Jump to content
PyroForum.nl

Ball mill


richard3332

Recommended Posts

Laatste wat ik er over ga zeggen: Als je zelf bouwt kun je de vertraging zo optimaal maken als je zelf wil.

Die ballmill van 460 euro is super mooi (400 euro zonder keramische media) maar zelf maken is toch ook leuk!
Materiaal maximaal 50 euro uit en thuis inclusief een geluidsdichte doos.
10 euro 2e hands ventilator motor (55W!)
15 euro trommel
4 euro 4 skeeler lagers (of uit een oude skeeler slopen)
3 euro een 8mm stalen as (GAMMA)
Heb je nog 21 euro over voor een stukje underlayment, wat schroeven en wat triplex voor je poelies en een leren veter als snaar.


Je bent wel een beetje appels met peren aan het vergelijken hier.
Ik reageer niet om mijn ballmill aan te prijzen, dat laat ik over aan diegenen die hem gekocht hebben.

Er worden wel vaker uitspraken gedaan dat tools heel eenvoudig voor een habbekrats zelf te maken zijn, maar zo worden het nooit duurzame tools.
Wij hebben geprobeert de ballmill zo goedkoop mogelijk te houden en toch kwamen we op dit bedrag uit. Alle uren die erin zitten hebben we nog niet eens meegerekend. Je kan tientalle keuzes maken voor de aanschaf van de materialen (houtsoort, ijzer of rvs, type motor, etc etc.), maar uiteindelijk wil je toch een ballmill afleveren zonder dat de klant er klachten over gaat geven. Buiten dat om wil je iets neerzetten wat het over 5 jaar nog steeds zo goed doet.

De ballmill is ook alleen maar in het leven geroepen voor mensen die een aardig budget hebben en geen zin hebben om zelf één te bouwen.
Link to comment
  • Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Interessante discussie hier ^_^
Ener ik pak even twee dingen uit je post ;

Er worden wel vaker uitspraken gedaan dat tools heel eenvoudig voor een habbekrats zelf te maken zijn, maar zo worden het nooit duurzame tools.

Voor een habbekrats niet waarschijnlijk, het is maar net hoe "ik-bouw-liever-zelf" je ingesteld bent. Sommige mensen zijn tevreden met "het werkt nu en als het stopt met werken zie ik dan wel weer". Maar je hebt ook mensen die gewoon goede onderdelen kopen en iets maken dat 5 of mischien nog wel veel langer meegaat. Het ligt aan wat je er zelf bereid bent aan te doen. En als je plezier hebt in het bouwen en perfectioneren maakt het niet uit hoeveel tijd en aandacht je er insteekt en het iets hebben gemaakt wat werkt draagt ook bij aan het algehele plezier wat men aan deze hobby beleeft, vind ik.


De ballmill is ook alleen maar in het leven geroepen voor mensen die een aardig budget hebben en geen zin hebben om zelf één te bouwen.

En dat is goed, want sommige mensen (en daar hoor ik deels bij) hebben idd geen zin om te gaan rommelen en pielen en willen dus iets wat werkt. Dus daarom is het goed dat ze kant en klaar worden aangeboden, zo is iedereen dus blij.

Ik gebruik een Lortone en dat is voor nu goed genoeg. Ik loop alleen wel tegen minpuntjes aan waardoor ik dus op zoek moet naar iets beters. Nu kan ik een kant en klare ballmill kopen of er zelf 1 maken met eventueel aanpassingen/opties die specifiek voor mij handig zijn. Ik denk dat ik er zelf 1 ga bouwen maar ben blij met de keuzevrijheid ^_^
Link to comment
Mijn hypothese is dat het komt door het hobbelen van de trommeltjes op de roterende assen. Omdat ze op die asjes liggen, liggen ze niet netjes stil, en hebben ze de neiging tot hobbelen . Bij het versnellen vergroot je eventuele afwijkingen zoals dit hobbelen. Dit zorgde bij mij in ieder geval soms voor een dikke meal bal .


Dat is niet echt een duidelijke verklaring want we missen nog een verband tussen hobbelen en klonteren ^_^.
Ik denk dat het komt omdat je ballmill efficienter wordt. Je meal wordt daardoor sneller fijn en fijne meal klontert weer snel. Voorkom dit door zeer droge ingredienten te gebruiken.
Link to comment

Een stevige discussie met aan de ene kant van het spectrum de zogenaamde 'makeshift-pyrotechniekers'* en aan de andere kant de 'buy-it-online' mensen.

Met andere woorden: mensen die discussiëren over hoe ze hun hobby invullen en waar ze de nadruk op leggen. Lijkt verdacht veel op de bedoeling van een forum toch?

Anyway, ik vind het alvast interessant om te lezen dat er nog echte makeshift pyro's aanwezig zijn.


*These nouns denote something used as a substitute when other means fail or are not available.

Edited by danny db
Link to comment

Ik heb mijn mill gewoon gekocht, al had ik er net zo lief zelf 1 gebouwd.
Veel tijd heb ik niet naast mijn colleges en bijbaan, dus kon het ik niet opbrengen weken
te gaan werken aan een degelijke mill.
Misschien een project voor de toekomst.

