Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


User1

Recommended Posts

Een dunner draadje brand juist makkelijker door maar is wel kwetsbaarder.

Nee hoor is niet waar. Met nichrome(weerstandsdraad) is het juist beter een ietsjes dikker draadje te pakken dan een hele dunne.
Dit doordat ik zojuist vertelde hoe dikker draadje hoe minder weerstand en hoe makkelijker hij gloeit.

24swg: http://cgi.ebay.nl/2M-x-24-swg-NiChrome-ho...=item3ef63c90f7

14swg: http://cgi.ebay.nl/250mm-x-14-swg-NiChrome...=item33568d5c59
En kijk dan even naar weerstandswaarde.
Greetz
Link to comment

Sorry butch maar explomaan heeft gelijk,en jij ook wat betreft de weerstand in een dikkere draad.
Als een dikkere draad makkelijker zou gloeien,dan had de gloeilampen industrie dikkere draden gebruikt.

Hoe dikker de draad des te minder de weerstand.
Hoe dunner de draad des te meer weerstand. Dus gaat sneller gloeien.

Door een dikke draad kunnen namelijk meer electronen te gelijk lopen.
Terwijl er door een dunnere draad hetzelfde aantal electronen wil lopen maar door de smallere draad meer moeite hebben dus meer weerstand dus sneller warm.

Bij eenzelfde stroomsterkte althans. :lol:

Link to comment

Dat is dan vreemd want ik heb 2 soorten nichrome draad van verschillende diktes en bij mijn gaat de dikkere draad toch echt sneller gloeien.
Maarja waar dit dan mee te maken heeft zou ik niet weten. Dacht dat het aan de weerstand lag.
Maar in ieder geval bedankt voor de uitleg :lol:
Greetz

Link to comment

Bij een dunnere draad: deze trekt minder stroom door de hogere weerstand, hoe meer stroom erdoor hoe warmer het wordt (joule-effect)
bij dikkere draad: meer stroom, minder weerstand.

Formule joule effect: warmteproductie (Watt) = I²xR
dus zie je dat je best een draad neemt die een grote stroom trekt (dikker), als je veel warmte wilt.

De draad die je het best neemt hangt in mijn ogen voor een groot stuk af van welke spanningsbron je ter beschikking hebt.
Autobatterij of andere batterijen met groot vermogen mag je gerust een maatje dikker nemen, deze kunnen toch veel stroom leveren.
Hoe minder piekstroom je batterij kan leveren, hoe dunner je draad best is.

Link to comment

En dan heb je ook nog R = rho * l / A . Hierbij is rho de weerstandconstante van het materiaal, l de lengte van de draad in meter en A de dwarsdoorsnede in vierkante meter. Jouw huiswerk: stel een formule op waarmee je het optimum kunt berekenen voor warmteproductie bij een eindig sterke stroombron. :lol:

Link to comment

Ik stook een draadje van vijf cm (van 27.5ohm de meter) dus 1.38ohm weg met een bron die 12V is. Dus er stroomt ~8.7A door gedurende een halve seconde ofzo :lol: . Perfect voor ontstekingen! (gewoon dunne weerstandsdraad)
Een batterij kan het meeste stroom leveren, een gewone bron moeilijker en deze kunnen overbelast worden!

Link to comment
Op 3 seconden zie je iets wits voorbij vliegen op de voorgrond, lijkt me dat de huls is gescheurd.

Geloof me, PVC brand/smelt niet zomaar bij meal raketten. Waarom denk je anders dat iedereen het gebruikt (inclusief de chinezen)? :D


Met papier en plastic doelde ik op m'n huls van papier en plastic tape :D . Maargoed ik heb geen rammer die in een pvc pijpje past en dit vind ik leuker, heb je wat meer aan :lol: .. Bedankt voor je reactie trouwens :D . Zal de huls wel gaan verstevigen dan..
Link to comment

Ik gok deze:

Strontiumnitraat 30
Magnalium 40
Sulfur 30

Van Shimizu

100 g of mixture is kneaded with 20 g of 10% nitrocellulose lacquer, spread out to 8-10 mm thick and cut up in large pieces. Air-dried for a day, then oven dried at 50C for five hours. Finally crushed into angular grains with a wooden mallet and Aluminium roller and sieved into grains about 1.5-3 mm.

