Jump to content
PyroForum.nl

KClO4/Mg flash


Atmosphere1

Recommended Posts

flash.wmvhopelijk werkt het filmpje

Het is 0,05 gram (een mespuntje )
Ik heb zo'n beetje alle denkbare flash mixen gemaakt en dit is blijkt één van de krachtigste en snelste flashes. Overigens was deze flash al meer dan één jaar oud ,dus de kwaliteit blijft ook goed .


Het Mg poeder is erg fijn naar schatting 30 micron .
In één keer 1 gram van dit spul met de hand aansteken is maddness

Ondanks de hogere gevoeligheid van KClO3 zijn flash mixen daarmee naar mijn beleving minder krachtig . Feit is dat er bij KClO4 flash meer energie vrijkomt (warmte) welke de lagere goevoeligheid ruimschoots goedmaakt .
Link to comment
  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hé, dat lijkt verdomd veel op mijn <20 micron Chloraat of Permanganaat-MgAl Flash. Inderdaad geen whomp als met Al, maar al meer een pof/puf. Misschien maak ik binnenkort ook wel even een high-res filmpje van een mespuntje. (Moet ik wel eerst even een nieuw goed potje vinden waar ik alle Mg-Al in kan doen) Maak jij trouwens een batch flash voor een heel jaar? En dan van deze klasse?

Link to comment

Dat ziet er zeker goed uit!

@ nitro:
Heb jij een goede camera dan? Mijn camera heeft SWIM laatst namelijk zo ongeveer een beetje kapot geblazen, omdat SWIM kwaad was, want hij deed het niet! :(

Vanochtend heeft SWIM eventjes MHN uitgetest; een 1 grams CTAP detonator met 5 gram MHN in een plastic buisje. Hij was van plan dit op te nemen met een camera, maar die was kapot . Het geluid was door ''bepaalde'' bezigheden al eerder gesloopt, maar nu weigerde zelfs het beeld. De charge werd vervolgens dus bevestigt aan de camera, en begraven net onder het oppervlakte.

De camera was compleet uiteen gereten, en er waren stukken tot 5 cm diep in de harde grond geboort! Ook om de krater waren stukken vrij ver weg gevlogen, hij stond gelukkig op een aardige afstand.
Aardig krachtig spul dus..

Gr.

Mr.Paplu
Link to comment
Belachelijk snel idd :(
@atmos, dit zal toch zeker wel sneller zijn dan de snelste commerciele flash? Je hebt van dit spul echt niet veel nodig om een denderende knal te maken.


De commerciële duistse KClO4 / german dark flash komt heel dicht in de buurt . Dit spul tref je echter maar zelden aan in illegaal consumenten vuurwerk, behalve de de blitz lawine pijlen hadden het eerst wel dacht ik . Hoe ze die flash hebben gemengd weet ik niet , maar het zal niet met de gewone diaper methode zijn . Met hele fijne poeders gaat dat zo wie zo slecht.

Het nadeel van de KClO4 /Mg flash ten opzichte van de KClO4/Al flash is de gevoeligheid , de Mg variant 'pakt' gelijk als er een vlam metje bijkomt .

Met dit soort mixen heb je inderdaad maar weinig nodig om een indrukwekkende knal te krijgen. Van normale flash moet je zeker 2 of 3 keer zoveel pakken voor hetzelfde effect zeker wanneer er zwavel in zit zoals bij dat illegale chinese spul . Hier zit soms 30 % aan zwavel in. Door het gebruik van zwavel ( spotgoedkoop ) kan men grovere en dus goedkopere Al poeder gebruiken en minder KClO4 . De zwavel in deze mixen kan dienen als oxidator maar ook als brandstof . Bij een ondermaat aan KClO4 in de mix gaat zwavel als oxidator voor de Al poeder werken, dus de verhoudingen komen niet zo nauw. Dit soort flash powder is veel goedkoper als de kwaliteits KClO4/2 micron Al mixen maar ook veel minder krachtig en gevoeliger.

