Jump to content
PyroForum.nl

Zilvernitraat


Recommended Posts

Het is vrij inert spul, wat iig niet met chemicalien te verwijderen is (rekening houdend met het feit dat je je eigen hand ook nog enigzins heel wilt houden). Je kunt het er wel afschuren met bijvoorbeeld fijn schuurpapier of een eeltvijl.

Edited by Leander
Link to comment
Wassen met warm water en Jif, verder gewoon wachten tot het slijt.
Je KAN het natuurlijk oplossen in geconcentreerd zuur, maar zoals Leander zei, dat zal niet goed voor je huidje zijn. :)

Btw. Volgende post zonder leestekens is een warning...


Mijn excuses voor de leestekens ( was op dat moment niet even top priority :) )
Vanmiddag al lopen schuren en schrapen maar het wilde niet baten.
Het gaat hier overigens niet echt om een beetje echt bijna heel men hand is zwart of bruin :lol:.
Zijn er bepaalde dingen die ik eventueel moet doen ? zoals handcreme ofzo om het beetje vochtig te houden.

Graag nog wat meer tips. :blush:
Link to comment

Jezelf zwaar schamen. :blush:
Of een Michael Jackson glitter handschoentje aandoen, dan valt het minder op. Met andere woorden: Hier zit je voorlopig nog wel even aan vast.
Hoe heb je dat trouwens voor elkaar gekregen? Je hoort toch te weten dat je handen wassen met zilvernitraat niet echt gezond is.
Als echt je hele hand zwart is zou je langs je huisarts kunnen gaan.

Hier wat uit de MSDS van zilvernitraat. (Ik ga er even vanuit dat het daardoor komt, aangezien dat het meest gebruikte zilverzout is in deze hobby):

Toxicology

Poisonous. Causes burns. Long-term exposure can cause permanent blue-grey staining of eyes, mouth, throat and skin, (argyria) and may cause eye damage. Short contact can lead to deposition of black silver stains on the skin. Very destructive of mucous membranes. Skin and eye irritant. Experimental equivocal tumorigenic agent.

Skin Contact:
Immediately flush skin with plenty of water for at least 15 minutes while removing contaminated clothing and shoes. Get medical attention immediately. Wash clothing before reuse. Thoroughly clean shoes before reuse.

Veel meer als goed wassen kan je dus niet doen.
Succes ermee.
Link to comment

Zoals al vermeld is zivernitraat vrij schadelijk, ik zou maar mooi oppassen de volgende keer.

zilvernitraat ontleed tot elementair zilver en een nitraat-ion, dit nitraat-ion reageert met zuren die van nature in je huid voorkomen waardoor salpeterzuur vrijkomt....

Hoe flik je het thevens om je hele hand vol met het spul te krijgen :blush:?

Het beste is gewoon om te wachten, echter duurt het een paar weken voordat de hele opperhuid zich weer vernieuwd heeft, ik zou zo niet over straat willen :lol:

Edited by pyrobass
Link to comment

Iedereen hier die zich met scheikunde bezighoud heeft zo'n handjes waarschijlijk alle kleuren van de regeboog al een keer gehad. Dus nee lijkt me niet zo spannend.
Wacht maar totdat je voor het eerst pikrinezuur ziet :blush: ( iedereen hier weet precies wat ik bedoel) :lol:

Link to comment

Haha, zilvernitraat wordt in ziekenhuizen gebruikt om tijdelijke tatoes op je lichaam te zetten, ik heb er zelf ook onder gezeten :blush:

Het moet er gewoon afslijten zit niets anders op. Als het zo ontzettend giftig zou zijn zouden ze het niet gebruiken waarschijnlijk.

4 dagen is wel erg snel, waarschijnlijk slijt de huid op je handen vrij snel dus.

Edited by ener
Link to comment

Hmm, je hoeft niet direct ongerust te worden, bij mij op school zaten ook een paar mensen die het leuk vonden er mee te spelen, die hadden het op een doekje gedaan en daarmee hun hele handen afgeveegd, toen waren ze een soort gay-neger... (zwart/paars)... En die leven ook nog steeds.

Kees.

Link to comment
Damn, you IS a freak of nature!
Dat is voor het eerst dat ik zie dat iemand pyro doet met een hand meer ipv een paar vingers minder. :lol:


hehehe. Is hand van vriend van mij om te vergelijken. Hij kwam vervolgens met de opmerking '' Oh joh, Je ziet er bijna niets van ''

:) ha ha, dan sta je wel even te stotteren als ze vragen hoe het komt, wat hadden jullie bedacht?


Ik heb eigenlijk gewoon constant verteld dat het zilvernitraat was.
Examinator keek wel even raar toen ik moes afrijden ( motor ). Na het rijden heeft hij me toch wel een hand gegeven om mij te feliciteren :blush:
Link to comment
×
×
  • Create New...