Jump to content
PyroForum.nl

Blasting shield test


danny db

Recommended Posts

Deca;Ik zou een test doen met wat een whistle knaller en dan je blastingscreen ervoor, dan weet je het zeker.

Zo gezegd zo gedaan, en niet omdat het leuk is om te knalleuh maar puur voor de wetenschap.

Onderzoeksvraag
Overleeft een blastscreen dat bestaat uit 2 maal 4mm Plexiglas met houte frame een persongeluk met een 1lb raket?

Onderzoek
Er werd 15-20 gram oxy (hoogkwaliteitswhistle) in een PVC buisje gestopt, eindstoppen bestaande uit kattegrid, alu papier en hot glue. Dit werd op een verhoogje gezet op 20 cm afstand van de blastscreen.

Bij de 2de test werd er meer dan 30 gram gebruikt

resultaat:


http://www.youtube.com/watch?v=EwZnUogRjlM




Het plexiglas overleefde de knallen, er is een inslag zichtbaar van een stuk PVC die in het rond werd geslingerd. Het houten framewerk is een beetje losgeslagen en zwart geblakerd.


Conclusie
We kunnen zeggen dat plexiglas kan gebruikt worden als je whistleraketten maakt onder de 1LB. We kunnen ook zeggen dat het zonder blastscreen LEVENSGEVAARLIJK is om te persen gezien de PVC toch een kratertje heeft achtergelaten op de pvc. Edited by danny db
Link to comment

In hoeverre acht jij spontane ontsteking van whistle tijdens het persen waarschijnlijk?

Heb je uit het filmpje ook op kunnen maken hoe ver de reikwijdte van de PVC splinters was? En de kinetische energie in bijvoorbeeld het houten frame? Wat is de splintergrootte?

Link to comment

Ik heb de test scene daarna nog onderzocht naar stukken pvc en dergelijke, de basis van het tweede device heb ik terug gevonden. De eindstop was intact maar de pvc zelf was toch wel gefragmenteert in kleinder stukjes deze zijn echter onvindbaar op de scene dat zegt i i g ook iets over de grote.

Het houte frame heb ik nog eens goed nagekeken en vergelijken met daarvoor het blijkt dat het toch nog stevig in elkaar hangt. Ik kan moeilijk m'n conclusies trekken over de kinetische energie die vrijgekomen is. Ik denk wel dat ze aanzienlijk is gezien dat het frame tegengehouden werd met een gewicht van meer dan 5 killo en het toch een serieuze duw krijgt.

Ik kan wel zeggen dat in een halve meter omtrek rond de explosie zich een imense hitte heeft voorgedaan. De aanslag is wit en op sommige plaatsen zwart.

Bij whistle met kclo3 is het zeker aanzienlijk, met kclo4 schat ik het risico lager. Met toevoeging van Ti denk ik dat de kans bestaat, en als je net pech hebt vind ik dit toch een gruwelijke verminking/dood.

Edited by danny db
Link to comment

"Groter dan je denkt helaas, heb het al best vaak gelezen dat (zelfs zonder Ti erin) de whistle ontbrandde tijdens 't persen."

Ik denk persoonlijk dat het wel meevalt. De vergroting van de kans zou in verband kunnen staan met een stukje vervuiling van je whistle fuel.
Met vervuiling moet je denk denken aan stoffen die de fuel reactiver zouden maken, AL of zo.
Of bijvoorbeeld vonkend materiaal.

Er zou eigenlijk een meting moeten worden gedaan die de kans zou kunnen berekenen.
Ik heb vorig jaar een kg whistle geperst en dat is allemaal goed gegaan.
Tot de dag van vandaag heb ik al 80 motoren geperst denk ik zo.
En er zijn heir nog andere mensen die ook veel motoren hebben geperst, op basis hier van kunnen we al een uitspraak doen over de kans.
Laten we zeggen dat er door ons 300 motoren zijn geperst op exact dezelfde manier en het zou 1 keer verkeerd zijn gegaan:
Dit vertaald zich 0,3 procent kans(maar het is nog 0) dat het mis zou kunnen gaan, met andere woorden kleine kans dus..

Met een meting heb je te maken met verschillende begrippen:
Responsiviteit, validiteit, reproduceerbaarheid, betrouwbaarheidsinterval, sensitiviteit en specificiteit

Kort gezegd gaat het erom dat het iedere keer op exact dezelfde manier wordt gemaakt, met dezelfde grondstoffen, dezelfde meshwaarde en het dient geperst te worden met dezelfde tool met dezelfde druk, met dezelfde casing en iedere keer persen dient te geschieden met exacte dezelfde hoeveelheid enz enz.
Maar vervuiling speelt denk ik ook een grote rol

Edited by Deca
Link to comment
Guest Mijndikkemoeder

Maak gewoon een blast scherm , die zoiezo een 100 grammer tegenhoud, dan zit je toch goed ?!!! Ik zou zoiezo NIET gaan persen ZONDER een scherm en ZEKER NIET als je een klein plexiglas schermpje ervoor houd. Zelfs met Ti ofzo erin dan nog moet een scherm het tegenhouden , en waarom maar zo'n klein ding ik zou het groter maken , plexiglas kost geen drol.
Ik ga eerst maar eens goed een scherm maken voordat ik ga persen , en kartonnen hulzen gebruiken geen pvc word ook overal aangeraden ?
grtz

Link to comment

Plexiglas kost geen drol? Voor 1m² die 8mm dik is ongeveer 192 euri. Er staat mischien geen prijs op veiligheid maar ehm....

En trouwens als je een groter scherm gebruikt is de kans dat het fragementeert groter. Dat was ook de bedoeling van het onderzoek. Ik heb geen materiaal om een 2 of 3lb whistle te maken dus een '100grammer' zal niet nodig zijn.

Link to comment

Hoe groter je scherm hoe meer plexiglas je nodig hebt, denk eraan dat plexiglas met een groter onondersteund oppervlak eerder in de midden scheurt, oftewel stel dat hij met deze dikte plexiglas de hoogte en breedte verdubbeld, hij mischien de dikte moet verdubbelen om dezelvde bescherming te kunnen bieden.

De Ti toevoeging heeft weinig invloed op scherfwerking overigens, het maakt aleen de compositie gevoeliger voor vonken.
Titanium casings laten we maar aan richard nakka over B)

Als dat schermpje alle scherven uit het pad houd van de gene die perst is het voldoende, de vlam & drukgolf daarbuiten beschouwing gelaten, verder speeld een groter oppervlakte ook mee in de mate van ondersteuning.
Eveneens kan je de rest beschermen doormiddel van multiplex bijv, wat een stuk goedkoper is :P .

En ja, het is algemeen bekend dat PVC niet de meest ideale casing is voor alles wat knalt of kan knallen, denk eraan dat je pvc moeilijk terugziet op een rontgenfoto, het blijft daarintegen wel een snelle oplossing voor motortjes, het blijft een afweging tussen gemak en veiligheid.

Edited by High Density
Link to comment
×
×
  • Create New...