edited by Hardcore Bob

Je bent nog net zo kortzichtig als 3 jaar terug.

Er zijn al aardig wat mensen opgepakt. Dat lange democratische pad wat jij schetst komt misschien voor in je dromen, maar niet in de realiteit.

Zelfs als je je account verwijderd blijft het nog bestaan. Je kunt immers geen nieuw account aanmaken op dezelfde naam meer.
Heel veel mensen denken te makkelijk over de politie, desnoods verzinnen ze dat er een anonieme tip is gegeven die ze gerechtigd om even bij je aan te mogen kloppen.

Het is een kneuzen team, die task force, maar wel een die je niet voor je deur wilt hebben.
Het lijkt me dan ook niet verstandig om ze te gaan provoceren, daar heb je alleen jezelf maar mee.

• Upvote 1

@HCB Je ben idd erg kortzichtig voor wat betreft de mogelijkheden van de overheid maar goed dat is voor jezelf een probleem, niet voor ons.
Daarnaast vind ik de inhoud van jou filmpje getuigen van KW3l gedrag. Dat wordt zoals jij zelf al schrijft niet geapprecieerd.
Ook het taal gebruik in jouw filmpje getuigd niet van enige vorm van intelligentie.

Ik vind dat de TF goed werk verricht tov het soort filmpjes wat jij post. De inhoud van jouw filmpjes zet andere jongens aan tot kopieer gedrag en dat schaad onze hobby.
Je kan dus stellen dat de taskforce en de serieuze members op dit forum hetzelfde doel nastreven. Al hebben wij beide een verschillende visie hoe het te bereiken.
De TF met waarschuwen en opleggen van straffen. Wij met begeleiding en educatie op het level van pyrotechniek.

Ik hoop voor jou dat je verstandig bent en dat je het filmpje gaat verwijderen zoals wordt verzocht. Jij bent uiteindelijk aan de beurt als je er geen gehoor aan geeft. Het feit ligt simpel. Het is jouw account en jij hebt materiaal staan wat aanzet tot....... en dat wordt niet getolereerd. Jij hebt geluk dat je er niet met je poffertje op staat want dan krijg je voorrang..... :)

Overigens als jij niet zit te wachten op een reactie van ons kan je beter niet meer posten op welk forum dan ook.

edit: Ik heb net even op jouw account op youtube gekeken. Dit getuigd echt van waanzin en naïviteit. Je hebt filmpjes staan die gemaakt zijn in een woonwijk.
Cobra's in een speeltuintje en cobra's in een straat vastgebonden aan brandstof. Ik hoop dat de TF wat voorrang geeft op jouw account. Als jij dit gedrag goed vindt dan vind ik dat jij niet echt goed bij je hoofd bent. Sorry! Taskforce doe jullie best!

Edited by Rocketier

Grappig hoe je denkt dat je niet te vinden bent zonder IP-adres controles enzo. Ik vond in minder dan een half uur hoe je eruit ziet en je geboortedatum en, indien niet gelogen, waar je woont. Met de eerste 2 kan iemand met de gepaste databank je zo vinden, ip adres is voor niets nodig.

Edited by bonkers

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By gamekeeper
      Aldus...
      https://www.nytimes.com/2017/09/20/technology/uk-amazon-bomb.html
      https://www.channel4.com/news/potentially-deadly-bomb-ingredients-on-amazon 

• By High Density
      Iedereen de beste wensen, hier is alles rustig verlopen, op bepaalde plekken na dan
    • By ThaDawg
      Ik hoop niemand van hier. .
      http://m.telegraaf.nl/article/22168311/eod:-vuurwerkvondst-zierikzee-gevaarlijk
    • By Tyneman
      http://www.blikop112.nl/bericht/18359/jong...uurwerkbom.html
      http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/arti...urwerkbom.dhtml

Een minder gezellige eerste post van mij ne een lange afwezigheid.
      Liever had ik met leuker nieuws gekomen, maar iig ben ik er weer.
    • By Sharkie
      http://www.nu.nl/binnenland/2411454/hagena...n-vuurwerk.html

Stukje uit het artikel:
      De man liep maandagavond tegen de lamp. Agenten betrapten hem en een 31-jarige plaatsgenoot op een veldje in de wijk Transvaal bij het afsteken van vuurwerkprojectielen met behulp van een metalen lanceerinstallatie.

