Jump to content
PyroForum.nl

Ball mill


richard3332

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Vorig jaar heb ik een order geplaatst bij Pyrocreations.com en dit is allemaal netjes en verzorgd aangekomen.
Pyrocreations.com verkoopt ook ball mills voor redelijke prijzen. Alleen er zijn nergens reviews te vinden over deze ball mills.
Heeft er iemand ooit een ball mill gekocht van Pyrocreations? En zijn er mensen die er ervaring heeft met deze ball mills?

Pyrocreations biedt 3 ball mills aan, namelijk met een inhoud van 3, 6 en 15 Lb.

Ben zeer benieuwd.

Link to comment
  • Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Die kleintjes lijken verdacht veel op die ballmills van harbor freight doch met een ander kleurtje en op hun beurt weer op lortone's.. Ik denk dat die 15 lbs de beste koop is in the long run, gezien de hoekige trommel en heavy duty motor.

Link to comment

Die ball mills van Harbor Freight en van Pyrocreations zijn dezelfde imo. Waarschijnlijk hebben ze dezelfde leverancier? Ze gelijken wel op die van Lortone maar er zijn toch wel wat verschillen en de Lortone's zijn beduidend een stuk duurder. Dat prijsverschil zit hem waarschijnlijk in de bouwkwaliteit. Toch denk ik dat het geen miskoop is.

Link to comment
Guest Goner

Lijkt helemaal op een lortone, heb een vergelijkbaar model. Het is echt beter om een molen te kopen met maar een "jar", ik heb er twee en het is echt veel handiger om er een te hebben. De tijd die je dan namelijk nodig hebt om een bepaalde compo te millen is veel minder dan wanneer je een mill met meerdere jars (en dus minder media) gebruikt, dat compenseert dan weer het feit dat je "maar" een compo tegelijk kan millen.

Google eens naar: "de bodemschat", daar zijn kogelmolens te koop van lortone als "Rock Thumblers".

Link to comment

Ik raad ten zeerste aan om de 3 en 6 LB molens niet te kopen. Ik heb de 6 LB variant gekocht en de afwerking zuicht. Gewoon klote... De kloelingspropellor heb ik moet bijknippen omdat deze tegen de binnenkant van de behuizing zat en zo kon ie niet draaien. Toen ik dat had gedaan draaide hij voor een minuutje en toe schoot een van de assen los. En als je hem dan toch besteld.... de duanebelasting was bij mij 35 euro. :lol:

Link to comment

vwb een lortone, zijn leuke ballmills om mee te beginnen, maar na een jaar ben je er klaar mee, snaartje word minder en zelfs na vervangen is hij niet meer wat ie geweest is.
Je kan beter een goeie degelijke zelf bouwen (of kopen).

Link to comment

Zelf bouwen is zeker een aanrader maar als je daar niks in ziet (zoals ik aanvankelijk) dan is een lortone behoorlijk handig. Ik heb zelf een 2 keer 1 kg en een 6 kg lortone van die zaak en ik vind de apparaten van goede kwaliteit en betrouwbaar. Je kan ze weken aan laten staan zonder dat er iets merkbaar slijt. Mijn 2 keer 1 kg lortone heeft al maanden gedraait en doet het nog goed. Alleen er past weinig in dus daarom de 6 kg.

Het grootste nadeel vind ik dat je met metalen media (lood, messing) al snel over het maximum vulgewicht gaat. Keramische ballen bieden hier uitkomst maar zijn minder krachtig. Daarom is het slim om een grote lortone te kopen zodat de media verder kan vallen en zo de efficientie omhoog gaat.

Denk er goed over na, beter een grote dan een te kleine :lol:

Link to comment
  • 4 months later...

Leuk filmpje van iemand die zeer enthousiast met zijn hobby bezig is en een aantal veiligheidsmaatregelen over het hoofd ziet.

Die doek eromheen doet meer dan alleen het geluid dempen, bij elke omwenteling pakt die steeds meer " electrostatische" lading op.

Het geheel staat ook nog bij een (lijkt op) voedingsadapter.

