Jump to content
PyroForum.nl

En alweer een....


Sharkie

Recommended Posts

http://www.nu.nl/binnenland/2411454/hagena...n-vuurwerk.html

Stukje uit het artikel:
De man liep maandagavond tegen de lamp. Agenten betrapten hem en een 31-jarige plaatsgenoot op een veldje in de wijk Transvaal bij het afsteken van vuurwerkprojectielen met behulp van een metalen lanceerinstallatie.



Metalen lanceerinstallatie... Dat zal geen stargun geweest zijn, sowieso dom als je redelijk grote devices ergens op een veldje in de buurt van huizen gaat afsteken. Maargoed, benieuwd of hij een straf krijgt.

Niemand van het forum trouwens?
Link to comment

Ik ook hoor.
Maar als je de politie geen aanleiding geeft, is er geen reden dat dit bij jou gebeurd.
Daarnaast erger ik me ook altijd aan die sensatie journalistiek en de debielen die het trekt.
Als ze inderdaad op de wapen en munitie wet worden genaaid zijn ze goed de sjaak.

Link to comment

Een kilo kruit. ^_^ En kokers! ^_^ Levensgevaarlijk waar die man mee bezig was zeg.
Nee in alle ernst, zulke berichten zijn natuurlijk niet leuk om te lezen. Pak liever een stel 16 jarigen op die croftybommen maken dan een hobbyist. Zij vormen immers een groter gevaar en vervuiling.

Link to comment

Ik heb drie jaar geleden de gehele wet wapens en munitie gelezen. Er wordt daarin met geen woord gerept over buskruit. Buskruit valt niet onder het kopje munitie. Je mag niet meer dan twee kilo van dit spul voorhanden hebben. Echter moet je wel aan de milieu wetgeving voldoen. Het geen waar ze hem waarschijnlijk mee gaan proberen te naaien is het feit dat hij met een stalen mortier iets afschiet. Als ze kunnen aantonen dat het mortier onder de wapenwet valt dan is hij de pisang. Dan mag ik de smit van op de hoek wel waarschuwen die heeft een stelling vol met buizen. ^_^ Ja het is natuurlijk niet slim wat hij heeft gedaan. Iedereen kan het zien wat hij flikt. Het is frustrerend als je gewoon echt voorzichtig bent en eigenlijk niemand overlast bezorgt je op zo'n manier de sigaar moet zijn. Er zal op het strand nu wel een milieu delict zijn gepleegd door de heren van de EOD wel een hele kilo buskruit tot ontploffing brengen! Ik hoop dat ze het wel goed hebben verpakt en gespikt anders knalt het niet eens.

citaat
Onderdelen van munitie zijn hulzen, punten (projectielen) kruit en slaghoedjes voor gebruik in hulzen.
Kruit valt niet onder de bepalingen van de Wwm.
Hulzen, punten en slaghoedjes mag een burger dus niet voorhanden hebben, behoudens verlof voor het desbetreffende kaliber.
Er geldt een vrijstelling voor kennelijk gebruikte hulzen die deel uitmaken van, of bestemd zijn voor een verzameling.

citaat van mr P Hoogeveen voormalig voorzitter van de KNSA

hele artikel

Edited by Rocketier
Link to comment
  • 1 year later...
  • 4 weeks later...

Tja meerdere antwoorden mogelijk, hierbij de meest waarschijnlijke op volgorde.

1* gejat.
2* weigeraar gevonden.
3* gekregen of gekocht van een debiel.

Lijkt me duidelijk dat je zulke spullen goed moet opbergen als je ze hebt.
En dat je je weigeraars moet opzoeken.

Ik vind het heel jammer voor die jongen, ik denk dat hij dit niet had kunnen voorzien.

Link to comment

Iedere debiel kan tegenwoordig aan Cobra 6 komen. Het zijn eigenlijk net rotjes geworden, zonder Cobra ben je niets. Helaas..

Een rotje geeft je een rot gevoel aan je hand als hij voortijdig afgaat, met een cobra gaat dat net even iets minder goed.