To be mixed with a delay/propellant composition 3 parts stars to 7 parts delay by mass and loaded into a small fountain case.

Link to comment

Beste mensen,

Elke dag kom ik het wel een paar keer tegen op het forum maar ik weet nog steeds niet wat het inhoud.
Het gaat soms over sponge en prime, alleen wat houdt dit nou precies in?

Ik heb het geprobeerd op te zoeken maar zonder resultaat.
Het enige dat ik eruit heb gehaald is dat een prime met stars te maken heeft. Een soort toevoeging.

Hopelijk kunnen jullie helpen...

Link to comment

Sponge = spons achtige structuur. Deze term word vaak bij een soort titanium gebruikt.

Prime = een laagje sas om de ster heen(meestal buskruit achtig mengsel met toevoegingen) die makkelijk aan gaat en de onderliggende sas goed ontsteekt, en bovendien moeilijk uitgaat bij hoge snelheden.

Edited by ener
Link to comment

Twee vragen:
Ik 'denk' dat ammoniumnitraat activeren als volg gaat. Neem droge AN, maal het fijn, bevochtig het met tussen de 3 en 5% water en droog het weer op ongeveer 80c.

1: Klopt dit?
2: Als ik het na activeren weer in de koffiemolen doe, doe ik dan dit activeren teniet?

Edited by pdfbq
Link to comment

Voor 1 verwijs ik je graag naar de desbetreffende literatuur. Voor 2, gedeeltelijk, maar minder naarmate je het droger weet te houden. Overigens is voor AN gebaseerde explosieven volgens mij super fijn AN niet per se noodzakelijk, zolang het maar beneden suiker-deeltjesgrootte is.

Link to comment
  • 1 month later...

Zeg ik zit met het volgende scheikundige vraagstuk waar ik jullie hulp bij zou kunnen gebruiken.

Stel je hebt de volgende 2 stoffen: kalium benzoaat en ammonium benzoaat.
Welke van deze 2 is meer geschikt als brandstof in een raket compositie en waarom?

Link to comment

Ja dat is zeker een groot voordeel van het kalium zout t.o.v het ammonium zout.

Ik zat me meer af te vragen of de kalium benzoaat ook aanzienlijk heter brand dan de ammonium benzoaat.
En aangezien bijvoorbeeld kalium perchloraat een bepaalde minimum temperatuur nodig heeft om zijn zuurstof af te geven, het metaal zout daarom ook beter werkt in een standaard compositie dan de ammonium variant?

Edited by azure
Link to comment

Het ammoniumzout heeft meer verbrandingswaarde en gasuitstoot. Toch is kaliumbenzoaat waarschijnlijk reactiever. Het veresteren van zouten als benzoëzuur en salicylzuur word puur gedaan om de stabiele electronenconfiguratie van de benzeenring (delocalization) te verstoren door sterk aantrekkende of afstotende groepen toe te voegen. Kalium(per)chloraat mat benzoezuur brand bijvoorbeeld lang niet zo fel. Anderszijds zijn er ook fenolen zoals galluszuur of cathegol die van zichzelf wel zo reactief zijn dat verestering niet nodig is. KClO4/galluszuur geeft dan ook een erg snelle en gevoelige whistle.

