Jump to content
PyroForum.nl

Raketbrandstof


Recommended Posts

Ik heb vandaag weer een lading raketbrandstof gemaakt. 200 gram kaliumnitraat 60 gram suiker en 40 gram honing. Dit keer geen katalysator. Er zijn veel filpmjes te vinden over hoe raketbrandstof gemaakt word, maar omdat ik er toch een video van gemaakt heb wil ik hem met jullie delen:)
Raketbrandstof.3gp

Ik heb er een pijl (12mm ID pvc, 5 cm hoog, 1 cm nozzle van bentoniet, 3mm volledige core) van gemaakt dit eindigde in een mooie cato!!

EDIT: moderators kan er 1 post verwijdert worden per ongeluk heb ik hem 2 keer gepost blijkbaar...

Edited by D.L.
Link to comment
  • 1 year later...

Hallo

Ik gebruik als brandstof altijd MP en ik wil eens een staart maken. Ik heb Al (325#) en Mg (130#) tot mijn beschikking en om het me gemakkelijker te maken zou ik graag willen weten of iemand een richtlijn heeft voor het percentage dat ik aan mijn MP kan toevoegen. Zeker ook omdat het invloed heeft op de brandsnelheid.

Kan ik met het toegevoegde metaal de brandstof nog steeds rammen? Of wordt het dan té gevoelig?

Link to comment

Magnesiumpoeder in een motor brand waarschijnlijk toch volledig weg voordat het je nozzle verlaat. Verder is 325# mesh aluminium ook niet echt spectaculair. Je kunt in dat geval beter wat grove houtskool nemen of op zoek gaan naar titanium. Percentage van deze additieven is meestal <5%.

Rammen moet nog wel kunnen hoor.

Link to comment

Toevoeging van extra houtskool, of houtskool die grover is geeft bij mij een redelijk negatief effect op de prestaties. Oftewel zoek je Ti, dat een heel mooi effect geeft zonder negatieve effecten op je prestaties. Of je moet overschakelen naar 60-30-10 brandstof die ook wel een mooie staart kan geven.Ik ram nooit metalen.

Link to comment

Prestaties maakt niets uit. Je zult dan alleen de nozzle en core iets aan moeten passen op je tragere brandstof. Als je dat goed doet zal je pijl net zoveel hoogte en thrust hebben. Rocketry-composities hoeven helemaal niet snel te zijn, aangezien prestaties altijd afhangen van een compromis tussen motormaten en de gebruikte brandstof.

Link to comment
  • 2 weeks later...
200 gram kaliumnitraat 60 gram suiker en 40 gram honing.


Wat voor soort suiker kan je gebruiken? En wat voor honing?

Ik heb laatst mijn eerste green powder gemaakt, en nu wil ik door met iets nieuws.
Ik heb al veel gelezen op dit forum. Dus ik weet wel ongeveer wat ik doe.
Het is ook leuk om scheikunde op school te gebruiken voor iets wat ik zelf leuk vind.
Link to comment

Gisteren heb ik 3 pijlen gemaakt en deze eindigden allemaal in een CATO, de lading ontplofte direct op de grond (ook mooi maar niet de bedoeling :lol: ).
Normaal gesproken gebruik ik een 8 cm lange 5/8 grijs pvc met een 1 cm nozzlestop zónder eindstop. Ik ram na de nozzle het MP dus helemaal tot het eind, zonder stop, waarop de lading komt. Voor deze motortjes werkt het (mijn ervaring) perfect om geen eindstop te gebruiken en vind het fijner omdat er een groot brandoppervlak is bij de lading.

Nu heb ik gister 6,5 cm lange 3/4 grijs pvc gebruikt op dezelfde manier, zonder eindstop dus. Deze rakkers knalden alle drie direct uit elkaar. Waarschijnlijk doordat de onderin ontstane druk al het MP naar boven (in de 2"lading) perste. Bij 5/8 pvc is dat niet het geval omdat de druk laag genoeg blijft en mischien ook omdat ik daar 8 cm voor heb gebruikt. Óf dat mijn MP te droog is en dus niet goed 'plakt' tijdens het rammen waardoor er scheuren ontstaan...

Ik ga dus denk ik weer over tot wél een eindstop gebruiken. Zijn er mensen die dezelfde manier als ik gebruikte en andere ervaringen hebben? Of wordt er gewoon een eindstop gemaakt met daarin een klein gaatje dat de lading onsteekt?

Edited by Bass
Link to comment
Wat voor soort suiker kan je gebruiken? En wat voor honing?


gewoon sucrose wat je in de koffie doet. Honing gewoon honing wat je op je brood smeert.

Let wel op door de honing wordt de brandstof wel hygroscopisch.
Link to comment
Gisteren heb ik 3 pijlen gemaakt <knip> gemaakt met daarin een klein gaatje dat de lading onsteekt?
Die bovenste eindstop is een vereiste voor een goede betrouwbare raket. Zeker met PVC heeft de brandstof de mogelijkheid door de casing heen te schuiven bij een beetje druk, omdat er dan geen eindstop is die tegendruk leveren kan. Eeen gaatje boren in de bovenste eindstop en vullen met meal heeft bij mij tot nog toe overigens altijd gewerkt. De meal in het gaatje kun je aandrukken met de achterkant van het boortje, dan blijft het mooi zitten.
Link to comment

Nou het is leuk dat je dat zegt, zo maakte ik mijn pijlen altijd. Maar zodra ik de meal aandrukte in het 1,5 mm gaatje deed deze het niet meer. De meal los erin gieten werkt een stuk beter.
Ik heb eigenlijk een te kleine nozzle geboord kom ik achter, 3 mm (met 1 cm core) voor een 16 mm ID PVC, dit had 4 mm moeten zijn. De druk was dus sowieso veel te groot!

Eindstoppen dus.

Link to comment
×
×
  • Create New...