Ik vind het nogal een apart verhaal. De meeste cobra's hebben ook nog een soort fakkel alvorens ze afgaan, ik snap dan ook niet waarom hij 'm op dat moment überhaupt nog vast had.

Link to comment

Maat van me zit op de Ambulance. Paar maanden geleden kwam hij met een foto aan zetten van een hand waar een cobra in geploft was.
Heb nu echt een grote afkeer tegen dit soort grote knallers gekregen. Je zag niet eens meer dat het een hand was... Laat staan bij zn klein manneke :(

Link to comment

Het zijn deze zware k*t knallers die het draagvlak voor een eventueel verbod op vuurwerk steeds groter maken. Wat me ook opvalt is dat de domste figuren altijd de hardste knallers hebben. Deze week vond een of andere eencellige hier het ook noodzakelijk om op een doordeweekse dag om 01.30 twee keiharde salutes af te steken in de stad...bloedirritant...

Nederlanders blinken in het algemeen niet uit in verstandig omgaan met vuurwerk.

Een jaar geleden had een groepje tokkies op een camping er een in zo'n terracotta openhaard gestopt , en geinteresseerd vanaf een paar meter toegekeken naar wat er zou gebeuren. De fragmentatiebom terracotta openhaard versplinterde en de zoon van Pa tokkie werd in zn nek geraakt door een scherf en bloedde dood.

Kijk je naar een land als bijv. Spanje dan zie je dat daar veel normaler word omgegaan met vuurwerk. Dingen kapot maken, of het bekogelen van dieren en mensen met vuurwerk komen daar gewoon bijna niet voor. Jongeren word van kinds af aan geleerd om om te gaan met vlindertjes/traca's. Op fallas krijgen de kinderen elk een pakketje vuurwerk, behorend bij hun leeftijd , en ze leren er op een verantwoordelijke manier mee om te gaan.

Het is wat coek zegt: ik heb met oud en nieuw vorig jaar zelf waargenomen hoe kinderen van hooguit 11 of 12 met die cobra's aan het gooien waren. Ze zijn gewoon niet echt geschikt als grondknaller, als je er een op het grind zou gooien heb je alweer levensgevaarlijke rondvliegende kiezels. De kruitinhoud is veel te hoog van die dingen.

Ik hou ook dit jaar mijn hart weer vast voor alle sloop en overlast ellende.

Edited by fred happy
  • Upvote 1
Link to comment
  • 1 month later...

Je mag geen mensen in hokjes plaatsen en veralgemeniseren maar vaak is de sloopjeugd wel van Tokkie-niveau en geven de ouders ook weinig sturing.

Laatst bij mij voor de deur ook weer een vuilnisbak die aan een lantaarnpaal was bevestigd compleet weggeknald en zelfs de lamp bovenin is losgekomen en hing aan wat bedrading te zwabberen.

Ik vind hoe dan ook berichten met gewonden, of het nou kinderen zijn of volwassenen, altijd erg jammer en ook al zijn de slachtoffers zelf de aanstichters met weinig verstand.. zwaar letsel gun je niemand.

Link to comment
  • 2 weeks later...

" De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) vond in het huis materialen om vuurwerk te maken. Aan de hand van de dozen die zijn aangetroffen, concluderen vuurwerkdeskundigen dat hij experimenteerde met illegaal professioneel vuurwerk."

Dus geen echte zelfbouwer denk ik. Dr stonden ook wat dozen van 1.3 G op de foto, wss commercieel spul gesloopt en dat ging niet helemaal lekker ;).

Edit:
Wel grappig al die monglische reacties weer, ja het was m'n oom en hij heeft twee armen verloren. Lol, in het artikel stond dat hij nog aanspreekbaar was. Dat ben je niet echt meer met twee slagaderlijke bloedingen als je armen weg zijn. Beetje ziek in je hoofd als je dat soort reacties gaat plaatsen voor de aandacht. Achja, 't zijn toch vooral de door de wereld uitgekotste haat mannetjes die daar reageren altijd. Ze moeten iets met dr leven :) .

Edited by ExplosiveCoek
Link to comment
  • 4 months later...
×
×
  • Create New...