Het is allemaal wel te verklaren hoor, maar dan kom je op quantummechanisch gelul uit. Als je het leuk vind, vooral verder lezen. Eigenlijk kun je de reactiviteit van zulke brandstoffen via quantummechanica terugleiden naar electronegativiteit, oftewel de mate waarin een ion in staat is een electronegatieve wolk naar zich toe te trekken. Wanneer je een ion aan een benzeenring plakt die dit zeer slecht doet maar zelf wel een boel electronen meeneemt (19 bij bijvoorbeeld kalium) krijg je een sterk electropositief gedeelte (de benzeenring) en een sterk electronegatief gedeelte (het natriumion). Dit brengt het gehele molecuul in onbelans waardoor het sneller zal reageren met een oxidator. In de tabel van pauling kun je zien dat kalium een van de laagste waarden heeft terwijl stikstof en waterstof (ammoniumion) de electronen juist vrij goed aantrekken. Ammoniumbenzoaat zal dus qua molecuul als geheel veel stabieler zijn. Vandaar dat kaliumzouten chemisch gezien ook gewoon het best presteren, behalve als je graag met cesium speelt. :)

Persoonlijk denk ik dat de grotere reactiviteit van kaliumbenzoaat in het geval van rocketry niet opweegt tegen een hogere gasuitstoot en verbrandingsenergie van ammoniumbenzoaat. Wel zul je je hiervoor de compositie flink moeten aanpassen en waarschijnlijk slim gebruik moeten maken van katalysatoren om tot goede resultaten te komen. De gebaande weg (kaliumbenzoaat) is in ieder geval makkelijker.

Link to comment
  • 2 weeks later...

hey allemaal

ik een brandend kooltje laten vallen op de vloer en nu zitten er gebrande vlekken op kan iemand mij helpen deze weg te krijgen?
zo ziet de vloer er uit

Link to comment

Bovenstaand member is banned.
De regels negeren en een warning ontvangen is 1 ding.
Om dan een nieuwe account te maken om alsnog dezelfde vraag te stellen levert je een ban op.
(En ook natuurlijk omdat deze member het forum eerder wil misbruiken om zijn probleem op te lossen dan om iets te leren of bijdragen.)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik wil Willow diadem sterren gaan maken, maar heb nog niet eerder met ferrotitanium gewerkt. Is het verstandig ferrotitanium (70/30) te coaten met lijnzaadolie voordat ik het met water ga pumpen of is dat niet nodig? Bij ijzer lijkt het me wel en bij titanium niet. Weet iemand hoe dat bij ferrotitanium zit? Alvast bedankt.

Link to comment

nee, dat is niet nodig. Ik heb de compo al meerdere keren gemaakt.

Na het bevochtigen om te pumpen kun je er veilig mee werken. Coaten is niet nodig. Ferro titanium niet rammen in drivers of wat dan ook trouwens, dan kun je het beter persen.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik wilde net even wat C8 in de mill gooien maar.. in een nogal amateuristische bui ben ik C8 in mijn trommel gaan scheppen met een lepeltje dat ik gisteren ook al gebruikt heb voor een compo met spherical Al erin. Nu zit er dus in (in ieder geval een deel van) mijn C8 wat (laten we zeggen 0.05 gram) Aluminium. Is dit niet erg of kan ik dit maar beter 'weggooien'? Nu weet ik dat je absoluut geen compo's met Al in je kogelmolen mag doen maar ik weet niet of dit ook geldt voor zulke kleine hoeveelheden.

Link to comment

Ik zou het niet millen. Het is niet verantwoord om te doen. Ik hoop dat je houtskool al fijn was? Dan kan je er misschien nog een goede mix van maken door er een warme oplossing van 25-30% spiritus door te kneden. Maak de compositie ietsjes natter dan je normaal zou doen en werk de compositie meerdere malen door een zeef en kneed tussendoor. De compositie wordt geleidelijk wat droger en dat is de bedoeling. Als de juiste vochtigheid is bereikt haal je de compositie nog 1 keer door de zeef en spreid je de compo uit op kranten. Als ie droog is maak je hem fijn in je vijzel en waarschijnlijk kan je er dan prima sterren van maken. De KNO3 is namelijk in je houtskool gewerkt.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...