Ligt er net aan hoe technisch je ben, en hoeveel tijd je aan een mill wilt besteden.
Maakt al met al natuurlijk weinig uit, maar het blijft (voor mijzelf) toch mooier om zelf iets in elkaar te
zetten en het vervolgens prima z'n werk zien doen.

Link to comment

Ach, een ballmill zelf maken of er één kopen is een eeuwige 'welles-nietes' discussie. Er is geen juist antwoord om wat nu het beste of het simpelste is, er zullen ook altijd voorstanders zijn voor beide ideeën. Sommige kunnen voor €100 een zeer goede ballmill bouwen en andere komen met €469 nog niet toe.
Ieder moet voor zichzelf uitmaken hoeveel geld en tijd hij er aan wil besteden en van daaruit zijn keuze maken. Ik kan Leander dus wel begrijpen als hij zegt dat dit vermoeiende discussies zijn. Het is gewoon een eindeloze herhaling van dezelfde argumenten maar op een andere manier neergepend en gegeven door andere personen.

Link to comment
Dat is niet echt een duidelijke verklaring want we missen nog een verband tussen hobbelen en klonteren ^_^.
Ik denk dat het komt omdat je ballmill efficienter wordt. Je meal wordt daardoor sneller fijn en fijne meal klontert weer snel. Voorkom dit door zeer droge ingredienten te gebruiken.



Hehe...daar heb je gelijk in, het is lastig te doorgronden. Feit is wel dat de befaamde "meal-bal"bij mij begonnen te onstaan nadat ik de assen wat had verdikt. Mischien is het ook belangrijk dat de lortone goed recht (waterpas) staat.
Staat ie dat niet, dan kan dit ook de ophoping verklaren die ik vaak had, waarbij alles 1 klont op de bodem werd, of juist weer een bal.

Mijn meal uit de pyro stuff ballmill is extreem fijn, echter heb ik daar nog nooit klonters of wat dan ook mee gehad. Batch na batch zelfde zeer hete meal. Het moet haast wel aan de lortone liggen, en of je hem opvoert en wat voor media je gebruikt en hoe vol je hem gooit. Er zijn veel variabelen. Ik herhaal nogmaals dat een lortone een prima apparaat is om het hele meal gebeuren een beetje in de vingers te krijgen.

Ik heb altijd bewondering voor mensen die zelf de prachtigste ballmills en sterrenrollers bouwen. Ik heb helaas geen gereedschap hiervoor, noch het geduld . Ik ben zeer blij met de pyro stuff shop. Deze stelt mij in staat
om mijn geliefde hobby met perfect pre fab materiaal uit te voeren.

To each his own, iedereen veel plezier met de voorbereidingen op oud en nieuw...^_^
Link to comment
Netjes hoor! Waar heb je die pullie's en aandrijfriem vandaan? Dat is echt het enige wat nog niet onverwoestbaar is bij mijn mill namelijk ^_^.


Ik had een poelie van een Citta liggen (je weet wel zo'n vespa brommertje) ,deze zit aan de motorkant, de andere pullie heeft me pa uit een stuk rond gedraaid.

Snaartje heb ik bij een technische groothandel gehaald hier in de buurt (http://www.hatech.net/) . Als je afstand wat groter is van pullie tot pullie kun je met de snaren van de brommerboer
zelf ook prima een overbrenging maken maar deze zijn maar in een aantal (langere) lengtes verkrijgbaar.
Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ik heb zelf ook een ballmill nodig (doe nu alles wat fijn moet met een vijzel), maar het probleem ligt 'm bij de motor en de aandrijf riem, misschien een onduidelijk wat ik er mee bedoel maar gewoon de band (of ketting) die de motor met het draaiende deel van de ballmill verbindt. Ik heb nu een motor van een oude heggenschaar maar die heeft een soort van worm tandwiel aan het einde, zo eentje die een beetje gedraaid is. Hoe zou ik daar een passende aansluiting op kunnen maken? ideeën voor een aandrijf riem?

Link to comment

Hmm, dan moet je net een tandwiel vinden die daar precies op past..

Ook denk ik dat een heggenschaar niet geschikt is om meerdere uren non stop te draaien!

Ik zou even kijken voor een 2e hands of gratis droger.

Deze motoren zijn stevig, kunnen langere tijd draaien, en kan zonder aanpassingen met een v-snaar lopen!

Link to comment

Elk tandwiel kan er af.. dus is ook vervangbaar voor iets anders.
Ben het met charcoal eens voor wat betreft de keuze van je motor.
@charcoal . dat koekblik was zeker alleen voor de demo, die gebruik je toch niet echt he ? heb je al media en gebruik je die galssex wel?


M.V.G. Jason

Link to comment

Over motoren: VENTILATOR MOTOR!! ~55W. Kijk naar de ball mill van pyro stuff, die is ook 55W.
Zijn inductie motortjes dus geen vonkjes bij koolborstels en gamaakt om jaren nonstop te kunnen draaien.
Enig wat je moet doen is geforceerde koeling maken maar dat is een fluitje van een cent (met een figuurzaag).
Deze tijd van het jaar zij ze te koop voor paar euro op marktplaats.

@charcoal
Volgens mij draait dat koekblik iets te snel. Een wat grotere trommel zal minder snel draaien.
Voor een koglmolen gebruik je meen ik 'non sparkling' materialen dus inderdaad zoals jason zegt geen blijk lijkt me.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...