Jump to content
PyroForum.nl

KMnO4 + S + Al Flashpowder


Morteus

Recommended Posts

Hey iedereen,

Allereerst hoop ik dat dit de het juiste subforum is. Ik had namelijk een aantal testjes gedaan met de KMnO4 die ik laatst ontvangen had. Zoals jullie al zeiden is het erg gevoelig, en jullie hebben groot gelijk. Als ik uberhaupt nog met KMnO4 ga werken dan doe ik het heel precies en erg, ik herhaal, erg erg voorzichtig. Ik heb wat flashpowder gemaakt, KMnO4 + S + Al (8/1/1). De resultaten vielen tegen, waarschijnlijk omdat de mesh van mijn Al erg laag was, rond de 400 of volgens mij nog minder. Daarnaast was goede weegschaal in gebruik door iemand anders en heb ik het met een 1 gram nauwkeurig weegschaaltje moeten doen uit de keuken. De compositie kan dus vlink afwijken maar ik heb in ieder geval geprobeert de verhouding 8/1/1 aan te houden. De snelheid van deze sas is relatief langzaam als je naar andere flashpowders kijkt en geeft niet echt een witte flits of iets dergelijks maar meer een gele snelle velle flam. Ik heb ook de gevoeligheid uitgeprobeert om er met een hamer op te slaan, zie hieronder de resultaten (link naar youtube).

Morteus

Link to comment

In principe vind ik het helemaal niet zo gek om het een keer gemaakt te hebben zo weet men ook waarom het zo gevaarlijk is.

Peter heeft zo ook weleens HMTD en AP gemaakt om te zien waar alle heisa nu eigenlijk om is.
Hij snapt na wat kleine testjes ook waarom het zo sterk afgeraden word.
Echter was dit wel op mg schaal.

Vanuit leerzaam oogpunt ben ik niet tegen op dit soort dingen.


Overigens is KMnO4 een heel leuk stofje.
En je kunt er veel mooie proefjes mee doen.

Edited by User1
Link to comment

Aan de ene kant ben je toch tegen onze adviezen in gegaan, aan de andere kant weet je nu wel waarom het zo'n gevaarlijke mix is.

Hopelijk laat je het goedje nu in de gast staan of gebruik je het voor de iets meer "voor de hand liggende" toepassingen.

Met kaliumpermanganaat kun je zeker leuke proeven doen, chemisch stoplicht of de oxidatiereactie met glycerine bijvoorbeeld( :lol: )!

Link to comment
  • 1 month later...

Het is simpelweg chemisch gezien niet stabiel.
Zoals ik ergens al gepost heb kan KMnO4 in hogere oxidatie toestanden komen.
Zeker door het toevoegen van zwavel vraag je hier gewoon om.

http://81.207.88.128/science/chem/exps/mn2o7/index.html
Lees dit maar eens, misschien dat dit wel indruk maakt.
Misschien ook niet, some people will never learn :)

Nu moet je je voorstellen dat onder toevoeging van zwavel men deze reactie mogelijk maakt.
Uiteraard hoeft dit niet altijd te gebeuren etc bla bla bla maar houdt er rekening mee dat het Kan gebeuren.


*edit* Het Is "rare instabiele shit"!

Edited by User1
Link to comment
  • 1 year later...

Van een vriend heb ik ook wat KMnO4 gekregen.
Mooie paarse kristallen.
Uit nieuwsgierigheid heb ik dit experiment ook geprobeerd dit was een nog kleinere hoeveelheid dan in het filmpje.
En ik moet zeggen dat het een indrukwekkende verbranding heeft.
Ik snap nu ook meteen waarom het zo gevaarlijk is.
Het heeft echt bijna niets nodig om te ontbranden.
Dit potje gaat nu in de kast.
Ik zal verder nog eens zoeken naar andere experimenten.
Zo had ik er een gezien waarin je best wat verschillende kleuren vloeistof kon krijgen.

Link to comment

Ik heb alle negatieve reply's even verwijderd nav PyroForum regel 3. Niet iedereen die een keer KMnO4 flash in minieme hoeveelheden test is meteen onverantwoord bezig of zelfs 'dom'. Ga zo door & stay safe! :)

@Lontje; Als je vind dat iets niet kan, druk gewoon op 'report', verklaar je ongenoegen of irritatie richting een moderator en laat hen dit oplossen. Iemand waarschuwen voor eventuele gevaren op een normale en respectvolle manier (zoals je in eerdere replys van dit topic kunt vinden) is volledig prima. Maar iemand uitschelden omdat hij iets -in jou ogen- onverantwoords doet is niet erg opbouwend.

Link to comment
×
×
  • Create New...