Jump to content
PyroForum.nl

He Of Pyro


User1

HE of pyro  

97 members have voted

  1. 1. Waar gaat jouw voorkeur naar uit.

    • HE
      23
    • Pyro
      74


Recommended Posts

Pyrotechniek !

HE's is wel leuk, maar wel heel illegaal en ik heb geen lab om in te werken. Voor pyrotechniek heb je aan een goede werkplek wel genoeg. Bovendien vind ik Pyrotechniek veel leuker en intressanter.



Echt alleen maar Pyro.
Met High Explosives wil ik niks te maken hebben, veel te terroristisch vind ik, en bovendien levensgevaarlijk,
Link to comment
Met High Explosives wil ik niks te maken hebben, veel te terroristisch vind ik


Wat is er terroristisch aan hoog energetische materialen ? Volgens mij heb jij een veel te algemeen-maatschappelijk-massamedia-politiek-wat je word wijsgemaakt idee over wat Terrorisme is.
Kijk eens in de van-dale bij terrorisme zou ik zeggen. Dat is echt niet alleen een moslim met een bom om z'n lichaam die een gebouw opblaast.
Niks persoonlijks verder hoor ;) .

Pyro is the best.
Link to comment

Sterker nog, er is helemaal niets terroristisch aan het synthetiseren, danwel maken, in bezit hebben of detoneren van HE's, op voorwaarde dat er geen kwaad mee wordt gedaan. (Lees: Het veroorzaken van wat voor schade dan ook met HE's, inclusief aan het ecosysteem. Een detonatietestje in je eigen schuur mag bij <0.01(/5?) gram zelfs van de wet wanneer het een scheikundig experiment betreft, meen ik me te herrineren)
Zwaar illegaal blijft het natuurlijk wel.



Om toch nog maar iets aan het topic zelf toe te voegen: Mijn antwoord verschilt per half jaar en ik stem daarom ook maar niet bij gebrek aan een 'beide' optie. De resultaten lijken me daarentegen wel boeiend.

Link to comment

Je mag ook een ton ANFO in je schuur afzetten als je kunt aantonen dat het een scheikundig experiment betreft. Extra voorwaarde is wel dat je niemand in gevaar brengt, geen mensen angst aanjaagt en er geen schade ontstaat door jouw handelen. Het maken dan die ton ANFO wordt waarschijnlijk wel weer aangemerkt als terrorisme, aangezien geen enkel normaal mens zoiets doet zonder van plan te zijn iets om zeep te helpen.

90% pyro hier overigens. Die 10% bestaat vooral uit het maken van kaliumpikraat voor ouderwetse whistle en NC.

Link to comment

tja, HE is theoretisch wel leuk ;) .

Als een tuinder bv een potje met kwasten omstoot waar terpetine inzit, in een zak kunstmest is hij nog geen terrorist, maar heeft wel ANFO gemaakt. tut tut tut

O ja, en rijd wel eens een tjech met een kilootje of 100 HE rond, dat je het ff weet.

Waarom militairen wel en wij niet, 'snik' mensen kiezen toch voor een regering die enerzijds zoiets voor de burgers verbied, en het zelf gebruiken om overal te bombarderen voor een vaatje olie. en vervolgens weet niemand meer waarom, en geven ze elkaar de schuld :P poppenkast.

Met High Explosives wil ik niks te maken hebben, veel te terroristisch vind ik, en bovendien levensgevaarlijk,

Dat is een beetje overdreven, pyro kan net zo gevaarlijk wezen!!

HE is gevaarlijk als je het verkeerd gebruikt, net als pyro.
Link to comment

Ik doe beiden, af en toe een leuke knal en dan weer een raketje.

Ik vind HE, mits je iets gevorderd bent toch een stuk veiliger dan bijv flash of whistle. De hoeveelheid DS of LA (in de orde van miligrammen) die je nodig hebt voor een detonatie is niet genoeg om je vingers af te rukken. De gemiddelde flashknaller of whistleraket wel.

Mijn mening is dat als je niet grote hoeveelheden extreem gevoelig primer gebruikt (dus DS en LA in dets), HE veiliger kan zijn dan sommige takken van pyro.

Ik snap verder ook niet wat hobby-HE met terrorisme te maken heeft? Tuurlijk, Ahmed kan een ton ANFO mixen, maar waar gaat hij z'n 100kg booster vandaan toveren? Nitro in een badkuip a la fightclub gaat flink wat problemen opleveren in de praktijk. Ik denk dat Achmed eerder naar Tsjechië rijdt voor wat semtex. Weet ie tenminste zeker dat het afgaat, want die 2e reeks "aanslagen" in Londen was echt huilen met de pet op, wat een stel droeftoeters. ;)

Link to comment

Ik ben toch voor de pyro kant. De HE kant vind ik ook erg interessant i.v.m. dat het meer de scheikunde kant is. Maar dat blijft toch wel vrij gevaarlijk met al die sterke zuren. Misschien dat ik over een paar jaar begin met HE maar dan moet ik voldoende ervaring hebben. En ik vind de sier kant van pyro gewoon geniaal. Als je ziet hoe mooie dingen mensen soms maken. En het geeft ook gewoon een kick als je een vuurpijl maakt die kaarsrecht omhoog gaat.

Haha, ik lees zojuist mijn 1e post in het ik ben topic. Toen wilde ik nog acetonperoxide maken ;). Toch maar nooit gedaan :P.