Stopcontact en rest electrische installatie zit er vlak boven, ook nog zonder randaarde.

Meeste pyro's proberen het risico op een ongeluk te vermijden, de kans dat jij ongewild in het nieuws komt is in mijn ogen extreem hoog.

Zie het als opbouwende kritiek. Zie niet graag pyro collega's in het ziekenhuis belanden.

Link to comment

Bedankt voor de tips.

Ik meng alleen nooit complete mengsels in de ballmill. Fuels en oxi donoren strikt gescheiden.
De doek is overigens ietwat vochtig en bovenal van 100%katoen. Dus voor wat betreft het statische valt het ook wel mee.

Ik ben zelf elektricien en elektrotechnicus. En je weet bij de loodgieter lekken de kranen. :D

Dat het voor verbetering vatbaar is ben ik direct met jou eens!

ps. Op tijd naar je bed gaan helpt ook ongelukken te voorkomen hahahaha. :D

Edited by Rocketier
Link to comment

Mooie ball mill. Inspired by Pyro-stuff zo te zien :D

Ik ben het niet helemaal met Piet eens dat de kans dat jij ongewild in het nieuws komt *extreem* hoog is.
Drie redenen. Statische elektriciteit gaat aan de buitenkant zitten (kooi van faraday) en meal gaat ook nog eens heel moeilijk 'af' van statische elektriciteit én de trommel hangt in een metalen frame wat zo te zien op een betonnen vloer staat. Knappe kerel die daar nog statische elektriciteit in weet op te bouwen.
Neemt niet weg dat je niet moet nadenken over wat Piet zegt natuurlijk.

Het ballmill ongeluk waar ik over gelezen heb kwam 'waarschijnlijk' door een borstelmotor in combinatie met een lekkende trommel. Zelf ben ik dan ook vrij panisch voor dat soort vonkjes.

By the way.. geen meal millen in een ball mill... dat ga je natuurlijk niet volhouden :D

Ik ben wel heel benieuwd wat voor een motor je gebruikt. Lijkt me ideaal als dit een inductiemotor is maar ik weet eigenljk niet of die te regelen zijn.

edit: stukje te snel getiept, zat hinderlijke fout in.

Edited by pdfbq
Link to comment

Soms word je getriggerd door anderen om de puntjes op de I te zetten. In dit geval de aarding in orde te maken.
Heb zojuist wat contact doosjes geregeld. Die monteer ik vanavond. Het niet millen van meal is een kriebel issue.

Ik weet dat het rete veel uitmaakt in kracht. Echter ben ik er nooit aan begonnen complete mixen te millen.
Aangezien ik lees dat de meeste met een mill dit wel doen is het resultaat gericht denkend wel te overwegen.
Die mill heb ik al 4 jaar maar zag idd ook dat het idee van opsluiten van de trommel veel lijkt op pyro-stuff.
Goeie ideeën heb je nooit lang alleen hahahaha. :D



geedit ivm antwoord op vragen hierboven:

Motor is een drie fasen motor DMK 561 met een spoelspanning van 230VAC in driehoek aangesloten voor op frequentieregelaar.
toeren motor is 1350omw/min 0.09Kw. reductor haakse overbrenging 20:1.

Frequentie regelaar is van het merk Telemechanique type Altivar 08 (nieuwere type is Altivar 12)
Deze zijn te koop bij Elsto aandrijftechniek in Voorhout. De motor is van Chinese makelij maar Elsto heeft hiervoor andere types.

Mocht de naam van de leverancier niet stroken met forumregels voel dan vrij het te verwijderen. (Het betreft hier geen Chemische stoffen maar hardware)
Anders Excuses!

Edited by Rocketier
Link to comment

pdfbq

Je bent inderdaad een knappe vent als je meal kunt onsteken met een vonk, in een ball mil is het nogal stoffig tijdens gebruik en dat gaat dus bij het minste geringste af.
Die betonvloer geleid voor geen meter en zal de spanning ook niet afvoeren.
Het stopcontact zit boven de ball mill, mocht de container gaan lekken met een batch meal erin ben jij dan genegen om de stekker eruit te trekken terwijl de stof van de meal daar hangt?

