Jump to content
PyroForum.nl

Scheikunde Ongeluk: Explosie in scheikundeklas


night hawk

Recommended Posts

Heey,

Ik las vanochtend de telegraaf en ik zag op de voorpagina een hele grote foto van 2 jongens in labjassen die onder het bloed zaten. Ik begon verder te lezen en kwam erachter dat er 4 jongens van het vwo samen met hun scheikunde leraar een explosieve comp aan het maken waren ( rode fosfor, kaliumfosfaat en zwavelzuur). Het ongeluk gebeurde toen de scholieren, toen de leraar even alcohol halen was, alle chems gewoon bij elkaar gooiden en 1 van de leerlingen het geheel aanstampte met een spatel. Het gevolg is te zien op deze link:

Explosie in Scheikundeklas

Ze liepen voor de rest snijwonden aan armen en handen op. 1 viel bijna flauw en een ander keeg glas in z'n oog! :D ( blijkbaar geen bril ;) )

Ik vind het zelf echt DOM van die lui om zonder verstand van zaken ( want dat hadden ze blijkbaar niet ) gewoon de chems bij elkaar te gooien zonder dat de leraar er toestemming voor had gegeven. :)

Edit: Ik heb ff snel het bericht ingescand ( zie attachment, ja ik weet dat het in word is :D ), ik hoop dat nu iedereen het na kan lezen.

EDIT: even .doc omgezet in .pdf (by gamekeeper)

Explosie_in_Scheikundeklas.doc

Explosie_in_Scheikundeklas.pdf

Link to comment
  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dat is wat kinderen het liefste doen. Zoveelmogelijk stoffen in zo groot mogelijke hoeveelheden bij mekaar flikkeren. En dan maar hopen dat er iets fout gaat. Dit vind ik weer een mooi voorbeeld van Darwinisme.

rode fosfor, kaliumfosfaat en zwavelzuur
Ik heb geen idee welke compo dit is, maar levensgevaarlijk is het zoiezo. Grootste stupiditeit hier vind ik de leraar!! In de eerste plaats is het stop om kinderen zonder ervaring zo'n soort compo te laten maken. En dan nog weglopen ook!! Mongool. Hopelijk is de leraar er wel van op de hoogte dat hij lijflijk verantwoordelijk is voor wat er in zijn les gebeurt. Ja, de ouders kunnen hem dus aanklagen mocht er iets niet meer helemaal goed komen met de spelende kutkindertjes.

De grootste reden dat ik er op school best enthousiast over wil vertellen en wat demotjes doen, maar als iemand zelf iets wil bouwen ik een verschrikkelijke zeikerd ben betreffende achtergronden en veiligheid.

Gr33tZ
[Edit] Zou die compo niet Fosfor, kaliumCHLORAAT en Zwavel(zonder zuur) zijn? Die kennen we wel, en ook de bijbehorende gevaren. ;)[/edit]
Link to comment

Ik denk dat het wel zwavelZUUR is. HClO3 reageert door naar HClO4 en ClO2 en water. (Als ik woelen mag geloven). Een vuiltje erbij en boem... En misschien al wel zonder dat organische stofje als je fosfor erbij hebt.

Mogelijk is het wel zwavel. 4 VWO mag namelijk niet met zwavelzuur werken. Niet dat ze dat wel mogen bij rode fosfor ;) .

Verder zou ik de docent inderdaad aanklagen, alleen al glas in je oog is niet niks. Verdere comments ziet Tyneman's post.

Kan iemand een PDF van dit artikel maken, of het quoten? Ik heb namelijk geen toegang tot het artikel omdat ik geen lid ben.

Link to comment
[Edit] Zou die compo niet Fosfor, kaliumCHLORAAT en Zwavel(zonder zuur) zijn? Die kennen we wel, en ook de bijbehorende gevaren. :D[/edit]



Nee, ik heb het nog een keer nagelezen en het is toch echt wat er in de eerste post staat. Het kan natuurlijk altijd dat de journalist het gewoon fout heeft gedaan ;) .
Link to comment

In het artikel hebben ze het over drie droge stoffen (dat staat twee regels verder), ze waren dus Armstrong mix aan het maken. Dat het echter genoeg was om een bekerglas te laten knallen verbaast me wel, dan moeten ze erg veel gehad hebben.

Edit: Dat ziet er ook zo fijn uit, rood bloed op een witte labjas. Daarom hebben chirurgen altijd groene kleding aan, dan lijkt bloed niet zo horror-achtig.

Link to comment

Mijn reactie:

;):D Wat een noobs. :)

wahahahahahah



Ow laat me nog even lachen

HAHAHAHAHAHHA, eigen schulD! Met de d van dislextie. :D

De D van Dikkelul voor je. Of Dikke vanDale. Of van Dat is geen smoes. :P

Ach wees trots, de eerste die me heeft betrapt op een spelingsfout. :P

Link to comment
Dat het echter genoeg was om een bekerglas te laten knallen verbaast me wel, dan moeten ze erg veel gehad hebben.
Daar ben ik het niet mee eens. 2 gram Armstrong in een GLAS geeft veel splinters!! Herinner je je mijn knalerwten nog?

@ Bami: Eigen schulD is met een D!

@Prophet: Die kinders deden het fout. Maar als leraar WEET je wat de gevaren zijn en dat je verantwoordelijk bent. Als leraar hoor je ook te weten dat die gasten geen vagelijk benul hebben van waar ze mee bezig zijn.

@ Nitro: KClO3 + Fosfor + zwavelZUUR is een (Bijna) hypergolisch mengsel. Zal dus direct ontvlammen. (Mits concentratie hoog genoeg is) Moet wel zwavel geweest zijn om het te kunnen mengen.

Gr33tZ

[Edit] Hier het effect van 2 gram Armstrong. Denk je dat in in een bekerglas op tafel. Op 20 cm van je gezicht. Aiiii, domme domme kindertjes.

[/Edit]
Link to comment

Er vielen een paar lessen uit in m'n rooster, anders was ik er bij geweest, Is op mijn school :D Mijn sk leraar legt alles vaak uit en zorgt dat iedereen een bril op z'n kop heeft, ookal moeten we een proefje doen met slaolie... Wel dom om armstrong aan te gaan stampen ;)

Link to comment

Ach, het is een ongelukje, dat zou iedereen kunnen overkomen. Ik zou zeggen: gewoon dat artikel bewaren en over zestig jaar aan je kleinkinderen laten zien. Eerlijk gezegd vind ik het geen voorpagina nieuws. Wel grappig om zo iemand van je members te zien. Misschien moet iedereen maar zijn foto posten (nee, toch maar niet).

Edit: Misschien is het niet zo overgekomen als ik het bedoelde, maar ik probeerde te zeggen dat het toch wel leuk is als je op de voorpagina van de telegraaf komt. ;)

Link to comment

Heey,

Oei, dat is toch niet zo mooi dat Yellow dat was ;) (was dat toch niet een tikkeltje dom van hem aangezien hij toch aardig wat ervaring heeft?).


Ja, eigenlijk vind ik dat Tyneman gelijk heeft toch maar even wachten en kijken wat yellow er zelf van zegt.

Edited by night hawk
Link to comment

×
×
  • Create New...