Jump to content
PyroForum.nl

Bijna oud & nieuw


SThomas

Recommended Posts

In Vlaardingen zijn twee jongens van 13 en 14 jaar zwaargewondgeraakt door een ontploffende vuurwerkbom. Zij hadden een koperen pijp met vuurwerk gevuld.

Een van de jongens is gewond aan zijn hoofd, de ander aan zijn borst en buik. Zij zijn met een traumahelicopter overgebracht naar het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam.

bron : http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/20...r_vuurwerk.html

Lekker dom..
Zo zie je maar weer, hoe dichter je bij O&N komt, des te meer ongelukken door onwetenden jongeren die vuurwerk in een buis stoppen.

Edited by gamekeeper
Link to comment
  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jup. De link tussen pyrotechniek en kleine bommenmakertjes wordt dan ook al snel gelegd. Hier thuis willen ze het nog steeds niet snappen en veel van mijn vrienden denken, als ze het woord pyrotechniek horen, ook al snel aan iemand die die zooi uit rotjes in een koperen buis gooit en al knutselend en klooiend een dingetje dat hard knalt in elkaar flanst.

Dit soort gerotzooi levert de pyrotechniek (onterecht) ook gelijk een slechte reputatie op. Zonder dit soort kotertjes en dingen als 9/11 was het voor ons een stuk makkelijker geweest. Maarja... wat kan je er aan doen. Slogans als 'Je bent een rund als je met vuurwerk stunt' lijken me nou ook niet echt te helpen.

Link to comment

Vraag me af of ze dit soort problemen in Belgie ook hebben? Krijg een beetje de indruk dat ze het daar allemaal niet zo spanned vinden.
Hier in Nederland is alles zo aan regels gebonden, dat jongeren helemaal door draaien met vuurwerk eens per jaar. Maar kan het mis hebben natuurlijk.

Link to comment

Ik denk dat dat nog wel mee zal vallen, al snel is er dan niet veel speciaals meer aan het vuurwerk en zal het alleen nog door de fanatiekelingen worden gekocht!

Kijk maar bij Alpeco in België, daar staat toch ook niet het hele jaar door net zon rij als vlak voor O&N?

Link to comment

MELISKERKE - Een 14-jarige jongen is vrijdag gewond geraakt nadat hij met vuurwerk had geëxperimenteerd.
Hij moet een deel van zijn hand missen. Dat heeft de politie maandag bekendgemaakt.

Tijdens afwezigheid van zijn ouders was de jongen in de garage van het ouderlijke huis aan het experimenteren met sterretjes en een aluminium pijp. Deze pijp explodeerde in zijn hand.

De jongen rende naar een buurtgenoot die vervolgens een ambulance waarschuwde. De ambulance bracht de jongen naar het Erasmus ziekenhuis in Rotterdam waar hij aan zijn hand werd geopereerd. Helaas konden twee vingers en een groot gedeelte van zijn duim niet meer worden aangehecht.


Wel opvallend veel van dit soort berichten dit jaar?

Link to comment

Sharkie heeft idd wel gelijk, door dit soort dingen worden ouders en familie steeds bezorgder om mijn veiligheid en hebben ze gezegd dat ik tot januarie nog met de pyrotechniek bezig mag zijn en daarna is het over :):P
Echt ik haat de bezorgdheid van ouders dat het allemaal veels te gevaarlijk is wat ik doe! alsof er geen andere hobby's zijn die net zo gevaarlijk zijn...
Dat word dus weer alleen maar vuurwerk maken als mijn ouders weg zijn :)

Link to comment
Sharkie heeft idd wel gelijk, door dit soort dingen worden ouders en familie steeds bezorgder om mijn veiligheid en hebben ze gezegd dat ik tot januarie nog met de pyrotechniek bezig mag zijn en daarna is het over :):P
Echt ik haat de bezorgdheid van ouders dat het allemaal veels te gevaarlijk is wat ik doe! alsof er geen andere hobby's zijn die net zo gevaarlijk zijn...
Dat word dus weer alleen maar vuurwerk maken als mijn ouders weg zijn :)


Ja ik snap je probleem, ik kan het proberen maar mijn ouders denken ook meteen dat het 'stunten met vuurwerk is' als ik me wat meer wil verdiepen in pyrotechniek, uiteindelijk (over een paar jaar) wil ik vooral shells gaan maken maar dat kan echt niet zonder toestemming van mijn ouders, ik kan het altijd proberen. Maar dit soort 'kleuters' maken het wel erg moeilijk.. Pff vuurwerk in een koperen pijp proppen, waarschijnlijk ook door al die youtube filmpjes? Je ziet ze steeds meer, pipebombs, knallers met een paar liter benzine ernaast..
Flash knallers in een brak wc papier hulsje met brakke lont eraan.. (oke, sorry:$)
Link to comment
SEcht ik haat de bezorgdheid van ouders dat het allemaal veels te gevaarlijk is wat ik doe!