Ben zelf iets meer op de hoogte van ESD dan de gemiddelde nederlander, zelfs met gepaste maatregelen is het vrijwel niet te voorkomen.

verplicht leesvoer voor pyro's
http://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_discharge

Een paar mooie one-liners voor jou:

better safe than sorry.

Gaat 1000 keer goed, het gaat alleen om die ene keer dat het fout gaat. Kan je daar mee leven?

Stelling dat deze opstelling extreem gevaarlijk is blijft in mijn ogen gewoon staan.


Rocketier,
Je hoeft niet perse het snelste meal te hebben, in de meeste gevallen is het zelfs ongewenst. Als je het niet wil millen dan gebruik je de natte methode, die is snel zat.

Edited by Piet
Link to comment
de kans dat jij ongewild in het nieuws komt is in mijn ogen extreem hoog.
is wat anders dan
Stelling dat deze opstelling extreem gevaarlijk is
Een betonnen vloer geleidt inderdaad zo goed als niet maar statische elektriciteit heeft juist heel weinig last van (veel) weerstand. Ik blijf bij mijn stelling dat het een hele toer zal zijn om in deze opstelling een statische lading op te bouwen. Als dit al lukt dan zit dit ook nog eens aan de buitenkant van de trommel.

Natuurlijk better safe than sorry en ik schreef ook dat er over jou ideeën nagedacht moet worden maar ik vond en vind het niet terecht om te gaan roepen dat Rocketier ons hier een werkelijk levensgevaarlijke tikkende tijdbom toont want daar ziet het m.i. veel te solide voor uit.

Ben het wel 100% eens met die stekker boven de trommel en het lekken van deze maar volgens mij begon ik over lekkende trommels.

Ook benieuwd wanneer het ongewenst is om snelle meal te hebben trouwens :D.
Link to comment

Nou ik heb wel wat herrie gemaakt in dit topic. :D

Piet de contactdozen zijn vervangen en randaarding is aangesloten.
Dit is idd veel veiliger. De contactdoos is overigens vanuit huis geschakeld dus het uittrekken van de stekker is niet nodig.
Ik heb tijdens de eerste batch houtskool een jaar of 6 geleden in een andere ballmill een stof akkefietje gehad.
Ik had een 110mm pvc voorzien van eindkappen en de boel afgedicht met ductape. 24 uur later....................
Het ductape was doorgesleten en alle koolstof airfloat had van alles in de schuur een afdruk gemaakt.
Ik heb nog nooit zo hard gelachen om mijn eigen stommigheid. Afijn dat koste mij een heel weekend om het schoon te krijgen.

Daarvan geleerd hebbende: Mijn trommels zijn verlijmd en met een afschroefbare kap.
Elke Batche controleer ik mijn trommels op doorslijten en cracks. De stangen sluiten de kappen zo op dat losdraaien niet mogelijk is.
De handdoeken dempen de herrie en zorgen ervoor dat de trommels extra vast liggen.

Ik heb op dit moment geen behoefte de mixen te millen. Echter is het natuurlijk wel mogelijk de mixen lichtelijk aan te vochten.
Dit kan stof voorkomen. Heeft er iemand hier ervaring mee of is het een complete afrader?

Edited by Rocketier
Link to comment

Wat ik doe met de KNO3 is eerst in een grote pan al roerend met de garde drogen op de elektrische kookplaat.
Stel dat je dit niet doet maar direct de hele zooi bij elkaar. KNO3 heeft namelijk als je de 25KG balen koopt ietwat vocht.

Nu is het zo dat ik alles eerst afzonderlijk mill en dan via diapermethode mengen en dan met een zeer fijne zeef na bewerk.
Heeft iemand hier ervaring mee? Op dit moment draait er gedroogde KNO3 en weer een nieuwe batch C.
Morgen zal ik het eens proberen C en S gemalen en dan KNO3 ongemalen /gedroogd.

Edited by Rocketier
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...