Link to comment

Ik heb pyro aangeklikt... Ik heb wel een aantal keren gedacht dat ik ooit maar eens iets moest gaan afzetten, maar telkens vind ik het toch te gevaarlijk. Ik maak wel det's voor het geval dat. Op dit moment heb ik ongeveer mijn det uitontwikkeld. Ik heb er een stuk of 15 getest, en dat alleen al zorgt ervoor dat ik me niet echt met HE wil bezighoudt. Die dingen gaan veel te hard man (1.0g bentoniet, 0.5g MHN bankschroef geperst, 0.2g DS hand geperst, 0.1 g meal los, met bridgeless igniter, in 0.5mm PS buisje).

Wat ik zo leuk vind aan pyro is dat het meer een kunst is. Je kunt er mooie dingen mee maken... Niet dat ik me niet kan voorstellen dat het een kick geeft om 10kg ANFO oid af te zetten en een mooie krater te maken hehe!

Link to comment

Ook ik heb pyro aangeklikt.

Omdat HE te gevaarlijk is....? ehhhhh, in sommige opzichten wel !
Maar daar bedoel ik dan meer mee voor het risico om opgepakt te worden en de stempel terrorist te krijgen.
Ik denk, nee....ik weet zeker dat er jaarlijks heeeel wat meer gesloopt wordt met vuurwerk (pyro dus) dan met HE's !

Of ik bang ben dat er perongeluk ANFO afgaat.....ha, NEE ! Absoluut niet !!

HE's zijn over het algemeen veel stabieler dan de zeer brandbare mengsels in vuurwerk.
Moet ook wel daar HE's in veel extremere omgevingen gebruikt wordt.

Ik ben iemand die graag van alles wilt weten en graag experimenteer.
Ben altijd al gek van licht en geluid geweest en zie explosieven en vuurwerk als de meest extreme vorm hiervan.

Ik houdt me niet meer bezig met HE's en praktische zin. Vroeger.....en dat is nog maar heel kort geleden kon je waterstofperoxide 33% bestellen bij de drogist om de hoek. Als je dat nu doet staat binnen no time de politie voor de deur daar je als kleingebruiker verdacht bent.

Toen ik begon met scheikunde (dat is wel al eventjes terug) kon je vrijwel alle chemicalieen bij de drogist krijgen.
Maakte niet uit wat. Maar die tijd is echt voorbij. Mede vanwege de huidige zeer onervaren personeel van drogist die niet eens weten wat zuiveringzout is !!

Mijn interesse licht op dit moment veel meer bij Pyro.
Lijkt me gewoon leuk zelf van de grond af wat leuke cakes en shells te maken met leuke effecten en zo eens een echt eigen showtje te geven tijdens de jaarwisseling.

Link to comment
HE's zijn over het algemeen veel stabieler dan de zeer brandbare mengsels in vuurwerk.

Ik weet niet waar je dit op baseert, maar veel HE's zijn zeer brandbare stoffen, net als de mengsels in vuurwerk. In sommige gevallen zelfs branden ze heftiger, omdat zowel de brandstof en de zuurstofleverende groep in een molecuul zitten. Dit is de beste vermenging die je maar kunt bereiken... In sommige gevallen kan een verbranding zelfs leiden tot detonatie (dtd). Kortom, ik bewaar liever een kilo buskruit 10cm naast een kaars, dan een kilo nitroglycerine om maar wat te noemen ;).

Vroeger.....en dat is nog maar heel kort geleden kon je waterstofperoxide 33% bestellen bij de drogist om de hoek. Als je dat nu doet staat binnen no time de politie voor de deur daar je als kleingebruiker verdacht bent.

Daar hebben ze iets op bedacht. Contant geld... Ik bestel regelmatig nog spullen bij de drogist, en daar heb ik ook salpeterzuur 53%, waterstofperoxide 33%, zwavel etc vandaan. Niet te traceren, tenzij ze achter je aan gaan lopen. Verder is die man achter de balie wel heel relaxt, hij koopt KNO3 van mij over :P. Dus misschien dat hij daarom ook wel niet de politie belt ofzo...
Link to comment
Kortom, ik bewaar liever een kilo buskruit 10cm naast een kaars, dan een kilo nitroglycerine om maar wat te noemen.

Daar noem je wel weer 2 extremen. ;)
Ik heb bijv liever een kilo PETN naast een kaarsje dan een kilo BP, om van flash nog maar te zwijgen.

Punt is, als je je ver houdt van de echt gevaarlijke stoffen met HE (alles gevoeliger dan MHN is een no-go), en de primers in hele kleine hoeveelheden maakt is het relatief veilig.
Link to comment

Ik vind HE het mooiste.

Pyro vind ik heel knap en het is een kunst op zich, maar bij HE komt meer scheikunde kijken.

Goede poll trouwens!

Echt alleen maar Pyro.
Met High Explosives wil ik niks te maken hebben, veel te terroristisch vind ik, en bovendien levensgevaarlijk,

Sorry maar hier ben ik het niet mee eens. Ten eerste is het niet terroristisch, dat moge duidelijk zijn. Ten tweede kan pyro ook levensgevaarlijk zijn (net als auto rijden trouwens). Edited by Matthijs
Link to comment
Ten tweede kan pyro ook levensgevaarlijk zijn (net als auto rijden trouwens).


Natuurlijk kunnen pyro en autorijden ook gevaarlijk zijn. Alles is dodelijk, maar dat betekent toch niet dat gevaar geen reden is om ergens vanaf te blijven. Er komt een punt dat het te ver gaat, en HE gaat voor mij te ver.
Link to comment

Hier zo'n 90% HE, 10% pyro (meer bepaald rocketry).
Waarom? Er zit veel meer scheikunde achter HE dan bij pyro, en dat is wat me interesseert. Maar ook niet bij alle HE, ik ben daarom amper geïnteresseerd in bijv. ANNM of ANFO composities, maar eerder in de exotische(re) springstoffen...

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...