M'n Kaliumpermagnaat knallers vallen steeds tegen terwijl de gebruikte metaal poeders dezelfde zijn als bij andere per/chloraat flashes. Alsof er iets mis is met m'n kaliumpermagnaat . Het brand wel echt snel onverpakt ,maar in een huls valt de knal mij behoorlijk tegen. Misschien komt dit doordat kpermagnaat minder zuurstof en minder energie levert.
Link to comment
  • 10 months later...

Maakt het erg veel uit hoe grof het magnesium is? Ik heb eerlijk gezegt het idee van niet(het zal uiteraart wel zo zijn). Ik heb net 0,05 gram getest naar de verhoding 7/3 KClO<sub>4</sub>/Mg. En het gaf bijna dezelfde POF!! als uit het filmpje hierboven. Daarna een knaller mee gemaakt met 0,3 gram. Gewoon een dichtgevouwen pleepapiertje. Dikke klap! Mooi spul hoor, alleen erg gevaarlijk. Ik hou mijn batches onder de 0,5 gram voorlopig.

Link to comment

Ik heb mijn Mg poeder gemaakt met een schuurpappiertje, korrel 300 geloof ik. Maar vandeweek heb ik Mg van school gekregen, dat is een beetje zwart, wat ik sowieso al gek vind. Maar dit lijkt fijner dan wat ik geschuurd had maar het geeft in de 7/3 verhouding alleen maar een lang brandende flits(ong. 1.5 sec met een gram op een hoopje)

Link to comment

Turnings zijn idd overblijfsel van boren oid, maar ik heb gewoon turnings die speciaal als turning zijn gemaakt voor het uitvoeren van en bepaalde organische reactie. Ze zijn >99% zuiver, en ik heb twee varianten. Namelijk ongeveer 4# en 20#. Ik heb nog niet getest of het werkt in flash, aangezien Al poeder veel goedkoper is, en ik Mg 20# liever in fonteinen gebruik...

Link to comment
  • 2 weeks later...

Mix in de verhouding 50/50 !! Dat is chemisch gezien ook logisch .

Natuurlijk maakt de fijnheid uit maar het probleem is vaak hoe fijner des te meer oxide er in je mix komt . Als je oxidatie weet te voorkomen kan zo'n mix vreselijk snel gaan branden . Branden kun je het eigenlijk al niet meer noemen omdat het in elke denkbare hoeveelheid al knalt.

Link to comment
  • 11 months later...

Sorry voor de bump maar ik vond het niet echt nodig een nieuw topic aan te maken.
Aangezien ik weer met KClO4/mg flash bezig ben, en ik nog steeds iets van 100g van die magnesiumpoeder met coating heb, leek mij het wel een idee om dat met een zuurtje eraf te halen. De vraag is: weet iemand wat voor zuur? En hoe sterk verdund?
Ik dacht zelf aan 1 deel doehetzelvers-zoutzuur op 20 delen water mengen. Magnesium in een filtreerpapiertje doen, zoutzuur erdoorheen laten lopem, wassen met alcohol o.i.d. en dan zou het volgens mij school moeten zijn. Iemand een beter idee?

gegroet,

Edited by sueno
Link to comment

Ik zou niet voor HCl ofzo gaan, is al veel te etsend, ik gok dat dan bijna de helft van je Mg zal wegreageren. Een zwak zuur als azijnzuur zou wel eens de oplossing kunnen zijn, verdun gewoon keukenazijn tot 0,01 mol/l ofzo, dan ets je zo min mogelijk van je Mg weg maar wel zo veel mogelijk oxide..

Link to comment

Argh! Het werkt wel maar niet alles wordt schoon en er komt toch een laagje Mg-zout op (acetaat?). Maar het grootste nadeel is nog dat het tergend langzaam gaat om een beetje te de-oxideren. Dan maar gewoon met coating. Heeft iemadn een idee om KClO4:Mg 7:3 te ontsteken in een knallading van een pijl? Het ontsteekt namelijk slecht, als het eenmaal brand gaat het wel door.

Link to comment

×
×
  • Create New...