Jump to content
PyroForum.nl

Jongen Gewond Bij Maken Vuurwerkbom


Amateur

Recommended Posts

Jongen gewond bij maken vuurwerkbom


EPE - Een 14-jarige jongen uit Epe is donderdag zwaargewond geraakt toen hij in de schuur van zijn huis een vuurwerkbom aan het maken was.

Er volgde een explosie en de jongen liep verwondingen op aan een been, zijn buik en gezicht. Mogelijk moet hij een hand missen, zo heeft de politie laten weten. Hij is overgebracht naar het Sophia-ziekenhuis in Zwolle.

Uit een eerste onderzoek is gebleken dat de jongen een zogeheten pijpbom aan het maken was. Hij gebruikte daarvoor vermoedelijk kruit uit knalpatronen voor vuurwerkwapens die in Duitsland vrij verkrijgbaar zijn.

Bron: http://www.nu.nl/alg...uurwerkbom.html


:huh: Wanneer leren ze het nou eens!!! :o
Link to comment

Je merkt echt dat we dichter bij O&N komen. :o

"Mogelijk moet hij een hand missen"
Nou ja zoiets verdiend zelfs een onwetende kw3ll toch niet

Misschien niet echt nee, maar hopelijk is dit toch een voorbeeld naar de andere honderden k3wls toe die op dit moment pijpbommen aan het maken zijn of het in ieder geval van plan zijn.
Link to comment
Dom zeg.
Snappen mensen nu niet dat dat ontzettend gevaarlijk is *zucht.


Dat weten 14 jarigen wel of die jongen is "wat minder begaafd". Medelijden heb ik niet met deze jongen. Wel met iedereen die met "good will" pyro beoefent, want er zullen nu onherroepelijk weer een aantal belletjes gaan rinkelen binnen het kabinet.
Blijkbaar was het dan toch niet zo'n hele grote pijpbom, want alleen een handje moeten missen is een teken van een kleinigheidje op dat gebied :huh: .
Gelukkig zetten ze er geen details bij over hoe dat knulletje die zooi gemaakt heeft.
'k Ga even een lekker bakkie koffie drinken en dan langzaam voorbereiden op school :D . Niets aan om zo laat te beginnen :o .
Link to comment

Dit soort berichten zullen we vast nog wel vaker gaan tegenkomen met O&N in aantocht :huh: Aan de andere kant, misschien hebben wij met dit forum al een hoop ongelukken kunnen voorkomen :o Erg triest voor de jongen, op zijn 14de met 1 hand, en misschien ook littekens in het gezicht voor de rest van zijn leven :D

Edited by Snooby
Link to comment
Klote... En dit klinkt misschien heel bot maar als je een pijpbom bouwt en raakt gewond is dat "het risico van het vak"...

Eerder "Eigen schuld, dikke bult".
"Risico van het vak" impliceert dat je dit onder de noemer 'pyrotechniek' laat vallen terwijl dergelijk gepruts met commercieel vuurwerk geen pyrotechniek is imo.

Het is te hopen voor hem dat het niet zijn goede hand is dan.
Link to comment

Ik, ik vind het jammer voor ons , want wij komen in het slechte daglicht te staan. Je gaat toch geen stalen buis vullen met flash. Waarschijnlijk zou hij hem ook dichtgeslagen hebben of tussen een bankschroef dicht gemaakt hebben. Volgens mij is dat er gewoon om vragen :o
Sterkte voor de ouders! :huh:

Link to comment

Inderdaard erg triest voor de ouders en familie! :huh:
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik heb een "gezellig" uurtje met mijn ouders aan tafel gehad, met als gesprek van de dag: " kan jou dit ook overkomen met pyrotechniek, en zo ja, is het dan niet verstandig om er dan mee te stoppen" :D

De politie waarschuwt voor het knutselen en experimenteren met vuurwerk. Met name ouders en leerkrachten van scholen wordt dringend gevraagd hierop alert te zijn. Signalen hierover, maar ook andere informatie en tips over illegaal vuurwerk kan men melden bij de politie via 0900 - 8844 of anoniem via 0800 - 7000.


Bron

Ook weer heerlijk nieuws, dus praten over pyro in het openbaar of op school met vrienden wordt dus ook al link. :D

@Snooby: Ik denk dat dit forum o.a. ook mensen aanzet tot het vervaardigen van zulke " devices", al is het met zelfgemaakte flash of BP... Maar we kunnen inderdaad niet vaak genoeg zeggen dat het in ieder geval dom is om vuurwerk te slopen zonder dat je weet hoe het werkt, en waar je precies mee bezig bent. Als je deze dingen in ieder geval weet zal je ook geen vuurwerk meer slopen maar zelf BP of flash maken etc. en zal je (naar mijn idee) ook inzien waarom je geen PVC of Staal moet gebruiken... :o

Fijn weekend allemaal!

Grtz lennard Edited by lennard
Link to comment

In een woord TRIEST.

Ik heb echt medelijden met de ouders/verzorgers van deze jongen.

pijpbommen zijn nou eenmaal super gevaarlijk.

Het klinkt misschien erg hard maar, eigen schuld dikke bult.

De overheid en politie hebben volgens mij nog steeds moeite met het uit elkaar houden van mensen die gewoon op een verrandwoorde manier hun hobby willen uitvoeren en een stelletje kneuzen....

Edited by pyrobass
Link to comment

Overheid en Justitie zit er helemaal niet op te wachten om onderscheid te moeten maken tussen serieuse amateur pyrotechnici en de tokkies die zichzelf nogal makkelijk en snel van ledematen of zelfs het leven neigen te beroven.

Enige kans daar op is een serieuse vereniging te beginnen en alles keurig binnen de wetgeving te spelen. Dan kun je wellicht daarna een poging wagen om met bijvoorbeeld TNO in overleg te gaan die dan vervolgens een rapport presenteren met daarin de noodzakelijke maatregelen om de hobby veilig te kunnen beoefenen.

Maargoed, zelfs mensen in mijn omgeving moet ik er ieder jaar weer van overtuigen dat het maken van een pijpbom als "snelle knal" levensgevaarlijk is. De onwetendheid van mensen speelt naar mijn mening de grootste rol bij het vormen van een negatief beeld jegens pyrotechniek. Iemand die spreekt over vuurwerk word niet serieus genomen in Nederland, het is taboe. Best vreemd, in een land waar zoveel mogenlijk is.

Deze knaap heeft het op de harde manier moeten leren. Helaas.

Link to comment
De politie waarschuwt voor het knutselen en experimenteren met vuurwerk. Met name ouders en leerkrachten van scholen wordt dringend gevraagd hierop alert te zijn. Signalen hierover, maar ook andere informatie en tips over illegaal vuurwerk kan men melden bij de politie via 0900 - 8844 of anoniem via 0800 - 7000.


Lol! Waar gaat het toch allemaal heen. Straks kan je ook al niks meer over de politiek zeggen in het openbaar. Nja, misschien is een dergelijke maatregel niet al te slecht rond O&N. Het maakt het ons wel een beetje lastiger maar het kan wel een aantal handen/armen/benen/... redden misschien.
Link to comment
×
×
  • Create New...