Probeer je eens in te bedenken om in de schoenen van uw ouders te staan.

Als ik, als ouder mijn kind zie "rotzooien" met vuurwerk en ik weet er zelf niks vanaf (dus hoe het in elkaar zit en hoe gevaarlijk het wel of niet is) dan zou ik er ook tegen zijn. Dit is ook de normaalste reactie van een ouder tegen hun kind.

En stel je eens voor als uw ouders het niet erg zou vinden en gewoon je gang laat gaan wat er dan nog wel een zou kunnen gebeuren. Geen toezicht, dus meestal minder veiliger, dus vaker ongelukken.

Ik heb zelf ook altijd mijn ouders tegen mij gehad, op een gegeven moment werd ik ouder waardoor ze door kregen dat ik er verstandiger mee om kon gaan dan toen ik net begon en nog maar een broekie was. Echter heb ik wel 1 regel die ik niet kan overschrijden, geen pyro in de wijk. Want dan is het echt over. Hmmm... ik dwaal af :)
Link to comment

Dat is wel waar idd maar ik ben echt niet van plan om helemaal te stoppen, hoe zou ik ze dan toch op een andere gedachte kunnen brengen?
Ze weten wat ik maak ik laat altijd de filmpjes zien ze vinden het ook erg mooi, maar toch vinden ze het te gevaarlijk :)
Misschien gaan ze met oud en nieuw mee naar mijn vuurwerk spot en heeel misschien vinden ze het zo mooi dat ze het alsnog toestaan :) weinig kans

Link to comment

Ja Ik ben dus zelf al ouder van twee kleine pyromaantjes.
Ik wilde een ding eraan toevoegen: als mijn kids het stiekem gaan doen.. Is het echt afgelopen !!!
Kijk ze zijn weer een generatie jonger dan jullie, en ik pretendeer er dan zelf wel veel verstand van te hebben.
Maar als ouder met verstand van zaken zie ik ook hoe lomp en amateuristisch ze soms bezig kunnen zijn, ingegeven door youtube en de diverse fora.

En respect voor de goede hier, maar ik zie ook veel nieuwkomers op dit forum ,die alleen lezen wat ze willen lezen en gewoon vam alles maken aan knalwerk. Ik weet zeker als ik hun pa was , dat ik er elke dag wakker van zou liggen.

M.v.g. Jason

Link to comment

Ik maak een paar KAS-rookbommen :) verder niets. Laatste paar jaren beetje anders tegen dit soort zaken gaan staan. Verhouding risico/fun is vor mij te scheef geworden. Lees nog wel DAGELIJKS de posts door op het forum om me kennis wat op pijl te houden:)

Edited by Snooby
Link to comment

Vroeger, eind jaren 80 en 90 had je veel meer heftige vuurwerkslachtoffers.
Nu zijn het vaak kinderen die door dat verzuurde youtube op de meest gekke iedeen worden gebracht.
Een koperen pijp met sterretjes met een hamer dicht slaan bijvoorbeeld.

Vroeger waren het vaker jongeren die "strijkerbommen" maakten, maar een ding is het zelfde gebleven, namelijk dat mensen zo hyper worden van oud en nieuw dat ze hele rare dingen gaan doen.
Met het maken van vuurwerk gaat minder veel risico gepaard als bijvoorbeeld met auto racen.
Het gevaar zit hem in de "intentie" van de persoon, snel zelf een harde knal maken kan verschrikkelijke gevolgen hebben omdat men niet weet waar men zich mee inlaat (al dan niet onder druk van vrienden)

Eigenlijk ben ik van mening dat het beter is als mensen van onder de 18 zich zowieso niet met pyrotechniek moeten bezig houden omdat als er iets mis gaat je ouders verantwoordelijk zijn voor de daden van het kind.

sterker nog dat is pas bij 21 niet meer het geval.

Als je als 16 jarige een shell maakt afschiet en die komt op een dak terecht dan gaan je ouders vlink die 30.000 of meer ophoesten als er schade door ontstaat.

Als je echt je eigen boontjes kunt doppen mag je van mij doen wat je wilt.. als je maar een vent bent als het anders loopt. daar zit een heel groot verschil in.

Edited by peridan
Link to comment

Het komt allemaal weer neer op verantwoordelijkheid.
Iets dat voor vele sowieso een issue lijkt te zijn.