Metalen lanceerinstallatie... Dat zal geen stargun geweest zijn, sowieso dom als je redelijk grote devices ergens op een veldje in de buurt van huizen gaat afsteken. Maargoed, benieuwd of hij een straf krijgt.

Niemand van het forum trouwens?
    • By hanns
      Hallo allemaal,

Ik zelf ben nog niet bezig met kalium perchloraat maar ben wel al veel aan het lezen over deze stof en wat je er mee kan. Wat mij opvalt is dat het wel degelijk te krijgen is in Nederland maar over het algemeen niet goedkoop. Na een klein beetje zoeken kwam ik om verschillende websites in het buitenland die deze chemicaliën op legale wijze kunnen leveren (dus niet via de reguliere post want dit mag uiteraard niet). Met dus inderdaad officieel transport met de benodigde papieren.

Puur uit nieuwsgierigheid vraag ik mij dus af wat de wetgeving omtrent Kalium perchloraat is. Hiermee bedoel ik het bezit en het importeren van deze stof. Ik ben dus niet van plan deze stof te importeren maar ben wel benieuwd wat de regels hier van zijn. Want ik kan nergens vinden dat deze stof illegaal is in Nederland of dat je er papieren voor nodig hebt. Wel kon ik vinden dat je in Duitsland over bepaalde papieren moet beschikken om deze stof in te kopen.

Met vriendelijke groet,
      Hanns
    • By pdfbq
      Is al een paar dagen oud maar nog niet als topic neergezet.
      http://www.nu.nl/binnenland/2581774/verdac...rijgelaten.html
      Wat zou hier aan de hand zijn?
      Je hebt toch aardig wat nodig om deze schade te veroorzaken.
  • Popular Now