Zo heb ik weleens gezien dat kinderen vuurwerk gooide naar een oud vrouwtje.

Ik denk dat vuurwerk in dit geval slechts een andere uiting is van wat er normaal gebeurd was.
De beste dame uit staan schelden is imo niet heel veel anders.

"de straatcultuur" zo werd er laatst op het nieuws gesproken.
In een interview betreffende het onderwerp spraken ze met een conciërge van 'n school.
Hij vertelde een opmerkelijk verhaal.
Hij zag jongens en meisjes van prima gezinnen met beheerst nederlands binnen de kortste keren een soort scheef taaltje gebruiken (turks / aso-taal ).
Alsof ze plotseling vergaten wanneer men die en dat gebruikt.
" Die meisje " om maar even een voorbeeld te noemen.
Ook was het zo dat als hij iemand aansprak ergens op dat hij meteen een grote bek terug kreeg van de hele groep die er naast zat.
Dit schijnt dus echt landelijk te gebeuren.
Er is een gigantisch gebrek aan besef van wat er kan/mag.
Dit is totaal niet wat ik herken van toen ik nog op school zat en dat is geen 10 jaar geleden.



Interessante en ook wel nare ontwikkeling.
Asociaal gedrag lijkt eerder een sub-cultuur te worden, vuurwerk(misbruik) is slechts een uiting ofzo.

Edited by User1
Link to comment

In Vlaardingen zijn twee jongens van 13 en 14 jaar zwaargewondgeraakt door een ontploffende vuurwerkbom. Zij hadden een koperen pijp met vuurwerk gevuld.

Een van de jongens is gewond aan zijn hoofd, de ander aan zijn borst en buik. Zij zijn met een traumahelicopter overgebracht naar het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam.

die ene jongen zal nu wel goed balen want die moet een oog missen lees maar:

Een van de twee jongens die gisteren in Vlaardingen ernstig gewond raakten door een vuurwerkbom, moet een oog missen. Met de andere jongen die ook ernstig gewond raakte, gaat het iets beter.

De jongens van 13 en 14 hadden een koperen pijp gevuld met vuurwerk dat plotseling ontplofte. Zij werden met een traumahelicopter overgebracht naar het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam.

Bron: NOS- NOS

dat is dus echt niet leuk voor hem, en die andere zal zich ook wel rot voelen...

Link to comment

Hm dus een groep jongeren die zich willen afzetten tegen de maatschappij door asociaal gedrag te gebruiken? Ik denk dat het wel genuanceerder moet worden voorgesteld.

Ik denk dat het eerder een point of view is, en dat het al decennia lang wordt gezegt. Kijk maar eens naar je ouders en hun jaren 60. :) Zo zegt mijn zus van mijn generatie dat we losgeslagen kinkels zijn.

Hoewel ik niet weet of er iets staat in de literatuur van dit, maar de volgende generatie zet zich altijd (gedeeltelijk) af tegen de voorgaande. Waardoor de voorgaande generatie denkt dat het verschrikkelijk fout gaat lopen met de volgende.

Volgt er nog iemand?

Link to comment

sorry voor de dubbelpost, maar ik wou m'n 500ste post maken :)

Nederlandse oogartsen pleiten voor een verbod op consumentenvuurwerk. Vorig jaar raakten er op oudejaarsavond 24 ogen blind, vijftien daarvan moesten operatief worden verwijderd.

Blijvend letsel
In totaal behandelden Nederlandse oogartsen vorig jaar rond eindejaar 268 patiënten met oogletsels door vuurwerk. Een derde van deze ogen raakte dusdanig beschadigd dat er sprake is van blijvend letsel. In 35 procent van de gevallen was knalvuurwerk de oorzaak van de verwondingen. Siervuurwerk en vuurpijlen staan op de tweede en derde plaats.

Beroepsmilitairen
"De schade is te vergelijken met oogletsels veroorzaakt bij Amerikaanse beroepsmilitairen tijdens vier jaar oorlog in Irak", zegt oogarts Tjeerd de Faber. In februari lieten de oogheelkundigen al weten geschrokken te zijn van de cijfers. Het was voor het eerst dat oogletsel door vuurwerk in heel Nederland werd geregistreerd.

Niet verantwoord
De oogartsen vinden dat ondanks alle voorlichting en veiligheidsmaatregelen consumentenvuurwerk niet verantwoord is. "Het gedogen van consumentenvuurwerk verdient maatschappelijke en politieke heroverweging."(anp/adb)


bron de morgen;

Hahaha ik heb dus al meer dan 160 jaar Irak erop zitten :) Edited by danny db
Link to comment

×
×
  • Create New...