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Topics

• Dank Rock/Coek Ik wil een nog dunnere variant visco. Voor het doorlonten van cakes. Die 3 mm is vrij dik daarvoor denk ik.
      Daar moet je grote gaten in je tubes voor prikken. Als je gebruik maakt van 1 gat per tube. ___________/\____/\___/\___/\
      Om dat te regelen heb ik in de 'Upper die' een tule geplaatst met een kleiner diameter. Bedoeling is om alle klossen van het dunste katoen garen te voorzien.
    • Petje af. Ik had het idee ooit eens maar is er nooit van gekomen.
    • Mister Element, Ik heb jouw posts gelezen. Ik heb me afgevraagd of ik zou reageren.
      Uiteindelijk heb ik besloten dat te doen om de volgende redenen: jouw veilgheid (en die van je omgeving), en om de indruk te weg te halen bij 'de overheid', die hier uiteraard meeleest, dat echte liefhebbers onverantwoordt omgaan met pyrotechniek ... wij zijn geen 'bommenmakers'.
      Jij geeft een andere indruk (je bent je welliswaar bewust van dat je moet leren, en in de tussen tijd doe je stomme dingen). Ik ga hier en daar hard zijn in mijn woorden; dat is uiteraard niet gericht op jouw persoon, slechts gericht op wat je tot nu toe hebt geschreven, in de hoop tot je door te dringen, in de hoop je tegen jezelf te beschermen en je geen onderdeel te laten zijn van het 'te verpesten' voor de echte liefhebber ... je een stap terug te laten doen. Pyrotechniek (en het maken van sier vuurwerk wat daaronder valt) heeft een hoop aspecten: creativiteit, veiligheid van jou en je omgeving, mogelijk gevaarlijke chemische reacties, etcetera).
      En het is een techniek, die je moet leren; bij iets wat je moet leren moet je bij het begin beginnen, toch ... de basis, je weet wel?!   Voor nu ben je voor mij een bommenmaker: - 3" salute shell (JE MAG NOG HELEMAAL NIET OVER FLITSPOEDER NADENKEN !).
      - Vervolgens een 5" shell maken , niet weten hoe die goed omhoog te krijgen, en het toch proberen (HEB JE EEN F*CKING GAATJE IN JE HOOFD ?).
      - KCLO3 maken, terwijl je niet eens weet wat ermee te doen (WHUT ?).
      - Dan, "Glitter stars zonder KClO4?" (HEB JE ENIG IDEE WAT VOOR STUPIDE VRAAG DAT IS ?).
      - Je hebt het al gehad over Mg poeder, voor je Flash, naar ik aanneem. Je weet dat je dan een fijne mesh size moet hebben; heb je enig idee hoe reactief dat spul is (ik ben er nooit aangekomen en ga dat ook nooit doen, maar dat terzijde), en hoe je het zou moeten beschermen (HALLO)?   Suggestie, positief (ik weet niet wat je al wel of niet hebt gedaan, theoretisch, dus ik start bij het begin): - Kijk deze serie, een paar keer.
      - Daarna lezen, lezen en lezen (niet alleen hier).
      - Lees over de ongelukken, over persoonlijke beschermingsmiddelen, en over "Death mixes".
      - Lees F.A.S.T. (o.a). Vraag je daarna af of het in de omgeving waarin jij woont, en je ding doet, het veilig is om buskruit in een ballmill te stoppen; wat gaat er gebeuren als het mis gaat (er zijn voorbeelden van)?
      Vraag je af of het niet verstandiger is te punniken goed geoptimaliseerde Green Powder te maken, door de afzonderlijke airfloat ingrediënten met de hand te zeven, en daarna verder te bewerken. Daarna kan je altijd kijken naar de double/double component milling/mixing techniek. Terug naar de basis: leer je eigen tubes te rollen, maak ze werkend zodat ze niet doorbranden bij een mooie 'stevige' charcoal fontijn (buiten de bebouwde kom, als het land nat is), 
      Rol je eigen 2" mortar met stevige endplug, maak je eerste (?) starmine met cut TT stars.
      Als dit alles werkt kan je wat metaal gaan toevoegen, de juiste mesh size voor elke specifieke applicatie; maar niet voordat je je hebt verdiept in de eigenschappen van de diverse metalen, hun interactie/incompatibiliteit met andere chemische stoffen, of hoe dat te voorkomen. En wat mesh size en microscopische vorm van het metaal daarop van invloed is, safety wise.   Samenvattend, blijf af van Flash en Mg, 'grow up first'.
      En dat geldt ook voor de KClO3, die je 'aan het koken bent'; 200+ composities kan je ermee maken, maar das voor de grote jongens (welke jij en ik nooit zullen zijn) en die ook nog met zwetende handjes sommige vele ervan zouden mixen, terwijl het zelfs met vergunning nog legaal voor hen is ook. Alsjeblieft, laat me geen naar krantenartikel lezen de komende maanden, over jou (met ingrijpende fysieke en/of maatschappelijke gevolgen voor jou, of je omgeving).
      Laat de Flash crackers bommen over aan de '16 jarige' kut-gassies uit 'achterstandswijken', geimporteerd uit Oost Europese landen, die daar tijdens O&N onze hulpverleners mee bestoken, en daarmee het debat polariseren of vuurwerk helemaal niet verboden moet worden.
      Laat ons daar geen onderdeel van zijn: wij zijn de techneuten en artiesten van het gekleurde vuur !   All the best, Stay Green!  
  • Who's Online (See full list)

There are no registered users currently online